معرفی بهترین فیلم های Stanley Kubrick استنلی کوبریک

Stanley Kubrick استنلی کوبریک

کوبریک که در سال 1928 در شهر نیویورک متولد شد، قبل از کارگردانی مستندهای کوتاه، عکاسی را برای مجله Look آغاز کرد. اولین فیلم های او  یعنی فیلم ترس و میل (1953) و فیلم بوسه قاتل (1955) را از جیب خودش و با بودجه های کم تولید کرد و با فیلم تریلر نوآر کشتن (1956) و درام ضدجنگ مسیرهای افتخار (1957) بود که استعداد او به طور کامل شکوفا شد و خیلی زود، دنیا او را در حال ساخت حماسه اسپارتاکوس (1960) و اقتباسی از رمان جنجالی ناباکوف یعنی لولیتا (1962) دید، که هر دو نامزدی گلدن گلوب بهترین کارگردانی را برای او به ارمغان آوردند. استنلی کوبریک بدنام و نابغه به صورت دقیق تنها 13 فیلم را قبل از مرگش در سال 1999 تکمیل کرد، اما ‏تعدادی از این عناوین همچنان به عنوان فیلم های کلاسیک پیشگامانه در ژانرها و مضامین مختلف باقی مانده ‏اند. بیایید نگاهی به بهترین فیلم های استنلی کوبریک بیندازیم، فیلم هایی که برای ما طرفداران انیمه منابع ‏مهمی هستند، زیرا کارگردانان و مانگاکاهای ژاپنی تأثیر خیلی زیادی از این نابغه ی بزرگ و نایاب سینما دریافت ‏کرده اند و پس از دیدن این فیلم ها، خود شما نیز متوجه خواهید شد که چرا به این موارد اشاره می کنیم. ‏

 

  1. فیلم 2001: A Space Odyssey

بدون اغراق می گوییم، هیچ فیلمی وجود ندارد که به اندازه فیلم 2001: یک ادیسه فضایی، شاهکار علمی تخیلی  و بسیار تأثیرگذار کوبریک، الهام بخش باشد. این فیلم که به طور قطعی، غیر روایی و گیج کننده است و با طلوع انسان روی زمین و کشف یک تک سنگ غول پیکر آغاز می شود که قرن ها بعد روی ماه و پس از آن در حوالی سیاره مشتری ظاهر می شود. زمانی که ابَر رایانه هوش مصنوعی HAL 9000 (با صدای داگلاس راین) تلاش می کند دانشمندان یک سفینه را از بین ببرد، سفینه رهسپار یک سفر به سیاره مرگبار مشتری می شود. بعد از آن تنها بازمانده از میان دانشمندان، از طریق یک کرم چاله به بُعد دیگری می رود، جایی که سال های باقی مانده خود را در اتاقی مرموز می گذراند و دوباره به عنوان یک کودک متولد می شود. کوبریک یک و تنها اسکار خود را برای جلوه های ویژه پیشگامانه این فیلم به دست آورد. اگر فیلم را ببینید فکر می کنید که تازه ساخته شده در حالی که 60 سال از ساخت آن گذشته است.

 

  1. فیلم Dr. Strangelove

در آن سالها فقط کوبریک بود که می توانست خطر نابودی هسته ای را بپذیرد و آن را به یکی از خنده دارترین فیلم های کمدی  تاریخ تبدیل کند. فیلم دکتر استرنج لاو، حالت هیستریک و پارانوئیدی ملت آمریکا در طول جنگ سرد را به سخره می گیرد و رهبران ناتوان را با آن انگشت هایشان روی دکمه هدف قرار می دهد. پیتر سلرز در سه نقش بازی می کند: سرهنگ ماندریک، که باید حمله ای را که توسط ژنرال دیوانه جک دی. ریپر (استرلینگ هیدن) انجام شده را معکوس کند. رئیس جمهور مافلی، که تلاش می کند تا درگیری را در اتاق جنگ با ژنرال باک تورگیدسون (جرج سی. اسکات) متوقف کند و خود دکتر استرنج لاو که نقشه ای برای زندگی پس از تبدیل شدن زمین به سرزمینی بایر دارد. کوبریک برای نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی نامزدی های اسکار را درو کرد، در حالی که سلرز در بخش بهترین بازیگر مرد رقابت کرد.

 

  1. فیلم The Shining

هنگامی که فیلم درخشش در سال 1980 منتشر شد، با خشم طرفداران استیون کینگ مواجه شد که از تحریفات زیاد فیلم نسبت به رمان ابراز ناامیدی کردند. با این حال، هر سال که می گذرد، ارزش این فیلم بیشتر می شود، این فیلم یک شاهکار شگفت انگیز است. جک نیکلسون یکی از بهترین بازی های روانپریشانه ی خود را در نقش جک تورنس اجرا می کند، نویسنده ای که در حالی که با همسرش و پسر روانی اش به یک هتل منزوی می رود، به آرامی دیوانه می شود. کوبریک در این فیلم از استدیکم که در آن زمان جدید بود استفاده می کند، ابزاری که به او اجازه می دهد با تصاویر طولانی و پرسه زن در راهروهای آن مسافرخانه خالی از سکنه، یک شگفتی شوم و ترسناک خلق کند.

 

  1. فیلم Paths of Glory

فیلم مسیرهای افتخار بیشتر از هر فیلم ضدجنگی که تا به حال ساخته شده است، به هیجان و تماشایی بودن جنگ لعنت فرستاده است. کرک داگلاس در قهرمانی ترین حالت خود، نقش یک سرهنگ فرانسوی در جنگ جهانی اول را بازی می کند که از ادامه ماموریت انتحاری امتناع می ورزد و این باعث شگفتی ژنرال هایی می شود که به راحتی در دفاتر پرزرق و برق خود نشسته اند. وقتی سه سرباز برای اعدام انتخاب می شوند، این وظیفه داگلاس است که از آنها در برابر اتهام بزدل بودن دفاع کند. این فیلم که توسط یک سکانس جنگی به شدت شگفت انگیز و واقع گرایانه و پایانی معروف به نتیجه می رسد و به نقطه ای برجسته برای کارگردان و ستاره اش تبدیل می شود.

 

  1. فیلم A Clockwork Orange

بدون شک بحث برانگیزترین تلاش این فیلمساز مشهور و غوغاگر، فیلم پرتقال کوکی است که به خاطر تصاویر گرافیکی خود از خشونت افراطی، سر و صدای عجیبی به پا کرد. با این حال این فیلم از تمجید خشونت به دور است. در عوض، این اقتباس از رمان آنتونی برگس، طنزی است در مورد بدخواهی جامعه. مالکوم مک داول به طرز وحشتناکی در نقش الکس دلارج، یک گانگستر سادیست را بازی می کند که شب هایش را با ایجاد آشوب در لندنِ آینده می گذراند. هنگامی که دستگیر می شود، داوطلب می شود تا یک آزمایش شستشوی مغزی را انجام دهد تا شیطان درونش را درمان کند. کوبریک برای این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

باقی فیلم های ساخته شده توسط استنلی کوبریک را نیز می توانید در صدر بهترین فیلم های هر ژانر پیدا کنید و ایمان بیاورید که در تاریخ سینما نوابغی همچون استنلی کوبریک به شدت نادر هستند. فیلم The Killing از بهترین فیلم های نوآر است. فیلم Full Metal Jacket از بهترین فیلم های جنگی تاریخ است. فیلم های Barry Lyndon، Lolita و Eyes Wide Shut نیز هر کدام ارزش چندین بار دیدن دارند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم های استنلی کوبریک افسانه ای به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آنها هم بیاموزند و هم لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)