برترین فیلم های رابرت داونی جونیور Robert Downey Jr

بهترین فیلم های رابرت داونی جونیور Robert Downey Jr

  1. فیلم Richard III

در میان فیلم های اقتباسی شکسپیر به روز، «ریچارد سوم» ریچارد لونکرین یکی از بهترین هاست. لونکرین نمایشنامه را در لندن دهه 1930 بازنشانی می کند و تاریخ جایگزینی را تصور می کند که در آن فاشیسم کشور را فرا گرفته است. ایان مک کلن یکی از بهترین بازی های خود را در نقش قوز بدی که راهش را می کشد تا پادشاه شود، ارائه می کند. داونی جونیور در نقش لرد ریورز، یکی از قربانیان متعدد ریچارد سوم نقش آفرینی می کند. این فیلم برای کارگردانی هنری و لباس نامزد اسکار شد، با این حال همه بازیگران به طور غیرقابل توضیحی مورد بی مهری قرار گرفتند (مک کلن در گلوب و بفتا شرکت کرد).

 

  1. فیلم Good night, and Good luck

فیلم های رابرت داونی جونیور

اگرچه داستان این فیلم بیش از 60 سال پیش اتفاق می افتد، سخت است که بین وقایعی که در فیلم «شب بخیر و موفق باشید» جورج کلونی به تصویر کشیده شده اند و آنچه امروز می گذرد، شباهتی قائل نشد. این فیلم نبرد بین ادوارد آر. مارو (دیوید استراثایرن) گوینده اخبار CBS و سناتور جو مک کارتی را بازگو می کند که از قدرت خود برای تعقیب کمونیست ها در ایالات متحده استفاده کرد و اهمیت چندانی برای تعلق یا عدم تعلق آنها به حزب تحقیر شده نداشت. داونی جونیور نقش جوزف ورشبا، گزارشگر CBS را بازی می کند که مخفیانه با یکی از همکارانش (پاتریشیا کلارکسون) ازدواج کرده است. اکنون بیش از هر زمان دیگری، «شب بخیر و موفق باشید» گواهی بر اهمیت مطبوعات آزاد در برابر فریب حکومت است. داونی جونیور در SAG برای بهترین گروه نامزد شد و این فیلم برای شش جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم رقابت کرد.

 

  1. فیلم Bowfinger

داونی جونیور در طنز خنده دار هالیوودی فرانک اوز اجرای کوتاه اما خاطره انگیزی ارائه می دهد. استیو مارتین فیلمنامه را نوشته و نقش بابی باوفینگر را بازی می کند، فیلم سازی که برای دریافت یک فیلم علمی تخیلی درجه B با بزرگترین ستاره جهان (ادی مورفی) توقف ناپذیر عمل می کند، حتی اگر به این معنی باشد که فیلم را بدون اینکه ستاره بداند فیلمبرداری کند. آی تی. داونی جونیور نقش جری رنفرو، مدیر قدرتمند استودیویی را بازی می کند که بوفینگر فیلمنامه را به او می دهد. چیزی که «بوفینگر» را خاص می کند، محبتی است که به بازیگرانش از رویاپردازان لالا لند نشان می دهد. این فیلم نه بداخلاقی است و نه بی رحمانه، بلکه در عوض یک سرود ملایم و دوست داشتنی برای شور و شوقی است که حتی بی استعدادترین افراد را به حرکت در می آورد و خیلی خیلی خنده دار است.

 

  1. فیلم Less than Zero

فیلم های رابرت داونی جونیور

داونی جونیور در این اقتباس دلخراش از پرفروش ترین اثر برت ایستون الیس به ستاره تبدیل شد. این فیلم به کارگردانی Marek Kanievska روی سه دوست صمیمی ثروتمند (داونی جونیور، اندرو مک کارتی، جامی گرتز) تمرکز دارد که پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در بورلی هیلز راه خود را می روند. کلی (مک کارتی) از کالج به خانه برمی گردد تا دوست دختر سابقش (گرتز) را پیدا کند که با رفیق قدیمی خود جولیان (داونی جونیور) که در حال خارج شدن از اعتیاد از مواد مخدر است، زندگی می کند. فیلم کمتر از صفر برای شما سخنرانی نمی کند، بلکه واقعیت های خشن اعتیاد به مواد مخدر و تلفات وحشتناکی را که نه تنها بر مصرف کننده، بلکه برای عزیزانش وارد می کند را نشان می دهد.

 

  1. فیلم KISS KISS, BANG BANG

فیلم کیس کیس بنگ بنگ ساخته شین بلک یکی از آن فیلم هایی است که در درون خودش می پیچد و می چرخد. داونی جونیور نقش هری لاکهارت را بازی می کند، بازیگری که از نیویورک به لس آنجلس نقل مکان می کند و از یک کارآگاه همجنس گرا (وال کیلمر) به نام گی پری درس خصوصی می گیرد. او در یک مهمانی با معشوقه ای قدیمی (میشل موناگان) روبرو می شود و از آنجا داستان پیچیده ای به وجود می آید که باعث می شود ریموند چندلر دچار سرگیجه شود (در واقع فیلم در پنج عنوان به آثار چندلر اشاره می کند). «Kiss Kiss, Bang Bang» یک سرگرمی حیله گرانه، شیک و خودارجاعی است که طرفداران را برای باز کردن اسرار متعدد آن اغوا می کند.

 

  1. فیلم Wonder Boys.

فیلم پسران شگفت انگیز کورتیس هنسون ریتم های زندگی دانشگاهی را به خوبی هر فیلمی عالی دیگری به تصویر بکشد. مایکل داگلاس یکی از بهترین بازی های خود را در نقش گریدی تریپ، استاد انگلیسی که مدام در هپروت است بازی می کند و با مشکلات شاگردانش (توبی مگوایر و کیتی هولمز)، معشوقه اش (فرانسیس مک دورمند) و ناشرش (داونی جونیور) روبرو می شود. نقش داونی به مدت هفت سال منتظر رمان دوم خود بوده است. «پسران شگفت انگیز» صادقانه تر و معتبرتر از فیلم هایی مانند «بازگشت به مدرسه» است، اما به همان اندازه عجیب. باب دیلن برای آهنگ اصلی اش «چیزها تغییر کرده اند» برنده جایزه اسکار شد و فیلم برای بهترین فیلم نامه اقتباسی (استیو کلاوز) و بهترین تدوین رقابت کرد.

 

  1. فیلم Sherlock Holmes

فیلم های رابرت داونی جونیور

سرگرمی های داونی جونیور محدود به MCU نیست. در «شرلوک هلمز» گای ریچی، او کارگاه نمادین آرتور کانن دویل را برای نسل جدیدی از تماشاگران سینما به پرده سینما می آورد. کافی است بگوییم، این شرلوک هلمزِ پدرهای شما نیست: اما این مرد به همان اندازه که از مغزش برای حل معماها استفاده می کند (هنوز او بسیار باهوش است). خلاصه داستان: هولمز و دستیارش دکتر واتسون (جود لاو) در تلاش هستند تا لرد بلک وود (مارک استرانگ) شیطانی را از تصرف لندن باز دارند. این فیلم شگفت انگیز از جلوه های ویژه خیره کننده و اکشن های فوق جنبشی مملو است. داونی جونیور برنده جایزه گلدن گلوب به عنوان بهترین بازیگر کمدی/موزیکال شد و در سال 2011 در دنباله «شرلوک هلمز: بازی سایه ها» این نقش را دوباره ایفا کرد.

 

  1. فیلمNatural Born Killers

وقتی در سال 1994 اکران شد، فیلم قاتلین بالفطره الیور استون سر و صدای زیادی به پا کرد. این فیلم که بر اساس فیلمنامه ای اصلی از کوئنتین تارانتینو ساخته شده است، داستان میکی (وودی هارلسون) و مالوری ناکس (جولیت لوئیس) را دنبال می کند، دو انسان عمیقا آسیب دیده که عاشق می شوند و کشور را در یک قتل عام سراسری به رنگ قرمز در می آورند. پرونده آنها توجه رسانه ها را به خود جلب می کند، از جمله یک گزارشگر روزنامه (داونی، جونیور) که با میکی در حالی که او در زندان است مصاحبه می کند و حتی زمانی که شورش در می گیرد دوربین را روشن نگه می دارد. «قاتلان بالفطره» که به سبک خاص فیلم سازی استون فیلم برداری شده و خشونت های افراطی و تقریباً کارتونی دارد و برای همه مناسب نیست. با این حال، این فیلم همچنان یک ادعانامه قوی از شیفتگی ما به خونریزی، به ویژه در این عصر تیراندازی های دسته جمعی است.

 

  1. فیلم Short Cuts

فیلم های رابرت داونی جونیور

داونی جونیور تنها یکی از بیست و دو قهرمان داستان در این حماسه صمیمی از رابرت آلتمن است. این فیلم بر اساس نوشته های نویسنده داستان کوتاه ریموند کارور، زندگی چندین نفر از ساکنان لس آنجلس را که با کار، عشق و مرگ دست و پنجه نرم می کنند، بررسی می کند. داونی جونیور نقش بیل بوش، هنرمند آرایشگری را بازی می کند که در آپارتمان همسایه اش با همسرش (لیلی تیلور) بازی می کند. همانطور که زندگی این گروه ناهمگون به شیوه های غیرمنتظره، خنده دار و گاهی غم انگیز در هم تنیده می شود، آلتمن ماهرانه وجود تصادفی را برجسته می کند. با کمال تعجب، با وجود برنده شدن جایزه ویژه در گلدن گلوب برای بهترین گروه، حتی یک نفر از بازیگران در اسکار شناخته نشد. آلتمن برای بهترین کارگردانی (تنها پیشنهاد فیلم) رقابت کرد، اما به استیون اسپیلبرگ «فهرست شیندلر» باخت.

 

  1. مجموعه فیلم Avengers

این باند برای مجموعه «انتقام جویان»، فیلم های ترکیبی ابرقهرمانی که دنیای سینمایی مارول را به عنوان یک شرکت وفادار به عنوانش استحکام بخشید. داونی جونیور در نقش میلیاردر تونی استارک (با نام مستعار مرد آهنی) که با کاپیتان آمریکا (کریس ایوانز)، هالک (مارک روفالو)، ثور (کریس همسورث)، بیوه سیاه (اسکارلت جوهانسون)، هاوکی (جرمی رنر)، دکتر استرنج (بندیکت کامبربچ)، پلنگ سیاه (چدویک بوزمن)، مرد عنکبوتی (تام هالند) و دیگران همبازی می شود تا مانع از نابودی زمین به روش های مختلف شوند، از برادر شیطانی ثور، لوکی (تام هیدلستون) گرفته تا شرور بزرگ بنفش تانوس (جاش برولین) شوند. اگرچه این قهرمانان اغلب راه های جداگانه خود را می روند، اما مجبور شده اند بارها و بارها برای نجات جهان از نابودی متحد شوند، از جمله در «انتقام جویان: عصر اولترون»، «انتقام جویان: جنگ بی نهایت» و «انتقام جویان: پایان بازی».

 

  1. مجموعه فیلم Iron Man

10 سال پیش، مارول استودیوز طرح خود را برای تسلط بر بازار فیلم های جهان با «مرد آهنی» آغاز کرد و منصفانه چه شروعی. داونی جونیور در نقش تونی استارک، یک مهندس میلیاردر خودشیفته بازی می کند که پس از اسیر شدن در غاری در افغانستان، یک زره تسلیحاتی تولید می کند. پس از فرار، او توجه خود را به نیروهای شیطانی معطوف می کند. کارگردان Jon Favreau همه چیز را سبک، شوخ و سرگرم کننده نگه می دارد و به شخصیت ستاره خود اجازه می دهد تا از طریق آن ماسک زرهی بدرخشد. این فیلم فیلم های ابرقهرمانی بی شماری و دو دنباله مستقیم – «مرد آهنی 2» (2010) و «مرد آهنی 3» (2013) را ایجاد کرد – اما اولین فیلم یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی است که تا حد زیادی مدیون کاریزما و جذابیت داونی جونیور است.

