نقد و بررسی فیلم Poor Things بیچارگان 2023

معرفی فیلم Poor Things بیچارگان

اما استون زنی است که می تواند از صفر در فیلم جدید و شگفت انگیز یورگوس لانتیموس، یعنی فیلم سینمایی بیچارگان شروع کند. برای اکثر ما، زندگی متشکل از دانش و شرایطی است که ده ها سال طول می کشد تا جمع شوند تا زمانی که بمیریم. برای بلا باکستری که اما استون آن را ایفا می کند، این روند در حرکتی بسیار سریع اتفاق می افتد، البته به لطف یک روش احیا که شامل حالش می شود، او زمانی یک زن مرده شناور بوده و حالا دوباره زنده شده و مغز فرزند متولد نشده اش را در سر دارد.

 

بررسی خط داستانی فیلم Poor Things

بلا، این زن دوران ویکتوریایی، یک تابولا رازای زنده است که در برابر فشارهای اجتماعی، ادب و تربیت یا ظرافت های زندگی مهار نشده است. لوح سفید یا تابولا رازا به ایده معرفت شناختی ای اشاره دارد که در آن افراد بدون محتوای ذهنی متولد می شوند و بنابراین تمام دانششان از تجربه یا ادراک حاصل می شود. طرفداران تابولا رازا به طور کلی با اصول نظریه فطرت که معتقد است که ذهن متولد شده دارای دانش معین است مخالف هستند. به طور کلی، طرفداران تئوری تابولا رازا به سمت «پرورش» از مباحثه ی سرشت و پرورش گرایش دارند، زمانی که به جنبه های شخصیتی، رفتار اجتماعی و عاطفی، دانش و عقل می پردازد و اما استون، در عجیب ترین اجرای خود تا به امروز، او را مانند کودکی بازی می کند که اولین قدم هایش را برمی دارد و اولین کلماتش را می گوید تا اینکه در پایان فیلم بیچارگان که او به زبان فرانسوی روان صحبت می کند و آناتومی می خواند، چشم ها و گوش هایش پر از دنیاپرستی شده است.

 

بررسی طراحی تولید در فیلم بیچارگان

با طراحی تولیدی به رنگ های آبنبات گونه و مجموعه های پر شده از تخم مرغ های عید پاک برای پر کردن دشوارترین پازل های 5000 تکه ای و لباس های ویکتوریایی فوق العاده که به نظر می رسد توسط یک خیاط برجسته در دوران ویکتوریایی نیز به رسمیت شناخته شده است، بسیاری از تب و تاب های اسیدی فیلم بیچارگان به طور هیستریکی خنده دار است و شاید بدنماترین تصاویر را در فیلم هایی داشته باشد که تا آخر سال خواهید دید. لانتیموس ما را در جایی شبیه لندن ویکتوریایی قرن نوزدهم قرار می دهد، اما در میان ظرافت های سورئالیستی که تنها عجیب و غریب بودنشان افزایش می یابد؛ او دنیایی ترک خورده را نشان می دهد که بی مکان و زمان است: کالسکه های اسب کشی به معنای واقعی کلمه نیم اسب، نیم کالسکه هستند و پرندگانی با صورت کوسه خواهیم دید و یک نیمه خوک و نیمه مرغ در خیابان ها راه می رود بدون اینکه کسی فکری به حال آن بکند. به همه ی این ها دکتر گادوین باکستر، دانشمند دیوانه و قاتل (ویلم دفویی به شدت تسکین دهنده است) را اضافه کنید که در این ناهنجاری های پزشکی تجربی سهیم است.

 

درآمدی بر شخصیت های فیلم سینمایی Poor Things

ویلیام دفو در فیلم بیچارگان به معنای واقعی کلمه و از نظر روانی، از عذاب هایی که پدر جراحش به او داده زخمی شده است و اکنون با چهره ای شبیه به نقاشی های پیکاسو یا فرانکشتاین پیکاسویی، گویی بریده شده، از هم جدا شده، به طور تصادفی سرِ هم شده و دوباره آن را به هم دوخته اند. یکی از شاگردان او در این تئاتر جراحی، دکتر تازه کار دهکده مکس مک کندلز است (رامی یوسف که به طرز دوست داشتنی ناتوان و همیشه بدجنس است) و با هم بلا باکستر را به زندگی باز می گرداند و مکس امیدوار است که در نهایت با او ازدواج کند.

مک کندلز به گادوین (که بلا به سادگی او را خدا می نامد) در حالی که بلا شروع به کوبیدن وسایل می کند و خودش را عصبانی نشان می دهد و چرندیات انگلیسی شکسته ‏به زبان می آورد به گادوین می گوید: چه عقب مانده کوچک و نازی است. اکنون در مورد آن بدجنسی فوق الذکر باید حرف بزنیم، البته بخشی از منحنی یادگیری وجودی بلا با کشف خودارضایی و سپس در نهایت رابطه جنسی همراه است، که فیلم بیچارگان از آن ها با مقادیر ظالمانه پر شده است.

 

نقد و بررسی فیلم سینمایی بیچارگان

فیلم سینمایی بیچارگان در نهایت به سفر اروتیک بلا از مرحله آینه فرویدی به جهان به عنوان یک موجود جنسی بیدارشده می پردازد. لانتیموس و تونی مک نامارا، فیلمنامه نویس فیلم The Favourite که بر اساس رمانی نوشته آلاسدیر گری در سال 1992 ساخته شده، مجذوب روش هایی هستند که میل آن بر تمام تصمیم گیری های ما حاکم است. بلا پس از ملاقات با دانکن ودربرن، وکیل متعصب و منحط (مارک روفالو)، تصمیم می گیرد که باید ماجراجویی کند تا اینکه خودش را به خدا و مک کندلز که با آن نامزد کرده است، محدود کند.

و چنین ماجراجویی هایی در واقع شامل روابط جنسی زیادی می شود، همانطور که در سفر به لیسبون (یک خلاقیت حیرت انگیز و هیجان انگیز توسط طراحان تولید، شونا هیث و جیمز پرایس)، دانکن و بلا تقریباً در هر موقعیتی که قابل تصور است آن کار را انجام می دهند.

در حالی که در یک کشتی تفریحی در دریای مدیترانه هستند، یک مسافر بدبین با بازی جرود کارمایکل به بلا می گوید که تحقیر، وحشت و غم و اندوه چیزی است که ما را انسان های بامزه تری می کند. همانطور که هر طرفدار لانتیموس می داند، اینها سنگ محک تمام فیلم های قبلی او هستند، از جمله فیلم دندان سگ با مضمونی مشابه، که همچنین بر رویارویی های پدیدارشناسانه مردم و درک دنیای اطرافشان متمرکز بود. به طور معمول، نوع بشر برای لانتیموس در درون یک گوی وجود دارند و او دوست دارد برای سرگرمی دلخراشش آن گوی را تکان دهد.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Poor Things بدون سانسور به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه نموده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند. لازم به ذکر است که تماشای این فیلم اصلاً برای کودکان توصیه نمی شود.

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان