نقد و بررسی سریال Renegade Nell نل یاغی

توسط ErfaNEP

معرفی سریال Renegade Nell

سالی وین رایت، نویسنده تحسین شده دره شاد و جک جنتلمن، با نگارش داستان نل یاغی، مسیر شهرت در دنیای فانتزی را طی کرده است. این مجموعه هشت قسمتی از +Disney بینندگان را به قلمرو پر فراز و نشیب انگلستان قرن هجدهمی می برد، جایی که فانتزی با درام تاریخی درهم می آمیزد. در هسته این سریال، داستان جسورانه نل جکسون نهفته است، یک زن جوان سرسخت که دارای توانایی های ماوراء طبیعی برای مبارزه با بی عدالتی است. این پیش فرض به تنهایی جرقه ی فتنه می زند، ماجراجویی مهیج را می خواند و امیال فراطبیعی و روحیه فمینیستی بی امان را در یک روایت فریبنده در هم می آمیزد. در حالی که نل ردای یک زن گردنه گیر را بر تن می کند و از محدودیت های اجتماعی سرپیچی می کند، وین رایت ما را به یک اودیسه چند ژانره دعوت می کند. در انیمه لیست، مشتاقانه به این سریال غیرمتعارف می پردازیم و آماده بررسی دقیق پیروزی ها، نقص ها و تأثیرات ماندگار آن هستیم.

 

نقد و بررسی سریال Renegade Nell نل یاغی

درآمدی بر داستان سریال Renegade Nell

نل جکسون رام نشدنی با بازی لوئیزا هارلند در قلب سریال نل یاغی قرار دارد. بیوه جوانی که از ویرانی های جنگ بازمی گردد؛ بازگشت نل به خانه با تراژدی و بی عدالتی خدشه دار می شود. او که به خاطر قتلی که مرتکب نشده است، وارد یک زندگی بی قانون می شود و تنها همراهانش خواهران ثابت قدم او و یک متحد دور از ذهن هستند، یک شبح عرفانی به نام بیلی بلایند. مصیبت نل به زودی با توطئه شرورانه ای که توسط ارلِ شرور پوینتون (آدریان لستر) و همفکرانش، توماس بلانچفورد کینه توز (جیک دان) و خواهرش سوفیا (آلیس کرملبرگ) تنظیم شده، در هم می آمیزد. در حالی که این سه نفر نیروهای تاریک را برای تعقیب جاه طلبی های پیچیده خود به کار می گیرند، مسیر نل با چارلز دورو (فرانک دیلان) راهزن سرکش و راسلاس (انی اوکورونکو) که قبلاً برده بوده، تلاقی می کند و گروهی بعید از قهرمانان را تشکیل می دهد. مضامین اصلی عدالت، شکاف طبقاتی و توانمندسازی زنان بر سفر نل سایه انداخته اند. توانایی های ماوراء طبیعی او که توسط بیلی بلایند به او اعطا شده است، به او توانایی مبارزه با گلوله ها را می دهد و او نیز قوانین دوران خود را به چالش می کشد. با این حال، با گسترش بدنامی نل به عنوان یک یاغی، او خود را تحت تعقیب دشمنان بی رحم و مطبوعات بی پروا می بیند.

 

نقد و بررسی سریال Renegade Nell نل یاغی

بررسی شخصیت ها و بازیگران سریال نل یاغی

در هسته اصلی سریال Renegade Nell، روح تسلیم ناپذیر یک قهرمان زن با اجرای گیرای لوئیزا هارلند زنده شده است. هارلند که تازه از بازی اول خود در نقش اورلای عجیب غریب در Derry Girls، دستخوش دگرگونی قابل توجهی شده، نل جکسون را با ظاهر و سخاوتی تجسم می کند که در تضاد با ظاهر بی تکلفِ اوست. از همان لحظات آغازین، هارلند به سریال جان می دهد، کاریزمای خام و فیزیک او به طور یکپارچه با عزم تزلزل ناپذیر نل ترکیب می شوند. هنرپیشه چه در حال اجرای مبارزات پیچیده باشد و چه در حال استفاده از شوخ طبعی تند و تیز شخصیتش، تمام ظرایف نل را زنده می کند و بدون زحمت در دوگانگی آسیب پذیری و وحشیگری که این زن پیشگام را تعریف می کنند، به ایفای نقش می پردازد. اجرای هارلند با گروهی از بازیگران ستاره  تکمیل می شود، که هر یک از اعضای آن به مجموعه ای غنی از شخصیت هایی که دنیای نل را پر می کنند، کمک می کنند. آدریان لستر در نقش خود به عنوان ارل اهریمنی پوینتون غوغا می کند و شخصیت شرورش را با حضوری شوم آغشته می کند، حضوری که هر لحظه خطرات را بالا می برد. در همین حال، نیک محمد، هوی و هوس لذت بخشی را به بیلی بلایند می دهد و لحظاتی از نشاط را در میان این درام پرمخاطب تزریق می کند. همچنین قابل توجه است که جیک دان و آلیس کرملبرگ به عنوان خواهر و برادر بیرحم بلانچفورد به تصویر کشیده می شوند که سقوط آن ها در تاریکی، منعکس کننده زوال اخلاقی جامعه ای است که آنها نمایندگی می کنند. جذابیت فرانک دیلان در نقش چارلز دورو لایه ای از پیچیدگی را به سریال اضافه می کند، در حالی که راسلاسِ انی اوکورونکو تجسم انعطاف پذیری افراد تحت ستم است.

 

بررسی سریال Renegade Nell از نظر سینماتیک

سریال نل یاغی با ارزش های تولید بی عیب و نقص خود، بینندگان را به دنیای پر جنب و جوش انگلستان قرن هجدهم می برد. از لباس های دوره ای که با دقت طراحی شده اند تا مناظر سرسبز و خرم که به عنوان پس زمینه سریال عمل می کنند، هر عنصری برای خلق تجربه ای همه جانبه و معتبر دست به کار شده است. فیلمبرداری سریال به مثابه یک جشن برای چشم مخاطبان عمل می کند. این سریال با فیلمبرداران ماهرش، اولی راسل و کاترین گلدشمیت، با ترکیبی ماهرانه از نورهای طبیعی و رنگ های غنی و خاکی، جوهر آن دوران را به تصویر می کشند. چه در قاب بندی کلاستروفوبیک یک نزاع در میخانه  و چه مناظر وسیع دشت های انگلیسی، دوربین  آن ها داستان سرایی را ارتقا می بخشد و به هر صحنه یک حس قابل لمس از فضا را القا می کند. مکملِ این شکوه بصری، دکورها و لباس های پیچیده هستند، که مهر تأییدی بر توجه سریال به جزئیات است. طراح تولید آنا پریچارد و طراح لباس تام پای به وضوح قلب خود را برای بازآفرینی مجلل انگلستان جرجیایی گذاشته اند، از سالن های بزرگ اشرافی گرفته تا کوچه های سایه دار که نل و دوستانش در آن پناه می گیرند.

 

عدالتجویی، مخلص کلامِ سریال نل یاغی

سریال Renegade Nell در زیر روکش خود، طرحی غنی از مضامین جاودانه را می بافد که مدت ها پس از پخش تیتراژ پایانی نیز در ذهن ما طنین انداز می شوند. این سریال در هسته خود، یک ندای روشن برای عدالت است که ظلم و ستم سیستمی و شکاف طبقاتی که جوامع را در سراسر دوره ها گرفتار کرده است به چالش می کشد. سفر شخصیتیِ نل از دختری مظلوم به یک قانون شکن افسانه ای تمثیلی قدرتمند برای مبارزه با بی عدالتی است. نل در حالی که ردای «یاغی» را بر تن می کند و با اشراف فاسدی که می خواهند او را ساکت کند، می جنگد، به سمبل مقاومت تبدیل می شود و اقدامات او سؤالات عمیقی را در مورد ماهیت عدالت و زجری که باید برای رسیدن به آن کشید، مطرح می کند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید