نقد و بررسی فیلم Parasite انگل

معرفی فیلم Parasite انگل

در این نقطه از گفتگوی انتقادی در طول فصل داغ جشنواره ها، گفتن این جمله که «هیچ وقت فیلمی شبیه فلان فیلم ندیده اید» خیلی کلیشه ای است. چنین بیانیه ای به حدی بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته است که نمی توان آن را جدی گرفت، تأثیر آن را وقتی می‌بینیم که بسیاری از فیلم های جدید و بزرگ به عنوان شاهکار شناخته می شوند. بنابراین، منتقدان چگونه بیان می کنند که یک فیلم واقعاً به طور غیرمنتظره و به طرز درخشانی غیرقابل پیش بینی است، به گونه ای که القای افشاگری می کنند؟ و وقتی یک شاهکار واقعی را در این دوره از گریه منتقدان گرگ صفت می بینیم، چه کنیم؟ به خصوص یکی با پیچ و خم های زیادی که بهترین نوشته در مورد آن مدت ها پس از عدم نیاز به هشدارهای اسپویلر خواهد بود؟ من تمام تلاشم را خواهم کرد زیرا فیلم پارازیت بونگ جون هو بی تردید یکی از بهترین فیلم های کمدی سیاه دلهره‌آور و مهیجی است که خواهید دید. فقط در این مورد به من اعتماد کنید و برای دانلود آن آماده شوید.

 

بونگ جون هو، کارگردانی بزرگ

بونگ چندین فیلم در این کلاس ساخته (از جمله فیلم های Snowpiercer و فیلم Okja)، اما Parasite ممکن است جسورانه ترین بررسی او از نابرابری ساختاری باشد که جهان را تعریف کرده است. این فیلم یک عمل شعبده بازی روایی است که در ابتدا شبیه یک فیلم طنز به نظر می آید، یک کمدی رفتاری که گروهی از کلاهبرداران دوست داشتنی از عمارت خانواده بسیار ثروتمندی از افراد عجیب و غریب سر در میاوردند. و سپس کارگردان بونگ به ورق ماجرا را برمی‌گرداند و از ما می پرسد که با خودتان چه فکر کرده اید و ما را به خونریزی می کشاند. آیا واقعاً فقرا می توانند به دنیای ثروتمندان قدم بگذارند؟ نیمه دوم فیلم انگل یکی از جسورانه ترین چیزهایی است که در سال های اخیر از نظر روایی دیده ام. فیلم دائماً تهدید می کند که همه چیز را از هم می پاشد و چرخشی پیچیده را به گونه ای انجام دهد که  کل پروژه را غرق کند؛ اما بونگ سنگ را روی سنگ بند می کند و نتیجه‌ای محشر از آن می گیرد.

 

درآمدی بر داستان فیلم Parasite

کیم کی وو (چوی وو سیک) و خانواده اش در لبه فقر زندگی می کنند. آن ها جعبه های پیتزا را برای یک شرکت تحویل دهنده تا می کنند تا مقداری پول به دست بیاورند، وای فای را از کافی شاپ نزدیک می دزدند، و پنجره ها را وقتی که همسایه سمپاشی می کند برای مقابله با هجوم حشرات به خانه خودشان باز می گذارند. زندگی کیم کی وو زمانی تغییر می کند که یکی از دوستانش به او پیشنهاد می دهد که او را به عنوان معلم زبان انگلیسی برای دختری که با او کار می کند توصیه کند، زیرا دوستش باید برای مدتی به خارج از کشور برود. دوست او، عاشق دختر جوان است و نمی خواهد معلم دیگری به او آموزش دهد. این که چرا او با توجه دانسته های ما درباره کیم کی وو به او اعتماد می کند، یک سوال معتبر است.

مرد جوان نام خود را به کوین تغییر می دهد و شروع به تدریس خصوصی پارک دا هی (جونگ زیسو) می کند که البته بلافاصله عاشق او می شود. کوین نقشه بسیار عمیق تری دارد. او تمام خانواده اش را به این خانه می برد. او به سرعت مادر یون کیو، جو یئو جئونگ عالی را متقاعد می کند که پسر خانه به یک معلم هنر نیاز دارد، که به خواهر کوین «جسیکا» (پارک سودام) اجازه می دهد وارد خانه شود. خیلی زود، مامان و بابا هم وارد خانه پارک می شوند و به نظر می رسد همه چیز برای خانواده کیم عالی پیش می رود. به نظر می رسد پارک ها نیز خوشحال هستند و سپس همه چیز تغییر می کند.

 

فیلم سینمایی Parasite یکی از هوشمندانه ترین فیلم نامه ها را دارد

فیلمنامه انگل توجه زیادی را به خود جلب خواهد کرد، زیرا یکی از آن داستان های هوشمندانه ای است که فیلمنامه نویس بیشترین اعتبار را برای آن دارد (بونگ و هان جین وون)، اما این یک تمرین است. این فیلم به زبان بصری روایت می شود که بونگ را به عنوان یک استاد دوباره تأیید می کند. فیلم بونگ با همکاری با فیلمبردار خارق العاده کیونگ-پیو هونگ و یک تیم طراحی درجه یک، کار را به نحو احسن درآورده است. فضاهای خالی و تمیز خانه پارک که در تضاد با فضاهای تنگ چیدمان نشیمن خانواده کیم است، نه تنها نمادین است، بلکه از نظر بصری بدون جلب توجه به خود، محرک است و دلیلی وجود دارد که آپارتمان کیم نیمه زیرزمینی است، آنها بین دنیاها گیر کرده اند و در شکاف رو به رشد بین دارندگان و ندارندگان گیر کرده اند.

 

تفسیر اجتماعی و اخلاقی فیلم انگل

فیلم سینمایی انگل از نظر روایی یک فیلم فوق العاده سرگرم کننده است، اما در زیر پوست آن چیزهای زیادی در مورد اینکه چگونه ثروتمندان از فقرا برای زنده ماندن استفاده می کنند، وجود دارد که من نمی توانم در اینجا کاملاً آن را اسپویل کنم. کافی است که بگوییم، ثروتمندان در هر کشوری با کار فقرا زنده می مانند، خواه خانه داران، خواه معلمان و خواه رانندگانی که استخدام می کنند، یا چیزهای بسیار تاریک تری. خانواده کیم آن شکاف و بی رحمیِ دور از عدالت را به روش هایی که نمی توانید پیش بینی کنید، مرور خواهند کرد.

تفسیر اجتماعی فیلم انگل به هرج و مرج ختم می شود، اما هرگز شبیه یک فیلم با محتوای آموزشی نیست. این فیلم از نوع خودش است و من هنوز هم واقعاً مطمئن نیستم که چگونه، در یک زمان هم شاد و هم افسرده کننده است. گیرایی انگل به قدری کامل تنظیم شده است که فقط با تجربه هر فریم، مطمئناً از آن لذت می بریم، اما با فکر کردن به آنچه بونگ در اینجا بسته بندی می کند و در مورد جامعه می گوید، به خصوص با صحنه های پایانی کامل فیلم که کاملاً هیجان انگیز هستند، این احساس کم می شود. این شروع مکالمه ای است که ما فقط چند بار در سال از سر می گذرانیم و یادآوری است برای تأکید بر اینکه بونگ جون هو یکی از بهترین فیلمسازانی است که امروزه کار می کند. شما هرگز فیلمی مانند پارازیت را ندیده اید. لعنتی. سعی کردم از این جمله اجتناب کنم اما این بار حقیقت دارد. علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Parasite به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه فیلم و سریال مراجعه فرمایند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)