هنر شمشیر زنی آنلاین ؛ معرفی انیمه sword art online

 


برای گیمرهای قدیمی‌تر زمانی که هنوز بازی‌های آنلاین سلطنت را بدست نگرفته بودند. عناوینی مثل اسکایریم یا ویچر حکم ساخته‌های خدا را داشت. ده ها ساعتی که ما صرف جستجو در دنیای آنها می‌کردیم و برای خود زندگی‌ میساختیم. لذتی اعتیاد گونه که مارا برای مدت طولانی بیخیال دنیای واقعی می‌کرد. تک تک ما می‌توانستیم قربانی بی‌الفطره هنر شمشیر زنی آنلاین باشیم.
برای دومین قسمت از افسانه‌ها : نگاهی به «هنر شمشیر زنی آنلاین» با انیمه لیست همراه باشید.

دنیایی جایگزین

واقعیت‌های مجازی از ابتدا بحث بسیار جذابی برای گیمرها بود. تمامی‌مان اخبار مربوط به آن را دنبال می‌کردیم و زمانی که پای آن به دنیا بازی باز شد سر از پا نشناختیم. تمامی ما به دنبال نتیجه‌ای بودیم. که در نهایت جایگزین زندگی واقعی‌مان شود. تجربه‌ای که با برخی از بازی‌های جهان باز داشتیم. اما این‌بار یک قدم مانده به واقعیت. با انتشار کنسول نروگیر (NerveGear) و بازی «هنر شمشیر زنی آنلاین» این رویا به حقیقت تبدیل شد.

تمام ده هزار نسخه اولیه بازی در تنها چند ساعت به فروش رفت. در روز لانچ بازی تمام ده هزار گیمر آنلاین شدند. بعد از ساعت‌ها لذت بردن از محیط خارق‌العاده بازی، ظاهرا یک باگ کوچک وجود داشت. دکمه‌ای برای خروج از بازی وجود نداشت.

تمامی گیمرها برای تجربه‌ای مشابه واقعیت سر از پا نمیشناختند. اما این تجربه واقعی بود. با تنها یک بار مردن در بازی کنسول آن‌ هارا در بازی واقعی هم میکشت. و تنها راه خروج از هنر شمشیر زنی آنلاین، تمام کردن هر صد مرحله بازی و عبور از تمام هیولاها موجودات شیطانی بود.

اودیسه کازوتو

کازوتو ناروساکا (Kazuto Narusaka) ملقب به کیریتو  گیمر چهارده ساله‌ایست که در نسخه بتا بازی هم حضور داشته. او خیلی زود به خود می‌آید و متوجه می‌شود که برای برگشتن به خانه تنها یک راه وجود دارد. قوی‌تر شدن. اما تنها زمانی به واقعیت بازی پی‌ می‌برد که تمام گروه خود را در یک سیاهچاله از دست می‌دهد. درد از دست دادن دوستانش و تنها باقی‌مانده باعث می‌شود او دیگر به هیچ گروهی نپیوندد و به تنهایی تبدیل به شمشیر زن دو شمشیر/ شمشیر زن سیاه شود. او کسی است که به تنهایی تصمیم دارد هنر شمشیر زنی آنلاین را به اتمام رساند.

تنهایی و انزوای کیریتو نقش اصلی شخصیت او را ایفا می‌کند. او مانند سامورایی از فیلم‌های کلاسیک ژاپنی گویی بار دنیا را به تنهایی به دوش می‌کشد. او تنهایی و قدرت خود را مقدس می‌دانندو حتی زمانی که دیکر تنها نیست. کیریتو می‌داند که هرملاقات با دوستانش می‌تواند آخرین باشد. به همین دلیل به قوی‌تر شدن ادامه می‌دهد. تا روزی بتواند این بازی را تمام کند. سفری اودیسه مانند که با سایه مرگ به بیش از دو سال می‌انجامد.

شوالیه سرخ

مانند هر انیمه شونن (shonen) یا ایسکای (shonen) دیگر نیاز است کاراکتر مونثی در انیمه عاشق و دلباخته کاراکتر اصلی باشد. برای انیمه «هنر شمشیر زنی آنلاین» هم آسونا یوکی (Asuna Yuuki) غیر از ایفای این نقش، اهمیت خاص دیگری ندارد. اما آسونا و کیریتو که برترین مبارزان دنیای هنر شمشیرزنی هم به حساب می‌آیند، دلباخته یک دیگر می‌شوند. و داستان عاشقانه آنها و تاثیری که بر روی آرک شخصیتی کیریتو مخصوصا در آرک نخستین انیمه می‌گذارد. یکی از مهم ترین بخش‌های انیمه است.

خداوند هنرشمشیر زنی

این جنون توسط انسانی خلق شده. آکیهیکو کایابا (Akihiko Kayaba) دانشمند و برنامه‌نویس دیوانه‌ای با عقده خدایی است. که این دنیا را خلق کرده. کایابا شاید را شاید بتوانیم مهم‌ترین کاراکتر «هنر شمشیر زنی آنلاین» بدانیم. شاید او در میان تمامی اسامی کمترین حضور مستقیم را داشته باشد. اما ترسناک‌ترین صفاتی که یک شخص می‌تواند صاحب آن باشد برای او صادق است. نبوغ، درایت و دیوانگی. او خالق این بازی است و با کمی تقلب خود نیز با آواتارش یعنی هیثکلیف (Heathcliff) به عنوان قوی‌ترین بازیکن وارد بازی شده.سایه او همواره بر سر بازیکنان افکنده است. او حتی بدون کنترل کمترین چیزی از سرور بازی می‌تواند تنها با مهارت رهبری‌اش تک تک بازیکنان را کنترل کند. و در مرگ یا رشد آن ها تاثیر گذار باشد.

داستان همیشگی

در هر فصل انتشار انیمه‌های ژانر ایسکای یا تناسخ بیشترین ترافیک را به خود اختصاص می‌دهند. بیشتر آن ها حتی اگر مقصود فقط سرگرمی باشد ارزش تماشا را ندارد. اما تک و توک عناوین نابی هم در این ژانر یافت می‌شود. ایسکای بنا بر دلایلی محبوب‌ترین ژانر میان اوتاکو‌های ژاپنی‌ است.

چه در مانگا چه انیمه با اتکا به همان دلایل به سرعت فروش می‌روند و به سود آوری می‌رسند. از همین رو معمولا با سوژه‌های تکراری و کاراکترهای تو خالی، دارای داستان خاصی نیستند. در میان همین ژانر عناوینی مانند اور لرد (Overlord) یا خیزش قهرمان سپر (Rising of the Shield Hero) سر بر آوردند که نمی‌توان نامشان را فراموش کرد و به موقع به آن‌ها نیز می‌پردازیم. انیمه «هنر شمشیر زنی آنلاین» نیز از برخی از کلیشه‌های ژانر تبعیت می‌کند. کیریتو کاراکتر گاها بیش از حد قدرتمندی است که تنها بعد از قدم زدن نیمی از شهر عاشق و دلباخته او می‌شوند.
اما بر خلاف کلیشه، کیریتو در حقیقت قدرت خود را بدست آورده. تک تک کاراکتر‌ها حتی آن‌هایی که نقش کم اهمیت‌تری دارند به منظوری در انیمه جایگزاری شده‌اند. «هنر شمشیر زنی آنلاین» برخلاف اکثر انیمه‌های ژانر از استانداردهای مورد نیاز برای یک اثر خوب هم تبعیت می‌کند و گاها از آن فراتر می‌رود. به همین دلیل است که حتی بعد از اتمام انیمه هم هنوز می‌توان نامش را در ذهن نگه داشت.
برکسی پوشیده نیست که سمبولیسم بسیار قوی‌ای در هنر «شمشیر زنی آنلاین» وجود دارد. حتی دنیای هنر شمشیر زنی با الهام از کتاب «کمدی الهی» خلق شده و داستان را می‌توان تحت تاثیر از حماسه «اودیسه» دانست. شخصیت کایابا تو ام با خیر و شر مشابه خدایان اساطیری و خود کیریتو سیر «قهرمان تنها» را می‌پیماید.

خستگی بر شمشیر زن سیاه غلبه می‌کند.

«هنر شمشیر زنی آنلاین» اولین انیمه بسیاری از نسل قبلی انیمه دوستان ایرانی است. اما متاسفانه از آن دسته از انیمه‌‌ها است که هیچ‌گاه از نقطه اوج اولیه خود عبور نمی‌کنند. آرک اولیه و بهترین آرک هنر شمشیر زنی در چهارده قسمت اول خلاصه می‌شود. با وجود پتانسیل بسیار طولانی‌تر بودن این آرک و سرعت بسیار غیر ضروری آن طرفداران را از خود ناراضی کرده بود. سیر محبوبیت «هنر شمشیر زنی آنلاین» فراز و نشیبی بسیار داشت اما در نهایت توانست با پایان بندی خود طرفداران را از خود راضی کند.

 

Related posts

Unsung Hero – معرفی، نقد و بررسی فیلم قهرمان گمنام

انیمه‌هایی که از مانگا بهتر عمل کردند!

آخر هفته انیمه‌ای , پیشنهاد هفته اول شهریور

1 دیدگاه

ده انیمه برای گیمر ها آگوست 18, 2024 - 3:16 ب.ظ
[…] در مورد انیمه «هنر شمشیر زنی آنلاین» به طور مفصل در اینجا صحبت کردیم. هنر شمشیر زنی آنلاین یک اثر کلاسیک و […]
Add Comment