نقد و بررسی فیلم لوتر: سقوط خورشید Luther: The Fallen Sun

نقد و بررسی فیلم لوتر: سقوط خورشید یا خورشید ساقط Luther: The Fallen Sun

در عصر استریم، چه چیزی یک فیلم را از یک سریال تلویزیونی متمایز می کند؟ فیلم لوتر: سقوط ‏خورشید، ادامه سریال پلیسی لوتر از BBC به نویسندگی نیل کراس، پرونده اخیر این کارآگاه را به نمایش در خواهد آورد. یک داستان دو ساعته برای لوتر جدید نیست. فصل چهارم سریال لوتر تنها دو قسمت یک ساعته بود. در حالی که خورشید سقوط کرده، اکنون در سینماهای محدود اکران می شود، اکثر بینندگان در نهایت آن را یا از نتفلیکس تماشا می کنند (که به طرز عجیبی در حال حاضر سریال اصلی را پخش نمی کند) و یا آن را دانلود می کنند. فیلمی که در 10 مارس (19 اسفند 1401) از نتفلیکس پخش خواهد شد. این که فیلم The Fallen Sun یک فیلم تلویزیونی است یا فقط یک فصل واقعاً کوتاه تلویزیونی، پس از تماشای فیلم برای ما مشخص خواهد شد. در هر صورت، به نظر می رسد که این اقدام یک گام انتقالی بین آنچه سریال لوتر تا به الان بوده و گسترش فرانچایز این فیلم در نتفلیکس خواهد بود.

معرفی فیلم Luther: The Fallen Sun

فیلم لوتر: سقوط خورشید؛ یک فیلم جنایی مهیج به کارگردانی جیمی پین و نویسندگی نیل کراس در سال ۲۰۲۳ است، که ادامه ای از مجموعه تلویزیونی لوتر، اثر کراس محسوب می شود. لوتر: سقوط خورشید در ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ اکران و در ۱۰ مارس ۲۰۲۳ توسط نتفلیکس منتشر شده است.

درآمدی بر داستان فیلم لوتر: خورشید سقوط کرده

فیلم از جایی که فصل پنجم در سال 2019 متوقف شد، ادامه می یابد، جایی که جان لوتر، نشان سربازرس سابق (ادریس البا) را از او سلب کردند و دستگیر شده. در اینجا، این دستگیری مجدداً نوشته شده است. لوتر برخلاف اینکه بار دیگر به قتل متهم شود، به دلیل پرونده ای که حاوی شواهدی از تمام نقض های رویه واقعی است که پلیس سرسخت در تعقیب عدالت مرتکب شده است، به زندان محکوم می شود. پرونده مربوط به جنایت شرور جدید فیلم، دیوید رابی (اندی سرکیس) است، یک مغز متفکر تکنولوژیِ روانپریش که یک شبکه گسترده باج گیری را اداره می کند که مسئول پرونده افراد ناپدید شده ای است که لوتر روی آن تحقیق می کرد.

رابی، پسر بد ماجرا

رابی احتمالاً نمی تواند با آلیس مورگان روث ویلسون (که در این فیلم ظاهر نمی شود و احتمالاً برای بار دوم مرده به حساب می آید) به عنوان قانع کننده ترین شروری که لوتر با آن روبرو شده است، مقایسه شود و توطئه آینه سیاه او از قبل کلیشه ای به نظر می رسد. سرکیس، با این حال، شخصیت را با ادا و اطوارش سرگرم کننده می کند. یک شات از صورت او برای مشخص کردن عبارت «این پسر بد ماجراست» کافی خواهد بود. او برای زنی که زنده سوزانده بود، آهنگ «من بیرون می آیم» را می خواند و قتل های زنجیره ای اش را «ابراز شخصیت خود» می داند؛ او اگر به خاطر این واقعیت نبود که در واقع همجنس گرا نیست، به یک کلیشه همجنس گرای فوق العاده مشکل ساز تبدیل می شد. (او یک قربانی همجنسگرایی را سر کار می گذارد، قربانی ای که لوتر با او ابراز همدردی می کند، اما تنها علایق جنسی رابی متوجه زنان است.)

سینتیا اریوو این بار در نقش سربازرس

دیگر بازیگر بزرگ اضافه شده به فیلم، سینتیا اریوو (Cynthia Erivo) در نقش سربازرس Odette Raine است که نقش ضروری «پلیس خوب» را ایفا می کند و در تلاش است همان پرونده لوتر را حل کند، البته با نگرانی در مورد روش های غیرمعمول لوتر. این نوع شخصیت  در فیلم وجود دارد تا درجاتی از زمینه عاطفی واقع گرایانه را فراهم کند، و اریوو یک بازیگر عالی برای انجام این کار است. وحشتی که او با آن روبرو می شود عمیقاً احساس می شود و انتخاب های سختی که او باید انجام دهد با تعلیق واقعی ارائه می شوند؛ حتی وقتی می دانید که در نهایت اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.

افزایش اکشن در فیلم سینمایی Luther: The Fallen Sun

فراتر از این دو شخصیت جدید، بزرگترین چیزی که لوتر در انتقال به فرم فیلم به دست آورده است، تاکید بیشتر بر سکانس های اکشن است. کارگردان جیمی پین، که قبلاً تمام فصل 5 سریال Luther را کارگردانی کرده بود، کار خود را به خوبی انجام می دهد و حتی در لحظات آشفتگی، آن را واضح و قابل هضم نگه می دارد. فرار بزرگ لوتر از زندان در پایان پرده اول نقطه اوج داستان است و حمله رابی به میدان پیکادیلی در میانه فیلم به احساسات پیچیده تر، فرصت می دهد تا بدرخشند، در حالی که رقابت آنها باعث استفاده هوشمندانه از لوکیشن می شود. جلوه های ویژه قانع کننده ترین بخش فیلم نیستند، اما با توجه به خشونت وحشتناکی که این جلوه ها به تصویر می افزایند، شاید آنها را دوست نداشته باشیم.

لوتر عوض نشده

تنها چیزی که از زمان شروع سریال در سال 2010 تغییر نکرده این است که لوتر هنوز هم یک پلیس فرشته‌وار (کاپاگاندا) خالص است. بسیاری از بینندگان از زمان پخش فصل گذشته انتقاد نسبت به رسانه هایی که پلیس های قانون شکن را تجلیل می کنند، افزایش داده اند، و فرستادن لوتر به زندان می توانست فرصتی برای تأمل در مورد این موضوع باشد، اما خیر. در هر صورت، فیلم خورشید ساقط با موضعی ارتجاعی به این گونه انتقادات فرهنگی پاسخ داده است. طرح شیطانی رابی مانند یک ترکیب کاریکاتوری عجیب از نارضایتی های محافظه کارانه است: فرهنگ اخراج (Cancel Culture) (به عنوان ابزاری برای قاتلان زنجیره ای)، فضاهای امن (برای قاتلان زنجیره ای)، و البته اخراج پلیس (چون او یک قاتل زنجیره ای است، متوجه می شوید؟)

بزرگنمایی در فیلم سینمایی Luther: The Fallen Sun

در همه اینها به قدری غلو شده که جدی گرفتن آن غیرممکن است و البته به اندازه کافی راحت است که فقط سیاست مشکوک را جدا کنیم و در عین حال از فیلم به عنوان سرگرمی غیرممکن لذت ببریم. هیچ کس لوتر را برای تفسیر اجتماعی جدی یا به عنوان یک قطب نمای اخلاقی تماشا نکرده است؛ شما آن را تماشا کرده اید زیرا ادریس البا مرد خوبی است که مسلماً بهترین صدای جهان را دارد و باید ببینید که او در حال گرفتن آدم بدها که توسط بازیگران خوب دیگر بازی می شوند، خواهد بود. در آن سطح، Luther: The Fallen Sun جوانب خوبی را ارائه می دهد. نیازی به دیدن آن در سینماها نیست، اما به عنوان یک فیلم تلویزیونی تماشایی و لذت بخش است، البته اگر از قبل با سریال همراه بوده باشید؛ پایان فیلم نیز به ویژه امیدوار کننده است. با وجود تمام افکار مختلط من در مورد اولین فیلم لوتر، من (و احتمالاً بیشتر کاربران اینترنت، بر اساس بحث های رایج در مورد حرفه البا) کاملاً با مسیری که آنها برای دنباله فرانچایز در پیش گرفته اند، موافق هستم.

Related posts

نقد و بررسی سریال Midsummer Night شب نیمه تابستان

نقد و بررسی فیلم Lumberjack the Monster هیولای هیزم شکن

نقد و بررسی انیمه Kenka Dokugaku ضربه ویروسی