معرفی و بررسی انیمه Tate no Yuusha no Nariagari

معرفی و بررسی انیمه Tate no Yuusha no Nariagari

نگاهی کلی به انیمه Tate no Yuusha no Nariagari

همۀ ما با ژانر ایسکای آشنا هستیم و می‌دونیم یکی از مشهورترین ژانرها توی دنیای انیمه‌ست. توی این سبک صحبت از “قدرت و فانتزی مردها” است. قهرمان مرد که توی دنیای خودش یه بازنده‌ست به یه دنیای دیگه احضار میشه،  کلی استعداد و قدرت به سادگی در اختیارش قرار می‌گیره و خانوما براش سر و دست می‌شکنن.

اما توی The Rising of the Shield Hero یا ظهور قهرمان سپر از این خبرا نیست. با انتشار قسمت اول، توی 45 دقیقه، این انیمه کل تصوراتتون رو از یه ایسکای فانتزی بهم میریزه. کاراکتر اصلیمون، ایواتانی نائوفومی، قدرت زیادی در اختیار داره اما نه خودش نه اطرافیانش از اون آگاهن و باهاش مثل یه آشغال رفتار می‌کنن.

بجای اینکه یه شروع شیرین با کلی ماجراجویی باحال داشته باشیم، با یه شروع دارک و واقع‌گرایانه رو به رو می‌شیم. قهرمانمون زندگی آسونی نداره، همه ازش متنفرن، به کسی اعتماد نداره و باید یه تنه از پس مشکلات بر بیاد.

همین‌طور توی انیمه از کمدی و ژانر حارم که توی ایسکای از اجزای اصلی حساب میشه خبری نیست. بلکه انیمه روی جنبه‌های احتمالی که این ژانر می‌تونه داشته باشه تمرکز کرده و نسبتاً تونسته تغییری توی مسیر ایسکای ایجاد کنه. این ساختار شکنی‌ها باعث شد که انیمه از همون قسمت اول مشهور بشه و همه منتظر ادامه داستان باشن.

خلاصه‌ای از داستان Tate no Yuusha no Nariagari

توی داستان‌های قدیمی از چهار قهرمان افسانه‌ای که از سلاح‌های شمشیر، نیزه، کمان و سپر استفاده و از دنیا در برابر امواج هرج و مرج دفاع می‌کنن، زیاد حکایت شده. با این تقدیر که دنیا باید در تعادل باشه، پادشاهی ملرومارک (Kingdome of Melromarc) چهار قهرمان رو احضار می‌کنه: توی ژاپن امروزی، این احضار شنیده می‌شه و قهرمانان ناخواسته به این جهان موازی انتقال داده می‌شن.

ایوتانی نائوفومی، یه اوتاکوی آروم که سرش به کار خودش گرمه، به عنوان قهرمان سپر به این جهان کشیده میشه. بخاطر نداشتن قدرت تهاجمی و بی‌تجربگی و خامی ضایعش، همه به چشم ضعیف‌ترین قهرمان بهش نگاه می‌کنن.

وقتی موقع شروع ماجراجویی و جدا شدن از بقیه قهرمان‌ها میرسه، برخلاف بقیه قهرمان‎ها که حمایت کامل پادشاهی و چندتا متحد قدرتمند دارن، نائوفومی فقط یه متحد مشتاق داره: شاهدخت زیبای پادشاهی ملرومارک، مالتی ملرومارک. گرچه این همراه عزیز خیلی خیلی زود به نائوفومی خیانت می‌کنه، پول‌هاشو می‌دزده و بهش تهمت تجاوز جنسی میزنه.

نائوفومی بخاطر اتهاماتی که بهش زده شده، به عنوان یه جنایتکار شناخته و از جامعه طرد میشه. از کوچیک تا بزرگ به نائوفومی مثل یه آشغال نگاه می‌کردن و اون تک و تنها توی دنیای جدید سرگردون شد. با نفرتی که قلبش رو پر کرده بود، به تنهایی به جلو حرکت کرد و قسم خورد از کسایی که این بلا رو سرش آوردن، انتقام بگیره.

نائوفومی مجبور میشه برای گذروندن زندگی کار کنه و در عین حال به عنوان قهرمان به تنهایی آموزش ببینه. به تدریج متحدای خودشو توی مسیر بدست میاره و با کارهایی که در حق مردم می‌کنه قدردانی و اعتماد دیگران رو به دست میاره.

گرچه اسرار پشت امواج  هرج و  مرج کم کم خودشو نشون میده و نائوفومی باید به فکر نجات خودش، دوستاش و جهان‌های موازی باشه…

 

معرفی مانگا و لایت ناول Tate no Yuusha no Nariagari

ظهور قهرمان سپر یا همون Tate no Yuusha no Nariagari یه مجموعه لایت ناول ایسکای دارک به قلم آنکو یوساگی‌ـه Aneko Yusagi که توی یه سایت به اسم  Shōsetsuka ni Narō انتشار داده می‌شد.

آیا کیو Aiya Kyū این مجموعه رو به صورت مانگا اقتباس کرد و Media Factory، با گسترش خط داستانی و تصویرگری سیرا مینامی Seira Minami اثر رو در حال حاضر منتشر می‌کنه. تا 22 دسامبر 2022 بیست و دو جلد از این اثر منتشر شده.

 

ساخت انیمه Tate no Yuusha no Nariagari

فصل اول انیمه با 25 قسمت سال 2019 با کارگردانی تاکائو آبو Takao Abo و تهیه کنندگی استودیو Kinema Citrus پخش شد. فصل اول با گرافیک بالا و نشون دادن جزئیات به خوبی پیش رفت و توجه زیادی به خودش جلب کرد. همینطور شامل دوتا اپنینگ و اندینگ خوب میشه که احساسات کاراکترهای اصلی رو نشون میدن. فصل اول به قدری عالی پیش رفت که به محض تموم شدن انیمه خبر ساخته شدن فصل دوم و سوم اعلام شد.

فصل دوم انیمه ظهور قهرمان سپر محصول مشترک استودیو  Kinema Citrus و DR Movie به کارگردانی ماساتو جینو Masato Jinbo هست. از ششم آپریل تا بیست و نهم ژوئن 2022 انیمه با 13 قسمت پخش شد.

فصل سوم به کارگردانی هیتوشی هاگا Hitoshi Haga ساخته خواهد شد اما هنوز خبری از تاریخ انتشارش اعلام نشده.

مقایسه و نقد فصل دوم نسبت به فصل اول انیمه Tate no Yuusha no Nariagari

یه شروع قوی خیلی مهمه اما همون شدت هم برای ادامه نیازه. همونطور که گفتم فصل اول انیمه شروع قدرتمندی داشت و به خوبی پیش رفت، اما به نظر من هم از لحاظ گرافیکی هم داستانی انیمه توی فصل دوم به شدت افول می‌کنه و خیلی ضعیف‌تر از فصل قبله.

  • مثلا ویلن فصل دوم “کیو” به عنوان یه ویلن جدید معرفی میشه که هیولا رو کنترل می‌کنه. در طول فصل یه سری کار شیطانی انجام میده که نه دلیلی داره نه هدفی. تقریبا یه ویلن الکی‌ـه که دلیلی برای بد بودن نداره و الکی مته به خشخاش می‌ذاره.

جهان‌سازی:

  • نصف این فصل به مبارزه با هیولا و نصف دیگه‌اش توی یه دنیای کاملا جدید ‌می‌گذره. بیشتر مکان‌های جدیدی که معرفی میشه مربوط به پادشاهی و شهرهای ویلن‌های فصل قبل‌ـه. مکان‌های زیادی معرفی و نشون داده میشه ولی به طور خیلی خلاصه انیمه از روشون گذر می‌کنه. وقتی حرف از ژانر ایسکای باشه جهان‌سازی یکی از مهم‌ترین عناصره چون تمرکز داستان روی دنیایی‌ـه که کاراکتر اصلی باید با اون دست و پنجه نرم کنه.
  • بنابراین، تلاش برای نشون دادن یه جهان متفاوت از جهان فصل اول واقعا عالیه، اما کاراکترها و مکان‌های جدید زیادی معرفی شدن و زمان خیلی کمی برای توسعه نشون دادن این چیزهای جدید صرف شده.

توی این فصل character development داشتیم اما زیاد قابل توجه نبود. اکثر کاراکترها رشد شخصیتی نداشتن یا اگه داشتن خیلی سریع بود. رافتالیا و ریشیا نقطه تمرکز این فصل بودن اما رشدشون خیلی درهم بود:

  • ریشیا توی فصل یه آدم ضعیف و ترسو بود اما این فصل یه فرد قوی، با اعتماد و قابل اتکاست که حضورش خیلی مهمه. این رشد خیلی سریع و بی‌مقدمه اتفاق میوفته در حالی که خود کاراکتر با پتانسیلش آشنایی کامل نداره.
  • رافتالیا همچنان توی این فصل همچنان فکرش فقط درگیر محافظت از نائوفومی‌ـه و می‌خواد توجهش رو جلب کنه. با اینکه سلاح کاتانا رو به دست میاره و یه پیشرفت بزرگ براش محسوب میشه، اما شخصیت یا قدرتش دچار تغییر چندانی نمیشه.
  • اوست هورای تو این فصل یکی از جالب‌ترین معضلات و رشدهای درونی رو داشت، اما فقط برای کمتر از نصف فصل حضور داشت، و برای شروع واقعاً لازم نبود. اگر مدت طولانی تری در سریال حضور داشت یا ارتباط عمیق تری با بقیه کاراکترها ایجاد می‌کرد، قانع کننده‌تر بود.

اما با اینکه نسبت به فصل قبل کم و کاستی زیاد داره، از بسیاری جهات مثل گسترش فضای داستان، سیستم مبارزات و طرح معماهای جدید موفق بوده و تونسته فن‌ها رو به ادامه داستان ترغیب کنه.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

21 نظرات

Rhea مارس 14, 2023 - 7:10 ب.ظ
با تمام خوبیا و بدیاش سرجمع انیمه‌ی جذابی بود میتونید یه شب که احساس بی‌حوصلگی و خستگی میکنید شروع به نگاه کردنش کنید. از همه چیزا بگذریم حتما به اوپنینگ و اندینگاش توجه کنید خیلی دوست داشتنی و قشنگن (اصلا هیجان انیمه دیدن یه طرفه اوپنینگ اندینگای یه طرف دیگه)
Nazi مارس 14, 2023 - 7:10 ب.ظ
انیمه جالبیه منتظر فصل سومش هستم
Racoon مارس 14, 2023 - 7:09 ب.ظ
انیمه جالب با ایده تازه ای تو ایسکای بود واقعا حال کردم باش هر فصلم جالب تر میشد روند تکامل شخصیتا هم خیلی خوب و منطقی بود در کل اگه یک چیزی شبیه SWORD ART ONLINE میخواین اینو ببینید
Taraneh مارس 14, 2023 - 7:09 ب.ظ
من این انیمه رو خیلی شانسی بر اساس صداپیشه‌هاش پیدا کردم، بدون اینکه تعریفی ازش شنیده باشم. متاسفانه اونقدر که انتظارشو داشتم جذاب نبود و انیمه‌ای نیست که بخوام به هرکسی پیشنهادش بدم، مگر کسی که طرفدار پروپاقرص ژانر isekai باشه.
حسین مارس 14, 2023 - 7:09 ب.ظ
ندیدم🗿
Darjlord مارس 14, 2023 - 7:09 ب.ظ
انیمه بود کا واقعا جتلب بود که علاوه بر ایسکای بودنش اون حس خیانت دیدن و از دست دادن اعتماد شکل میده که بعدش هم ارزش کسی که برات مهمه رو مشخص میکنه و معنی خونواده رو توضیح میده واقعا هر دو فصلشم جالب بود
امیرحسین مارس 14, 2023 - 7:08 ب.ظ
خدایی یکی از انیمه های ایسکای خوب بود بخصوص فصل اولش ولی فصل دومش خوب بود ولی عالی نبود.
یگانه مارس 14, 2023 - 7:08 ب.ظ
خیلییییییییییییییییییییی قشنگه این انیمهه. ⁦(⁠•⁠‿⁠•⁠)⁩
Mehdi مارس 14, 2023 - 7:08 ب.ظ
من انیمه ی ایسکای زیاد دیدم ولی یکی از باحال تریناش re zero بود اگه ندید حتما ببیند پیشنهاد میکنم
Leila مارس 14, 2023 - 7:07 ب.ظ
من انیمه رو دوست داشتم ولی خیلیییی سرش حرص خوردم🤦🏻‍♀️
ایلیا مارس 14, 2023 - 7:07 ب.ظ
داستان جالبی داشت ولی فصل اول بهتر بود
Mgh مارس 14, 2023 - 7:07 ب.ظ
من از شخصیت اصلی ش خیلی خوشم نمیاد ولی خط داستانی جالبی داره، قشنگ میشه 700، 800 چپتر طولش داد.
علی قادری مارس 14, 2023 - 7:07 ب.ظ
ویلن جدید کیو فصل دومش واقعن عالی شده
ثامن مارس 14, 2023 - 7:07 ب.ظ
یکی از بهترین ایسکای هایی بود ک میشد ساخته بشه ای کاش بازم مثلش بیاد
مهدی مارس 14, 2023 - 7:06 ب.ظ
فصل اول انیمه قهرمان سپر رو خیلی دوس داشتم ولی دومی خیلی خوب نبود
yamac مارس 14, 2023 - 7:06 ب.ظ
عالی بهترین انیمه گرافیک عالی
محمدی مارس 14, 2023 - 7:06 ب.ظ
انیمه خوب و مشتی و ارزش دیدن دار
Soroush مارس 14, 2023 - 7:06 ب.ظ
بسیار مفید بود
امیرعلی مارس 14, 2023 - 7:06 ب.ظ
من این انیمه دنبال میکنم و واقعا ازش لذت بردم درسته فصل دومش به قشنگی اولش نیست ولی بازم ارزش دیدن داره
سید یاسین موسوی مارس 14, 2023 - 7:06 ب.ظ
عالی بود لذت بردیم
Xtriwer مارس 14, 2023 - 7:06 ب.ظ
از ایسکایدهای جالب
Add Comment