معرفی انیمه Mob Psycho 100 موب سایکو

معرفی انیمه Mob Psycho 100 موب سایکو

پیدایش و سیر موب سایکو هیاکو

این اثر یک سری مانگای وب ژاپنیست که به قلم وان (One) نوشته و نقاشی شده است. از ماه آپریل 2012 تا دسابر 2017 در وبسایت اورا ساندی (Ura Sunday) شوگاکوکان (Shogakykan) منتشر شد. شوگاکوکان قسمت های آن را در شانزده جلد تانکوبون جمع آوری کرد. یک نسخه سریال تلویزیونی از این مانگا به دست بونز (Bones) ساخته شد که فصل اول آن بین ژوئیه و سپتامبر 2016 پخش شده و با فصل دومش از ژانویه تا آوریل 2019، و فصل سوم از اکتبر تا دسامبر 2022 ادامه پیدا کرد. این داستان همچنین دارای یک سری لایواکشن می باشد که از ماه ژانویه تا آوریل سال 2018 اکران شد. در همان سال 2018، یک سری مانگا به نام ریگن (Reigen) بر اساس این داستان تهیه شد که در برنامه موبایل مانگاوان شوگاکوکان به انتشار رسید. مجوز نسخه رسمی انگلیسی مانگای اورجینال موب سایکو در آمریکای شمالی از سوی کمیک های اسب تاریک (Dark Horse Comics) صادر گشت. در همین حین، کرانچی رول سریال انیمه این مانگا را برای اکران تایید کرد و در دسامبر 2016 دوبله انگلیسی آن توسط بنگ زوم! اینترتینمنت (Bang Zoom! Entertainment) به پایان رسیده و در اکتبر 2018 از بخش توونامی ادالت سویم (Adult Swim) پخش شد.

چکیده داستان موب سایکو هیاکو

داستان شیگئو کاگه‌یاما (Shigeo Kageyama) با نام مستعار موب، پسری که قدرت های ماوراطبیعی قوی ای دارد و سختی های وی برای پیدا کردن خوشبختی ساده ای که در جستجویش است را دنبال می کند. شیگئو یک پسر سن راهنماییست که گرچه از دور فرد عادی و نه چندان برجسته ای به نظر می رسد، در حقیقت قادر است از قدرت فرامادی عظیمی استفاده کند. او برای جلوگیری از از دست دادن کنترل قدرتش، دائما در سرکوب احساساتش زندگی می کند. موب برای کمک به یاد گیری کنترل توانایی هایش، به عنوان دستیار کلاهبردار آراتاکا ریگن (Arataka Reigen) که ادعا می کند واسطه ارواح و زندگان است کار می کند. موب می خوهد درست مثل افراد دور و برش یک زندگی عادی داشته باشد، اما رگبار مشکلاتی که به سراغش می آیند به او فرصت زیادی نمی دهند. احساسات سرکوب شده موب که پی در پی روی هم انباشته می شوند تهدید شکستن مرزهای کنترلش را متوجه او می کنند و او در نهایت با موجودات دیگه ای مثل خودش رو در رو می شود.

بازخورد Mob Psycho 100

تا ژوئیه 2016، مانگا بیش از 1.2 میلیون نسخه در گردش داشت. در سال 2017، Mob Psycho 100 شصت و دومین جایزه مانگای شوگاکوکان را در ژانر شونن دریافت کرد. انیمه این اثر از بهترین سری های انیمه دهه 2010 محسوب می شود. در اولین مراسم جوایز انیمه کرانچی رول، فصل اول انیمه دو جایزه از آن خود کرد: بهترین اکشن و بهترین صحنه جنگ (شیگئو و کویاما) و همچنین در شش بخش دیگه از قبیل «انیمه سال» نامزد شد. در چهارمین مراسم جوایز انیمه کرانچی رول که در سال 2020 برگزار شد، دومین فصل آن نیز دو جایزه گرفت: بهترین انیمیشن و بهترین توالی مقدمه. همچنین در پنج بخش دیگه از قبیل «انیمه سال» نامزد شد. موب سایکو یکی از کارهای پیشنهادی هیئت داوران در بخش انیمیشن جشنواره هنرهای رسانه ژاپن در سال 2019 بود و در نوامبر همان سال توسط پولیگان (Polygon) و شبکه بازی های تخیل (Imagine Game Awards, IGN) در بین بهترین انیمه های دهه 2010 قرار گرفت. کرانچی رول نیز آن را در بین «25 انیمه برتر دهه 2010» لیست کرد. در سپتامبر 2020 این سری پس از آن که بیزنسمن آمریکایی اریک ترامپ، پسر رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ توییتی مرتبط با آن زد در اینترنت دست به دست شد و فراگیر گشت. در این توییت، اریک آمدن تصویر شخصیت «موب» در نتیجه جستجوی گوگل به جای معنی خود کلمه موب، یعنی جمعیتی از مردم از جمله معترضین را با جریان اتهامات سانسورهای گوگل مقایسه کرد.

دیدگاه مخاطب

ایان ولف (Ian Wolf) از اخبار انیمه بریتانیا (Anime UK News) دو جلد نخست سری را ستایش کرد با دادن نمره 8 از 10 به آن ها گفت: «نقش های قلم وان به چند علت در خور توجه هستند. به جای آن که شیک و زیبا بودن را مد نظر داشته باشد، فکاهی بودن را در ذهن دارد. بخشی از ارزش کمدی کار وان طرح های زمختیست که به سناریو هایی که خلق می کند بار اضافه می کنند. در این جلد دوم موب سایکو 100، اکشن است که تمرکز اصلی را روی خود دارد. مقداری کمدی هم به ترکیب اضافه شده، اما این بار اصل قضیه راجع به نبرد بین دو فرد ماورا طبیعی با عقیده های متفاوتشان است. با این وجود باز هم در اوج نبرد کمدی وارد داستان می شود که بزرگترین مثالش وقتی است که شخصیت ترو سعی می کند با استفاده از چند چاقو موب را شکست دهد، اما موب یکی از چاقو ها را پس می زند که به صورت اتفاقی تکه بزرگی از موی ترو را میبرد. در چنین وقت هایی است که سبک نقاشی وان می تواند گاهی افت کند. گرچه هنر زمخت او می تواند صحنه های پر هرج و مرجی که سعی می کند در اوج نبرد ها به تصویر بکشد را تمیز هدایت کنند، در صحنه های احساسی تر نمی تواند به درستی ترحم مخاطب را جلب کند. از این جنبه انیمه در نمایش دادن جنگ ها برتری دارد، چرا که عناصر دیگر مانند موسیقی و استفاده از رنگ ها به تنش کار اضافه می کنند.»

نویسنده، منتقد و ویراستار نیک کریمر (Nick Creamer) سبک بصری، داستان شخصیت ها و مفاهیم قهرمان پردازی و جامعه شناختی این انیمه که همچنین در اثر دیگر وان به اسم مرد یک مشتی (One Punch Man) دیده می شدند را مورد تحسین قرار داد. لارن اورسینی (Lauren Orsini) از داستان به بلوغ ذهنی رسیدن موب تعریف کرد و انیمیشن و موسیقی کار را پسندید. جیمز بکت (James Beckett) از شبکه خبری انیمه به فصل دوم امتیاز+A  داد و درباره سری گفت: «نمیدانم با چه جمله بندی دیگری می توانم بگویم: Mob Psycho 100 تا جایی که امکان دارد به یک فصل بی نقص از سریال تلویزیونی که من می توانم متصور شوم نزدیک است. می توانم شرط ببندم که این سریال به عنوان یکی از بهترین فصل های انیمه ای که در تاریخ تولید شده در خاطر ها خواهد ماند و شما به خود بدهکار هستید که شخصا آن را تجربه کنید. یک شاهکار مدرن از انیمیشن که باید تماشا شود، باید باور شود.»

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)