نقد و بررسی انیمه Paradox Live the Animation مسابقات پارادوکس: انیمیشن

سیر و پیدایش انیمه Paradox Live the Animation

«اجرای زنده پارادوکس» یک پروژه چندرسانه ای ساخت تصاویر ایوکس (Avex Pictures) و GCREST است که بیست و نه صداگذار را شامل می شود و حول دعوا های رپی بین هر فرقه می گردد. در پایان دومین کنسرت زنده «Paradox Live 2nd dope» اعلام شد که این پروژه یک نسخه انیمه تلوزیونی به نام «اجرای زنده پارادوکس: انیمیشن» خواهد داشت که توسط پاین جم (Pine Jam) ساخته و به دست ناویا آندو (Naoya Ando) کارگردانی خواهد شد. موسیقی این انیمه را تاکو ایواساکی (Taku Iwasaki) خواهد ساخت و اعضای پروژه اصلی نقش های خودشان را در انیمه خواهند داشت. این انیمه از 3 اکتبر از توکیو ام اکس (Tokyo MX) و سایر شبکه ها پخش شد. آهنگ تیتراژ آغازین انیمه «بلند شید» (Rise up) به اجرای گروه های BAE، The Cat’s Whiskers، Cozmez و Akan Yatsura است و آهنگ تیتراژ پایانی اش «هر روز هر شب» (Every Day Every Night) از گروه Buraikan است. مجوز پخش سریال برای بیرون از آسیا را کرانچی رول (Crunchyroll) تامین کرد و شبکه پلاس رسانه آسیا (Plus Media Networks Asia) نیز سریال را در آسیای جنوب شرقی مجوزدهی کرد.

 

چکیده داستان انیمه مسابقات پارادوکس: انیمیشن

در آینده نزدیک، جنبش جدیدی در فرهنگ هیپ هاپ رخ می دهد که به «اجرای زنده شبح» (Phantom Live) شناخته می شود. در این پدیده، رپر ها با استفاده از لوازمی شامل یک فلز به نام «فانتومتال» (Phantometal) و دی ان ای خودشان که واکنش شیمیایی می دهند تجسم هایی متصل به احساساتشان را خلق می کنند تا جوانان را در صحنه ای خارق العاده سر شور بی آورند. در پشت صحنه اما آن ها از اثرات جانبی «توهمات روان زخمی» که این پروسه به همراه دارد رنج می برند. داستان پارادوکس لایو چهار گروه را دنبال می کند که هر کدام شدیدا در ژانر خود محبوب هستند. BAE، The Cat’s Whiskers، cozmez ، و Akan Yatsura. آن ها مسیر سوی یک کلوب افسانه ای به نام کلوب پارادوکس که گردهمایی های اسرارآمیز در آن رخ می دهند را باز می کنند. آن ها برای اثبات این که موسیقی خودشان شماره یک است در نبرد هایی شرکت می کنند. اکنون پس از فاجعه ای که سقوط کلوب پارادوکس را رقم زد و نبرد آخر بین گروه برنده و زوج هنری Buraikan را مختل کرد، کلوب بازسازی شده تا پذیرای نبردی کاملا جدید باشد. چهار گروه جدید به نام های VISTY، AMPRULE، 1Nm8، Goku Luck نیز به جمعیت حاضر اضافه شدند. این گروه های موزیک با سبک های موسیقی متفاوتشان سر جایگاه سر قله با یکدیگر می جنگند.  

 

بازخورد مخاطب

سباستین ستادارد (Sebastian Stoddard) در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «اگر مدتی است که در دایره انیمه می چرخید، احتمال خوبی هست که سر و کارتان به یک پروژه آیدل چندرسانه ای خورده باشد. چند نام مشهور هستند، مثل Love Live، Uta no Prince Sama، که در سرتاسر جهان طرفدارانی دارند که از موسیقی، بازی و انیمه هایی که بر اساسشان ساخته شده اند لذت می برند. همچنین چندین پروژه کمتر شناخته شده هستند که می توان از بین آن ها به Hypnosis Mic، Idolish7، و Ensemble Stars اشاره کرد. شاید اسم های غالب نباشند، اما طرفداران پر و پا قرصی دارند. اما تمام این پروژه ها یک چیز مشترک دارند: همگی از انواع رسانه مثل موسیقی، انیمیشن، پرینت، بازی ها و غیره برای تعریف یک داستان و جذب تماشاچیانشان استفاده می کنند. از جهات مختلف، این که آن ها در این ویژگی ساده مشترک هستند می تواند باعث شود که یک مقدار با هم ادغام شوند.

مثل هر نوع دیگری از رسانه، پروژه های چندرسانه ای آیدل مدل های خاص اتفاق، شخصیت و استفاده از رسانه را دارد که در طول زمان تست و ثابت شده و با ایجاد تغییراتی از آن ها استفاده مجدد شده است. اگر خراب نیست چرا درستش کنیم، درست است؟ اما پارادوکس لایو، پروژه ای که در سال 2020 آغاز شد این قاعده ها را به چالش کشیده است. پارادوکس لایو یک پروژه چندرسانه ای آیدل است که ممکن است با خواندن خلاصه و شروع کردنش گیج تر شوید. تعجبی ندارد! داستان فراگیر این اثر یکی از بزرگترین نقاط قوت اش به عنوان یک پروژه است، و مدتی طول می کشد تا تکه های مختلفش را کنار هم گذاشت.

داستان در حال حاضر از طریق موسیقی، کلیپ های موسیقی، و ترک های دراما روایت می شود. تا این لحظه هم تعدادی آلبم با آهنگ های هر گروه هست، و حتی دو آلبم که در آن گروه ها در هم رفتند که ارتباطات جالبی را پیش آورد. هر کدام از این آلبم ها همچنین ترک های درامایی را شامل می شوند که گذری از زندگی شخصیت ها هستند.» « تا این جا تمام این موارد برای پروژه های چندرسانه ای رایج هستند؛ اما چه چیزی است که پارادوکس لایو را انقدر متمایز می کند؟ اعضای پارادوکس لایو خیلی آن جماعت سرزنده و شنگولی که در بیشتر پروژه های آیدل می بینید نیستند. به جای این که سعی کنند شخصیت ها را در قالب رایج جای دهند، خالقان اثر شخصیت هایی درست کردند که از قصد از دایره های عادی خارج اند.

آن ها خرابکار هستند، برخی ها به خاطر باور هایشان از آزادی ابراز شخصی و برخی ها به خاطر تاریخچه جرمشان. Paradox Live تم هایی از ابراز شخصی و فردگرایی دارد که معمولا در پروژه های چندرسانه ای آیدل دیده نمی شوند و در یک اشاره بسیار مثبت ارائه شدند که شخصیت ها را جذاب و قابل درک برای مخاطب نشان می دهند. مخصوصا برای کسانی که در دهه بیست و سی زندگیشان هستند و دارند سعی می کنند سر در بیاورند که چطور باید خودشان را شکل دهند. این بخش دیگری است که این پروژه در آن با بیشتر بقیه متفاوت است. مخاطب های هدف آن برعکس بیشتر پروژه های دیگر این ژانر نوجوان های کم سن و سال نیستند. این اثر شخصیت هایی از یک رنج گسترده از سن ها از چهارده تا سی و چهار ارائه می دهد، اما تمرکز سنگینی روی شخصیت های بالغ دارد. نه موسیقی اش و نه داستان شخصیت هایش معمولا برای خانواده مناسب نیستند. تاکید سنگینی روی مباحثی مثل روان زخم، معنی خانواده، و تقلا های زندگی هستند که برای مخاطب بزرگسالی هستند که قادر به درک آن ها هستند. خیلی پیش نمی آید که یک سریال روی آیدل هایی تمرکز کند که بخواهند رئالیسم بیشتری از زرق و برق نشان دهند.»  «شاید یکی دیگر از چیز هایی که Paradox Live را از بقیه جدا می کند استفاده اش از فضای مجازی باشد.

بقیه پروژه های آیدل چندرسانه ای از شبکه های مجازی استفاده سنتی به عنوان ابزار تبلیغاتی می کنند. از آن برای اعلام محتوای جدید یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات کوچکی درباره شخصیت ها استفاده می شود. پارادوکس لایو اما از شبکه های مجازی به عنوان ابزاری برای روایت داستان استفاده می کند. هر شخصیت در سریال اکانت توییتر خودش را دارد و توییت های در-شخصیت به طور مداوم پست می شوند که از داستان و شخصیت ها اطلاعات می دهند. این یک شیوه فوق العاده خاص است که اجازه انتشار مداوم محتوا را می دهد که طرفدار ها را تا رسیدن انتشار های اصلی بعدی از قبیل آلبم ها درگیر نگه می دارد. همچنین اجازه می دهد طرفدار ها با شخصیت های مورد علاقشان ارتباط برقرار کنند، که هیجان برای پروژه را بیشتر می کند.

این نوع از غرق شدن در قضیه برای پروژه های آیدل رایج نیست، اما با موفقیتی که پارادوکس لایو با استفاده از آن به دست آورده، می توان با اطمینان گفت که ممکن است به یکی از آن شیوه های تست و اثبات شده برای ژانر تبدیل شود. پارادوکس لایو موفق شده است برای خودش در دنیای پروژه های چندرسانه ای آیدل اسم بزرگی در کند. با گرفتن اتفاقات معمولی ژانر و تغییر دادن و بال و پر دادنشان تا رسیدن و جای گرفتن در داستان و تمش، این پروژه به یک داستان منحصر به فرد با فرمی تازه از تحویل داستان و یک لحن بالغ تبدیل می شود».

اگر به تماشای این اثر علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Paradox Live the Animation به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)