نقد و بررسی انیمه Oshi no Ko

 سیر و پیدایش انیمه Oshi no Ko

«آن که آیدل باب دلم است»، یا «فرزندان ستاره من» یک سری مانگای ژاپنی به نویسندگی آکا آکاساکا (Aka Akasaka) و به طرح های منگو یوکویاری (Mengo Yokoyari) می باشد. از آوریل 2020 در مجله هفتگی شونن جامپ (Weekly Young Jump) شوایشا (Shueisha) منتشر شده و تا مارس 2023 قسمت هایش در یازده جلد تانکوبون (tankōbon) جمع آوری شده اند. اوشی نو کو مجوز چاپ در آمریکای شمالی را از انتشارات ین (Yen Press) دریافت کرد و همزمان توسط شوایشا در مانگا پلاسشان به چاپ رسید. نخستین فصل نسخه سریال انیمه تلوزیونی این داستان به تولید دوگا کوبو (Doga Kobo) با یازده قسمت از آوریل تا ژوئن 2023 پخش شد و ساخت یک فصل دوم نیز برای این سریال اعلام شده. برای آمریکای شمالی، آثار فیلم سنتای (Sentai Filmworks) با یک دوبله انگلیسی به Oshi no Ko مجوز پخش داد که در مه 2023 در های‌دایو (Hidive) پخش گشت.

چکیده داستان انیمه Oshi no Ko

در دنیای صنعت سرگرمی، افراد مشهور اغلب نسخه های اغراق شده از خودشان را به عموم نشان می دهند و افکار و دغدغه های واقعیشان را زیر دروغ های مفصل پنهان می کنند. طرفدار ها این تصویر جعلی را می خرند و آیدل هایشان را با عشق بی مرگ و حمایت غرق می کنند؛ تا زمانی که چیزی این توهم را بشکند. ستاره در حال صعود آی هوشینو(Ai Hoshino) ی شانزده ساله از گروه آیدل بی کوماچی (B Komachi) دنیا را مسحور خود کرده است؛ اما ناگهان خبر این که به دلیل مشکلات سلامتی مدتی از کار مرخصی خواهد گرفت بسیاری را نگران باقی می گذارد. به عنوان یک طرفدار، دکتر متخصص زنان و زایمان گورو آمیاما (Gorou Amemiya) از فاصله دور درمانگاه روستایی ای که در آن مشغول است او را تشویق می کند و با خودش می گوید که ای کاش می توانست آی را از نزدیک ببیند. این آرزوی او به زودی برآورده می شود؛ چرا که آی نه مریض، بلکه حامله، آن هم با یک دوقلو در درمانگاه آن ها ظاهر می شود! او وقتی که به آی قول می دهد بچه هایی سالم برایش به دنیا آورد؛ از تغییری که این دیدار برای همیشه به زندگی اش می دهد بی خبر است…

 

ساخت و شکل گیری انیمه ستاره‌ی من

آکا آکاساکا به نوشتن داستانی راجع به تناسخ پیدا کردن به عنوان بچه یک آیدل، یک شوخی رایج در ژاپن که معمولا بعد از شنیدن اخبار ازدواج یک آیدل دهن به دهن می چرخد فکر می کرد. او بعد ها از ستریمرها (streamers) و هنگامی که روی نسخه لایو اکشن فیلم مانگای قبلی اش یعنی «کایویا-ساما: عشق جنگ است» (Kaguya-sama: Love Is War.) کار می کرد؛ شکایت هایی از صنعت سرگرمی شنید و تصمیم گرفت که اکنون زمان درست برای ساخت داستانی در این باره است و از ایده قبلی اش استفاده کرد. وقتی شروع به نوشتن کرد، از قبل تصمیمش را برای داستان بخش های نخست و آخر گرفته بود. مانگا هایی که موضوع صنعت سرگرمی داشتند اغلب روی شکل های سنتی سرگرمی مثل فیلم ها، دراما ها و اجرا ها تمرکز می کردند. اما این صنعت در واقع با ظهور اینترنت تفاوت بزرگی کرده بود. آکاساکا بدین ترتیب تصمیم گرفت عناصر معاصر بیشتری در مانگا جای دهد.

این هنرمند موقع نوشتن Oshi no Ko روی صنعت سرگرمی تحقیقات وسیعی انجام داد. او با انواع مختلف سرگرم کننده ها، از آیدل ها و مدیربرنامه ها گرفته تا یوتیوبر ها صحبت کرد. در یک مصاحبه با شبکه اخبار انیمه (Anime News Network) روی تفاوت های زیادی که بین ژاپن و ایالات متحده در این صنعت وجود دارد از جمله عدم وجود اتحادیه مبادله (زیرمجموعه یک جنبش کارگر) (Trade union) اشاره کرد. پس از دوست شدن با یک سرگرم کننده که توسط یک طرفدار مورد حمله قرار گرفته بود، انگیزه آکاساکا برای ترسیم کردن دنیای آیدل ها در یک بستر تاریک بیدار شد. گرچه این سرگرم کننده در دید همه «سرسخت» می آمد، به این مانگاکا اعتراف کرد که از این برخورد آسیب عاطفی بدی به او وارد شده؛ و باعث شد آکاساکا متوجه بشود که سرگرم کنندگان احساسات واقعیشان را به خاطر حرفه و طرفدارهایشان پنهان می کنند. نامبرده می گوید: «من میخواهم مردم بدانند استعداد های جوان چطور مورد آسیب و استفاده قرار می گیرند و چقدر زجر می کشد. من فکر می کنم این اثر همچنین این سوال را مطرح می کند که مردم چگونه باید با این استعداد ها برخورد و رفتار کنند».

 

بازخورد و دیدگاه مخاطب

Oshi no Ko در لیست این مانگا فوق العادست! (Kono Manga ga Sugoi!) تاکاراجیماشا (Takarajimasha) از بهترین مانگا های 2021 برای مخاطبین مرد رتبه یازدهم را از آن خود کرد و در لیست 2022 هفتم شد. این مانگا در لیست داستان های مصور پیشنهادی کارکنان کتاب‌ فروشی سرتاسر کشور در سال۲۰۲۰ (Honya Club’s Nationwide Bookstore Employees’ Recommended Comics of 2020) کلاب هونیا، لیستی که با نظر سنجی از 1100 کارکن حرفه ای کتاب فروشی های ژاپن جمع آوری می شود رتبه چهارم را به دست آورد و در لیست «کتاب سال» مجله داوینچی (Da Vinci) در سال 2021 سیزدهم شد. این سری در پنجمین نظرسنجی انیمه ژاپن (AnimeJapan) 2022 به نام «مورد درخواست ترین نامزد برای نسخه انیمه» پنجم شد.

نسخه انیمه این اثر واکنش مثبتی داشت. های‌دایو قسمت نخست این انیمه را موفق ترین قسمت آغازین در تاریخچه استریمش از نظر جمع بازدید ها، دنبال کنندگان جدید و ثبت نام های دوره مجانی گزارش کرد. آهنگ تیتراژ اول انیمه یعنی آیدل «Idol»، اثر یوآسوبی (Yoasobi)، در دو هفته اول بعد پخش انیمه در سپاتیفای و یوتیوب در جمع 100 میلیون پخش زنده و بازدید ویدیو گرفت. لارن اورسینی (Lauren Orsini) از شبکه اخبار انیمه در بازدید خود از نخستین پخش های انیمه نوشت که Oshi no Ko «یک ترکیب با پتانسیل بالا ارائه می دهد: زرق و برق این صنعت، و تاریکی زبر و خشنی که زیرش خوابیده است. و مطمئن هستم که هنوز بررسی حتی سطح این مسئله نیز انجام نشده است». علی گریفیثس (Ali Griffiths) از جاسوس دیجیتال (Digital Spy) از ترسیم انیمه از تولید برنامه های قرارگذاری عشقی و آزار مجازی آکانه تعریف کرد، و این اثر را یک «تماشای قابل توجه و تحسین» خواند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)