Suzume – نقد و برسی انیمه سوزومه

آسمان سرخ

توسط dante

در حالی که آسمان‌ها به رنگ قرمز درمی‌آیند و سیاره به لرزه درمی‌آید، ژاپن در آستانه فاجعه‌ای بزرگ قرار می‌گیرد. اما نوجوانی مصمم به نام سوزومه تصمیم می‌گیرد کشورش را نجات دهد. او قادر است نیروهای ماورایی را ببیند که دیگران نمی‌توانند، و این بر عهده اوست که درهای مرموزی را که در حال گسترش هرج و مرج در سراسر سرزمین هستند، ببندد. یک سفر خطرناک در پیش است و سرنوشت ژاپن بر دوش اوست. با انیمه لیست برای نقد و برسی انیمه Suzume همراه باشید.

جادوی شینکای

در حالی که کار بسیاری از انیماتورها معمولاً از تم‌های تکراری استفاده می‌کند (مانند دیدگاه میازاکی درباره رابطه انسان با طبیعت و جادو یا تمرکز فیلم‌های دیزنی بر عناصر پولسازی)، نویسنده و کارگردان ماکوتو شینکای به داستان‌هایی که از آب و هوا و پتانسیل فاجعه آن به عنوان راهی برای رسیدن به قلب شخصیت‌هایش استفاده می‌کنند، علاقه‌مند است. Your name» (۲۰۱۷)»، که توسط بسیاری به عنوان شاهکار ماکوتو شناخته می‌شود، یک داستان عاشقانه در مورد تبادل بدن هاست که از زلزله ویرانگر ۲۰۱۱ ژاپن الهام گرفته شده، در حالی که دنباله‌اش، «Weathering with You»، بر روی یتیمی جوان متمرکز است که توانایی کنترل آب و هوا را دارد، که اغلب پیامدهای مرگباری به همراه دارد.

در این اثر جدید، «Suzume»، شینکای دوباره به زلزله ۲۰۱۱ بازمی‌گردد تا بررسی کند،  که چگونه بسیاری از بازماندگان هنوز از این رویداد آسیب دیده و عزادار هستند. این تراژدی از دیدگاه سوزومه ۱۷ ساله، که مادرش در زلزله کشته شده و سپس به دست عمه‌اش، تاماکی، که او را با محبت بزرگ کرده، مشاهده می‌شود. یک روز در مسیر مدرسه، سوزومه توسط جوانی به نام سوتا متوقف می‌شود و از او می‌خواهد تا راهی برای پیدا کردن خرابه‌های نزدیک او پیدا کند. سوتا توضیح می‌دهد که او یک «closer» است. یعنی وظیفه‌اش پیدا کردن درهای مستقل در مکان‌های متروکه و بستن هرگونه چنین درهایی است، زیرا اگر باز شوند، موجودات کرم‌مانندی آزاد می‌شوند که زلزله‌هایی را در سراسر ژاپن ایجاد می‌کنند.

Suzume

به باورهای خود اعتماد نکنید!

سوزومه به طور تصادفی یک سنگ‌نگاره را در یک خرابه محلی لگد می‌زند که به یک گربه تبدیل می‌شود و فرار می‌کند. سوتا توضیح می‌دهد که آن‌ها اکنون باید گربه را پیدا کنند و آن را دوباره به سنگ‌نگاره تبدیل کنند تا قبل از اینکه بسیاری از درها در سراسر ژاپن موجودات مرگبار بیشتری آزاد کنند. اما با وجود جذابیت چشمان بزرگ گربه، او خود را به عنوان موجودی انتقام‌جو نشان می‌دهد. او که می‌خواهد دوستی Suzume را فقط برای خود داشته باشد. بر روی سوتا نفرینی قرار می‌دهد و او را به یک صندلی کودک سه‌پایه تبدیل می‌کند، تحولی که مأموریت آن‌ها را به شدت پیچیده می‌کند.

