نقد و بررسی انیمه Ooi! Tonbo اوی! تنبو

Tonbo!

توسط Alireza

چکیده انیمه Ooi! Tonbo

پس از آنکه به لطف یک رسوایی زندگی ایگاراشی به عنوان یک بازیکن گلف به پایان میرسد او به جزیره ای متروکه میرود تا با اینکه دیگر هرگز قرار نیست به ورزشی که عاشقش است بپردازد کنار بیاید، اما در کمال تعجب می یابد که اهالی جزیره یک زمین گلف دارند و دختربچه ای آنجاست که استعداد باورنکردنی دارد. هر دوی آنها چیزهایی را در گذشته تجربه کردند که از شکوفا کردن پتانسیلشان جلوگیری میکنند. چشمان ایگاراشی در این مسیر به زاویه های جدیدی از گلف باز میشود و او از نو لذتش را کشف میکند.

 

نقد و بررسی انیمه Ooi! Tonbo اوی! تنبو

دیدگاه مخاطب

موکسو در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «یک شاهکار تکنیک های واقعی گلف با یک داستان واقعی از بزرگ شدن. اگه از گلف بازی کردن لذت می برید امکان نداره از این بدتون بیاید. این انیمه ایه که تمام کسانی که گلف بازی می کنن باید ببینن. حتی اگر بازی نمی کنید، مطمئنا چیز جدید ازش یاد می گیرید و حتی ممکنه بخواید برید و برای اولین بار گلف بازی کنید. ایدئولوژی این انیمه رو اتفاقا میشه با همین «انجام دادن چیز جدید» توضیح داد. تمام کار هایی که انجام میدید برآورده کردن فرصت هایی ان که در کل زندگی ممکنه یک دفعه هم پیش نیان. می تونید هدرشون بدید، یا این که می تونید کار جدیدی انجام بدید و به درخشش درش بیارید. برای فلسفه زندگی و گلف انیمه خیلی آموزنده ای هست».

ولربرگ گارد می نویسد: «خیلی حیفه که خیلی از مردم قراره این انیمه به خصوص رو تو این فصل از دست بدن. حیفه، اما غافلگیر کننده نیست. خیلی حیفه به خاطر این که انیمش با بیشتر انیمه های ورزشی فرق داره، گرچه داستان راجب گلفه که ورزشیه که بیشتر مردم به نظر میرسه مثل من بهش علاقه ای نداشته باشن، مهمه که درک کنیم که انیمش در واقع همش گلف بازی کردن نیست. تونبو بیشتر راجع به پتانسیل هدر رفتست که به نظرم خیلی از یه انیمه ورزشی موضوع جالب تریه. چیزی که داستان واقعا راجع بهشه اینه که شخصیت ها در تمام طول انیمه به واسطه گلف با هم دست و پنجه نرم می کنن. و این یک جدال خیلی بحث برانگیز فلسفه زندگیه که این وسط داریم میبینیم. حتی اگر شخصیت ها خودشون خیلی در جریان این جدال نیستن. البته باید قبول کنیم که سبک نقاشی انیمه و انیمیشنش خیلی چنگی به دل نمیزنن و قطعا شخصیت هاش و داستان سراییشه که وزن کار رو روی دوش میکشه. نمی خوام بگم تونبو بهترین انیمه کل زمان هاست یا حتی بهترین انیمه ورزشی، اما فکر می کنم یک صف از شخصیت های اصلی خیلی متقاعد کننده داره که با سختی های شخصی خیلی جالب خودشون دست و پنجه نرم می کنن. و در تمام مدت قضیه هم حس و حال سبکی به انیمه حکمفرماست.

نقد و بررسی انیمه Ooi! Tonbo اوی! تنبو

امیدوارم این دیدگاه به درد بخور بوده باشه».گاردین انزو از سایت گمشده در انیمه می نویسد: «از اون جایی که مانگای این انیمه به زبان انگلیسی نه اسکنی داره نه ترجمه ای و نه هیچی احتمالا قراره انیمه در فندوم انگلیسی نادیده گرفته بشه که نود درصد انیمه های ورزشی هم همینن. با این وجود می دونستید که در واقع مانگاش به جای یک مجله مانگا داخل مجله هفتگی «چکیده گلف» ژاپن چاپ شده که تا جایی که می دونم تنها مانگاییه که در طول کل زمان ها چنین افتخاری رو داشته؟ احتمالا این نشون میده کهOoi! Tonbo  بخش گلف قضیه رو خیلی جدی می گیره، احتمالا قرار نیست از گوگولی بازی انیمه «بردی وینگ» خبری باشه. به عنوان یک طرفدار گلف که پیش بینی کرده بود این چند دهه که هیچ انیمه گلفی نداشت قراره به تولید انیمه های گلف خیلی زیاد منجر بشه، ساخته شدن این انیمه اتفاق خیلی بزرگ و راضی کننده ایه. این درون مایه «مرد شهری گنده میره تو روستای فکستنی» رو زیاد داخل انیمه و مانگا دیدیم ولی وقتی خوب اجراش کنن فرمولیه که کار و به برد می رسونه و تا اینجا که راجع به این انیمه اینطوری بوده. واقعا هم فکستنیه.

فقط یه دستگاه اوتوماتیک پولی داره که در حالت عادی تو یه محله کوهستانی خیلی خیلی زیاد تر ازش باید باشه، یه دونه مغازه بیشتر نداره که اونم فقط سه ساعت از روز که بستگی داره صاحباش کی عشقشون بکشه بازه، و مهم تر از همه یه سیستم مدرسه ای که تونبو تنها دانش آموز راهنماییشه و روی هم رفته کلا پونزده تا دانش آموز مدرسه ای داره، و هیچ دبیرستانی نداره. که یعنی بچه های دیگه بعد از راهنمایی از جزیره میرن و بیشترشون هیچوقت برنمیگردن یا کلا بیخیال دبیرستان میشن. این ها اتفاقا علت های این هستن که جامعه های روستایی ژاپن در سرتاسرش دارن کم کم از بین میرن. همینطوری که این شخصیت بازیکن حرفه ای گلف از استعداد خدادادی دختره به تعجب و تحسین افتاده، منم با شروع این انیمه به همین حال افتادم. خیلی چیزهاش هست که راست کارمه، بخش گلفش، تمرکزش روی زندگی رو یه جزیره متروکه، گذشته پردرد شخصیت اصلی و کنار اومدنش با این تغییر خیلی بزرگ. این انیمه کاملا واسم جواب داد، خیلی سرگرم کننده بود و مو به موش با هم در ارتباط بود و جریان عالی داشت».تفات گئو می نویسد: «تا به حال داستانی ندیده بودم که انقدر روی «سفر به خط شروع» تمرکز داشته باشه اما درون مایه ایه که خیلی میشه باهاش ارتباط نزدیک برقرار کرد.

رشد تونبو و ایگاراشی خیلی آهسته اتفاق میفته و طول میکشه تا شخصیت ها جا بیفتن و از چیزی که باهاش راحتن فاصله بگیرن اما یک هیجان واقعی در میان هست که ببینیم شخصیت ها چطور نه فقط داخل مهارت های گلفشون بلکه داخل روحیات و طرز برخوردشون با گلف و زندگی پخته میشن. انیمه ایه که خیلی به منبعی که از روش ساخته شده اضافه می کنه تا اجازه بده این شخصیت هایی که خیلی خوب نوشته شدن دونه دونه بررسی و کشف بشن. مشکلات شخصیت ها به نظر متین و قابل توجه میان. اتمسفر داستان و جزیرش به عنوان یک مکان ریلکس هست، اما می تونید ببینید که این سوال های خودمحور در صحنه های ساکت تر چقدر روی شونه شخصیت هامون سنگینی میکنن. داستانیه که به جای اینکه یکهویی ما رو به صحنه های کلیدی رشد ببره با صبوری شخصیت ها رو می سازه. موضوعات گلف زیادی هست و انیمیشنش شاید بهترین نباشه اما اگر حاضرید که این دنیا سرگرمتون کنه ممکنه ارتباط عمیقی باهاش برقرار کنید. دنیاش ریلکس و جذابه و مناظرش بی نظیرن».اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کرده اید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Ooi! Tonbo به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید