Rick and Morty: The Anime – نگاهی به قسمت اول انیمه ریک و مورتی

اولین قسمت از Rick and Morty: The Anime منتشر شد! فصل اول انیمه ریک و مورتی قرار است در ده قسمت و به صورت هفتگی انتشار یابد. اولین قسمت نیز دیروز در تاریخ 15 آگوست منتشر شد. برای نقد یا نوشتن مطلبی کامل برای Rick and Morty: The Anime باید چند هفته دیگر به اثر فرصت داد. اما بیایید هر آنچه را که قسمت اول به ما می‌گوید باهم بررسی کنیم. برای Rick and Morty: The Anime – نگاهی به قسمت اول انیمه ریک و مورتی با انیمه لیست همراه باشید!

Into the morty verse

ترکیب کردن سبک غربی داستان پردازی با پویانمایی و داستان سرایی شرقی ایده نسبتا جدیدی است که پیشتر در برخی از انیمه‌های ژاپنی و آمریکایی شاهد آن بودیم. اما عنوان Rick and Morty: The Anime به هیچ‌وجه در این دسته‌بندی قرار نمی‌گیرد.انیمه نام آشنایی از انیمیشن‌های غربی همراه با قسمتی از شخصیت پردازی و ساختار دنیای آن را برداشته و شروع به ساختن ریک و مورتی چدیدی برای خود کرده است. انیمه Rick and Morty: The Anime به هیچ عنوان چیزی که ما از ریک و مورتی انتظار داریم نیست. تا به اینجای کار نه خبری از شوخی‌های مستهجن ریک هست. نه شخصیت خداگونه او به وسیله علم. همین امر سبب گرفتن نمره پایین 5.5 برای قسمت اول انیمه شده.
قسمت اول انیمه Rick and Morty: The Anime زندگی‌ و پایان‌های متفاوتی را برای مورتی پیشنهاد می‌دهد. با داستان بسیار پیچیده‌ای  که احتمالا برای درک بیشتر آن باید چند اپیزود صبر کنیم. ساختار غیرخطی و در هم‌تنیده انیمه ریک و مورتی در تناقض با خط داستانی ساده اما دیوانه‌وار سری اصلی قرار می‌گیرد. این پیچیده‌گی به همراه پلان‌های بدون‌توضیح می‌تواند غیر ضروری باشد که بخش اعظم مخاطب‌های ریک و مورتی با آن آشنایی ندارند و احتمالا حتی باب سلیقه‌شان نیست. از این رو انیمه باید به دنبال طرفداران اورجینال خود باشد. قسمت اول انیمه با استفاده از یک بازی ویدئویی و به هم ریختگی خطوط زمانی تنها یک روایت دارد: عشق راه خود را پیدا می‌کند.

همه چیز با دوبله ژاپنی بهتر می‌شود.

اولین چیزی که توجه خود من را در دقایق ابتدایی انیمه جلب کرد ؛ صدای بازیگرانی بود که از جان و دل مایه می‌گدراند. صدا گذاری ژاپنی حتی بهتر از صدا گذاری سری اورجینال بر روی کاراکتر‌ها می‌نشیند و مخصوصا در مورد کاراکتر‌های فرعی به آن‌ها شخصیت  مطلوبی می‌بخشد. تغییر صداپیشگان شخصیت‌های آشنایمان ما را از آنها نمی‌راند . همان بار کمدی کوچکی هم که در انیمه Rick and Morty: The Anime وجود دارد بر دوش صدای بازیگران افتاده.
سبک پویانمایی انیمه Rick and Morty: The Anime سورئال و ساده است که هم‌خوانی خوبی با سبک داستان پردازی آن دارد ؛ و نیز به پیچیدگی آن اضافه می‌کند. در طی هرکدام از داستانک‌های قسمت اول انیمه نیز پویانمایی به طور جزئی تغییر می‌کند.

عشق و دیگر هیچ

در طول بیست و یک دقیقه قسمت اول انیمه Rick and Morty: The Anime ما شاهد ده ها داستانک کوتاه از زندگی‌های مختلف مورتی هستیم. ابتدا در بازی واقعیت مجازی‌ای و سپس در پایان و میانه‌های زندگی. شیعی سمبولیک که در تمام زندگی‌های مورتی نمایان‌گر حسرت‌های اوست همواره همراهی اش میکند. در انیمه Rick and Morty: The Anime شاید حتی در زندگی‌ای که او به ظاهر کاملا موفق است به  حسرت های خود چسبیده و تا پایان عمر آن ها را رها نکند. اما در نهایت، هربار که دوباره آن شخص را ملاقات کند.خود گوی او را رها می‌کند. خداحافظی با گوی پایان خوش و نمادینی برای مورتی است. پایانی که برخلاف باورهای پدربزرگش با عشق بدست می‌آید.

آیا Rick and Morty: The Anime ارزش تماشا دارد؟

برای جواب به این سوال بسیار زود است. اما می‌توان گفت اثر به معنای کلمه «خوش ساخت» است. از انیماتور‌ها گرفته تا کارگردانی و صداپیشگان همه از جان و دل مایه گذاشتند و اثری کاملا خاص را خلق کردند. با این حال اگر دنبال ماجراجویی‌های کلاسیک ریک و مورتی هستید. انیمه Rick and Morty: The Anime مناسب شما نیست. انیمه روش مستقل خود را از جهان ریک و مورتی در پیش گرفته. و تا به اینجا سبکی بیشتر شاعرانه و کاملا غیر خطی دارد. در نهایت خود من با وجود علاقه به انیمیشن ریک و مورتی قطعا اپیزود‌های بعدی را دنبال خواهم کرد و برای مسیری که این انیمه در پیش گرفته هیجان زده ام.

Related posts

Unsung Hero – معرفی، نقد و بررسی فیلم قهرمان گمنام

انیمه‌هایی که از مانگا بهتر عمل کردند!

آخر هفته انیمه‌ای , پیشنهاد هفته اول شهریور

4 نظرات

Staywme آگوست 18, 2024 - 1:59 ب.ظ
جالب بود
D.Y آگوست 17, 2024 - 8:09 ب.ظ
به نظر می‌رسه که انیمه مسیر خودش رو پیدا کرده و برای طرفدارانی که به دنبال تجربه‌ای متفاوت از ریک و مورتی هستند، جذاب خواهد بود. بی‌صبرانه منتظر اپیزودهای بعدی هستم!
Mehrr آگوست 16, 2024 - 11:43 ب.ظ
ایوللل منتظل اپیزوداش هستیییمم
نسترن آگوست 16, 2024 - 10:58 ب.ظ
اتفاقا همش واسم سوال بود چی میخوان توی انیمه اش بذارن. مرسی واسه نقد خوبت.
Add Comment