نقد و بررسی فیلم Ted تد 2012

معرفی فیلم Ted 2012

بامزه ترین شخصیت سینمایی در سال تولید فیلم تد و چند سال بعد از آن یک خرس عروسکی بود و البته بهترین فیلمنامه کمدی آن دهه تا کنون نیز همان فیلمنامه ی سینمایی تد است، حماسه دوستی خرسی عروسکی با یک جوان 35 ساله. می دانم؛ باور این هم برای من سخت بود که پس از خاطرات پیوند مل گیبسون با یک عروسک جورابی، فیلم سینمایی تد در فهرست فیلم هایی که برای دیدنشان بی صبر بودم، جایگاه بالایی داشته باشد اما پس از دیدن آن، نظرم به کلی تغییر کرد.

 

طرح داستان فیلم Ted

این فیلم در همان صحنه های آغازین لحن مناسب خود را پیدا می کند. یک راوی بیش از حد احساسی (پاتریک استوارت) کریسمسی را توصیف می کند که ما را به یاد فیلم داستان کریسمس می اندازد. ما با جان بِنِت جوان، نامحبوب ترین بچه ی محله آشنا می شویم، آن قدر نامحبوب که وقتی یک بچه یهودی را در محله کتک می زنند، جان به کتک خوردن او هم حسادت می کند. تمامِ آنچه که جانِ جوان می خواهد یک دوست واقعی برای زندگی است. برای کریسمس، پدر و مادرش یک خرس عروسکی بزرگ به اندازه یک بچه کلاس اولی به او هدیه می دهند و آن شب زیر ملافه ها با چراغ قوه، جان از تدی می خواهد که دوست واقعی و همیشگی او باشد. تدی زنده می شود و موافقت می کند. البته معجزه ی یک خرس عروسکی در حال راه رفتن و سخنگو، این موجود کوچولو را به یک شهرت یک شبه می رساند و او در نمایش کارسون ظاهر می شود. اما شهرت او کم رنگ می شود (راوی توضیح می دهد “مثل کوری فلدمن”) و او به عنوان هم اتاقی جان برای زندگی در خانه شان ساکن می شود. سالها می گذرد تدی اکنون کمی فرسوده شده است و جان (مارک والبرگ) در 35 سالگی در یک آژانس اتومبیل کرایه دارد. بر خلاف همه ی  بدشانسی هایش، او همچنین یک دوست دختر خوب به نام لوری کالینز (میلا کونیس) دارد که چهار سال منتظر پیشنهاد ازدواج او است.

 

نقد و بررسی داستان فیلم تد

جان و تد زندگی ای شبیه به فیلم خانه حیوانات را رهبری کرده و  تمام درآمد خود را  صرف استنشاق دودِ گل و علف می  کنند و سال های کودکی خود را به عنوان طرفدار فلش گوردون به یاد می آورند. فیلم های آمریکایی اخیراً شخصیت های مرد زیادی را به تصویر می کشند که قربانی کودکی ناجور خود شده اند، اما تعداد کمی از آنها در برابر بالغ شدن، موفق تر از جان مقاومت کرده اند و این باعث یورش خنده به ذهن آدم می شود. طنز فیلم تد عمدتاً از طریق دیالوگ های خرس عروسکی به وجود می آید. تد با لهجه ی تند بینتاونی و حرف هایی بی نظیر، به هر کسی که با او در تماس است توهین می کند و لوری را تهدیدی برای دوستی اش با جان می بیند و این مورد علیرغم سرگرمی های خودش، که شامل دود کردن مواد مخدر توهم زا، دختر بازی و همانطور که بعداً متوجه می شدیم، یک رابطه هولناک در اوایل دهه 1990 با آخرین خواننده زنی که فکرش را می کنید، است.

 

ست مک فارلینِ همه کاره و کار بلد

این فیلم توسط ست مک فارلین (همه کاره ی سریال انیمیشن Family Guy) نوشته و کارگردانی شده است، که صداپیشگی تد را نیز بر عهده دارد و همان آزادی هایی را که در انیمیشنش دارد به خود می دهد. خود خرس عروسکی مخلوق CGI است و تعادل معقولی بین چابکی یک ورزشکار و دست و پا چلفتگی پوه کارتونی ایجاد می کند. به نظر می رسد که تد با پشم و پنبه پر شده است و با کنده شدن گوش هیچ دردی احساس نمی کند، اما او مانند یک دوست زنده و فوق العاده بامزه رفتار می کند.

 

هشدار: فیلم تد مناسب کودکان نیست

همچنین خطری در رابطه با دانی وجود دارد، پدری ترسناک (جیوانی ریبیسی) که در کودکی مشتاقانه می خواسته که تد، عروسک خودش باشد، و البته پسر بدقلق او (آدین مینکز) که حالا تد را می خواهد. میل آنها به حدی منحرف شده است که کارهایشان بیشتر به شکار این خرس عروسکی بامزه نزدیک می شود.

نکته قابل توجه در مورد فیلم تد این است که جذابیتش تمام نمی شود. به نظر می رسد مک فارلین تمایلی به توقف بعد از یک صحنه پربازده ندارد. او به آراستن کمدی ادامه می دهد. در فیلم تد، او منبعی پایان ناپذیر از رفتار و زبان مشمئز کننده اجتماعی بروز می دهد و این عجیب است که این خرس عروسکی می تواند با انجام دادن و گفتن چیزهایی که ما لزوماً از یک شخصیت انسانی قبول نمی کنیم، قسر در برود. این تا حدی به این دلیل است که تد یک استندآپ ‏کمدین بی ادب بوده و در داخل بدن یک خرس عروسکی به دام افتاده است.

طرح داستان فیلم سینمایی تد نسبتاً استاندارد است، اما با توانایی مک فارلین در ایجاد موقعیت های کمیک و ساختن آن ها، بسیار آراسته شده است. یک صحنه مهم زمانی رخ می دهد که تد جان را متقاعد می کند که لوری را در یک مهمانی (فقط برای پنج دقیقه) ترک کند و به مهمانی خود تد برود، جایی که قهرمان دوران کودکی آنها ظاهر شده است. این سم جی جونز، ستاره فیلم فلش گوردون محصول 1980 است که در میانسالی تبدیل به یک خوره ی مهمانی شده است. اینکه چگونه این وضعیت با حمله یک اردک خشمگین به تد به پایان می رسد را باید خودتان کشف کنید. باید با یک هشدار به حرف هایم خاتمه دهم. تد صرفاً یک فیلم با درجه R نیست، بلکه یک فیلم با درجه R است برای محتوای خام و جنسی، زبان تند و پر از ناسزا و مصرف برخی ازمواد مخدر، و منظور آنها از «برخی» هرچه فکرش را بکنید است. مهم نیست که بچه ها چقدر می خواهند فیلم خرس عروسکی را که در تبلیغات تلویزیونی دیده اند، ببینند، حتماً آنها را به سمت انیمیشن Brave هدایت کرده و در این مورد به من اعتماد کنید.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Ted با زیرنویس فارسی به انیمه لیست مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن بدون سانسور لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)