نقد و بررسی فیلم انیمیشن Migration مهاجرت 2023

معرفی انیمیشن Migration

همانطور که ممکن است برخی از شما متوجه شده باشید، موضوعاتی کاملاً مرتبط با پرندگان برای فیلم های بلند انیمیشنی که در ماه های آخر سال 2023 در سینماها اکران شده اند، وجود داشته. ابتدا فیلم پسر و حواصیل را داشتیم، آخرین فیلم از استاد بزرگ هایائو میازاکی، انیماتور چیره دست، که اگر ثابت شود این فیلم، آخرین تلاش سینمایی او باشد، به عنوان نتیجه ای ایده آل برای یکی از خارق العاده ترین حرفه های فیلمسازی زمان ما عمل می کند. سپس فیلم Chicken Run: Dawn of the Nugget را دیدیم، دنباله ای بر فیلم محبوب استودیو Aardman  که لحظات سرگرم کننده ای دارد، اما متأسفانه در مقایسه با هم رسته های عملاً بی نقصش، نمی تواند در رقابت باشد و اکنون فیلم مهاجرت آمده، جدیدترین تلاش استودیو ایلومینیشن، افرادی که پشت فرنچایزهای من نفرت انگیز و مینیون ها بوده اند و البته فیلم موفق 2023 یعنی فیلم برادران سوپر ماریو.

 

گروه مورد هدف فیلم مهاجرت، کودکان هستند

فیلم انیمیشن مهاجرت، متأسفانه، هیچ چیزی برای تماشاگران بالای 8 سال ندارد و این موضوع تقریباً از آن فیلمی به مانند فرار مرغی می سازد و اصلاً نمی شود آن را با آخرین فیلم میازاکی مقایسه کرد. شاید تعجب کنید که چقدر این فیلم برای ارضای ما بزرگسالان ناتوان است. آنقدر حوصله سربر که قصد دارم از استفاده از نظرات مربوط به پرندگان که گمان می کنم با بررسی های دیگر همراه باشد، خودداری کنم؛ پس بر این اساس که حتی نقدها، هر چقدر هم که ممکن است هولناک باشند، باید بگویم که فیلم حاوی شوخ طبعی و نبوغ در همین زمینه است.

 

بررسی خط داستانی انیمیشن Migration

محوریت فیلم مهاجرت، خانواده ای از اردک ها شامل مک (کومیل نانجیانی)، مادر ماجراجو، پم (الیزابت بنکس)، پسر نوجوان داکس (کاسپار جنینگز)، دختر جوجه اردک دوست داشتنی و بدخلق، گوئن (تریسی گزل) است و البته عمو دن (دنی دویتو). آنها هرگز آبگیر نیوانگلند خود را ترک نکرده اند، عمدتاً به دلیل ترس مک از آنچه ممکن است در دنیای بیرون برایشان اتفاق بیفتد. با این حال، هنگامی که خانواده دیگری از اردک ها، از جمله (ایزابلا مرسدس) که داکس فوراً روی او کراش می زند، برای توقفی کوتاه در طول سفر مهاجرتی سالانه خود به جامائیکا در برکه آن ها فرود می آیند، بقیه خانواده از مک می خواهند تا از آنجا به کارائیب مهاجرت کنند.

احتمالاً چون این خانواده خیلی ورزیده و دنیا دیده نیستند، مرغابی های قصه به ناچار راه را اشتباه می روند و به زودی خود را در وسط شهر نیویورک گم می کنند، جایی که با گروهی از کبوترها به رهبری چامپ خشمگین (Awkwafina) روبرو می شوند. همانطور که می بینیم، چامپ یک طوطی جامائیکایی به نام دلروی (کیگان-مایکل کی) را می شناسد که می تواند به آنها کمک کند راه خود را به سمت جنوب و کارائیب پیدا کنند. دلروی، با این حال، در حال حاضر در یک رستوران شیک در منهتن به عنوان حیوان خانگی سرآشپز محبوس است. مرغابی ها موفق می شوند دلروی را آزاد کنند و سعی می کنند راهی جامائیکا شوند. در طول مسیر، آن ها با حجمی مورد انتظار از هیجان ها و درگیری های بسیار خفیف روبه رو می شوند، زیرا به طور بی وقفه توسط سرآشپز بدخواه مارتین یان واناب تعقیب می شوند، کسی که پشتش گرم است، زیرا ظاهراً می تواند برای خودش هلیکوپتر خصوصی بخرد تا در این تعقیب به او کمک کند.

 

بررسی عوامل سازنده‌ فیلم مهاجرت

و داستان این تقریباً همین است، قصه ای به قدری کوچک که بیشتر شبیه یک فیلم کوتاه تلویزیونی به نظر می رسد، از آن نوعی که توسط یک فرنچایز محبوب ساخته شده است تا علاقه مخاطب را بین فیلم های بلند واقعی حفظ کند. این به خودیِ خود غافلگیرکننده نیست، اما چیزی که شگفت انگیز است این است که فیلمی کاملاً بی جسارت توسط مایک وایت نوشته شده است. بله، در مورد همان کسی صحبت می کنیم که مسئول فیلم هایی مانند School of Rock، Year of the Dog و The White Lotus  بوده و بله! او همچنین یکی از نویسندگان فیلم بدتر The Emoji Movie بوده. دیدن بنجامین رنر به عنوان کارگردان مشترک، حتی تکان دهنده تر از آن است. فیلم های قبلی او شامل انیمیشن های حیله گرانه، جذاب و از نظر بصری خیره کننده مانند «ارنست و سلستین» و «روباه بد بزرگ و داستان های دیگر» بوده اند.

 

نقد و بررسی فیلم انیمیشن Migration

شاید شما فکر کنید، فیلمی که استعدادهایش این افراد هستند و با هم ترکیب شده اند، حداقل چند ویژگی جالب دارد که می توان در مورد آنها صحبت کرد، اما تلاش آنها، به دلیل نبود اصطلاح بهتر، به فیلمی بسیار فرمولیک منجر شده است. (حتی تصاویر نیز بصری فراموش شدنی هستند،  البته جدا از یک سری از ترکیب بندی های مناسب با استفاده از نسبتِ تصویر 2 در 35)؛ موضوعی که تقریباً باعث می شود فیلم برادران سوپر ماریو در مقایسه با فیلم مهاجرت عملاً آوانگارد به نظر برسد. نزدیک ترین چیزی که فیلم انیمیشن Migration جذابیت می بخشد، روشی است که ناخواسته به مطالبی مشابه با آنچه در دیگر فیلم های انیمیشن پرنده ای موجود است، ورود می کنند. در یک نقطه از فیلم، مرغابی ها با یک حواصیلِ بالقوه خطرناک (با صدای کارول کین) برخورد عجیبی دارند و در حالی که این صحنه لزوماً مطابق با خطوط فیلم میازاکی نیست، به صورت تصادفی، عجیب به نظر می رسد. این فیلم در واقع یک راز تاریک در دل خود دارد. یک سکانس در فیلم موجود است که تقریباً یک کپی از طرح اصلی فیلم جدید فرار مرغی است، دقیقاً تا جزئیات خاصی از مکانی که ما می بینیم در آن فیلم نیز وجود دارد. از آنجایی که واضح است که این سه فیلم کم و بیش همزمان ساخته شده اند، این مورد به وضوح، مسئله ای است که  می توان در موردِ آن گفت ذهن های بزرگ یکسان فکر می کنند، اما خیلی بد است که آن ذهن های بزرگ ظاهراً آنقدر مشغول پروژه های دیگر خود بوده اند که نمی توانستند از این مورد غافل نباشند.

 

بچه ها از این فیلم لذت می برند

بچه های کوچک ممکن است در طول زمان اجرای نسبتاً کوتاه فیلم به طور معقولی به آن دل ببندند، چرا که این فیلم روشن و رنگارنگ است، داستان های زیادی دارد و داستان اصلی آن به اندازه کافی ساده هست تا بتوانند بدون مشکل آن را دنبال کنند. اما بچه های ما شایستگی بیشتری به خصوص از نظر سرگرمی هایشان دارند. کوچولوهایی که هدف این فیلم هستند در سنی هستند که فیلم ها می توانند برایشان واقعاً جادویی باشند و فقط بهترین  فیلم ها می توانند خاطراتی را رقم بزنند که تا آخر عمر برایشان باقی بماند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Migration به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)