معرفی برترین فیلم های مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese

معرفی برترین فیلم های مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese

گفتن اینکه مارتین اسکورسیزی بهترین کارگردان تمام دوران است، می تواند به عنوان یک ادعای جسورانه تلقی شود. با این حال، گفتن اینکه او بهترین کارگردان زنده است، ممکن است اینطور نباشد. او از اواخر دهه 1960 به طور پیوسته کار می کند و همچنان سینما را به جلو می برد. هر فیلم جدیدی که او می سازد، به نظر نمی رسد سن او را نیز کند کند، و از زمانی که در سال 2012 به 70 سالگی رسید، چندین فیلم ساخته است که در زمره بزرگترین آثار او قرار دارند.

فیلم Killers of the Flower Moon بیست و هفتمین فیلم بلند او خواهد بود و اکران آن در سال 2023 اکنون بهترین زمان برای نگاه کردن به 26 فیلم قبلی اسکورسیزی است. این کارگردان 80 ساله تقریباً چیزی جز موفقیت  نساخته است و این موضوع رتبه بندی قطعی را دشوار کرده است. چرا که فیلم های اسکورسیزی در بدترین حالت بسیار خوب و در بهترین حالت کلاسیک واقعی هستند.

 

  1. فیلم Goodfellas

سینمایی رفقای خوب چیزهای زیادی دارد. مسلماً این بهترین فیلم مارتین اسکورسیزی است و به طور بالقوه بهترین فیلم جنایی تمام دوران است. حتی ممکن است یکی از بهترین فیلم های تمام دوران باشد. با تماشای آن، تصور اینکه چگونه یک فیلم سینمایی حتی می تواند بسیار بهتر شود، دشوار است. همه چیز عالی در مورد اسکورسیزی در اینجا به نمایش گذاشته شده است و فیلم حتی برای یک ثانیه از زمان پخش خود از هیبت و هیجان انگیز بودن دست نمی کشد. داستان زندگی هنری هیل در گروه اوباش به شدت جالب است، این فیلم از نظر بصری بی عیب و نقص است، و دارای بازیگرانی بسیار عالی است. یکی از بهترین موسیقی های متن در تمام دوران را دارد و کاملاً بر اساس پیش فرض آزموده شده داستان جنایی «ظهور و سقوط» پیش می رود. هیچ چیز در مورد Goodfellas بد نیست. این اثر بی نقص به عنوان یک فیلم جنایی، ممکن است هرگز در جایگاه دوم قرار نگیرد.

 

  1. فیلم Taxi Driver

اگر فیلم گاو خشمگین بهترین عملکرد دوران حرفه ای دنیرو را داشته باشد، پس استدلال خوبی وجود دارد که راننده تاکسی دومین عملکرد برتر او را دارد. در اینجا، او نقش تراویس بیکل، کهنه سرباز جنگ ویتنام را بازی می کند که در حالی که در شهر نیویورک زندگی می کند، با بی خوابی دست و پنجه نرم می کند و تصمیم می گیرد تا یک راننده تاکسی شود تا شب هایش را پر کند. این یک فیلم آزاردهنده است؛ با توجه به آنچه که برای Bickle اتفاق می افتد حال ذهنش بدتر می شود و او به زودی ایده های بزرگی در مورد “تمیز کردن” خیابان ها از طریق روش های خشونت آمیز اتخاذ می کند. اسکورسیزی یک داستان روان شناختی و خیابان های تاریک و کثیف شهر نیویورک را با جزئیاتی به همان اندازه واضح به تصویر می کشد، و یک مطالعه شخصیتی بی درنگ آزاردهنده ایجاد می کند که هنوز به عنوان یکی از قدرتمندترین و به یاد ماندنی ترین فیلم های دهه 1970 باقی مانده است. این فیلم در اوج دوران تب دنیرو فیلمبرداری شد.

 

  1. فیلم Raging Bull

مهمتر از همه، فیلم گاو خشمگین بیشتر به خاطر ارائه بهترین عملکرد رابرت دنیرو در تمام دوران حرفه ای او شناخته می شود. او نقش جیک لاموتا بوکسور واقعی را بازی می کند، فیلم زمان زیادی را صرف زندگی او در داخل رینگ و بیرون از آن می کند، با خشونت و خشم که همزمان جنبه های پایدار و خود ویرانگری را به منصه ظهور می رساند. با این حال، مهارت اسکورسیزی به عنوان یک فیلمساز نیز یکی از عواملی است که گاو خشمگین را به یک شاهکار تبدیل می کند. مطمئناً این فقط یک فیلم متوسط نیست که اتفاقاً دارای نقش اول عالی باشد. استفاده از تصاویر سیاه و سفید در فیلم قابل توجه است، صحنه های بوکس از عجیب ترین صحنه های تاریخ سینما هستند و فیلم علیرغم اعمال وحشتناک شخصیت اصلی خود به طرز شگفت انگیزی جذاب و پرخاشگر باقی مانده است. این یک شاهکار خیره کننده فیلمسازی است و به راحتی یکی از بهترین فیلم های ورزشی تمام دوران است.

 

  1. فیلم The Irishman

فیلمی زیبا و حماسی جنایی ترسناک، مرد ایرلندی – برخلاف گرگ وال استریت – القا می کند که توسط یک فیلمساز مسن تر ساخته شده است. اگرچه این به هیچ وجه به ضرر فیلم نیست، زیرا فیلمی است درباره پیر شدن، و حسرتی که یک قاتل احساس می کند که به زندگی خود دارد، تفکر در تمام کارهای خشونت آمیزی که انجام داده و همه افرادی که از دست داده است را دنبال می کند. اسکورسیزی از زمان پخش 3.5 ساعته فیلم به نفع خود استفاده می کند و داستانی عظیم و پیچیده را روایت می کند و نمی ترسد وقت خود را صرف کند و تمام آن به یک ساعت پایانی سپرده می شود که از نظر احساسی وحشیانه و دلخراش است. استفاده جاه طلبانه آن از جلوه های ویژه پیری زدایی بی نقص نیست، اما آن ها فیلم را قادر می سازند تا سال ها طول بکشد و این به آن القا می کند که واقعاً زندگی قهرمان/راوی شکنجه شده اش، فرانک شیران کاملاً به تصویر کشیده شده است.

 

  1. فیلم The Wolf of Wall Street

هر گونه نگرانی در مورد اینکه سن ممکن است اسکورسیزی را از پا درآورد، بلافاصله پس از اکران گرگ وال استریت ریشه کن شد. این اولین فیلمی بود که اسکورسیزی پس از 70 سالگی ساخته بود و ثابت کرد که یکی از انفجاری ترین، سریع ترین و بیش فعال ترین فیلم اوست و به هیچ وجه القا نمی کرد که توسط فردی در 70 سالگی کارگردانی شده است. این فیلم بر جنایتی متفاوت از جنایت هایی که معمولاً در فیلم های اسکورسیزی کاوش می شود، تمرکز می کند، این فیلم درباره اعمال کلاهبرداری جردن بلفورت در وال استریت در طول دهه 1980 است. با وجود این که جنایت در اینجا یک جنایت ذاتاً خشونت آمیز نیست، خطرات همچنان بالاست و اگرچه فیلم می تواند بسیار خنده دار باشد، اما همچنین یک کیفرخواست قدرتمند برای حرص و آز، مشاغل مبهم و حتی طبیعت انسانی است.

 

  1. فیلم The Last Temptation of Christ

فیلم آخرین وسوسه مسیح فیلمی بحث برانگیز و پیش از زمان خود بود. در زمان انتشار به دلیل کفرآمیز بودن مورد بررسی قرار گرفت، اما از منظری دیگر، این یک کاوش واقعاً عالی از دین و یک داستان شدیداً احساسی است که عیسی مسیح را انسانی می کند و او را به موجودی ظریف تر از آنچه در اناجیل آمده، تبدیل می کند. واکنش ها اکنون بیش از حد احساس می شود، به ویژه به این دلیل که فیلم در نهایت به عیسی احترام می گذارد، و خود اسکورسیزی به خاطر یک فیلم سازی عمیقاً معنوی شهرت دارد. با فرونشست شدن غبار، آخرین وسوسه مسیح خود را به عنوان یکی از بهترین فیلم های او نشان می دهد که دارای نقش اولی عالی یعنی ویلم دافو، تصاویری جسورانه و به یاد ماندنی، و موسیقی الهام بخش پیتر گابریل است.

 

  1. فیلم The Departed

با فیلم The Departed، مارتین اسکورسیزی سرانجام اسکار بهترین کارگردانی را در جوایز اسکار برد و همچنین در نهایت یکی از فیلم هایش برنده بهترین فیلم شد. آیا این بدان معناست که The Departed بهترین فیلم واقعی مارتین اسکورسیزی است؟ نه. اما آیا The Departed هنوز هم یک نمایش فوق العاده خوب است؟ کاملا. این یک بازسازی آمریکایی از داستان پیچیده پلیس در برابر دزدان است که در Infernal Affairs در سال 2002 یافت شد، اما به اندازه ای تغییر کرد که هر دو فیلم ارزش دیدن را برای طرفداران تریلرهای جنایی داشته باشند. این فیلم دارای چند بازیگر فوق العاده و روایتی سریع و پر پیچ و خم است که دیدن آن بسیار مفرح است و ثابت می کند که یک فیلم جنایی بزرگ دیگر در فیلم شناسی اسکورسیزی است.

 

  1. فیلم After Hours

اگر بخواهیم کمدی ترین فیلم های مارتین اسکورسیزی را رتبه بندی کنیم، فیلم After Hours بدون شک باید در صدر فهرست ظاهر شود. این فیلمی است که یکی از بدشانس ترین مردان جهان را دنبال می کند که شبی واقعاً وحشتناک را پشت سر می گذارد و در نسخه ای سورئال – و حتی کابوس وار – از شهر نیویورک درگیر مجموعه ای از ماجراهای ناگوار می شود. به طور طبیعی، این به این معنی است که این یک کمدی تاریک است، آن هم با توجه به وجود یک تن در میان بدبختی ها و لحظات پرتنش در سراسر فیلم. اما برای کسانی که دوست دارند طنز سورئال و پوچ آنها نیز تا حدی تیره و تار باشد، After Hours واقعا درخواستشان را اجابت می کند و برداشتی متمایز و مدرن از آنچه در غیر این صورت می تواند یک کمدی مسخره/آشکار قدیمی باشد را ارائه می دهد.

 

  1. فیلم Silence

با در نظر گرفتن تمام جوانب، فیلم سکوت کمی کم سر و صدا بوده. شاید فیلمی با سرعت آهسته درباره دو کشیش یسوعی که در قرن هفدهم در ژاپن به دنبال مربی خود می گردند، هیجان انگیزترین چیز در جهان به نظر نرسد، اما بازی و کاوش شخصیت ها این ساعت را به یک ساعت بسیار جذاب برای بینندگان تبدیل کرده است. آدام درایور مثل همیشه اینجا خوب است، اما این اندرو گارفیلد است که فیلم را برای خودش می سازد و در این روند بهترین عملکرد حرفه ای اش را تاکنون ارائه می کند. او در فیلمی می درخشد که به عنوان اثری درخشان و تفکربرانگیز ظاهر می شود و ماهیت ایمان را به شیوه ای منحصر به فرد و قانع کننده به طور کامل بررسی می کند.

 

  1. فیلم The King of Comedy

این فیلم محصول 1982 علیرغم اینکه سلطان کمدی نام دارد، در واقع یک کمدی نیست. مطمئناً، داستان روی مردی متمرکز است که می خواهد برای تبدیل شدن به یک استندآپ کمدین معروف دست به هر کاری بزند، اما داستان چرخش های تاریک متعددی را طی می کند تا جایی که این یک کمدی بسیار سیاه می شود. دنیرو نقش روپرت پاپکین را بازی می کند و عشق او به استندآپ کمدی او را به تعقیب، آزار و در نهایت ربودن کمدین مورد علاقه اش، جری لنگفورد (با بازی جری لوئیس) سوق می دهد. این یک فیلم عمیقاً ناراحت کننده و ناخوشایند از نظر طراحی است، و اینکه اسکورسیزی می تواند چنین فیلم پرتنشی را بدون توسل به خشونت گرافیکی یا تصاویری وحشتناک بسازد، گواهی بر مهارت های فیلم سازی اوست.

 

  1. فیلم Bringing Out the Dead

فیلم Bringing Out the Dead با یکی از بهترین و آندرریتدترین بازی های نیکلاس کیج، به عنوان یک فیلم اسکورسیزی دست کم گرفته شده، عمل می کند. این فیلم داستان یک امدادگر را دنبال می کند که چند روز پرمشغله را در کار سپری می کند و در تمام این مدت با شیاطین شخصی و رؤیاهایی از کسانی که نتوانسته است نجات دهد دست و پنجه نرم می کند. این یک فیلم تاریک و بسیار پرتنش است و به عنوان یکی از عمیق ترین فیلم های روان شناختی درام/هیجان انگیز است که اسکورسیزی تاکنون کارگردانی کرده است. همچنین نمی توان کتمان کرد که بازیگران چقدر خوب هستند، به خصوص کیج در نقش اصلی که بازی به یاد ماندنی و بسیار واقع گرایانه ای ارائه می دهد که با انواع نقش های احمقانه و وحشتناکی که او بیشتر به خاطر ایفای آن شهرت دارد، فاصله زیادی دارد.

 

  1. فیلم Gangs of New York

فیلم دار و دسته های نیویورک فیلمی بالقوه تفرقه انگیز در فیلم شناسی اسکورسیزی است. این یک حماسه تاریخی بلندپروازانه و انفجاری با مضمون انتقام است، با بسیاری از نکات برجسته در تضاد با برخی از تصمیمات خلاقانه عجیب و غریب. این نمایش به دور از یک ساعت بدون نقص و عیب است، اما غیرقابل انکار جذاب است. همچنین با بازی شرورانه بیش از حد دنیل دی لوئیس در نقش بیل قصاب، این فیلم فوق العاده است. دی کاپریو در نقش اصلی آنقدر قوی نیست، اما در فیلم های بعدی اسکورسیزی خودش را نشان خواهد داد. ممکن است فیلم درهم و برهم باشد، اما مفهوم انتقام هم همینطور است، و در کل، چیزهای خوب در Gangs of New York بیشتر از چیز های بدش است.

علاقمندان می‌توانند جهت دانلود بهترین فیلم های مارتین اسکورسیزی با زیرنویس فارسی و بدون سانسور به انیمه لیت، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن ها لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)