نقد و بررسی بازی Star Wars Jedi: Survivor

نقد و بررسی بازی Star Wars Jedi: Survivor

Star Wars Jedi: Survivor که بر اساس فرمول برنده Star Wars Jedi: Fallen Order ساخته شده است، کل کستیس را به یک شوالیه جدای قدرتمندتر و بالغ‌تر تبدیل کرده و در عین حال، خطرات و چالش‌هایی که با آن رو‌به‌رو می‌شود نیز افزایش داده است. مبارزه با شمشیر نوری (لایت سیبر) هیجان‌انگیز و چالش‌های معمایی و فکری که قوانین فیزیک را به چالش می‌کشند، بهترین جنبه‌ها از آخرین بازی سری Star Wars از کمپانی Respawn Entertainment هستند، با این حال Survivor نیز این بار در کنار موارد گفته شده، با داستان خود تغییرات بزرگی را ایجاد می‌کند.


اگر بخواهیم نگاهی به داستان بازی داشته باشیم، Star Wars Jedi: Survivor پنج سال پس از رویدادها و اتفاقات Star Wars Jedi: Fallen Order شروع می‌شود. کال باید همیشه یک قدم جلوتر از تعقیب و گریز دائمی امپراتوری باشد؛ چون او همچنان وظیفه سنگینی به عنوان یکی از آخرین جدای‌های باقی مانده در کهکشان را به دوش می‌کشد. این بازی که توسط تیم کهنه‌کار Respawn Entertainment ساخته شده است، داستان‌های نمادین جنگ ستارگان، جهان‌هایش و شخصیت‌ها و نبردهای هیجان‌انگیزی که برای اولین بار در Star Wars Jedi: Fallen Order تجربه شد را گسترش می‌دهد.
تلاش‌ها و اقدامات کال، او را به گوشه‌های جدیدی از کهکشان می‌‌برد، با این حال جذاب‌ترین سفری که انجام می‌دهد و برای مخاطبان با خود دارد، سفری درون‌گرایانه‌ است. Survivor دارای یک داستان بسیار غنی و خوب در مورد غلبه بر ترس است و احتمالا این داستانی است که بسیاری از ما طرفداران سری Star Wars خواستارش بودیم.

داستان، گیم‌پلی و سیستم مبارزات:

Survivor کاملا با ایده ترس و مفهوم آن، داستان خود را شکل می‌دهد و معنای آن را برای شخصی مانند کال، بازمانده‌ای از جنگ و نسل‌کشی مردمش بررسی می‌کند که با سایه همیشگی ترس زندگی خود را می‌گذراند. کال به عنوان یک بازمانده از جدای اوردر (Jedi Order)، می‌ترسد نتواند به شکل ایده‌‌آل‌های آن‌ها عمل کند و انتظاراتشان را برآورده بسازد و مجبور شود در برابر امپراتوری، با افراط و تفریط کار خودش را پیش ببرد. در تمام مدت، او سعی می‌کند احساسات شدیدی که نسبت به افراد مورد علاقه‌اش دارد را کاهش دهد تا از شدت درد طرد شدن جلوگیری کند.
در حالی که این چالش‌های شخصی جدید نیاز به رشد زیادی از سمت کال برای دست و پنجه نرم کردن دارند، چالش‌های فیزیکی نیز به میزان بیشتری متکی به مجموعه‌ای آشنا از مهارت‌ها و توانایی‌های کال هستند.

سیستم مبارزه و گیم‌پلی:

Survivor به طرز هوشمندانه‌ای از فاکتور معمول بی قدرتی قهرمان داستان در بازی‌های ژانر اکشن/ماجراجویی اجتناب کرده است. به این معنی که کال با شمشیرهای نوری و توانایی‌های پیمایشی که در طول Fallen Order به دست‌ آورده است، شروع می‌کند. به همین دلیل در برابر دشمنان ضعیف‌تر در مراحل اولیه بازی، به نظر می‌رسد کال کاملا بر قدرت خود مسلط است؛ کاملا مثل یک جدای با تجربه که برای بقا می‌جنگد. شما این قدرت را دارید که به راحتی از میان سربازان استورم تروپر معمولی عبور کنید و به بر فراز گودال‌های بی‌انتها با نیروی پیمایشی خودتان پارکور و حرکت کنید. البته این مهارت‌ها به این معنی نیست که کال قدرتمند است، چون پس از یک بخش آغازین هیجان‌انگیز، Star Wars Jedi: Survivor شما را با مجموعه‌ای از انواع دشمنان چالش‌برانگیز و جدید رو‌به‌رو می‌کند. در نتیجه این فشار ناگهانی، شما متوجه می‌شوید که باید امتیازات خود را عاقلانه‌تر در درخت مهارت این بازی خرج کرده تا قدرت‌های جدید خود را باز کنید.

به مانند Fallen Order، مبارزات در Survivor در وحله اول متکی به شمشیر نوری کال است. شما می‌توانید گارد و دفاع دشمن را بریده و حملات‌شان را تا زمانی که از پای بیوفتند متوقف کنید و ضربات کشنده‌ای را به آن‌ها بزنید. تشخیص حملات و جلوگیری از آن‌ها با استفاده از شمشیر نوری یا انفجارها و بادهای فورس، در Survivor  بسیار ساده‌تر از Fallen Order شده‌اند. این امر به شما امکان کنترل بیشتر در گرما و بحبوحه نبرد می‌دهد و کمک می‌کند تا مبارزات بازی با سرعت بیشتر و دقیق‌تری پیش بروند. به همین دلیل اکنون اگر ضربه‌ای از سوی دشمن دریافت کنید، به گردن اشتباه خود شماست نه یک بدشانسی حاصل از ضربات تصادفی و نورهای درخشان برخوردهای شمشیرهای نوری با یکدیگر.
همچنین کال نوار استقامت‌سنج مخصوص به خود را نیز دارد که باید هرازگاهی نگرانش شود. بنابراین مبارزات به همان اندازه که به کنترل و زمان‌بندی دقیق مربوط می‌شود، به حملات دقیق و استراتژیک نیز ربط پیدا می‌کند. هر نبرد را می‌توان به عنوان یک تمرین ذهنی نیز در نظر گرفت؛ چون این تجربه با هر تکرار، به شکلی هیجان‌انگیز جریان پیدا می‌کند و تکامل می‌یابد و همه این لحظات با جزئیات صوتی باورنکردنی شما را با خودش همراه می‌کند.

محیط بازی و جهان‌های شگفت‌انگیز:

در زمینه محیط و جهان بازی، داستان این بازی ما را به تعدادی از سیاره‌هایی می‌برد که قبلا دیده نشده‌اند و برخی از آن‌ها گسترده هستند و مناطق بسیار متفاوتی را در خود جای می‌دهند. به عنوان مثال سیاره Koboh هر چیزی که فکرش را بکنید در خود دارد. از علفزار گرفته تا باتلاق، تاسیسات زیرزمینی، کشتی بزرگ جدایی‌طلبان سقوط کرده و حتی نسخه خودش از شهر ابری. این سیاره‌های جدید از جهان‌های معمولی جنگ ستارگان مانند Tatooine یا قمر جنگلی Endor که صد در صد یا بیابانی هستند یا پوشیده از درخت، فاصله زیادی گرفته‌اند.
در مورد موجودات بازی نیز، یکی از توانایی‌های بسیار زیاد کال این است که می‌تواند حیوانات غیروحشی را رام کرده و سوار آن‌ها شود. این قابلیت هرچند تاثیر زیادی در بازی ندارد اما به اتمسفر زیبای بازی کمک زیادی کرده و شما می‌توانید سوار بر موجود خود در سراسر این سیاره‌ها حرکت و سفر کنید.

نگاهی به نقدها و نظرات:

  • بخواهم واقع‌بین باشم، Star Wars Jedi: Survivor بازی‌ای است که بازی کردنش می‌تواند یک لذت مطلق باشد. کاوش در دنیاها، بریدن و رد شدن از میان دشمنان، شخصی‌سازی ظاهر کال و کشف و فهم داستان بازی. نحوه‌ای که همه این فاکتورها در کنار یکدیگر جمع شده‌اند، به شکلی است که برای هرکسی صرف نظر از آشنایی قبلی با دنیای جنگ ستارگان، جذاب باشد.
  • اگر علاقه دارید که یک بازی تماما ماجراجویی، با گیم‌پلی، داستان و گرافیک بهبود یافته را تجربه کنید، بدون شک باید Star Wars Jedi: Survivor را در سبد خرید خود قرار دهید. اگر بازی اول را دوست داشتید، لحظه‌ای در تجربه این بازی تعلل نکنید. کاملا می‌توان برای این سری، یک قسمت قدرتمند دیگر متصور شد.
  • Star Wars Jedi: Survivor را می‌توان دنباله‌ای در نظر گرفت که عملا بسیاری از معایب و همچنین نقاط قوت Star Wars Jedi: Fallen Order را بهبود می‌بخشد و یک گیم‌پلی جذاب و لذت‌بخش میان نبردهای کهکشانی با استفاده از شمشیر نوری و کاوش در سیارات عظیم، همراه با فعالیت‌های بسیار و اسرار زیادی که منتظر کشف شدن هستند را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سخن پایانی:

Survivor به چندین روش معنادار بر روی پایه‌های Fallen Order بنا شده است. مکانیک‌های مبارزات و رزمی را سخت‌تر و دقیق‌تر می‌کند، تنوع سبک‌های شمشیر نوری را گسترش می‌دهد، ناامیدی از حل معماها و پازل‌های داستان را کاهش می‌دهد، و به بررسی بخشی نه‌چندان اصلی از جنگ ستارگان می‌پردازد تا داستانی خارق‌العاده درباره یک جدای که تلاش می‌کند تا به هر قیمتی ظالم زمانه خود را شکست دهد و به این درک می‌رسد که نمی‌تواند صرفا برای خوبی بجنگد، بلکه از روش درستش باید برای خوبی مبارزه کند، برای مخاطبان این سری به ارمغان می‌آورد. این بازی، یک بازی فوق‌العاده از جنگ‌ ستارگان است که شما را درگیر داستان و کشمکش‌های یک شوالیه جدای برای شروع سفر خود به سمت مقام استادی می‌کند.

 

Related posts

نقد و بررسی بازی Resident Evil 4 Remake

نقد و بررسی نسخه بازسازی شده بازی Dead space remake

تحلیل و نقد بازی Forspoken