بررسی انیمه OverLord اورلورد

بررسی انیمه OverLord اورلورد

انیمه OverLord یه انیمه ایسکای دارک و فانتزیه که نسبت به بقیه‌ی انیمه‌های این ژانر شروع متفاوتی داشته. بجای اینکه کاراکتر اصلی ناخواسته با تصادف کامیون یا در اثر احضار اشخاص دیگه‌ای، به دنیای دیگه‌ای احضار بشه، توی دنیای بازی محبوبش گیر میوفته.

کاراکتر داستان ما یه قهرمان محبوب و دوست داشتنی که مردم انتظار نجات دنیا رو ازش دارن نیست، بلکه یک ارباب شیطانی مخوفه که علاقه‌ای به این کارها نداره و تا وقتی خطری قلمروش رو تهدید نکنه، دست به کاری نمیزنه، در اغلب اوقات کارهاش رو به دستیارهاش میسپره و خودش نظاره‌گر میمونه و شرایط رو می‌سنجه.

جالب اینجاست که هر از گاهی مومونگا (کاراکتر اصلی) سعی می‌کنه از سر کنجکاوی یا هر دلیل دیگه‌ای یه سری کارهای انسان دوستانه انجام بده و به انیمه بوی خوش قلبی میده. به نظر من همین یکی دیگه از دلایل محبوبیت این انیمه است: کاراکتری که کاری به قوانین دنیا نداره و با دیدی که خودش از دنیا داره برنامه‌هاشو تنظیم می‌کنه.

این داستان در مورد روانشناسی یه موجود با قدرت تقریباً نامحدوده که از دغدغه‌های اخلاقی فراتر میره.

از لحاظ کیفیت گرافیک انیمه توی صحنه‌های 3D واقعا چنگی به دل نمیزنه و کشش لازم رو توی بیننده ایجاد نمی‌کنه. اما در مورد بقیه کاراکترها قضیه فرق می‌کنه، کاراکترها با ظرافت طراحی شدن و می‌دونن چطور شما رو وادار کنن تا به انیمه علاقمند بشین.

 

خلاصه‌ای از داستان انیمه OverLord

توی سال  2126، یه بازی نقش آفرینی آنلاین چندنفره (DMMORPG) به اسم YGGDRASIL منتشر میشه که به خاطر داشتن توانایی غیرعادی بالاش برای تعامل با بازی، بازارش حسابی داغ میشه. بعد از دوازده سال بازی از روی بورس میوفته و سرورهاش خاموش می‌شن.

یه گیلد به اسم Ainz Ooal Gown توی بازی وجود داره که قبلا 41 عضو داشته و از قوی‌ترین گلیدهای بازی بوده، اما حالا فقط سه تا عضو داره، بقیه بازی رو ترک کردن و فقط یک نفر، شخصیت اسکلتی لیچ به اسم مومونگا به بازی ادامه میده و از قرارگاهشون توی “مقبره بزرگ نازاریک” به عنوان رهبر گیلد، محافظت می‌کنه.

مومونگا تصمیم می‌گیره تا آخرین لحظه که سرورها خاموش می‌شن توی بازی بمونه اما وقتی زمان وداع سر می‌رسه، هیچ اتفاقی نمیوفته. بازی از بین نمیره: در عوض، انگار نازاریک به یه دنیای دیگه انتقال داده میشه و NPCهاش (کاراکترهای خود بازی) زنده می‌شن، احساسات و قدرت اراده پیدا می‌کنن.

مومونگا توی آواتار بازیش گیر افتاده و نه می‌تونه لاگ اوت کنه، نه به کسی پیام بده. در حالی که چاره دیگه‌ای نداره، شروع می‌کنه به گشتن تا ببینه بازیکن دیگه‌ای مثل خودش توی این دنیا هست یا نه. از اسم Ainz Ooal Gown به عنوان یه کد مسیج برای بقیه بازیکن‌های احتمالی استفاده می‌کنه و برای اینکه بفهمه چه اتفاقی افتاده شروع به بررسی این دنیای جدید می‌کنه بلکه بتونه معما رو حل کنه.

 

روند ساخت مانگا و لایت ناول انیمه OverLord

لایت ناول به قلم مارویاما Maruyama و تصویرگری سو-بین so-bin توی سال 2010 به صورت آنلاین توی وب سایت رمان Arcadia منتشر شد. توی 2012 توی وب سایت Shōsetsuka ni Narō هم پخش شد. از ژوئیه 2022، این مجموعه از انتشارت Enterbrain پخش داره می‌شه.

مانگا هم توسط ساتوشی اوشیو Satoshi Ōshio و تصویرگری هوگین میاما Hugin Miyama اقتباس شده و از 2014 توی مجله Kadokawa Shoten پخش میشه.

 

ساخت انیمه OverLord

انیمه OverLord با چهار فصل 13 قسمته، در مجموع 52 قسمت، توسط استودیو Madhouse ساخته شده که هر فصل سه جلد(volume)  از لایت ناول رو کاور می‌کنه. البته قبل از فصل چهارم یه فیلم سینمایی هم داریم که جلد 12 و 13 ناول رو کاور می‌کنه و خود فصل چهارم جلدهای 10، 11 و 14 رو، که یکم عجیب به نظر میرسه.

Kadokawa Corporation یه انیمه کمدی به اسم Isekai Quartet ساخته که کاراکترهای انیمه های ایسکای معروف OverLord، KonoSuba، Re:Zero و The Saga of Tanya the Evil به صورت چیبی درش حضور دارن و دیدنش خالی از لطف نیست.

 

بررسی تفاوت انیمه OverLord با لایت ناول و مانگا، overrate یا underrate؟

توی انیمه های ایسکای بحث overrate یا underrate زیاد پیش میاد. اینکه یه انیمه بخاطر گرافیک، داستان یا مبارزاتش بهش توجه زیادی میشه ولی بعد مارو ناامید می‌کنن. مثل SAO که فصل اول خوبی داشت اما فصل‌های بعدی زیاد جالب نبودن.

انیمه OverLord هم اینجوریه. نمیگم آدمو ناامید می‌کنه اما روند داستانی توی انیمه نسبت به لایت ناول به شدت ضعیفه و پتانسیل داستانو به خوبی نشون نداده. برای مثال توی انیمه زمان خیلی کمی برای نشون دادن یا معرفی بعضی مکان‌ها گذاشته شده و داستان زیادی اینور و اونور می‌پره.

توی ایسکای کاراکتر اصلی فرد قدرتمندیه که هیچکس نمی‌تونه جلوش رو بگیره و شکستش بده. کاراکتر خیلی سریع با جادو و قدرت مسیرش رو به جلو باز می‌کنه و به هدفش می‌رسه. توی OverLord مومونگا انگار هدف خاصی نداره و بعضی قسمت‌های انیمه مثل اپیزود فیلر می‌مونن. در واقع این ویژگی توی انیمه به خوبی نمایش داده نشده.

در مورد جهان‌سازی و پرداختن به جزئیات هم انیمه نتونسته به خوبی حق مطلب رو ادا کنه و  توی مانگا و ناول اتفاقات و جنجال‌های حول محور Aizen جذاب‌تر و گیراتر به نظر می‌رسن. همونطور که گفتم کیفیت بعضی از صحنه‌های 3D و اکشن واقعا چشم نواز نبود و مخاطب رو جذب نمی‌کرد.

 

نقد  انیمه OverLord

  1. بیشتر سریال، به خصوص فصل دوم، داستان کاراکتر اصلی رو کنار می‌ذاره و چندین قسمت روی کاراکترهای فرعی سپری میشه تا شخصیت اصلی داستان خودشون بشن و بعد به دست مومونگا/آیزن کشته بشن و دیگه اسمی ازشون به میون نیاد. که در واقع اینجوری وقت و احساسات بیننده رو به بازی می‌گیرن.
  2. متحدهای مومونگا که همون NPCهایی هستن که خودش و دوستاش ساختن، دائما اون رو ستایش می‌کنن. اولاش واقعا جالب و خنده‌دار بود ولی بعد از سه چهار فصل دیگه جذاب به نظر نمیرسه و فقط پاچه‌خواریه. بعضی صحنه‌ها فقط به همین می‌گذره و گیراییش رو از دست داده.
  3. به عنوان یه اوتاکو که همیشه توی خونه بازی و لول آپ می‌کنه، مومونگا الکی زیاد قویه. میشه گفت مبارزاتش کما بیش حوصله سر بر شده و صرفا این مبارزات برای اینه که هر از چند گاهی قدرت کاراکتر اصلی رو به رخ بکشه.
  4. مومونگا کاملا کاراکتری شیطانی‌ـه. وقتی توی بازی گرفتار میشه انسانیتش رو از دست میده. بک استوری بعضی از کاراکترها فقط نشون داده میشه تا بعدا به دست مومونگا یا NPCهاش به طرز وحشیانه‌ای کشته بشن و ما رو از شخصیت اصلی داستان متنفر کنن. این، یکی از جذابیت‌های انیمه است که می‌تونه شما رو به خودش جذب کنه.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

1 دیدگاه

erf813 مارس 15, 2023 - 10:50 ب.ظ
یکی از بهترین انیمه های ایساکای هستش جوری روش کار و سرمایه گذاری شده که بیننده با دیدن قسمت اول می‌فهمه که یه انیمه جدی داره نگاه میکنه خط داستانی عالی داره که خیلی جذابه و مخصوصا این که شخصیت اصلی مخش کار می‌کنه الکی تو بخت خودش نمیزنه مثل اون انیمه که خودکشی کرد پادشاه شیاطین بعدش 2000سال بعدش تناسخ پیدا کرد که مثلاً چی؟ خب حالا ولی خلاصه که انیمه overlord یکی از 10 انیمه برتر هر کسیه که خوب انیمه ها داستانشون رو درک میکنه
Add Comment