نقد و بررسی سریال Shadow and Bone‏ ‏سایه و استخوان

معرفی سریال Shadow and Bone‏‏ سایه و استخوان

سریال Shadow and Bone یک مجموعه تلویزیونی استریم فانتزی آمریکایی است که توسط اریک هایسرر برای نتفلیکس ساخته شده است. این سریال بر اساس دو سری کتاب در Grishaverse نوشته لی باردوگو، سه گانه «سایه و استخوان» و دوگانه «شش کلاغ» ساخته شده است. هر هشت قسمت از فصل اول سریال سایه و استخوان در 23 آوریل 2021 پخش شد. در ژوئن 2021، این سریال برای فصل دوم تمدید شد، فصل دوم نیز شامل هشت قسمت بود که در 16 مارس 2023 پخش شد.

 

سریال سایه و استخوان، اقتباسی از چند داستان

این سریال داستان آلینا استارکوف جوان را اقتباس می کند. یک یتیم و نقشه بردار ارتش اول ملت راوکا که متوجه می شود یک گریشا است، فردی با استعدادهای ویژه و کسی که مدت ها در انتظارش بوده اند و وظیفه‌اش رفع نیازی شدید در جهان است. فصل اول کتاب Shadow and Bone (2012) را اقتباس می کند و یک داستان اورجینال با حضور باند کلاغ ها، یک باند تبهکار که مجموعه رمان دوگانه‌ای همنام برای آن نامگذاری شده است را به داستان اضافه می کند. فصل دوم محاصره و طوفان (Siege and Storm 2013) و خرابی و برخاستن (2014 Ruin and Rising) را به همراه عناصری از Crooked Kingdom (2016) در خط داستانی کلاغ ها اقتباس می کند.

 

ساختار دنیای گریشا

جهان گریشا از کشورهای راوکا، جردا، شو هان، کرچ، نووی زم و جزیره سرگردان تشکیل شده است. هر کدام عناصری از زبان، فرهنگ و سنت را از کشورهای دنیای واقعی (برگرفته از دوره های زمانی واقعی) اقتباس می کنند. گریشا افرادی هستند که به عنوان «کاربران جادو» توصیف شده اند، اما به قول خودشان، آنها تمرین کنندگان «علم کوچک» هستند که منعکس کننده یک موهبت فردی است که هر کدام برای دستکاری ماده در کوچکترین سطح خود یعنی «سطح مولکولی» دارند. راوکا میهن اکثر گریشاها است، زیرا آنها “معمولاً در کودکی توسط آزمایشگرهای مسافرتی گریشا کشف می شوند و برای آموزش در ارتش دوم آن کشور آورده می شوند”. این یکی از معدود مکان هایی است که آنها می توانند با خیال راحت زندگی کنند. هنگام آموزش برای ارتش دوم، آنها به سه دسته تقسیم می شوند:

  • اتیریالکی ها که عناصر طبیعی مانند باد، آب و آتش را احضار می کند.
  • متریالکی ها که متریال هایی مثل آهن و شیشه و غیره را کنترل می کنند.
  • کورپورالکی ها هم بدن مردم را دستکاری می‌کنند.

 

درآمدی بر داستان سریال Shadow and Bone

ارتش دوم راوکا توسط ژنرال کیریگان، که به نام دارکلینگ نیز شناخته می شود، رهبری می شود. او زندگی خود را صرف جستجوی گریشایی کرده که بتواند نور را احضار کند، تنها فردی که می تواند شدو فولد یا فولد را نابود کند (منطقه ای از تاریکی فراگیر که صدها سال پیش ایجاد شده و راوکا را به دو قسمت تقسیم می کند، شرق و غرب) از آن زمان، راوکا در جنگ بوده و اکنون در آستانه دو نیم شدن است، زیرا غرب به دنبال استقلال است. معلوم می شود که آلینا استارکوف چنین گریشایی است و خبری پخش می شود که یک فراخواننده خورشید پیدا شده است. در پایتخت کرچ و شهر تجاری کتردام، کاز برکر، رهبر گروهی به نام کلاغ ها، برای ربودن او استخدام می شود. شکارچیان جادوگر Fjerdan برای کشتن او فرستاده می شوند. مردم راوکا او را به عنوان یک قدیسه ستایش می کنند. آلینا باید با کسی که هست کنار بیاید و تصمیم بگیرد که واقعا به چه کسی می تواند اعتماد کند، زیرا او به دنبال قدرتی است که به او اجازه می دهد فولد را نابود کند و راوکا را نجات دهد.

 

بررسی عملکرد سریال سایه و استخوان

سریال Shadow and Bone نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرده است. برای فصل اول، Rotten Tomatoes بر اساس 81 بررسی، با میانگین امتیاز 7.4/10، 89% تایید را گزارش کرده است. نظر منتقدان این وب سایت می گوید: «از لباس های پر زرق و برق گرفته تا جهان سازی چشمگیر، حتی اگر ترسناک باشد، سریال Shadow and Bone یک ماجراجویی هیجان انگیز برای طرفداران و تازه واردان است.» متاکریتیک بر اساس 22 بررسی، میانگین وزنی 68 از 100 را به فصل اول داده که نشان دهنده «بررسی های عموماً مطلوب» است. بن تراویس که برای Empire می نویسد، 3 ستاره به فصل اول داده و گفت “Shadow And Bone همچنان که قانع کننده است، بینندگان را موظف می کند که اصطلاحات گریشا را برای خود درک کنند، به جای اینکه این اطلاعات را تئوری وار بگویند، نشانشان می دهند”، اما به شباهت هایی که بین این سریال و هری پاتر، بازی تاج و تخت و هانگر گیمز دارد نیز اشاره کرده و برخی از عناصر سریال را “بیش از حد گیج کننده” توصیف کرده است.

او به این نتیجه رسیده که «سریال Shadow And Bone شما را به Fold می کشاند آن هم با دو شخصیت اصلی، جهان جالب و جذاب خود.» نیکول کلارک از IGN نوشته: «فصل اول موفق می شود بسیاری از جادوهای تاریک تر را به تصویر بکشد… در حالی که از ایجاد تغییرات هوشمندانه در داستان های منشأ و شخصیت های خاص و حتی توالی رویدادها نمی ترسد – حتی اگر خط داستانی این دو سری از کتاب ها همیشه به راحتی به هم متصل نشوند.” مولی فریمن از Screen Rant آن را به عنوان یک “درام فانتزی تریلر و هیجان انگیز” تحسین کرده است. رکسانا حدادی در نگارشش برای سایت نقد RogerEbert.com به استفاده سریال از کلیشه های موجود در ادبیات داستانی نوجوانان اشاره کرد و افزود: «اقتباس اریک هایسرر به دلیل تعهد بازیگران عالی اش، سکانس های مبارزه اش و سبک سازی و توسعه ای که باعث می شود این روابط پر از تاریخ شوند، از این آشنایی فراتر می رود». او در پایان گفت: «در مجموع، سریال سایه و استخوان حسی از فضای داخلی برای شخصیت هایی که با تحولات داستان سروکار دارند ایجاد می کند که پویایی دخترانه، وضعیت ژئوپلیتیکی و عناصر متفاوت ‏وحشت و ماهیت متعادل فصل اول باعث می شود مقدمه ای امیدوارکننده در جهان خارق العاده این فرنچایز را شاهد باشیم.

علاقمندان می‌توانند جهت دانلود سریال Shadow and Bone با زیرنویس فارسی به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)