نقد و بررسی انیمه Steins;Gate اشتاینز گیت

توسط Alireza

پیدایش و سیر انیمه Steins;Gate شتینز گیت

این سریال انیمه تلوزیونی ژاپنی ساخت استودیو انیمیشن روباه سپید بر اساس رمان بصری 5pb و Nitroplus به همین نام ساخته شده است. از ماه آوریل تا سپتامبر 2011 در 24 قسمت پخش شد. Steins;Gate همراهChaos;Head  و Robotics;Notes بخشی از سری ماجراجویی علم (Science Adventure) است. این سری به کارگردانی هیروشی هاماساکی (Hiroshi Hamasaki) و تاکویا ساتو (Takuya Satō) توسط جوکی هانادا (Jukki Hanada) نوشته شده، انیمیشن و طراحی شخصیت آن را کیوتا ساکای (Kyuuta Sakai) انجام داده و موسیقی اش را تاکشی آبو (Takeshi Abo) ساخته است. پخش همزمان آن در آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا، خاور میانه و بخش هایی از اروپا توسط کرانچی رول (Crunchyroll) و در بریتانیا توسط Anime on Demand صورت گرفتند. قسمت بیست و پنجمی نیز بعد ها همراه اکران دی وی دی و بلو ری منتشر شد که این انتشارات در آمریکا به دست فانیمیشن (Funimation) و در بریتانیا به دست مانگا اینترتینمنت (Manga Entertainment) مدیریت شدند. منتقد ها سیر رشد شخصیتی داستان و مضامین سفر در زمان، طبیعت انسان، هویت جنسی و دید آن به اختلال استرس پس از سانحه را مورد تحسین قرار دادند. شتینز گیت یکی از بهترین سریال های انیمه دهه 2010 تا 2020 محسوب می شود. این سریال تولید چهار قسمت انیمیشن اینترنتی اورجینال و یک فیلم جانبی (spinoff film) را کلید زد. یک نسخه انیمه از Steins;Gate 0 که بخش دوم بازی اورجینال است در 2018 تبلیغ شد.

 

نقد و بررسی انیمه Steins;Gate اشتاینز گیت

چکیده داستان انیمه Steins;Gate

داستان در سال 2010 واقع است و شخص به ادعای خودش دانشمند دیوانه رینتارو اوکابه Rintaro Okabe همراه دوستانش مایوری شینا Mayuri Shiina و ایتارو هاشیدا Itaru Hashida را دنبال می کند که به طور اتفاقی روشی برای سفر زمان که در آن می توانند به گذشته پیغام بفرستند و از این طریق حال را تغییر دهند را کشف می کنند. همینطور که آن ها درباره این پدیده عجیب تحقیق می کنند، دختر نابغه مشهور کوریسو ماکیسه Kurisu Makise به آن ها ملحق می شود و آن ها همراه هم حقیقت تاریک پشت یک دسیسه جهانی که توسط یک سازمان سری رهبری می شود را کشف می کنند.

 

نقد و بررسی انیمه Steins;Gate اشتاینز گیت

ساخت انیمه شتینز گیت

نسخه انیمه در ژوئیه 2010 توسط چیومارو شیکورا  Chiyomaru Shikura، رهبر 5pb اعلام شد. این انیمه توسط میکا نومورا Mika Nomura و یوشیناو دویی Yoshinao Doi ساخته، توسط هیروشی هاماساکی Hiroshi Hamasaki و تاکویا ساتو Takuya Satō کارگردانی و توسط جوککی هانادا Jukki Hanada نوشته شد و شخصیت های آن را کیوتا ساکای Kyuuta Sakai طراحی کرد که رئیس بخش کارگردانی انیمیشن هم بود. گرچه تاکشی آبو Takeshi Abo آهنگ ساز بازی های ماجراجویی علم مربوطه، تنها بخش کوچکی در نسخه های انیمه اش که در گذشته ساخته شده بودند داشت؛ سر انیمه Steins;Gate به همراه همکارش جون موراکامی Jun Murakami برای ساخت آهنگ منصوب شد. آبو موسیقی جدید ساخت و از فضا و دید به جهان یکسانی با زمانی که برای بازی اش آهنگ ساخته بود استفاده کرد، اما همینطور در نظر گرفت که آهنگ باید با حرکات انیمه تنظیم شود، که طرز کارش با وقتی که برای بازی ها آهنگسازی می کرد تفاوت داشت.

 

دیدگاه مخاطب

سریال بازخورد خوبی را از منتقدان دریافت کرد، کارلو سنتوس Carlo Santos از شبکه اخبار انیمه آن را «یکی از اعتیاد آور ترین سریال های علمی تخیلی ژانر هیجانی تاریخ انیمه» خواند، ریچارد اینسبیس Richard Eisenbeis از کوتاکو آن را در لیست بهترین انیمه هایی که دیده بود قرار داد و کریس بوریجChris Beveridge  از پست فندوم درباره آن گفت که پخش همزمان مورد علاقه اش در 2011 است. منتقد ها از داستان و نویسندگی این سریال لذت بردند. سنتوس از این که Steins;Gate با گذراندن نیمه اول سریال با کمدی پیش از تبدیل شدن به ژانر هیجانی در نیمه دوم بیننده را فریب می دهد و این که بخش آخر بار دیگر به وقایع قسمت اول سر می زند خوشش آمد و گفت یک «اوج محکم» است. ربکا سیلورمن Rebecca Silverman در شبکه اخبار انیمه گفت سریال ایده جالب، و در زمان لازم خلاقیت بصری خوبی دارد و قسمت آخر یک ترغیب کننده عالی برای بقیه سریال است. به گفته وی نیمه دوم انیمه نسبت به نیمه اول یک قدم بالاتر رفته واز حس وضعیت اضطراری و رشد شخصیتی اشخاص و طوری که بخش های عمیق تری از قصد های آن ها از نیمه اول سریال به بیننده نشان داده می شود لذت برد. ایدن فوته Aiden Foote از بررسی های انیمه دم THEM Anime Reviews به سریال پنج از پنج داد و آن را اینگونه توصیف کرد که: «پله به پله بالا رفتن شخصیت پردازی موثر بود، نمایشش بسیار سرگرم کننده است و پیچیدگی آن با دادن دیدگاه و بلوغ به خوبی مدیریت شده».

به گفته اینسبیس Eisenbeis قوانین سفر در زمان واضح مشخص شدند، و اشاره کرد که این از سخت ترین کار ها در نوشتن داستان های تخیلی سفر در زمان می باشد. پیرس درو Pierce Drew در پست فندوم از داستان و شخصیت ها راضی بود. پاتریک از Cedar Mill & Bethany Community Libraries راجع به سریال گفت که «مخلوطی به نحو احسن از علمی تخیل سخت، کمدی، رومانس و دراماست». سنتوس طراحی های شخصیت را به یاد ماندنی خواند و از نظرش این که انیمه یک فرد وزن بالا را به عنوان یکی از شخصیت های اصلی اش دارد تازگی داشت. او گفت که پس زمینه ها ضمن استفاده از رنگمایه های خفه و طوسی، باز برای جذاب بودن از نظر بصری جا برای رنگ های کافی گذاشته بود.

بازخورد

سریال در بین بهترین انیمه های دهه 2010 قرار گرفت و رینتارو اوکابه Rintaro Okabe در جشنواره جوایز انیمه ترندینگ جایزه «مرد دهه» را دریافت کرد. در سال 2011، Steins;Gate بخشی از انتخاب داوران در پانزدهمین جشنواره هنرهای رسانه ای ژاپن در دسته انیمیشن بود و رینتارو اوکابه برای بهترین شخصیت انیمه مرد سال یک جایزه از جوایز انیمه نوتیپ گرفت. شتینز گیت در 2012 در دسته بهترین رسانه برای چهل و سومین جایزه سیون (Seiun Award) نامزد شد، اما به Puella Magi Madoka Magica باخت. این سریال یکی از بهترین سریال های انیمه دهه 2010 محسوب می شود، همانطور که  شبکه بازی های تخیل (Imagine Game Awards, IGN) آن را در بین بهترین سریال های انیمه دهه 2010 قرار داد و کرانچی رول نیز آن را در«100 انیمه برتر دهه 2010» خود لیست کرد.

علاقمندان به تماشای این اثر می توانند برای دانلود انیمه Steins;Gate به سایت انیمه لیست مراجعه کنند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید