معرفی و دانلود انیمه Suzume no Tojimari

پیدایش و سیر ساخت انیمه Suzume no Tojimari

Suzume no Tojimari، «مهر و موم سوزومه» یا «آنچه سوزومه بست» یک فیلم انیمیشن ماجراجویی تخیلی رومانس سال 2022 است که با کارگردانی ماکوتو شینکای (Makoto Shinkai) به دست استودیو فیلم های موج کو-میکس (CoMix Wave Films) تولید شد و توهو (Toho) آن را اکران و پخش کرد. فیلم از صداهای نانوکا هارا (Nanoka Hara) و هوکوتو ماتسومورا (Hokuto Matsumura) استفاده می کند و طراحی شخصیت هایش به قلم ماسایوشی تاناکا (Masayoshi Tanaka) بوده است. اینکه کارگردانی انیمیشن، کارگردانی هنر و موسیقی این اثر به ترتیب بر عهده کن ایچی تسوچیا (Kenichi Tsuchiya) ، تاکومی تانجی (Takumi Tanji) و ردویمپس و کازوما جینوچی (Kazuma Jinnouchi) بودند آن را پس از «اسم تو» Your Name  2016 و «باران دیدن با تو» Weathering with You 2019 به سومین کار مشترک شینکا با ردویمپس (Radwimps) و تاناکا (Tanaka) تبدیل می کند.

 

ساخت «آنچه سوزومه بست» اوایل سال 2020 آغاز شد و در نهایت تا اکتبر 2022 اتمام یافته اعلام شد. یک نسخه رمان که آن نیز به قلم شینکای است و یک سری مانگا به طرح های دنکی آماشیما (Denki Amashima) هر دو پیش از اکران فیلم پا به عرصه گذاشتند. سوزومه ابتدا در تاریخ هفت نوامبر 2022 در آیمکس (IMAX) ژاپن آغاز شد و یازده نوامبر در سرتاسر کشور به سینماها راه یافت. در سال 2023 توسط کرانچی رول (Crunchyroll) ، انتشار تصاویر سونی (Sony Pictures Releasing) و این گروه وحشی بین المللی (Wild Bunch International) در سطح بین المللی پخش شد. سوزومه از منتقدان بازدید های مثبت دریافت کرد و انیمیشن، شخصیت ها، بار احساسی و موسیقی اش مورد تمجید قرار گرفتند.

 

چکیده داستان انیمه Suzume no Tojimari

داستان سوزومه، دختری 17 ساله را دنبال می کند که همراه خاله اش در یک شهر کوچک و ساکت در ناحیه کیوشو مشغول زندگی است. او روزی در راه رفتن به مدرسه اش مرد جوانی را می بیند که دنبال منطقه ای متروکه با یک در می گردد. سوزومه پس از دادن آدرس یک مهمانخانه آب گرم ترک شده و خداحافظی با او، بعد از مدتی از سر کنجکاوی به دنبالش می رود. او آن جا یک در پیدا می کند که جدا از بناهای دیگر به تنهایی در قابش ایستاده است. او در را باز می کند و از دیدن یک دشت پر ستاره در داخل آن شگفت زده می شود؛ منظره ای که موفق نمی شود پا به آن بگذارد. در تقلا برای زورکی وارد شدن به جهان پشت در، اشتباهی پایش به یک مجسمه گربه گیر می کند. گربه ناگهان جان می گیرد و فرار می کند. سوزومه که از دیدن چنین صحنه ای وحشتش می گیرد با عجله به مدرسه بر میگردد. او به زودی متوجه می شود که کنجکاوی کوچکش عواقب غیرعادی بزرگی به همراه خواهد داشت…

 

دیدگاه مخاطب به انیمه Suzume no Tojimari

«یکی از انتقاد های رایج وارد به این فیلم انیمه این است که بیش از اندازه به کارهای قبلی شینکای شباهت دارد. گرچه این تا حدی درست است؛ آثار پیشین تمرکز سنگینی روی کشمکش ها و رکود وضعیت حال کسانی دارند که یک عزیز را از دست دادند. ماهیت سوزومه اما کنار آمدن با بی هوایی مرگ و اهمیت دوست داشتن افرادیست که هم اکنون در کنارمان هستند. شینکای از ما می خواهد که درک کنیم تا زمانی که زنده هستیم، ((همین حالا تمام آنچه احتیاج داریم را داریم)). کسانی که به کارهای قبلی شینکای عشق ورزیده اند متوجه می شوند که سوزومه بلوغ افکار شینکای حول از دست دادن است. هنگامی که فیلم های قبلی او عزاداری و فاصله روحی را منتقل می کنند، سوزومه آزادی و قدردانی را منتقل می کند. شینکای در یک مصاحبه گفت آنچه سوزومه بست اثر برجسته حرفه اش است و من اشد موافقت را با این حرف دارم».

 

خلق شخصیت ها

شینکای بلافاصله تصمیم گرفت که فیلم یک شخصیت اصلی دختر داشته باشد؛ هم از آن جایی که «باران دیدن با تو» یک شخصیت اصلی پسر داشت و هم به این خاطر که احساس کرد یک شخصیت «رفیق» ضروری است. او در اصل میخواست شخصیت همراه سوزومه یک دختر دیگر باشد و داستان حالت رومانس خواهرانه داشته باشد؛ چرا که باور داشت پتانسیل فرمول «دختری پسری را ملاقات می کند» را در فیلم های قبلی مصرف کرده بوده است. اما تهیه کننده او درخواست تجدید نظر داد و گفت که تماشاچیان فیلم هایش هنوز از وجه رومانس آن ها لذت می برند. به همین ترتیب تصمیم تبدیل کردن همراه به یک صندلی گرفته شد تا هم از زیادی رمانتیک شدن فیلم جلوگیری کند و هم حس و حال فیلم را عوض کند که اگر قرار بر تمرکز روی عزاداری یک مکان بود نمی شد از ساکت تر شدنش با گذر زمان جلوگیری کرد. شینکای همینطور گزینه های دیگر همراه را در نظر گرفت. از این ایده های احتمالی می توان به شخصیتی که در طول داستان به یک هیولا تبدیل بشود و اجسام بی جان دیگر اشاره کرد. ایده همراه صندلی وقتی به او الهام شد که در یک ایستگاه اتوبوس متروکه یک صندلی چوبی دید. او «حس غریب بودن» صندلی را بهتر از تمام ایده های دیگرش یافت، و انتخابش کرد. شینکای همچنان به نوشتن یک داستان عاشقانه علاقه کمتری نشان داد و برای این داستان روابط متفاوت از جمله رابطه سوزومه و خاله اش را به تصویر کشید.

 

بازخورد انیمه Suzume no Tojimari

تا 3 ژولای 2023، سوزومه در سر تا سر جهان بیش از 322.9 دلار فروش برد. این اثر در رده بندی پرفروش ترین فیلم های انیمه تمام دوران ها رتبه چهارم را از آن خود کرده است. فیلم در باکس آفیس ژاپن اول شد و با به دست آوردن 13.49 میلیون دلار در سه روز اول پخشش در آیمکس، رکورد سه روز اول فیلم شینکای باران دیدن با تو را شکست. این انیمه در چین در ده روز اول خود 82.27 میلیون دلار فروش داشت و با شکست رکورد اسم تو پر فروش ترین فیلم ژاپنی این کشور شد. تا 23 آوریل 2023، سوزومه صد و دوازده میلیون دلار در چین فروش داشته است.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)