نقد و بررسی سریال Shardlake شاردلیک

توسط ErfaNEP

معرفی سریال Shardlake

در سریال تاریخی Shardlake، وکیل متیو شاردلیک وارد دنیایی تاریک از اسرار و خطر می شود. این مجموعه که از رمان های تحسین شده سی جی سانسوم اقتباس شده است، ما را به انگلستان پرآشوب قرن شانزدهم در زمان پادشاه هنری هشتم سوق می دهد. ما شاردلیک را در نقطه ای جذاب از داستان او ملاقات می کنیم. او که یک وکیل گوژپشت و مبتلا به اسکولیوز است، با این وجود دارای عقلی سرشار و احساس عدالت است. وقتی ارشد یک صومعه دورافتاده سر بریده پیدا می شود، شاردلیک توسط خود توماس کرامول برای حل این جنایت فراخوانده می شود. اما در حقیقت، کرامول اهمیت چندانی به عدالت نمی دهد، او می خواهد دلیلی برای تعطیل کردن صومعه به دلیل انحلال صومعه ها توسط هنری در سراسر سرزمین داشته باشد. بنابراین شاردلیک با اکراه به همراه جک باراک، گماشته ی کرامول، به شهر مه آلود اسکارنسی سفر می کند. آن ها در آنجا جامعه ای را می بینند که در سایه ها پوشیده شده و در داخل دیوارهای بلند صومعه پناه گرفته است. همانطور که اجساد شروع به جمع شدن می کنند، به زودی مشخص می شود که نیروهای شوم بیشتری نسبت به یک قتل در کار هستند. شاردلیک باید نه تنها برای کشف قاتل، بلکه برای محافظت از زندگی بیگناهانی که در دیوارهای صومعه به دام افتاده اند، بجنگد.

 

نقد و بررسی سریال Shardlake شاردلیک

درآمدی بر داستان سریال شاردلیک

داستان سریال در سال 1536 و در بحبوحه سرکوب کاتولیک توسط هنری و تصرف زمین های کلیسا می ‏گذرد. ما با وکیل متیو شاردلیک در شهر دورافتاده اسکارنسی ملاقات می کنیم که در حال تحقیق در مورد یک ‏قتل در صومعه ای است که قرار است به زودی تعطیل شود. سایه ی انحلال بر هر شخصیتی آویزان است. ‏این اصلاحات برای راهبانی مانند جروم که علیرغم خطر مجازات به سنت می چسبند و مردم عادی شهر که ‏متکی به خیریه کلیسا هستند، معیشت و شیوه زندگی شان را در معرض تهدید می بینند.‏

 

نقد و بررسی سریال Shardlake شاردلیک

نقد و بررسی سریال Shardlake

این سریال از طریق چهار اپیزود فشرده، دنیای ساخته و پرداخته شده توسط سانسوم را زنده می کند. اما در قلب خود شاردلیک را دارد که توسط آرتور هیوز وارد زندگی پیچیده ای شده است. او مصمم، اصولگرا و در عین حال ناقص است، او چهره متقاعد کننده ای را که به حقایق پیچیده برخورد می کند، در زمانی که به نظر می رسد تاریکی از همه طرف در حال نزدیک شدن است، به خود می گیرد.

شهر کوچک اسکارنسی به عنوان یک محیط زنده برای رمز و راز و فتنه تشریح می شود. بینندگان با انتقال به مسیرهای پوشیده از مه و باتلاق های تاریک، فضای منزوی این شهر را احساس می کنند. درون دیوارهای گوتیک صومعه سر به فلک کشیده، دنیایی دیگر برای خودش وجود دارد. تولیدات مجلل، انگلستان قرن شانزدهمی را با مراقبت دقیق برای صحت تاریخی زنده می کند. هنرمندان حرفه ای پشت صحنه هر صحنه را با کارهای خود می پوشانند، از لباس های تزیین شده راهبان گرفته تا لباس های چرمی و لباس های کتانی که مردم شهر می پوشند. متریال سنتی اصالت را به زندگی روزمره و رویدادهای مهم این سریال می بخشند. پس زمینه ها دوران گذشته را به نمایش می گذارند، زیرا زمین های باتلاقی و جاده های پرپیچ وخم کمک شایانی به درک دنیای آن زمان می کنند.

دوربین ها به طرزی ماهرانه، هم مناظر وسیع و هم لحظات صمیمی را ثبت می کنند. نگاه های اجمالی از بالا به حضور غالب صومعه اشاره می کند، در حالی که تصاویر فشرده بحث های خصوصی را با تعلیق آغشته می کنند. در این سریال اتفاقات عجیب از درون سایه ها و اتاق های کم نور بیرون می آیند و تماشاگران را همراه با متیو شاردلیک به تعلیق و استنتاج وا می دارند. تنظیمات تیره و تار سریال، فضای بی اعتمادی را تقویت می کند و به اتهامات درون دیوارهای صومعه دامن می زند.

 

بررسی محتوای تاریخی سریال شاردلیک

انحلال صومعه ها توسط هنری هشتم بر زندگی در قرن شانزدهم انگلستان تأثیر عمیقی گذاشت. سریال Shardlake بینندگان را در این دوره پر فراز و نشیب با به تصویر کشیدن مردم عادی در حال حرکت در سیاست مذهبی آشفته ی آن زمان غرق می کند. با این حال این سریال درام تاریخی موعظه نمی کند و این تغییرات را از طریق داستان های اصیل انسانی برای تماشا آماده می کند. ما ترس راهبان را از تماشای محققانی مانند باراک تیز زبان احساس می کنیم، تنها برای تسریع در پایان صومعه. و شاردلیک، با همه آرمان گرایی اش، در خدمت سیستمی است که ایمان و جامعه مردم را هدف قرار می دهد. این رمز و راز ما را به اعماق این آشفتگی می کشاند، جایی که برنامه های مذهبی و سیاسی در هر مرحله با هم برخورد می کنند.

 

سرعت بالای سریال Shardlake

سریال شاردلیک در چهار قسمت خود با سرعتی تند حرکت می کند. اصلاً به این سریال آب نبسته اند و هر صحنه به روش های معناداری طرح را پیش می برد. با کشف سرنخ های جدید و بررسی مظنونین، بینندگان در این راز غرق می شوند. مانند جزر و مد در حال تغییر در اسکارنسی، روایت به آرامی از یک توسعه به توسعه بعدی جریان دارد. با این حال، با وجود تمام داستان سرایی کارآمد، برخی از عناصر باعجله پیش می روند. افشاگری های کلیدی فاقد ساختار کافی برای خلق شگفتی واقعی هستند. به ما در مورد سوء ظن گفته می شود، اما نشانه های ظریفی که به آن استنتاج منتهی می شود، نشان داده نمی شوند. و در پایان، سرنخ های شل با چنان شتابی گره می خورند که رضایت از ما دور می شود. بینندگان می خواهند بیشتر در این دنیای سرشار از تصورات ناب باقی بمانند. شاید با چند اپیزود دیگر، نکات داستانی می توانست غنی تر باشد. سرنخ ها به مرور زمان باید برای پرورش دسیسه های واقعی منتشر شوند. لحظات شخصی به استخوان های سریال گوشت می افزاید و انتخاب های آنها را توجیه می کند. اما اینها مشکلات جزئی هستند و سریال Shardlake با نگه داشتن شرب آهنگ سخت و در عین حال متعادل، علاقه تماشاچیانش را تا پایان حفظ می کند.

بنابراین علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال Shardlake‏‏ به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید