نقد و بررسی فیلم شاهکار و نامزد اسکار Mami Wata مامی واتا

معرفی فیلم Mami Wata

فیلم سینمایی مامی واتا، محصول کشور های نیجریه، فرانسه و انگلیس، یک افسانه ی تعلیقیِ ترکیبی از بنین است که به رنگ سیاه و سفید فیلم برداری شده و داستان آن در دهکده ای ساحلی به نام Iyi می گذرد. این فیلم با تصویری از اقیانوس در شب شروع می شود. امواج تقریبا تا حد انتزاعی تار شده اند و آب دریا فقط قسمت پایین کادر را اشغال می کند و بقیه آن صحنه تنها تاریکی است. نویسنده و کارگردان Obasi با نگه داشتن تصویر طولانی تر از اکثر فیلم ها، حال و هوایی خاص ایجاد می کند، سپس احساس شگفتی و وحشت را به دل ما می اندازد. فیلم این کار را در تمام مدت زمان پخش خود انجام می دهد، هرگز تصویر یا موقعیتی را آنطور که شما پیش بینی می کنید نشان نمی دهد و زمانی بیشتر یا کمتر از آنچه انتظار دارید در آن صحنه باقی می ماند. ریتم فیلم نامتعادل است و شما احساس می کنید از هر پیش فرضی که در مورد سینما داشته اید جدا شده اید. این فیلم شما را طلسم می کند و این طلسم تا انتها ادامه دارد.

 

بررسی داستان فیلم سینمایی Mami Wata

فیلم مامی واتا پر از جمعیت مردان و زنانی است که طوری لباس می پوشند و طوری رفتار می کنند که انگار هنوز در قرون گذشته هستند و در مقابل مدرنیته مقاومت می کنند. عنوان فیلم به الهه نیجریه ای آب، ثروت و سلامت اشاره دارد که مراقب زندگی افراد آن کشور است. جامعه ای که در این فیلم می بینیم، یک جامعه مادرسالار است. کشیش مسح شده و رابط مامی واتا و همچنین داور و حل کننده مشکلات همه ی اهالی روستا، ماما افه (ریتا ادوچی) است.
ماما افه قدرتمند و قابل احترام است، اما احساس برخی از مردم بر این شده که او ارتباط خود را با الهه ی مامی واتا از دست داده است یا فکر می کنند آنقدر در مسیر خود گیر افتاده که نمی تواند بفهمد که روستا تنها در صورتی می تواند بقا پیدا کند که با زندگی مدرن سازگار شود. ماما افه دو فرزند دارد: یک دختر تنی و بیولوژیکی به نام زینوه (Uzoamaka Aniunoh) و یک دختر خوانده به اسم پریسکا (Evelyne Ily Juhen). پریسکا تقریباً به طور کامل از ماما افه بیگانه شده است، تا حدی به این دلیل که او در احساسات هموطنان ناراضی اش شریک است، اما یک مؤلفه شخصی نیز وجود دارد، یک مؤلفه که فراتر از فرهنگ است و برای هرکسی که می ترسد ارتباط خونی بر هر پیوند دیگری غلبه کند، قابل درک است. زینوه وفادارتر است، اما او تردیدهای خودش را دارد. او می خواهد به او اطمینان داده شود که روش های قدیمی درست هستند، به او یگویند که جادو همچنان قوی و قدرتمند است و اینکه در نهایت همه چیز را به ارث خواهد برد.
اما مادرش آن نیروی سابق را ندارد. اتفاق تعیین کننده در قسمت ابتدایی داستان، مرگ یک پسر جوان بیمار است. ماما افه بیماری را به روش قدیمی، با افسون و معجون درمان می کند. این مراسم با شکست مواجه می شود. شهروندان با او روبرو می شوند و خواستار پاسخ به سؤالاتی هستند که زمانی فقط در خلوت درباره آنها صحبت می کردند. آنها می پرسند که چرا روستا دکتر ندارد؟ یا از دیگر نشانه های زندگی مدرن، مثل نیروی پلیس، ایستگاه آتش نشانی و حتی برق سؤال می پرسند و اینجاست که مشخص می شود در شرایط مناسب روستا ممکن است شورشی رخ دهد.

 


مردی که مامی واتا از دریا به ساحل می فرستد

سپس، دریا مردی را به ساحل می آورد، مردی که گویی در حال تحقق یک نبوت یا نفرین است. نام او جاسپر (Emeka Amakeze) است. او اعتماد به نفسی آشنا، قدرت و گرانشی خطرناک و تلقین کننده را تراوش می کند، همان جذبه ای که باعث شد بازیگران قدیمی هالیوود مانند مارلون براندو و پل نیومن بسیار محبوب شوند. هنگامی که جاسپر وارد فیلم می شود، فیلم بیشتر به یک افسانه سیاسی تبدیل می شود، با عناصری از فیلم های نوآر هنری و جنایی که بودجه چندانی نداشتند اما با مینیمالیسم سرسام آور آن را جبران می کردند. کادربندی، انسدادها در تصاویر و نور نماها (توسط فیلمبردار لیلیس سوآرس، که برای کارش در این فیلم در جشنواره فیلم ساندنس امسال جایزه گرفت) پلی است بین گذشته و حال، چیزی که شخصیت ها آرزوی آن را دارند.

 

نقد و بررسی فیلم بی نظیر Mami Wata

این فیلمی نیست که بتوانید آن را از نظر معقول بودن یا جزئیات دنیای واقعی مورد بررسی قرار دهید. فیلم سینمایی مامی واتا، رویایی است با منطق و قوام درونی خودش. یک شخص، مکان یا شیء همیشه یک کارکرد در طرحی مشخص دارد، اما با معانی دیگری آغشته شده و تفاسیر مختلفی را القا می کند. فیلم خودش توضیح نمی دهد، اصلاً به توضیح نیازی نیست، همه چیز وجود دارد، در تصاویر و اجراها و صداها. دیالوگ ها به زبان انگلیسی ساده و با زیرنویس هستند، اما بازیگری، نویسندگی و فیلمسازی آنقدر دقیق هستند که ممکن است مواقعی فراموش کنید که زیرنویس فیلم را بخوانید. شما می دانید که این شخصیت ها چه می خواهند. شما همان چیزی را حس می کنید که آنها احساس می کنند. شما از چشم آنها می بینید.

 


مامی واتا، فیلمی که باید تماشا کنید

کارگردان فیلم، اوباسی قبل از فیلمبرداری گفته بود که می خواهد یک فیلم ماورایی با تم خلسه بسازد و باید اقرار کنم که او و همکارانش به آن دست یافته اند. فیلم نیروی زندگی منحصر به فرد خود را دارد و چنان اعتماد به نفسی دارد که اگر طول موج آن را تنظیم کنید، فراموش خواهید کرد که باید در مورد اتفاقات بعدی حدس بزنید. در عوض، شما غرق در هر اتفاقی خواهید بود که در آن لحظه اتفاق می افتد، چه زن و مرد در حال لاس زدن و رقصیدن در یک بار محلی، فوران پریشانی در دهکده، یا بحث خواهران در ساحل و در شب در حالی که صورت و بدنشان حکاکی شده باشد. تصور کنید نور سفیدی را که وقتی چشم های امروزی، دوباره به دنیای طبیعی عادت کنند و برای دیدن فقط به ماه نیاز داشته باشند، فیلم مامی واتا همچین حسی را به تصویر می کشد.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Mami Wata به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)