نقد و بررسی انیمه Sousou no Frieren (فریرن: فراتر از پایان سفر)

سیر پیدایش انیمه Sousou no Frieren

«فریِرن، آخرین وداع با رفتگان» یا «فریرن: فرای پایان سفر» (Sōsō no Furīren) یک سری مانگای ژاپنی نوشته کانه هیتو یامادا (Kanehito Yamada) و طرح زده شده توسط تسوکاسا آبه (Tsukasa Abe) است. از آوریل 2020 در مجله مانگای شونن (پسرانه) شوگاکوکان (Shogakukan) به نام یکشنبه پسرانه هفتگی (Weekly Shōnen Sunday) منتشر می شده است و بخش هایش تا دسامبر 2023 در دوازده جلد تانکوبون جمع آوری شدند. این سری در آمریکای شمالی توسط رسانه ویز (Viz Media) برای انتشار به زبان انگلیسی مجوز گرفته است و یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی به ساخت استودیو مدهاوس (Madhouse) نیز از آن در سپتامبر 2023 آغاز گشت. کرانچی رول (Crunchyroll) این سریال را در آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا، و میوز کامیونیکیشن (Muse Communication) در آسیای جنوب شرقی مجوزدهی کردند و ماه بعدش یک دوبله انگلیسی پخشش را آغاز کرد. مانگای اثر تا دسامبر 2023 بیش از 17 میلیون نسخه در گردش داشت. فریرن چهاردهمین جشنواره مانگا تایشو (Manga Taishō) و جایزه سازنده نوپای بیست و پنجمین جشنواره سالانه جایزه فرهنگی تزوکا اوسامو (Tezuka Osamu Cultural Prize) 2021 و شصت و نهمین جایزه مانگای شوگاکوکان (Shogakukan Manga Award) 2024 را از آن خود کرد.

 

چکیده داستان انیمه Frieren: Beyond Journey’s End

داستان جادوگر الف فریرن (Frieren)، عضو سابق فرقه ماجراجویانی که طی یک سفر ده ساله پادشاه شیطان را شکست دادند و تعادل را به جهان برگرداندند را دنبال می کند. در گذشته این گروه قهرمان از او، قهرمان انسان هیمل (Himmel) ، جنگجوی کوتوله ایسن (Eisen) و کشیش انسان هیتر (Heiter) متشکل بود. پیش از جدا شدنشان از یکدیگر، آن ها شهاب سنگ های عصر را در کنار هم تماشا می کنند که یک باران شهابی است که هر پنجاه سال یک بار اتفاق می افتد. فریرن قبول می کند که دوباره آن ها را ببیند و به آن ها می گوید دفعه بعدی که این واقعه آسمانی رخ می دهد به آن ها منظره بهتری نشان خواهد داد. او سپس راهی می شود و جهان را در جست و جوی دانش جادویی سفر می کند. او پنجاه سال دیگر به پایتخت بر می گردد، اما بشر تغییر کرده و یاران قدیمی اش به طرز بارزی سالخورده شده اند. پس از یک آخرین سفر برای دیدن باران شهابی، هیمل از کهن سالی فوت می کند. موقع مراسم ختم، فریرن پشیمانی خود از این که سعی نکرد او را بیشتر بشناسد ابراز می کند. او سپس به دیدن یاران سابق دیگرش می رود و پیشنهاد درس دادن و مراقبت از فرن (Fern) ، یک کودک یتیم که هیتر به فرزندی قبول کرده است را می پذیرد. او همچنین دعوتی برای سفر به شمال دور، به استراحتگاه ارواح دریافت می کند و دوباره به دیدن هیمل می رود تا وداعی مناسب با او داشته باشد و احساساتش را بیان کند. فریرن برای اجابت درخواست ها در عین دنبال کردن علاقه اش برای فراگیری جادو، همراه فرن راهی یک سفر می شود. طبیعت الف فریرن به او طول عمری بسیار طولانی می دهد، و باعث می شود و دوران ها و دهه های بسیاری را گذرا تجربه کند. داستان بدین ترتیب طی زمانی دراز اتفاق می افتاد، با فلش بک های موضعی به همراه توسعه فیزیکی و روحی شخصیت ها علاوه بر خود فریرن.

 

دیدگاه مخاطب به Sousou no Frieren

ربکا سیلورمن از شبکه خبری انیمه در دیدگاه خود به محتویات جلد اول نمره خوبی می دهد و ایده عمر بیشتر فریرن از همراهانش و این که او مجبور است با درکی از دنیای انسان ها و احساسات خودش زندگی کند را تحسین می کند و آن را «برداشتی جالب از ژانر فانتزی و خیال» می خواند. ریچارد اینسنبیس (Richard Eisenbeis) از همان سایت راجع به جلد بعدی می نویسد که «هم حکایت های احساسی و هم کاوش های موضوعی عمیق از طبیعت انسانی را به خوبی تحویل می دهد». او همچنین جلد های چهارم و پنجم مانگا را به عنوان یک اوج اکشن که نه تنها نبردی عظیم بلکه توسعه شخصیت و دنیاپردازی خوب ارائه می دهد توصیف می کند. حکایت هایی تک که درست در مرکز احساسیتان شما را درگیر می کنند. راس لاکسلی (Ross Locksley) از شبکه انیمه انگلیس (UK Anime Network) انیمه را به عنوان اثری مشابه با «به تو، که جاودانی» (Fumetsu no Anata e) پیشنهاد می کند. ولفن مونداتر (Wolfen Moondaughter) از Sequential Tart طبیعت تکه ای از زندگی (Slice of life) داستان را برجسته کرده و در تعریف از رابطه بین شخصیت ها و نقاشی ها می گوید «اگر از صحنه های جنگی به یک استراحت احتیاج دارید و چیزی با صفا، آرامش بخش و ژرف اندیشانه تر می خواهید این به کارتان می آید. این اثر همچنین یک داستان دوست داشتنی از گرامی داشتن یاد عزیزترین کسان و دست و پنجه نرم کردن با سوگ است».

 

مک نیل (McNeil) ایده «پس از تمام شدن سفر برای اعضای گروه چه اتفاقی می افتد؟» و کشمکش فریرن با «کمتر شدن حس عدم ارتباط گرفتن» و تماشای او در حالی که «لحظه های دل انگیز تکان دهنده، لحظه های تلخ و شیرین، و لحظات شاد» را تجربه می کند را جالب دانست و حس و حال و سرعت پیشروی داستان را به فدراسیون پَرِ زغالی (Haibane Renmei) نسبت داد. آنتونیو مرالس (Antonio Mireles) از پست فندوم (The Fandom Post) آن را رتبه ششم بهترین مانگای 2021 خواند و درباره اش نوشت: «زمان برای هیچکس صبر نمی کند و از این گفته شاید بیش از اندازه استفاده شده باشد؛ اما در این مانگا یک نقش اساسی ایفا می کند. همیشه چیز های بیشتری برای کشف کردن هستند و فریرن باید همینطور که زمان به دویدن خود ادامه می دهد این درس را یاد بگیرد. یک یادآور شیرین اما تند است که از لحظه باید با تمامیتش لذت برد». کارا دنینسون (Kara Dennison) از مجله اوتاکو یو اس ای (Otaku USA) از هنرمندی سبک نقاشی و ذره های ایفای نقش بشر و انسانیت که به جذابیت شرح کمک می کنند لذت برد و آن را با کار های معروف دیگر از قبیل ارباب حلقه ها در بین سریال های فانتزی دیگر مقایسه کرد.

اگر شما نیز علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Sousou no Frieren به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)