نقد و بررسی انیمه Ookami to Koushinryou ادویه و گرگ

سیر پیدایش انیمه Ookami to Koushinryou

«گرگ و ادویه‌جات» یک سری رمان ژاپنی نوشته ایسونا هاسه کورا (Isuna Hasekura) و با تصویرگری جو آیاکورا (Juu Ayakura) می باشد. آثار رسانه ای اس سی II (ASCII Media Works) از فوریه 2006 تحت حق نشر دگنکی بونکو (Degenki Bunko) خود بیست و چهار جلد از آن، و از سپتامبر 2016 نه جلد از یک مانگای فرعی بر اساس آن به نام «Wolf and Parchment» منتشر کرده است. یک نسخه مانگا به تصویرگری کیتو کومه (Keito Koume) انتشار خود را در چاپ  نوامبر 2007 مجله مانگای سینن آثار رسانه ای ASCII به نام «دگنکی ماو» (Degenki Maoh) آغاز کرد. این مانگا توسط انتشارات ین (Yen Press) مجوزدهی شد که جلد های آن را به زبان انگلیسی منتشر کرد. نسخه سریال انیمه تلوزیونی دوازده قسمتی آن بین ژانویه و مارس 2008 ، و انیمیشن ویدیو اورجینال (OVA) آن در مه 2008 روی آنتن رفتند.

در آوریل 2009 یک OVA دوم به عنوان پیش درآمدی از فصل دوم انیمه اکران شد که فصل دوم پس از آن با دوازده قسمت بین جولای و سپتامبر 2009 پخش شد. هر دو فصل انیمه به زبان انگلیسی توسط تصاویر کادوکاوا یو اس ای (Kadokawa Pictures USA) و سرگرمی فانیمیشن (Funimation Entertainment) مجوزدهی شدند. در ژوئن 2008 و سپتامبر 2009 دو بازی رمان مصور بر اساس این سریال برای نینتندو دی اس (Nintendo DS) موجود شدند. یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی جدید از این اثر نیز در آوریل 2024 روی آنتن رفت. آهنگ های تیتراژ آغازین فصل اول و دوم انیمه به ترتیب «حین سفر» (Tabi no Tochū) اثر ناتسومی کیورا (Natsumi Kiyoura)، «مقصد سفر» (Tabi no Yukue) اثر هانا هوپ (Hana Hope) بوده؛ و آهنگ های تیتراژ پایانی این دو فصل «رینگو بیوری: آهنگ سوت گرگ» (Ringo Biyori: The Wolf Whistling Song) اثر راکی چک (Rocky Chack) و آندانته (Andante) به اجرای کلریس (ClariS) بودند.

 

چکیده داستان انیمه Ookami to Koushinryou

داستان Ookami to Koushinryou راجع به کرفت لارنس (Kraft Lawrence)، یک بازرگان سیار بیست و پنج ساله است که در یک دنیای خیالی با بستر تاریخی و الهامات اروپایی از روستا به روستا دوره گردی می کند و کالا های مختلفی را می فروشد تا نان شبش را در آورد. هدف اصلی او در زندگی این است که به قدری پول جمع کند که بتواند با آن مغازه خود را باز کند و تا به حال هم به مدت هفت سال در سفر بوده و در داد و ستد تجربه کسب می کرده است. یک شب که در روستای پسلو (Pasloe) اتراق کرده بود، در واگن خود یک الهه گرگ ه نام هولو (Holo) می بیند که بیش از ششصد سال عمر دارد. او به جز گوش و دم گرگی اش، کاملا ظاهر یک دختر پانزده ساله را به خود گرفته است. او خودش را الهه برکت و حاصلخیزی روستا معرفی می کند که برای سال های طولانی آن را با برداشت های خوب گندم مورد رحمت خود قرار داده است. در طول سال ها، کناره گیری مردم روستا از حفاظت او و گرایش پیدا کردن آن ها به سمت روش های بیشتر کردن محصول خودشان باعث انزوا و سرشکستگی هولو شده است. او مخصوصا از این دلسرد و ناراحت شده است که آن ها قولی را که او وقتی برای اولین بار به روستا آمد با یک کشاورز رد و بدل کرد فراموش کرده اند و به خاطر این که مجبور بود با برداشت های سبک تر خاک را ذره ذره احیا کند او را یک خدای بگیر نگیر دار صدا کرده اند. حالا هولو می خواهد سفر کند تا ببیند در این همه زمانی که او در یک جا ساکن بود دنیا چطور تغییر کرده است. او طی معامله ای با لارنس مبنی بر این که او را همراه خود ببرد موفق می شود از روستا خارج شود. همینطور که آن ها سفر می کنند خرد او به لارنس کمک می کند تا سودش را بیشتر کند و در عین حال طبیعت واقعی هولو باعث جلب توجه ناخواسته از سمت کلیسا می شود.

 

بازخورد مخاطب

آثار رسانه ای ASCII گزارش دادند که تا اکتبر سال 2020 رمان بیش از پنج میلیون نسخه به فروش رسانده است. سری رمان سه دور متعدد در سال های 2007، 2008 و 2009در کتاب راهنمای رمان تاکاراجیماشا (Takarajimasha) به نام «این رمان فوق العاده است!» (Kono Light Novel ga Sugoi!) رتبه آورده است که در سال 2007 هولو جایزه بهترین شخصیت زن را از آن خود کرد. نخستین جلد مانگای نسخه انگلیسی در آمریکای شمالی در لیست پرفروش ترین مانگا های مجله نیویورک تایمز (New York Times) رتبه چهارم شد و جلد سوم رتبه سوم را کسب کرد. در سال 2008 کافه پیشخدمت «کافه با گربه» (Café with Cat Maid Cafe) در توکیو از 4 تا 6 آوریل به مدت سه روز یک رویداد کافه با گرگ برگزار کرد که استقبال زیادی از آن شد.  رانیووس در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: « Ookami to Koushinryou می تواند نسبتا ساده خلاصه شود.

خودتان را برای مقدار زیادی دیالوگ آماده کنید. ماهیت این انیمه داستانی راجع به یک بازرگان است که در دوره اوسطی داد و ستد انجام می دهد. زمانی که در آن کلیسای کاتولیک حرف اول را می زد و بیشتر از هر چیز دیگری مورد قبول بود و تمام افراد دیگر که حرفی برای گفتن داشتند یا جادوگر خوانده می شدند یا منافق. از آن جایی که انیمه در چنین زمانه کهنی اتفاق می افتد بهترین فرصت برای یک داستان بازرگانی فراهم است. از وقتی که در مقطع راهنمایی بودم بازی های ویدیویی ای بازی می کردم که با داد و ستد سر و کار داشتند و داخل آن ها می دیدم که چطور قیمت کالا ها از مکان به مکان بالا و پایین می رفتند و چطور عرضه و تقاضا و حتی حاشیه سود ها برای سرمایه گذاری کردن در چیز های خاصی به سود ختم می شوند. هدف اصلی این بود، پول در آوردن. و این هدف اصلی شخصیت اصلی ما لارنس کرفت است.»  «از آن جایی که انیمه راجع به داد و ستد کالا است قرار است سر مبادله کالا با کالا، مذاکره، تبادل اطلاعات و رابطه بین هورو و لارنس صحبت های زیادی داشته باشیم. در هر انیمه ای اگر قرار است دیالوگ های زیادی باشد بهتر است دست کم هوشمندانه باشد و با عقل جور در آید.

خوشبختانه این انیمه بسیار خوب انجامش می دهد، تقریبا بی نقص. و به جرات می توان گفت که این به لطف این است که هورو و لارنس آنقدر خوب از انرژی های یکدیگر جان می گیرند که تقریبا احساس می کنید خودتان درست آن جا هستید و با هورو بحث می کنید. هیچ صدای داخل سر یا صدای افکاری داخل این انیمه نیست، تمام افکار و ایده های آن ها بین یکدیگر رد و بدل می شود و هیچ چیز هرگز از قلم نمی افتد. گرچه برخی جزئیات پس زمینه به خاطر با کیفیت نگه داشتن زمان انیمه بیرون می مانند، مخاطبینی که ذهن بازی دارند می توانند از بیشتر داستان های جانبی ای که به آن ها اشاره مستقیمی نشده است سر در بیاورند. کسانی که زیرنویس انیمه ها را زدند مطمئن شدند در هر قسمت انیمه برای کسانی که نمی توانند متوجه چیز های کوچک شوند نت هایی قرار دهند تا فهمیدنشان را راحت کند.

تماشای انیمه ای که واقعا وقت می گذارد تا آنقدر چیز ها را توضیح دهد که همه آنقدر قانع شوند که وضعیتی که مطرح است را باور کنند حال آدم را خیلی تازه می کند.»  «لارنس و هورو تنها شخصیت اصلی های داستان هستند پس برقراری ارتباط خوب و روان بین آن ها و همچنین داشتن گروهی از صداگذاران قوی یک امر کلیدی است که خود یکی دیگر از علت های اعتیادآور بودن این انیمه است. صدا های آن ها به بهترین شکل ممکن احساساتشان را بروز می دهند و موسیقی زمینه این برنامه را شدیدا باشکوه تر و زیباتر می کند. اساسا یک کنسرت چهارنفره از ساز های زهی است. هر که تمام موسیقی پس زمینه این انیمه را درست کرده است قطعا یکی از بهترین سازندگانی است که تا به حال صدای کارش به گوشم خورده است. هرگز فکر نمی کردم این همه احساس بتوانند از تعدادی تار تروایده شوند. بعد از دیدن نقاشی ها و شنیدن تارنوازی زیبا، انتظار از جلوه های صوتی محیطی کار بسیار بالا می رود که این انتظار کاملا برآورده می شود. صدای جیرجیرک ها در شب، سوختن و نچ زدن آتش، همگی با کیفیت درجه یک ارائه شدند. اما این چیز ها به هیچ وجه با دیالوگ تداخل پیدا نمی کنند، که بیشتر از همه دوستش دارم».  «آخرین بخش که کل این انیمه را به سطح شاهکار می رساند تصویرپردازی نقاشی اش است.

این برنامه بدون شک با کیفیت HD در بهترین حالت تماشا می شود. می توانید تمام جزئیات موشکافانه ای که تمام نقاش ها زحمتش را کشیدند تا بستر روستا های قرون وسطی را به تصویر بکشند را ببینید، شیشه های رنگی با بیشترین دقت نقاشی شدند. حتی تمام سالن های انجمن ها و کلیسا ها احساس عمیقی در خود دارند. همه چیز راجع به نقاشی ها بی نقصی را فریاد می زند و به سادگی یکی از بهترین کار های تصویرگری ای را دارد که به چشمم خورده است. کار انیمیشن شخصیت ها به مهارت انیمیشن پس زمینه انیمیشن های ستاتیک انجام نشده اما کیفیت متوسط رو به بالا دارد. هورو و لارنس در طول برنامه بسیار در خاطر ماندنی هستند. در کل این انیمه آنقدر اطلاعات و دیالوگ به بینندگان می دهد که می توان گفت این کار باب میل همه نخواهد بود. اما قطعا یک انیمه بسیار هوشمندانه، زیبا و جالب توجه است. داستانی است که یا درک می کنید و یا نمی کنید. من که عاشق داستان هایی مثل این هستم که دقیقا همان مقداری اطلاعات را بیرون از دسترس می گذارند که برای وادار کردن بیننده به فکر و پردازش هر قسمت لازم است. نقاشی و موسیقی بی نظیر را می پرستم، اما برقراری ارتباط بین شخصیت ها در کنار دیگر عناصر بی نقص این انیمه است که باعث می شوند که به آن ده از ده بدهم».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کرده اید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Ookami to Koushinryou به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

Related posts

آخر هفته انیمه‌ای , پیشنهاد هفته دوم مهر

ترسناک‌ترین هیولاهای انیمه‌ای – پارت دو

ترسناک‌ترین هیولاهای انیمه‌ای