کنار گذاشتن کلیشه ها

یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت شینکای علاقه و عدم ترسش از برهم زدن انتظارات تماشاگران هر زمان که فرصت پیش بیاید است. در اینجا، سوتای جذاب به طور فرضی به عنوان بخش رمانتیک فیلم معرفی می‌شود. اما ناگهان پس از تبدیل شدن به صندلی، او به جای آنکه قهرمان داستان باشد، بهبار کمدی اثر را به عهده می‌گیرد. در واقع، عمیق‌ترین و در حال رشدترین رابطه فیلم تا نیمه دوم آن حفظ می‌شود. زمانی که سوزومه بالاخره درک می‌کند و قدردانی می‌کند که چگونه عمه‌اش تاماکی بسیاری از رویاهای خودش را کنار گذاشت تا دختر یتیمش را بزرگ کند. با  الهام و قدرت گرفته گرفته از آن لحظه. سوزومه بالاخره شجاعت پیدا می‌کند تا با بزرگ‌ترین مشکل حل نشده‌اش روبرو شود: آرزویش برای یافتن آرامش در مرگ تراژیک مادرش.

این آرک تغییر کارکتر برای بهتر شدن است. که نوشتار شینکای را متمایز می‌کند. در بسیاری از فیلم‌های انیمیشنی اخیر، قهرمانان زن جوان باید به عنوان دختران سرزنده‌ای نشان داده شوند که قوانین را زیر پا می‌گذارند و مبارزه می‌کنند. این دیگر خسته‌کننده شده است. و انیمه Suzume به همراه دیگر آثار شینکای هیچ‌گاه اینگونه نیست. البته او ممکن است کمی لجباز، نالان و شاید کمی آسیب‌دیده باشد. امانند هر نوجوان دیگری، بنابراین احساسات او واقعی چلوه می‌کند. بله، او خود را در موقعیت‌های زندگی یا مرگ قرار می‌دهد، اما مانند هر نوجوان دیگری لحظه‌ای مکث می‌کند قبل از اینکه وارد عمل شود. توانایی ما برای شناسایی با او باعث می‌شود واقعاً وقتی که با خطرات فزاینده روبرو می‌شود در بقای او سرمایه‌گذاری کنیم .

Suzume

رویکرد بصری شینکای

رویکرد شینکای به داستان با حس بصری‌اش به طور کامل هماهنگ است. چشم دقیق او در ضبط زندگی مدرن، حتی تا جزئیات تابلوهای تبلیغاتی یا تصویری از نمای خارجی یک مک‌دونالد که من را به خاطر جزئیات ریزش شگفت‌زده می‌کند. به خوبی ستوده شده است. با این حال، شاهکار او این است که چگونه قدرت آب و هوا را با دقتی چنین بالا به تصویر می‌کشد. در «Suzume»، او نیازی به نمایش بزرگ مانند بازسازی یک سونامی یا زلزله ندارد. بلکه از جزئیات ظریف برای نشان دادن قدرت آب و هوای پیش رو استفاده می‌کند. ابرهای متلاطم، چند قطره باران که نشانه‌ای از بارش شدید آینده هستند و لرزش یک میز قبل از زلزله‌ای که در راه است. آب و هوا در «Suzumeه» همیشه حضور دارد اما به طور ظریف ارائه می‌شود.

چون پیشروی داستان به سرعت راه‌اندازی می‌شود. خطرات داستان قبل از اینکه اولین مشت پاپ‌کورن را بخوریم، واضح است. روایت به ناچار نیاز دارد که کمی آرام شود تا نفس بگیرد. اما، «Suzume» در بخش دوم کمی بیش از حد آرام می‌شود .تا جایی که در برخی مواقع کشدار به نظر می‌رسد (کمی ادیت دقیق‌تر در این بخش می‌توانست به کاهش زمان طولانی دو ساعته آن کمک کند). با این حال، این انتقاد در مقایسه با اقدام‌های بزرگ شینکای که تقریباً همیشه با موفقیت همراه است، یک نکته نسبی است.

Suzume

جانشین افسانه

شینکای اغلب به عنوان “نسل بعدی هایائو میازاکی” توصیف شده است، مقایسه‌ای ناعادلانه از هر دو مرد. هیچ‌کس نمی‌تواند به میراث استاد ژاپنی نزدیک شود و شینکای هم سعی ندارد این کار را انجام دهد. بلکه، با فیلمی مانند «Suzume»، او در حال ساختن مسیر خود است. مسیری که من گمان می‌کنم با هر فیلم جدید، مرزهای داستان‌هایی که انیمیشن می‌تواند بگوید و واژگان بصری که برای بیان آن‌ها استفاده می‌شود را گسترش خواهد داد.

 

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید