بهترین انیمه سینمایی های ماکوتو شینکای Makoto Shinkai

معرفی ماکوتو شینکای

ماکوتو شینکای فیلمساز و رمان نویس ژاپنی است که در انیمه تخصص دارد. در طول سه دهه گذشته، او خود را به عنوان یکی از سازندگان پیشروی این رسانه تثبیت کرده است، با هر دو فیلم او و گربه اش و فیلم  پرفروش نام تو. آثار او به خاطر داستان سرایی غنی از لحاظ احساسی و تصاویری خیره کننده، که معمولا عناصر فانتزی را با مضامین درون نگر ادغام می کند، ستایش شده است. شینکای عمیقاً تحت تأثیر هایائو میازاکی و همچنین پایان اونجلیون اثر هیداکی آنو قرار گرفته است و این الهامات در فیلم های او مشهود است. با این حال، دلتنگی و اشتیاق نوجوانانه صرفاً متعلق به اوست. او موفق شده است که صدا و سبک بصری خود را تثبیت کند و مطمئناً برای مدت طولانی به گفتن داستان های خاطره انگیز ادامه خواهد داد. به ویژه، شینکای برخی از پروژه های خود را به عنوان رابطِ بین نسل های قدیمی و جوان از طریق این نوع تجربه مشترک یا یکپارچه توصیف کرده است. این فیلم ها بهترین انیمه های های او تا کنون هستند، که توسط انیمه لیست رتبه بندی شده اند.

 

  1. فیلم Your Name (2016)

تجربه را ارزشمند بدانید. رویاها پس از بیدار شدن از بین می روند. فیلم نام تو حول محور دو نوجوان به نام های میتسوها (مونه کامیشیرایشی) و تاکی (ریونوسوکه کامیکی) می چرخد که به طور غیرقابل توضیحی شروع به تعویض بدن های خود می کنند. علیرغم اینکه هرگز شخصاً ملاقات نکرده اند، اما در طول زندگی و تجربیات یکدیگر ارتباط عمیقی برقرار می کنند. آنها تصمیم می گیرند همدیگر را پیدا کنند، حتی در حالی که با نیروهای زمان و سرنوشت مبارزه می کنند.

 

  1. فیلم Suzume (2022)

سوزومه ی 17 ساله (نانوکا هارا) با سوتای (هوکتو ماتسومارا) مرموز آشنا می شود، مرد جوانی که خود را به عنوان یک کلوسر نشان می دهد که وظیفه دارد درهای جادویی را مهر و موم کند تا از ایجاد ویرانی یک نیروی بدخواه، یعنی کرم نامازو جلوگیری کند. همانطور که آنها برای مهر و موم کردن درگاه ها مسابقه می دهند، سوزومه ارتباط خود را با قلمرو ماوراء طبیعی و سرنوشت محوری خود کشف می کند.

 

  1. فیلم Weathering with You (2019)

با این فیلم، شینکای به علاقه خود به زیبایی شناسی باران باز می گردد، آن هم با فیلم فرزند آب و هوا در توکیو که باران بی وقفه می بارد. نوجوان فراری هوداکا (کوتارو دایگو) در جستجوی زندگی جدید به کلان شهر می گریزد. در آنجا با هینا (نانا موری)، دختری مرموز با توانایی کنترل آب و هوا روبرو می شود. آنها با هم شروع به بازگرداندن نور خورشید به شهر می کنند. با این حال، این دو یاد می گیرند که سرپیچی از سرنوشت مستلزم فداکاری است.

 

  1. فیلم 5 Centimeters per Second (2007)

واقعیت مملو از چیزهای زیبا و احساسات درخشان است. فیلم 5 سانتی متر در ثانیه در سه بخش به هم پیوسته از سال 1991 تا 2008 بازگو می شود که هر کدام لحظاتی از زندگی تاکاکی (کنجی میزوهاشی) و آکاری (یوشیمی کوندو) را به تصویر می کشد، دوستان دوران کودکی که مسیرهایشان با بزرگتر شدن از هم جدا می شود. در این فیلم غم انگیز و تلخ، همه چیز درباره زودگذر بودن جوانی و درد آرزوی برآورده نشده است.

 

  1. فیلم The Garden of Words (2013)

این فیلم درام که در توکیوی بارانی می گذرد، از پیوند نامحتمل بین تاکائو (واتارو سکین)، دانش آموز دبیرستانی که آرزوی کفاش شدن را دارد و یوکاری (کانا هانازاوا)، زن 27 ساله مرموزی که در باغی با او ملاقات می کند، می گوید. تاکائو و یوکاری با وجود اختلاف سنی در کنار یکدیگر آرامش می یابند. رابطه آنها شکوفا می شود، اما آنها به زودی متوجه می شوند که چالش های شخصی آنها را تهدید می کند و آنها را از هم دور نگه می دارد.

 

  1. فیلم Children Who Chase Lost Voices (2011)

این فیلم ماجراجویی فانتزی یکی از فیلم های اکشن شینکای است. داستان فیلم در مورد آسونا (هیساکو کانموتو)، دختر جوانی است که دنیایی مرموز را در زیر سطح زمین کشف می کند که به نام آگارتا شناخته می شود، جایی که مردگان می توانند زنده شوند. آسونا که مجذوب این قلمروی پنهان شده است، همراه با پسری مرموز به نام شون (میو ایرینو) و معلمش آقای موریساکی (کازوهیکو اینوئه) سفری عجیب را آغاز می کند. با این حال، تلاش آنها پیچشی خطرناک به خود می گیرد زیرا با اسرار پنهان در اعماق روبرو می شوند.

 

  1. فیلم The Place Promised in Our Early Days (2004)

فیلم محل قرار روزهای اول آشنایی، اولین فیلم شینکای بود که احترام زیادی را برای او به ارمغان آورد. در این فیلم او کارگردان، تهیه کننده، نویسنده و تدوینگر است. این فیلم تاریخ جایگزینی را پیش بینی می کند که در آن ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده تقسیم شده است. سه دوست در منطقه شوروی بزرگ می شوند، جایی که با شیفتگی مشترکشان نسبت به برجی مرموز که در مرز ساخته شده است، متحد می شوند.

 

  1. فیلم She and Her Cat (1999)

هیچ انسانی همیشه قوی نیست، اما هیچ انسانی برای همیشه ضعیف نیست. این فیلم کوتاه 5 دقیقه ای و دو رنگ، کاری کرد که شینکای در اوایل کارش توجه قابل توجهی را به خود جلب کند. این فیلم کوتاه در مورد پیوند بین یک زن جوان که فقط به عنوان او (میکا شینوهارا) شناخته می شود و گربه اش، چوبی (شینکای) است. از دریچه چشم چوبی، مخاطب شاهد لحظات آرام زندگی مشترکشان است، از وعده های غذایی مشترک گرفته تا شب های متفکرانه ای که به بیرون از پنجره نگاه می کنند. با این حال، با تغییر فصول، زندگی او نیز تغییر می کند، زیرا او با تنهایی، عدم اطمینان و گذر زمان دست و پنجه نرم می کند.

Related posts

نقد و بررسی سریال Midsummer Night شب نیمه تابستان

نقد و بررسی فیلم Lumberjack the Monster هیولای هیزم شکن

نقد و بررسی انیمه Kenka Dokugaku ضربه ویروسی