نقد و بررسی سریال Poirot پوآرو

معرفی سریال Poirot

کار درست همیشه در درون انسان انجام می شود، همه چیز بر عهده سلول های خاکستری است. هیچ وقت این سلول های کوچک را از یاد نبر، دوست من.– هرکول پوآرو

چندین بازیگر سرشناس نقش هرکول پوآرو، کارآگاه بلژیکیِ آگاتا کریستی را بازی کرده اند، از جمله آلبرت فینی در نسخه تمام ستاره ی سیدنی لومت یعنی فیلم قتل در قطار سریع السیر شرق (1974)، و پیتر اوستینوف در سه فیلم تئاتر و چندین فیلم تلویزیونی بین سال های 1978 تا 1988. به ندرت پیش آمده که هنرپیشه ای زندگی خود را به تجسم شخصیتی تبدیل کرده باشد، اما دیوید سوشِی (سِـر دیوید کورتنی سوشِـی) بریتانیایی خود را با پوآرو عجین کرده است. سوشِی را در ایران ساچت هم می گویند که اشتباه است ولی دیگر جا افتاده. سوشِی که یک بازیگر برجسته در صحنه های با اعتبار از ایاگو تا سالیری است.از سال 1989، او در تلویزیون بریتانیا به عنوان کارآگاه قدکوتاه، سخت گیر، اشرافی و سبیل  قشنگِ آگاتا کریستی ظاهر شد و با اجماع عمومی (از جمله وارثان کریستی) به طور مؤثری به دیدگاه این نویسنده بزرگ معمایی نزدیک شده و هنوز که هنوز است روی دست او نیامده.

 

ظرافت، دلیل اصلی ماندگاری سریال پوآرو

اگرچه پروژه تمام شده است. دیوید سوشِی در هر داستانی که کریستی درباره پوآرو نوشته، بازی کرده است (به استثنای برخی موارد جزئی) و این درست به نظر می رسد، زیرا اگر سریال را از اول ببینید، متوجه خواهید شد که سوژه حتی قبل از فیلمبرداری اولین صحنه هایش در نقش پوآرو، آنقدر برای کاملاً آماده شده بوده که تمام کلماتی را که کریستی درباره این شخصیت می نوشته با ظرافتی عجیب می خواند و پرونده های اقتباسی آگاتا کریستی را در ظریف ترین حالات اجرا می کند و اینقدر به حرکات مشخصش تسلط دارد که باعث شده مایی که سال ها پیش این مجموعه را از تلویزیون دیده ایم، همچنان مو به موی حرکاتش را به یاد بیاوریم و لازم به ذکر است که موسیقی سریال نیز نقش فوق العاده به سزایی در این امر داشته است.

کارآگاه معروف بلژیکیِ آگاتا کریستی، هرکول پوآرو (دیوید سوشِی) برای مشتریان خصوصی کار می کند و گهگاه خدمات خود را به اسکاتلند یارد در بریتانیا قرض می دهد. اکثر پرونده های او در دهه 1920 و 1930 در انگلستان رخ می دهند. منشی او، خانم فلیسیتی لمون و دوستش، کاپیتان آرتور هستینگز، عمدتاً در قسمت های اولیه به او کمک می کنند. در قسمت های بعدی، پوآرو یک خدمتکار به نام جورج دارد. بسیاری از پرونده ها با جمع آوری مظنونین در اتاق، استنتاج و توصیف نحوه ارتکاب جنایات و شناسایی مجرم توسط پوآرو به اوج خود می رسند.

 

مصاحبه دیوید سوشِی در سال 2013

دیوید سوشِی در مصاحبه ای در سال 2013 گفت: “در کتاب ها، برخلاف برخی از فیلم هایی که ساخته شده اند، او (پوآرو) یک شخصیت کمدی نیست. دختر آگاتا کریستی و شوهرش هنگام ناهار به من گفتند: «اگر می خواهی او را شوخ جلوه دهی، پس واقعاً نقش او را بازی نمی کنی. مردم می توانند با او لبخند بزنند، اما هرگز به او نخندند. این دستور بسیار سختگیرانه ای بود که به من داده شد و وقتی شروع به خواندن رمان کردم، دقیقاً متوجه شدم که آنها چه می گویند، زیرا او فقط یک شخصیت سرگرم کننده نیست. او به عنوان یک فرد لوده هرگز نمی توانست آن مغز را داشته باشد.»

