نقد و بررسی انیمه Maou Gakuin no Futekigousha آکادمی پادشاه شیطان

سیر و پیدایش انیمه Maou Gakuin no Futekigousha

«ناهنجار دانشگاه پادشاه شیطان: قوی ترین پادشاه شیطان تاریخ تناسخ پیدا می کند و با نوادگانش به مدرسه می رود» یک سری رمان ژاپنی نوشته شو (Shu) و با تصویرگری یوشینوری شیزوما (Yoshinori Shizuma) است. این سری در ابتدا در آوریل 2017 به عنوان یک رمان وب در وبسایت انتشار رمان کاربر محور، شوستسوکا نی (Shosetsuka ni Naro) آغاز شد و بعد ها توسط آثار مدیا ASCII (ASCII Media Works) اتخاذ شد که از مارس 2018 شروع به انتشار  رسمی آن در نشریه دنگکی بونکو خود (Dengeki Bunko) کرد. تا ژانویه 2024 چهارده جلد از آن جمع آوری شده است. رمان در آمریکای شمالی توسط کلوب رمان ژاپنی (J-Novel Club) مجوزدهی شده است. در همایش انیمه نیویورک سیتی 2022، کلوب رمان ژاپنی اعلام کرد که رمان قرار است به لطف ین پرس (Yen Press) نسخه پرینت شده دریافت کند.

یک نسخه مانگا به ساخت کایاهاروکا (Kayaharuka) به صورت آنلاین از ژوئیه 2018 تا ژوئیه2021 منتشر شد که به دلیل مرگ نویسنده متوقف گشت. یک نسخه انیمه تلوزیونی تولید استودیو سیلور لینک (Silver Link) و به کارگردانی ماسافومی تامورا (Masafumi Tamura) از ژوئیه تا سپتامبر 2020 پخش شد. انیپلکس آمریکا (Aniplex)  4 سپتامبر 2020 اعلام کرد که این سریال نسخه ای از دوبله انگلیسی خواهد گرفت که پخش آن  از همان روز بعد آغاز شد. آهنگ تیتراژ آغازی این انیمه «درست، غلط» (Sekai, Fusekai) اثر Civilian بود و اهنگ تیتراژ پایانی آن «ناهنجار» (Hamidashimono) را توموری کوسونوکی (Tomori Kusunuki) اجرا کرد. در 6 مارس 2021 اعلام شد که این سریال فصل دومی دو بخشه خواهد گرفت که پرسنل و صداگذاران آن به جز شخصیت اصلی با فصل یک یکسان خواهند بود. آهنگ تیتراژ آغازین بخش اول «سی ان» (Seien) ساخت لنی کد فیکشن (Lenny Code Fiction) و آهنگ تیتراژ پایانی این بخش «اسوئا» (Esoa) اثر موموسوموموسو (Momosumomosu) بوده است. آهنگ های تیتراژ آغازین و پایانی بخش دوم این فصل نیز به ترتیب «پادشاه شیطان» (Mao) کار Burnout Syndromes  و «نوماه» (Shingetsu) اثر توموری کوسونوکی (Tomori Kusunoki) می باشند.

چکیده داستان Maou Gakuin no Futekigousha

انوس (Anos)، پادشاه شیطان سلطه، انسان ها شبح ها و خدایان بسیاری را منهدم کرده است. پس از زمانی طولانی پر از جنگ و ستیز های مختلف، انوس از همه چیز خسته می شود و دنیایی با صلح و آرامش می خواهد. به همین دلیل تصمیم می گیرد که در آینده تناسخ پیدا کند. وقتی که دو هزار سال بعد بیدار می شود خود را در دنیایی صلح آمیز می یابد؛ اما متوجه می شود که اکنون در جامعه نوادگان اصیل او با ارزش تر از شیاطینی که با گونه های دیگر مثل انسان ها و ارواح تولید مثل کردند شمرده می شوند، و شیاطین نجیب زاده با بی رحمی بر شیطان های دورگه رده پایین تر حکومت می کنند. او می ترسد که مبادا نوادگانش بسیار ضعیف شده باشند؛ هر چه باشد پس از این همه مدت تقریبا تمام جادوی جهان از بین رفته است. برای آن که جایگاه حقیقی خود را بیابد و نوادگانش را پیدا کند، در یک مدرسه ثبت نام می کند. جایی که به سرعت متوجه می شود که توانایی های جادویی اش به شدت با توانایی های بقیه فرق می کنند. توانایی های او آنقدر غیرعادی هستند که مدرسه نمی تواند آن ها را طبقه بندی کند. به همین علت، مدرسه برای او عدم صلاحیت رد می کند و همکلاسی هایش با او مثل یک بیگانه رفتار می کنند. با کمک میشا (Misha)، تنها همکلاسی ای که موفق می شود با او دوست شود، این بیگانه صعود خود به جایگاه واقعی اش در صدر نژاد شیاطین را آغاز می کند.

 

دیدگاه مخاطب

کاربر Yuu در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «تخیلی + مدرسه ای. یک ژانر هست که همیشه پشت بند این دو می آید، و آن ژانر حرمسراست. اگر به پوستر این انیمه نگاه کنید، قطعا شبیه یک انیمه حرمسراست. خب، حالتی از حرمسرا در خود دارد چرا که بیشتر شخصیت هایی که ته کارشان به پیروی کردن از آنوس می افتد دختر هستند. اما گرچه عناصر حرمسرا وجود دارند، قطعا تمرکز ماجرا نیستند و می توان به سادگی از آن ها چشم پوشی کرد. دو ژانر اولی را چه حرمسرا داشته باشند چه نه دوست دارم. یک چیزی راجع به مدرسه هایی که محیط فانتزی تخیلی دارند وجود دارد که همیشه تماشایش را برای من جالب می کند.

به خاطر دارم که از عناصر مدرسه ای در Zero no Tsukaima هم خوشم آمده بود؛ البته چند وقتی از زمانی که آن انیمه را تماشا کردم می گذرد. Soul Eater نوع دیگری از ژانر تخیلی بود، اما فضای مدرسه آن هم خوب بود».  «از شخصیت اصلی های پررو خوشم می آید. بخواهم راستش را بگویم کلا از شخصیت های پررو خوشم می آید؛ البته اگر به اندازه هارت و پورتشان حرف برای گفتن داشته باشند. آرنوس چنین شخصیتی است. توانایی جادویی، قدرت، و دانش لازم برای شکست دادن هر رقیبی را دارد. عملا از آن شخصیت هایی است که بیش از حد به آن ها قدرت داده شده است (OP). و گرچه پیش کسانی که به توانایی هایش شک دارند پررو و گستاخ است؛ شخصیت شروری نبوده و به جایش خیلی هم منطقی است. خب، برسیم به داستان. شاید فکر کنید حالا که شخصیت اصلی اش انقدر قدرتش بالاست قرار است داستان کسل کننده باشد.

آخر تنش و جذابیت یک نبرد یک طرفه کجاست؟ خب، باید اعتراف کنم که تنشش کم است، اما با این وجود موقع تماشا لذت زیادی از Maou Gakuin no Futekigousha بردم. اساسا داستانی که در پرده داستان اصلی قرار دارد این است که دنیا اسم آرنوس را فراموش کرده است و به جای او نام کس دیگری در خاطر هاست. تعداد زیادی از خادمان باستانی آرنوس هنوز وجود دارند، بنابرین وقتی که او دوباره آن ها را ملاقات می کند متوجه می شود که وقتی دو هزاره پیش مرده بود چه اتفاقاتی افتاد.»  «در اصل داستان یک معما است که هر چه جلوتر می رویم آشکار می شود. در قلمرو شیاطین فرقه هایی هم هستند که به علت نداشتن «خون نجیب زاده» با آرنوس مخالفت و ستیز می کنند. پس اینجا هم یک مقدار جذبه داریم. در کل و در نهایت، داستان تغییرات جالبی می کند و واقعا به خودش فیصله ای درست می دهد. چیزی که غافلگیرم کرد. معمولا انتظار دارم داستانی مثل این یک پایان باز داشته باشد تا شرایط را برای احتمال ساخت یک فصل بعد فراهم کند که آن فصل بعد هم هیچوقت اتفاق نمی افتد؛ اما به جایش داستان واقعا این فصل پایان می یابد. در واقع خیلی راضی بودم از دیدنش، حالا این انیمه یک پکیج کامل است. در کل، از داستان و عملی شدنش لذت بردم».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کرده اید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Maou Gakuin no Futekigousha به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

Related posts

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی