نقد و بررسی سریال My Lady Jane بانوی من جین

معرفی سریال My Lady Jane

در سریال ‏My Lady Jane، هیچ چیز آنطور که به نظر می رسد نیست؛ این سریال بینندگان را برای یک تماشا به یک فانتزی ‏فراموش نشدنی در دنیای عجیب و غریب ملکه ی 9 روزه ی انگلستان می کشاند‎.‎ تصاویر سرسبز مای لیدی جین بینندگان را مستقیماً به جلال و جبروت قرن شانزدهم انگلستان می برد. طراحان، عمارت های باشکوه را به دادگاه های خصمانه ی شاه ادوارد، لیدی فرانسیس و ملکه مری تبدیل کرده اند و جزئیات بسیار خوبی را از ملیله ها، مبلمان و معماری معتبر آن دوران به تصویر کشیده اند. لباس های مجلل استفانی کولی به طور مشابه چشم ها را در ابریشم های مجلل، خز و لباس های پر زرق و برق غوطه ور می کند و موقعیت های اجتماعی و استراتژی های حیله گرانه ی هر شخصیت را برجسته می کند. تکمیل کننده شکوه بصری، موسیقی مهیج جف بیل است، ترکیبی متورم از سازهای زهی و سازهای بادی که تنش های چشمگیر و دسیسه های سیاسی اشراف را بالا می برد.

 

درآمدی بر داستان بانوی من جین

در قرن شانزدهم، بانو جین گری برای مدت کوتاهی ملکه انگلستان بود، اما به سرنوشت غم انگیزی دچار شد، آن هم زمانی که تنها 9 روز پس از تاج و تخت، سرنگون شد و بعداً در سن 16 سالگی اعدام شد. اما اگر داستان آنگونه نبود چه می شد و اگر به این ترتیب که سریال خواسته تمام شود، چه می شود؟ سری جدید My Lady Jane به بررسی این موضوع می پردازد که اگر سلطنت جین ادامه می یافت و او زندگی می کرد تا یک روز دیگر حکومت کند، چه اتفاقاتی می افتاد. در این بازنگری فانتزی، انگلستان نه تنها از نظر سیاسی، بلکه بین انسان های معمولی و مردمی به نام اتیان ها نیز تقسیم می شود که توانایی قابل توجهی در تغییر شکل به حیوانات دارند. جین خود از یک خانواده اصیل است اما رویای زندگی خارج از قوانین سخت زمان خود را دارد. وقتی مادر جاه طلبش او را برخلاف میلش با مردی نامزد می کند، این وصلت برای او غیرممکن به نظر می رسد. اما زمانی که جین به طور غیرمنتظره ای خود را به عنوان ملکه پس از مرگ پسر عمویش پادشاه ادوارد می بیند، سرنوشت چیزهای بیشتری در مسیرش قرار می دهد. در حالی که با چرخش توطئه ها، حکمرانی چالش های جدیدی را به همراه دارد، جین را نیز وادار می کند تا با کسی که اسرار تکان دهنده خودش را به اشتراک می گذارد، پیوندی بعید ایجاد کند. آیا او با جادو و دسیسه در هر گوشه و کناری، می تواند در دنیای غم انگیز تاج و تخت بچرخد و مسیر تعیین شده خود را تغییر دهد؟

 

بررسی فنی و نقش موسیقی در سریال My Lady Jane

مکمل این سریال درام، انتخاب های موسیقی مدرنی است که قلب سرکش جین را آشکار می کند. لحظات تعیین کننده شخصیتی از طریق آهنگ های «شورشگرانه» از بویی و «لولا» از کینکز معنای جدیدی پیدا می کنند، و در عین حال روحیه مستقل جین را تقویت می کنند. لوری رز، فیلمبردار پشت دوربین، هم عظمت توپ های بزرگ و هم میان آهنگ های صمیمی را با کادربندی و نورپردازی متعادل به تصویر می کشد. نماهای فراگیر بینندگان را از طریق حومه سرسبز انگلیسی به راهروها و حیاط خانه های سلطنتی می برد: نمای نزدیک، مکالمات شدید و عبارات بی سر و صدا. عناصر تولید با هم، بیننده را در دنیای مجلل دربار تودور غوطه ور می کنند و در عین حال داستان یک ملکه ناخوانده را به یک زندگی بسیار فانتزی می آورند.

 

بررسی مضامین سریال بانوی من جین

جما برگس در بانوی من جین، چشم اندازی پر جنب و جوش از انگلستان قرن شانزدهمی را خلق کرده است که با بازیگوشی در متون تاریخی، آن را دوباره تجسم می کند. در حالی که لباس های رنگارنگ و دکورهای مجلل ما را به دربار سلطنتی می برد، این یک درام دوره ای خفه کننده نیست. برجس جان تازه ای به چهره ای کمتر شناخته شده، یعنی لیدی جین گری می بخشد و او را به الگوی توانمندی تبدیل می کند. جین از محدودیت هایی که در زمان خود برای زنان گذاشته شده بود سرپیچی می کند. او به عنوان یک انسان کنجکاو، به جای ازدواج، رویای مطالعات گیاه شناسی را در سر می پروراند. اما مادرش برای منافع سیاسی ترتیب ازدواج او را می دهد. جین حاضر نیست به سادگی سرنوشت خود را بپذیرد. هنگامی که به تاج و تخت می رسد، او تلاش می کند تا عادلانه حکومت کند و صدایی برای نژان اتیان ستمدیده باشد. شجاعت جین به خواهرانش، لیدی مارگارت و لیدی کاترین، الهام می بخشد تا به روش خود استقلال را در آغوش بگیرند. آن ها از شورش جین علیه سنت با هوش و خردی فراتر از سن و سالش حمایت می کنند. زنان خاکستری با هم نشان می دهند که زنانگی و قدرت می توانند دست به دست هم بدهند.

 

بررسی شخصیت های سریال My Lady Jane

فراتر از شخصیت اصلی یعنی بانو جین، برگس محافل سلطنتی را با شخصیت های زن بسیار لایه ای پر می کند. لیدی مریِ متعهد، تاج و تخت جین را تهدید می کند، اما صحنه ها را با وحشی گری و نقص های شخصیتی اش از شخصیت اصلی می دزدد. حتی بدجنسی ها از طریق اجرای ظریف کیت اوفلین باعث همدلی می شوند. جین از اتیان ها دفاع می کند و بر انسانیت در همه مردم، صرف نظر از ظاهر، تأکید می کند. لیدی جین با اجرای جذاب امیلی بادر زنده می شود. امیلی به عنوان یک گیاه پزشک مشتاق برای استقلال، شخصیت جین را با قدرت، هوش و اشتیاق آغشته می کند. او باعث می شود که مبارزه جین برای خودمختاری احساسی صمیمی و الهام بخش داشته باشد. ادوارد بلومل همتای کامل او در نقش گیلدفورد دادلی درخشان است. در زیر شخصیت او رمز و رازی نهفته است که ادوارد به طور ماهرانه ای به آن اشاره می کند. سریال با ارتباط تند و تیز بین امیلی و ادوارد باعث می شود بینندگان خوشحال باشند. کیت اوفلین در نقش مری تودور بدجنس هم کمدی و هم لرزان است. کیت با تب و تاب و ذوق، از مری تبهکاری عجیب می سازد. علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال My Lady Jane به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)