نقد و بررسی انیمه Mahouka Koukou no Rettousei بی نظمی در دبیرستان سحر و جادو

سیر و پیدایش انیمه Mahouka Koukou no Rettousei

«دانش آموز رفوزه ای دبیرستان جادو» یک سری رمان وب ژاپنی نوشته تسوتومو ساتو (Tsutomu Satō) است. این اثر در ابتدا از اکتبر 2008 تا مارس 2011 در وبسایت انتشار رمان آنلاین کاربر محور شوستسوکا نی نارو (Shōsetsuka ni Narō) منتشر شد و پس از آن در جولای 2011 طی قراردادی که ساتو با انتشارات دگنکی بونکو (Dengeki Bunko) بست، در قالب رمان به انتشار رسید. در سال 2013 توسط مانگاکا ها و انتشارات مختلف به هر بخش داستان (story arc) یک نسخه مانگا تعلق گرفت. در همان سال، ساخت یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی به تولید استودیو مدهاوس (Madhouse) و کارگردانی مانابو اونو (Manabu Ono) اعلام شد که از آوریل تا سپتامبر 2014 روی آنتن توکیو ام اکس (Tokyo MX) و شبکه های دیگر رفت. محصولات Mahouka Koukou no Rettousei توسط دو شرکت برای انگلیسی زبانان بومی سازی شد؛ رمان ها و یکی از نسخه های مانگا توسط انتشارات ین (Yen Press) مجوزدهی شدند در حالی که سریال انیمه را انیپلکس (Aniplex) آمریکا مجوز داد. سریال انیمه در عین حال در چهار شبکه به پخش رسید و بعد ها در نتفلیکس (Netflix) موجود شد. یک فیلم انیمه با داستانی اورجینال نوشته ساتو در ژوئن 2017 در ژاپن پخش شد و فصل دومی که وقایع آن پس از فصل اول رخ می دادند به تولید استودیو ایت بیت (Eight Bit) از اکتبر تا دسامبر 2020 روی آنتن فانیمیشن (Funimation) و هولو (Hulu) رفت. یک نسخه انیمه به تولید استودیو کانکت (Connect) هم از جولای تا سپتامبر 2021 پخش شد. یک نسخه فیلم از بخش «یادی از گذشته» (Reminiscence Arc) رمان در دسامبر 2021 پخش شد و در سال 2024 فصل سوم انیمه نیز بیرون آمد.

 

آهنگ های تیتراژ انیمه بی نظمی در دبیرستان سحر و جادو

آهنگ های تیتراژ آغازین فصل اول «امید صعودکننده» (Rising Hope) اثر LiSA و «Grilletto» اثر GARNiDELiA، و آهنگ های تیتراژ پایانی این فصل «میلناریو» (Millenario) اثر ELiSA و «آینه» اثر ری یاسودا (Rei Yasuda) بودند.

آهنگ تیتراژ آغازین فصل دوم «زوزه کشیدن» (Howling) به اجرای ASCA و تیتراژ پایانی این فصل «گل بی نام» (Na mo Nai Hana) میکی ساتو (Miki Satou) می باشد.

آهنگ تیتراژ آغازین فصل سوم «آواز عاشقانه فریاد زده شده» (Shouted Serenade) LiSA و آهنگ های تیتراژ پایانی این فصل «به یاد آوردن» (Recall) اثر LiSA، «نوآر برف» (Snow Noir) اثر سانگاتسو نو فنتیژیا (Sangatsu no Phantasia)، و «Shion no Hanataba wo» اثر ASCA بوده است.

 

چکیده داستان انیمه The Irregular at Magic High School

کمبود غذای ناشی از انجماد عمیق دهه 2030 جنگ جهانی سوم را به همراه آورده بود که در نتیجه آن در این زمان جمعیت به سه میلیارد کاهش یافت. چیزی که مانع تبدیل شدن جنگ به یک جنگ هسته ای شد، همکاری بین المللی بین تکنسین های جادو بود. بدین ترتیب حالا در پایان دهه بیست و یک، تمام کشور ها برای تربیت جادوگر ها در رقابت هستند. خواهر و برادر میوکی شیبا (Miyuki Shiba) و تاتسویا شیبا (Tatsuya Shiba) هر دو جادوگرانی هستند که در حالی که ارتباطاتشان به کلن بدنام یوتسوبا (Yotsuba) را پنهان نگه می دارند؛ در «دبیرستان اول» قبول شده اند. دبیرستان اول یک مدرسه ملی است که به تربیت تکنسین های جادو اختصاص داده شده است. به دلیل تفکیک شدیدی که با توجه به عملکرد جادویی دو گروه از آن ها به عمل آورده شده، تاتسویا به گروه به اصطلاح «علف های هرز» که مهارت های جادویی ساده تری دارند رفته و از میوکی که به عنوان یک «شکوفه» شناخته شده، جدا شده است. از وقتی که این برادر و خواهر از دروازه های این مدرسه ممتاز رد شدند، پردیزه آرام و امن این مدرسه دستخوش تغییرات سریع و شدیدی شده است…

 

دیدگاه مخاطب

رمان این اثر با استقبال خوبی مواجه شد و در نظرسنجی های 2015 ژاپن شگفت انگیز (Sugoi Japan) رتبه هفتم را آورد و از سال 2011 یکی از ده رمان پرفروش ژاپن باقی ماند. فروش این رمان تا دسامبر سال 2021 از بیست و دو میلیون نسخه گذشت. کارل کیملینیر (Carl Kimlinger) سایت شبکه خبری انیمه (Anime News Network) مدت کوتاهی پس از پخش شدن نخستین قسمت انیمه در آن پتانسیل دید و از تاتسویا به عنوان شخصیت اصلی به خاطر برخوردش با معما های حول خط داستانی تقدیر کرد و در دیدگاه خود از این انیمه نوشت: «البته، تاتسویا یک «علف هرز» است، اما یکی از آن بازنده های داستان های حرمسرا نیست. او باهوش است، در جنگ خوب عمل می کند، و نکته بینی و نگرشش به قدری خوب است که بتواند بیشتر وضعیت ها را پیش از این که از کنترل خارج بشوند جمع و جور و حل کند.

اکشن داستان ماهرانه و متخصصانه روی هم گذاشته شده است و خفنی تمیزی دارد. ضعف جادوی تاتسویا و بر و بچز او مقدار خوبی ریسک به قضیه اضافه می کند که رضایت تشویق کردن تو سری خور های داستان را چاشنی ماجرا می کند. حتی معما های جادویی ای که ناگهان وارد می شوند خوب جمع می شوند؛ در خفا اشاره هایی به آن ها شده است اما بیش از اندازه پیچیده نشده اند و آنقدر یکهویی نیستند که حس کنید یک مرتبه سمت صورتتان پرتاب شدند. کار در کل یک انیمه جذاب، هوشمندانه و خوش ساخت است».  دیدگاه کریس بوریج (Chris Beveridge) سایت فندوم پست (Fandom Post) نیز از انیمه بسیار مثبت بود؛ او Mahouka Koukou no Rettousei را «با جربزه» خواند و گفت شانس خوبی برای راه یافتن به چند انیمه برتر سال سایتشان دارد. او جنبه های فنی و بنیادی جادوی سریال را برای زیر پا گذاشتن قاعده ماوراطبیعی که انیمه ها معمولا در پیش می گیرند ستایش کرد و بیان کرد که از تاثیری که این نگاه جدید روی رویداد های آینده می گذاشت خوشش می آید.

کاربران دیگر هم راجع به نوع ارائه جادو در انیمه نظر مشابهی داشتند، همچنان که یکی از آن ها می نویسد: «اثر یک نمایش جالب از جادوی تکنولوژی پیشرفته بسیار خلاقانه است که باید گفت جادویی است که به عرصه علمی تخیلی کشیده شده است و طوری با آن برخورد شده است که گویی قانون ها و فرمول های خاص خودش را دارد که می توانند توسط تکنسین های ماهر که آن ها را مهندس های جادو می خوانند دستکاری شود».

Related posts

نقد و بررسی سریال Midsummer Night شب نیمه تابستان

نقد و بررسی فیلم Lumberjack the Monster هیولای هیزم شکن

نقد و بررسی انیمه Kenka Dokugaku ضربه ویروسی