معرفی فیلم Oppenheimer اوپنهایمر

معرفی و اعلام تاریخ انتشار فیلم اوپنهایمر Oppenheimer

اولین تریلر رسمی آخرین حماسه کریستوفر نولان با بازی کیلیان مورفی و فیلم بیوگرافی پدر بمب اتم، با شمارش معکوس تا 21 ژوئیه 2023 (جمعه، 30 تير 1402) برای اکران و دانلود فیلم اوپنهایمر آغاز شد.

تریلر کوتاه فیلم Oppenheimer به صورت سیاه و سفید کیلیان مورفی را در نقش جی رابرت اوپنهایمر با انفجارهای آتشین بزرگ نشان می دهد. در ابتدای تریلر، از زبان امیلی بلانت (بازیگر نقش همسر اوپنهایمر، کاترین) شنیده می شود که می گوید: «دنیا در حال تغییره، داره تغییر فرم می ده. این لحظه متعلق به توـه.»

اوپنهایمر که بوده است؟

جی. رابرت اوپنهایمر (J. Robert Oppenheimer) زاده ۲۲ آوریل ۱۹۰۴ و متوفی در ۱۸ فوریهٔ ۱۹۶۷؛ فیزیک دان نظری آمریکایی بود که استاد فیزیک دانشگاه کالیفرنیا، برکلی به شمار می رفت. او در زمان جنگ جهانی رئیس آزمایشگاه لس آلاموس بود و از جمله افرادیست که به خاطر نقشش در پروژۀ منهتن — که در جنگ جهانی دوم به ساخت نخستین جنگ افزارهای هسته ای منجر شد — به «پدر بمب اتمی» ملقب شده است. اوپنهایمر از جمله کسانی بود که آزمایش ترینیتی را در نیومکزیکو مشاهده کرد؛ که در آن جا نخستین بمب اتمی در ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۵ با موفقیت منفجر شد. او بعداً گفت که هنگام این انفجار به یاد قطعه ای از بهگود گیتا افتاده: «خود مرگ شده ام، ویرانگر دنیاها.» در اوت ۱۹۴۵ از این سلاح ها برای بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی استفاده شد.

داستان فیلم Oppenheimer

اوپنهایمر که به عنوان “پدر بمب اتمی” شناخته می شود، مدیر آزمایشگاه لوس آلاموس بوده و “پروژه منهتن” را رهبری می کرده که اولین بار سلاح های هسته ای را برای جنگ جهانی دوم تولید کرد. او همچنین بر آزمایش ترینیتی نظارت داشت که در آن اولین بمب اتمی با موفقیت در نیومکزیکو منفجر شد.

نولان در فیلم سینمایی Oppenheimer بر اساس فیلمنامه خودش کارگردانی می کند و در کنار او اما توماس و چارلز روون از اطلس اینترتینمنت تهیه کننده های فیلم هستند. این فیلم در 21 ژوئیه 2023 در سینماها اکران می شود. تولید فیلم اوپنهایمر در نیومکزیکو، کالیفرنیا و نیوجرسی انجام شده است.

دیگر بازیگران این فیلم عبارتند از: امیلی بلانت، رابرت داونی جونیور، مت دیمون، رامی مالک، بنی سافدی، فلورانس پوگ، جاش هارتنت، دین دیهان، جک کواید، متیو مودین، آلدن ارنرایش، دیوید کروم هولتز، مایکل آنگارانو و کنت برانا.

فیلم جدید کریستوفر نولان

این فیلم بدون شک یک فیلم از ژانر بیوگرافی غیر معمول خواهد بود. در فشن معمول نولان، ما انتظار اکشن، درام، و حس لامسه ی علمی تخیلی را داریم. نولان در فیلم هایش تمایل دارد به سمت چیزهای ناملموس گرایش پیدا کند درست مثل فیلم Interstellar که راهی برای تطبیق پیچیدگی های پیوستار فضا-زمان با موضوع ملموس تر اکتشاف فضا با پیش فرض و فیلمنامه علمی تخیلی خود پیدا می کند یا در فیلم Inception که خود را به عنوان کارگردان یک فیلم اکشن می بیند و در عین حال به موضوعات مرتبط با متافیزیک و ضمیر ناخودآگاه نیز می پردازد.

