نقد و بررسی سریال Parish پریش با بازی جیانکارلو اسپوزیتو

معرفی سریال Parish

اگر قسمت اول پریش را تماشا کردید و سپس به قسمت آخر رفتید، فکر می کنید که دو سریال مختلف را تماشا کرده اید. برای بسیاری از سریال ها، این دوگانگی می تواند چیز خوبی باشد، اما در مورد سری جدید AMC، فقط نشان می دهد که چگونه این داستان هیجان انگیز، فاقد تمرکز است. همچنین ممکن است فکر کنید که داشتن جیانکارلو اسپوزیتو (گاس در برکینگ بد) در نقش اول، این مورد را کمرنگ می کند اما اینگونه هم نیست.

 

درآمدی بر داستان سریال Parish

سریال پریش یک درام جنایی حول محور Gracian “Gray” Parish (اسپوزیتو)، یک راننده فرار بسیار ماهر است که سعی می کند از دردسر دور باشد. بخشی از دلیل آن، این است که او وضعیت های بدی را پشت سر گذاشته و با یک ضربه روحی دست و پنجه نرم می کند که هنوز او را فرسوده می کند. با این حال، او مجبور می شود زمانی که برای تامین مخارج زندگی با مشکل مواجه می شود و یک دوست قدیمی تازه از زندان به ملاقاتش می آید، دوباره وارد عمل شود. گری پریش، مردی خوب با گذشته ای آشفته، زندگی جنایتکارانه اش را رها کرده تا یک مرد خانواده باشد. با این ‏حال، زمانی که پسرش با خشونت به قتل می رسد، عادات قدیمی اش باز می گردد و پریش را به یک جستجوی بی ‏امان با اهداف اخلاقی و عواقب خطرناک می فرستد.‏

 

نقد و بررسی سریال پریش

درست با شروع سریال پریش، نمایش این تصور را به شما می دهد که شخصیت اصلی آن ترکیبی از شخصیت های اصلی فیلم های Baby Driver و John Wick است. حتی سکانسی که گراسیان را معرفی می کند، سکانس بسیار خوبی است که تعداد قابل توجهی از هیجانات را ارائه می دهد. مشکل این است که شما با این تصور خو می گیرید که مهارت های رانندگی پریش عمدتاً به شانس کار بستگی دارد و نه تنها در عناوین دیگر این اتفاق نمی افتد، بلکه وقتی سریال تصمیم می گیرد شخصیت را به عنوان “راننده” معرفی کند، شما انتظار خواهید داشت که شاهد مانورهایی در سطح رالی پاریس داکار باشید و از نظر شوخ طبعی، چیزهایی مشابه آنچه در فیلم هایی مانند Drive به تصویر کشیده شده است را ببینید. بدتر از آن، مهارت های رانندگی پریش مانند ابتدای سریال به سختی در مرکز روایت باقی می مانند. وقتی نمایش از آن دور می شود، نمی توانید فکر نکنید که این داستان درباره چه چیزی خواهد بود. آیا در باره پشیمانی است؟ درباره کفاره گناهان است و یا می خواهد به اصلاح شخصیتی بپردازد؟ و جواب آن این است که این سریال به همه این موارد می پردازد و در عین حال هیچ کدام را کامل نمی کند.

خوبی سریال های تلویزیونی این است که زمان زیادی برای ایجاد پس زمینه برای چندین شخصیت وجود دارد، اما زمانی که یک سریال موفق به انجام این کار نشود، به شدت ناامید کننده می شود. سریال پریش می داند که می خواهد فقدان ذهنی گراسیان یک عنصر تعیین کننده در ماجرای او باشد، اما کارگردان آن در بیشتر قسمت ها واقعاً متعهد به نشان دادن آن موضوع نیست. ضربه روحی گری چگونه او را شکل می دهد؟ چگونه او را حرکت می دهد و یا فلج می کند؟ جواب این سؤال را ما نمی دانیم. بیشتر اوقات، تنها چیزی که به دست می آوریم فلاش بک هایی است که چیزهای بدیهی را آشکار می کنند: او دلش برای بچه اش تنگ شده و از خشونت با پسرش پشیمان است.

 

انگار سریال Parish نمی خواهد مخاطبینش وارد ذهن شخصیت هایش شوند

فلاش بک های مکرر در سریال پریش یک مشکل دیگر را نیز نشان می دهند: این سریال به شدت به سابقه شخصیت ها متکی است تا به شما اطلاع دهد که هم در داستان و هم در ذهن شخصیت ها چه می گذرد؛ موردی که منجر به بزرگترین ناامیدی از سوی این سریال می شود. همه ما دیده ایم که اسپوزیتو از نظر بازیگری چه توانایی هایی دارد. به سختی می توانید فردی را پیدا کنید که او را یکی از بهترین بازیگران نسل ما نداند. با این حال، در این سریال خاص، به نظر می رسد که او خودِ همیشگی اش نیست.

برای بسیاری از صحنه ها، چهره اسپوزیتو خالی از روح است؛ لحظاتی که گراسیان به تنهایی رانندگی می کند از بدترین لحظات است و حتی اگر سریال او را به عنوان فردی که دچار افسردگی شده نشان دهد، این اشکال می تواند به خاطر طراحی بد شخصیت باشد. تمام آنچه ارائه می شود احساسات سطحی است. اسپوزیتو همچنین برخی از دیالوگ ها را با حجمی اغراق آمیز ارائه می کند، زیرا صحنه های خاصی قرار است دراماتیک باشند، اما این بیشتر نشان دهنده این است که چگونه سریال Parish به مخاطبین خود متعهد نیست و نمی خواهد تماشاگران به درون ذهن شخصیت هایش نفوذ کنند تا نگاهی عمیق تر به احساسات آن ها داشته باشند.

 

نمی توانیم سریال Parish را به زور، خوب معرفی کنیم

این واقعیت وجود دارد که خط داستانی تبهکاران دیگر در بیشتر مدت زمان پخش سریال پریش به سختی بر شخصیت عنوان تأثیر می گذارد، موردی که منجر به ایجاد احساس تماشای دو سریال مختلف می شود که به سختی به هم متصل هستند. شخصیت پریش توسط اشرار برای انجام کاری استخدام می شود. او چه می بیند؟ او چه می آموزد؟ چگونه متحول می شود؟ ما اصلاً شاهد هیچ یک از موارد نیستیم. چیزی که ما از آن مطلع هستیم این است که داستان ناگهان به یک ماجرای انتقام جویانه تبدیل می شود، ماجرایی که نمی توان آن را خوب دانست. پریش نمایشی است که می توانست یک داستان بی برنامه و با محوریت اکشن باشد. این می توانست یک تریلر جنایی درباره مرگ یک پسر سیاه پوست باشد. این می توانست یک افشاگری در مورد مسائل دنیای واقعی مربوط به نژاد و سوء استفاده از افراد در موقعیت های آسیب پذیر باشد. حتی می توانست درباره پدری باشد که پس از پشیمانی عمیق از نگرش های گذشته خود، دوباره با بچه و خانواده اش ارتباط برقرار می کند. در عوض، سریال پریش تمام مضامین خود را زیر و رو می کند و نمایشی ارائه می کند که احساس عمومی آن را بی روح و در نهایت فراموش شدنی می داند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال Parish با زیرنویس فارسی به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)