 

  1. فیلم Zodiac

زودیاک دیوید فینچر یکی از آن فیلم های نادری است که همزمان درباره دو چیز متفاوت است و در هر دو مهارت دارد. از یک طرف، این یک درام روزنامه ای درباره یک کاریکاتوریست (جیک جیلنهال) و یک خبرنگار (داونی جونیور) است که شیفته قاتل زودیاک می شوند، فردی ناشناس که در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 با قتل کالیفرنیای شمالی را به وحشت انداخت. از سوی دیگر، این یک رویه پلیسی است که در مورد دو کارآگاه سانفرانسیسکو (مارک روفالو و آنتونی ادواردز) است که قاتل را ردیابی می کنند. هر دو داستان در هماهنگی کامل با یکدیگر همزیستی دارند و بررسی وحشتناک و جذاب یکی از گیج کننده ترین رازهای حل نشده در تاریخ اخیر را به وجود می آورند. داونی جونیور یکی از بهترین بازی های خود را در نقش پل اوری انجام می دهد که با تبدیل شدن به هدف زودیاک، زندگی اش از هم می پاشد. به طرز شگفت انگیزی، «زودیاک» حتی یک نامزدی اسکار را دریافت نکرد و بله… جنایت واقعی همین بود.

 

  1. فیلم Tropic Thunder

شاید هیچ نقشی پرمخاطره تر از کرک لازاروس (داونی، جونیور) در تراپیک تندر در تاریخ فیلم های سینمایی وجود نداشته باشد. این فیلم به کارگردانی بن استیلر بر روی گروهی از بازیگران خودشیفته – ستاره اکشن تاگ اسپیدمن (استیلر)، برنده 5 جایزه اسکار، لازاروس، و کمدین جنجالی جف پورتنوی (جک بلک) متمرکز است – که در حین فیلمبرداری در جنگل گم می شوند. حماسه غرق در جنگ ویتنام لازاروس، استرالیایی با موهای بلوند و چشم آبی، با جراحی پوست خود را تیره می کند تا نقش رهبر جوخه آمریکایی آفریقایی تبار فیلم را بازی کند. لازاروس که یک بازیگر متد در افراطی است، همیشه در شخصیت باقی می ماند و اغلب معتقد است که در واقع یک مرد سیاه پوست است. این نوعی از اجرا است که می تواند به راحتی تحریک کننده باشد، اما در دستان ماهر داونی جونیور، لازاروس تبدیل به کلیشه های نژادی و خودخواهی ستاره های سینما می شود. او با شکست مقابل هیث لجر (شوالیه تاریکی) نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

 

  1. فیلم Chaplin

داونی جونیور در نقش چارلی چاپلین، اسطوره سینمای صامت، در درام اتوبیوگرافی ریچارد آتنبرو، به طرز عجیبی دور از ذهن است. او نه تنها شباهت بسیار زیادی به کارگردان و ستاره فیلم های «جویندگان طلا»، «روشنایی های شهر»، «عصر جدید» و «دیکتاتور بزرگ» دارد، بلکه می تواند روحیه ی خونسرد را به تصویر بکشد و  آن جذابیت حیله گرانه که چاپلین را به بزرگترین ستاره جهان تبدیل کرد. همچنین به چاه بزرگ غم و اندوهی که نبوغ او را هدایت می کرد، می پردازد، از مادر بیمار روانی (جرالدین چاپلین، نقش مادربزرگ خودش) تا تربیت ولگرد او در سالن های موسیقی تا عاشقانه های ناموفقش با زنان خیلی جوان. داونی جونیور برنده جایزه بفتا به عنوان بهترین بازیگر مرد شد و نامزدی اسکار را دریافت کرد و در مقابل آل پاچینو (رایحه یک زن) شکست خورد.

Related posts

نقد و بررسی سریال Midsummer Night شب نیمه تابستان

نقد و بررسی فیلم Lumberjack the Monster هیولای هیزم شکن

نقد و بررسی انیمه Kenka Dokugaku ضربه ویروسی