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که نولان صرفاً از طریق دیدگاه آگاهانه یک شخصیت تاریخی، داستانی را روایت می کند. اما یک بررسی دقیق تر تصدیق خواهد کرد که هیچ چیز به اندازه قدرت بمب اتم به داستان علمی تخیلی نزدیک نیست، دستگاهی که قادر است به معنای واقعی کلمه همه موجودات زنده را از بین ببرد.

بازیگران فیلم Oppenheimer

جدای از یک استاد کلاس احتمالی در داستان سرایی تاریخی، چیزهای زیادی برای انتظار از این فیلم وجود دارد. به نظر می رسد بازیگران این فیلم شامل تعداد انگشت شماری از افراد با استعداد مانند کیلیان مورفی، فلورانس پیو، جاش پک، امیلی بلانت، جیسون کلارک، رابرت داونی جونیور، دیوید دستمالچیان و مت دیمون هستند. نولان گروه فوق العاده با استعدادی را انتخاب کرده است که در گذشته با برخی از آنها روابط کاری داشته است. شکی نیست که این افراد می توانند به طور دقیق شخصیت هایی را که فیلم بر اساس آنها ساخته شده است، نشان دهند.

فیلمنامه سینمایی اوپنهایمر اقتباسی از یک کتاب بزرگ است

منبع اصلی فیلم Oppenheimer از کتاب برنده جایزه پولیتزر پرومته آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر است. نولان این کتاب را در قالب یک فیلمنامه اقتباس کرده است، اما از آنجایی که این کتاب بر اساس یک بیوگرافی است، می توان تصور کرد که این فیلم در قلمرو ادبیات غیرداستانی و روایت تاریخی مرتبط باقی خواهد ماند.

کم خرج ترین فیلم کریستوفر نولان

فیلم اوپنهایمر Oppenheimer با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری کم خرج ترین فیلمی است که نولان در سال های اخیر ساخته است. اما این کارگردان عاشق نمایش همچنان در حال یافتن راه هایی برای خیره کردن تماشاگر از نظر بصری است. نولان در مصاحبه اخیر خود توضیح داد که این فیلم اولین انفجار یک بمب هسته ای را بدون استفاده از جلوه های دیجیتال بازسازی می کند.

نولان گفته: «من فکر می کنم که بازسازی آزمایش ترینیتی (اولین انفجار یک سلاح هسته ای) بدون استفاده از گرافیک کامپیوتری یک چالش بزرگ بود. اندرو جکسون، ناظر جلوه های بصری من که او را در همان ابتدا سر کار آوردم، به این موضوع فکر می کرد که چگونه می توانیم بسیاری از جلوه های بصری فیلم را به روش های عملی انجام دهیم، از رندر کردن دینامیک کوانتومی و فیزیک کوانتومی گرفته تا خود تست ترینیتی. با تیمم، باید لوس آلاموس را در فلاتی در نیومکزیکو با آب و هوای فوق العاده بازسازی می کردم، که بیشتر آن برای فیلم ضروری بود، از نظر علمی شرایط بسیار سختی بود و چالش های عملی عظیمی وجود داشت.»

تاریخ انتشار فیلم اوپنهایمر

سینمایی Oppenheimer همچون آثار قبلی نولان، با فرمت ۷۰ میلی‌متری و به صورت آی‌مکس ساخته خواهد شد. نولان بعد از نزدیک به دو دهه همکاری و ساخت ۹ فیلم برای برادران وارنر به علت اختلاف در زمینه اکران سینمایی با این شرکت قطع همکاری کرد. بعد از انجام مذاکرات، یونیورسال پیکچرز حق ساخت و پخش جهانی فیلم را خرید. اوپنهایمر در ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ (جمعه، 30 تير 1402)  به روی پرده سینما خواهد رفت.

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان