حکایت امپراطوری ماه اشک: داستان برعکس کردن تناسخ شاهدخت که آغاز آن با گیوتین است

سیر و پیدایش انیمه Tearmoon Teikoku Monogatari: Dantoudai kara Hajimaru, Hime no Tensei Gyakuten Story

«حکایت امپراطوری ماه اشک: داستان برعکس کردن تناسخ شاهدخت که آغاز آن با گیوتین است» یک سری رمان ژاپنی نوشته نوزومو موچیتسوکی (Nozomu Mochitsuki) است. این سریال انتشار خود را از اوت 2018 به صورت آنلاین در وبسایت اشتراک رمان وب شوستسوکا نی نارو (Shōsetsuka ni Narō) شروع کرد؛ و بعد ها در ژوئن 2019 توسط شرکت کتاب های تی او (T.O Entertainment, Inc) اتخاذ شد که تا سپتامبر 2023 چهار جلد از سریال را به صورت پرینت شده و با طرح زنی های گیلسه (Gilse) منتشر کردند. در نوامبر 2019 کلوب رمان ژاپنی (J-Novel Club) اعلام کردند که رمان ها را برای انتشار به زبان انگلیسی تحت حق نشر قلب رمان ژاپنیشان (J-Novel Heart) مجوزدهی می کنند.

یک نسخه مانگا با نقش های میزو مورینو (Mizu Morino) نیز از اوت 2019 از وبسایت مانگای کمیک کرونا (Comic Corona) شروع به انتشار کرد و تا آوریل 2023 بخش های جدای آن در شش جلد تانکوبون جمع آوری شدند. یک نمایش تئاتر از داستان از 9 تا 13 سپتامبر 2020 به کارگردانی یوکی شینومه (Yuki Shinome) و نویسندگی سویکا سویکا (Suika Suika) در توکیو به اجرا رسید که یک اجرای مجدد با همان خدمه و بازیگران نیز از 14 الی 19 جولای 2021 تکرار شد. یک نسخه سریال تلوزیونی به ساخت شرکت سیلور لینک (Silver Link) از اکتبر تا دسامبر 2023 از توکیو ام اکس (Tokyo MX) و سایر شبکه ها اکران شد. آهنگ تیتراژ آغازین انیمه «شاهدخت پایان خوش» (Happy End Princess) اثر سومیره اوئه‌ساگا (Sumire Uesaka) بوده و آهنگ تیتراژ پایانی آن به نام «شهبانوی شب» (Queen of the Night) را کانوئه رانا (KanoeRana) ساخته است.  

 

چکیده داستان انیمه Tearmoon Empire

تنها یک چیز است که شاهدخت میا لونا تیرمون (Mia Luna Tearmoon) بیست ساله بیشتر از کار کردن از آن کراهت دارد: درد وحشتناکی که وقتی تیغ گیوتین پس از یک انقلاب معروف روی گردنش پایین می آید احساس می کند. او که به عنوان یک شاهدخت خودخواه مورد تنفر مردم بود، به جای مردن در بدن دوازده ساله خودش بیدار می شود. او ابتدا فکر می کند که واقعه یک خواب بوده است؛ اما به زودی دفتر خاطرات خود را خیس از خون اعدام خود و شامل اتفاقات پیش از واقعه پیدا می کند. او که آشفته است تا به هر قیمتی که شده است از اعدام خود جلوگیری کند تصمیم می گیرد امپراطوری را بازسازی کند. بدین ترتیب، او «امنیت خود را در اولویت قرار می دهد». اقدامات به ظاهر خودخواهانه او در ادغام با دانشی که از زندگی پیشین خود دارد به نحوی مردم اطرافش را به او جذب می کند، و او در مسیر خود سوی تبدیل کردن دشمنان زندگی نخست خود به دوستان زندگی جدیدش سخت تلاش می کند.  

 

بازخورد مخاطب

مانگا در سال 2021 نامزد جایزه مانگای بعدی (Next Manga Award) در دسته مانگای وب شد. تا سپتامبر 2023، این اثر بیش از یک میلیون و هفتصد نسخه دیجیتال و پرینت به فروش رساند. ریچارد اینسبیس (Richard Eisenbeis) از سایت شبکه خبری انیمه (Anime News Network) در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «نیاز نیست مدرک تاریخ داشته باشید تا متوجه بشید که این انیمه یک داستان زیرپوستی تاریخی است. خود امپراطوری ماه شک بر اساس قلمرو فرانسه در سال هایی است که به انقلاب فرانسه منجر شدند؛ و خود میا یک گذر مستقیم به ماری آنتوانت است. انیمه Tearmoon Empire این داستان را می گیرد و آن را به یک داستان سفر زمان شخصیت منفی زن تبدیل می کند که در آن شخصیت واقعا در لحظه مرگش پشیمان است و کوانتوم او را در بدن جوانترش تناسخ می دهد.

این انیمه از دو نظر بزرگ از داستان های مشابه متمایز است. اول این که میا در ابتدا علی رغم شواهد و مدارک از قبیل دفتر خاطرات خیس از خون خودش و خاطرات واضح سعی می کند اتفاقی که برایش افتاده را تکذیب کند. او شدیدا می خواهد باور کند که تمام آن ها یک خواب بوده است، که می تواند بدون نگرانی راجع به کشورش یک بار دیگر خود را در یک زندگی حقیقتا خودخواهانه و محافظت شده غرق کند. اما هر چقدر هم که تلاش می کند از واقعیت وضعیتش فرار کند، وقایع آینده او را تغییر داده اند. او پس از سال ها خوردن غذا های کپک زده فقرا و دانستن زجر واقعی زندگی کردن هویتی پوشیده از رخت پاره دیگر نمی تواند به خودشیفتگی و بی رحمی ای که در گذشته بود باشد. چیز هایی مثل «خون نجیب» بعد از آن دوران دیگر خیلی کمتر از وفاداری ارزش دارند».

«دومین تفاوت داستان با فرمول عادی این است که میا توسط تجربه اش تغییر داده شده و از آینده اطلاع دارد، اما هنوز ایده ای ندارد که چطور باید کشورش را درست کند. او شاید بداند چه اتفاقی می افتد، اما این که چرا را نمی داند؛ چه برسد به این که چطور باید اوضاع را درست کند. هر چه باشد او مستقیما از یک شاهدخت خودخواه به یک زندانی تبدیل شد. گرچه او توانست درست به اشتباه بودن کار هایش فکر کند و پی ببرد، به صورت جادویی دانش اقتصادی و سیاسی پیدا نکرد. خوشبختانه چیزی که میا زیاد دارد زمان است؛ و با مطالعات بسیار و حمایت برخی از پیشروان وفادار و خردمند ممکن است بتواند کشور و خودش را از سیل خونی که در انتظار است نجات دهد».  ربکا سیلورمن (Rebecca Silverman) از همان سایت نیز اضافه می کند: «و این بار میا قرار نیست درگیر همان تله های قدیمی شود.

او قرار است به خوب ها پاداش دهد، راجع به اقتصاد یاد بگیرد، و حتی گوجه بخورد. حتی از همان قسمت اول نیز این سفر ثمر داشته: می توانیم ببینیم که میا چطور باید جلوی خودش را بگیرد که گرفتار عادت های قدیمی اش نشود و به تمام چیز هایی که دفعه پیش اشتباه پیش رفتند فکر می کند. او به طور مثال متوجه می شود که اخراج کردن آشپز بیچاره اش تصمیم بدی بوده، و پس از سال ها خوردن نون کپک زده و گوجه های خام متوجه می شود که آشپزش واقعا به خاطر او تمام تلاش خود را می کرده، و حالا می تواند قدر وعده هایش را بداند. پشیمانی او تنها یک چیز نیست، یک میلیون چیز کوچک است؛ و این داستان را رک و علاقمند شدن به آن را ساده می کند. حتی اگر از قبل ندانید که در رمان ها و نسخه مانگایش چه گذشته است.

این که انیمه زیباست نیز کمک می کند. حتی رنگ و جنس گیوتین زیباست، و کل مکان شبیه به یک گذر مستقیم به شهر ورسای به نظر می رسد که بدون شک از قصد بوده است. داستان های چرخه زمان خوب شاید دیگر کم پیدا شوند، اما علتی هست که این یکی به عنوان نسخه اصلی خود محبوب است. به طرز غافلگیر کننده ای سرش فکر شده است، لحظه هایی از شوخی دارد، و شخصیت اصلی اش قهرمان زنیست که بیشترین تلاشش شاید همیشه کافی نباشد، گرچه از واکنش های خدمتگذارانش می توانیم ببینیم که هر تغییری در رفتار پررویش خاص دیده می شود. از یک رمان خوان بپذیرید، این یکی خوب است، و نسخه انیمه اش هم دارد کار حقی برایش انجام می دهد».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Tearmoon Teikoku Monogatari Dantoudai kara Hajimaru, Hime no Tensei Gyakuten Story به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)