 

نمی شود از سریال پوآرو گفت و از دیوید سوشی چیزی نگفت

دیوید سوشِی در نقش پوآرو فوق العاده است و نمایش او از کارآگاهِ کریستی در طول این سریال طولانی مدت به طرز عجیبی بی درز و همیشه استوار است. با این حال، کیفیت پرونده های این مجموعه از عالی (Lord Edgware Dies, Death in the Clouds) تا متوسط (کارت های روی میز، رمز و راز قطار آبی) متفاوت است. بهترین اپیزودها معمولاً آنهایی هستند که به طرح رمان ها و داستان های آگاتا کریستی پایبند هستند. ما مواردی را ترجیح می دهیم که کاپیتان هستینگز دوست داشتنی (هیو فریزر) را نشان می دهند، چرا که ایشان طنزی فوق العاده به سریال اضافه می کند و همچنین یک فرد محرم راز برای پوآرو محسوب می شود (و البته در بررسی سرنخ ها به بیننده ها بیننده کمک می کند). همچنین اپیزودهای طولانی تر را ترجیح می دهیم، زیرا آنها برای اسرار پیچیده تر با انبوه مظنونان بهتر عمل می کنند. نکته اصلی این است که پوآروی آگاتا کریستی فرصتی را فراهم می کند تا سوشی را در نقش پوآرو حس کنیم و تماشا کنیم و ببینیم که او چگونه به قول خودش از «سلول های خاکستری ریز» خود استفاده می کند.

 

بررسی شخصیت کارآگاه پوآرو

پوآرو بلژیکی است و قبلاً عضو نیروی پلیس بلژیک بوده اما داستان های او وقتی آغاز می شود که حین جنگ جهانی دوم به عنوان پناهنده به انگلستان آمده و کارآگاه خصوصی می شود. از خصوصیات اخلاقی پوآرو، می توان به مرتب و منظم بودن بیش از حد او، علاقه مندی زیاد او به غذا و غذا خوردن و همچنین تنفر از وسائل مربع شکل یا زاویه دار اشاره کرد. پوآرو در رمان ماجرای اسرارآمیز در استایلز از سوی دوست نزدیکش آرتور هستینگز به این صورت معرفی می شود: پوآرو کوتاه قد است، قد او به صد و پنجاه سانتی متر هم نمی رسد کوچک اندام و یک کم چاق، سرش دقیقاً به شکل تخم مرغ است و اندکی آن را به یه طرف متمایل می کند. سبیل نظامی منظمی دارد و این سبیل به صورتش شکوه خاصی بخشیده است. این دوست بلژیکی کوتاه قامت، بسیار مرتب و شیک پوش است و همیشه مشغول مرتب کردن خرت و پرت هاست و به نظم و قرینه بودن اشیا وسواس دارد. به نظرم برای او درد تحمل کثیفی و گرد و خاک از شلیک گلوله دردناک تر باشد. فرانسوی زبان است و در عین حال بسیار مغرور. پوآرو از سرما متنفر است و همیشه با نهایت دقت لباس های ضخیم می پوشد تا سرما نخورد، همچنین از سوار شدن بر هواپیما و کشتی نیز بیزار است. پوآرو برخلاف شرلوک هلمز که بسیار پر جنب و جوش است، اعتقاد دارد مسائل را فقط با فکر کردن می توان حل کرد و آنقدر به این موضوع اعتقاد دارد که در رمان “ماجرای گم شدن آقای دبنهام” با سربازرس جپ شرط می بندد که بدون خارج شدن از خانه می تواند این ماجرا را حل کند تا به او ثابت کند لازم نیست با ذره بین به دنبال اثرانگشت گشت.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال Poirot با زیرنویس فارسی به وب سایت انیمه لیست رجوع کرده و از تماشای آن نهایت لذت را ببرند.

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان