نقد و بررسی انیمه سینمایی فرزند آب و هوا Tenki no Ko

نقد و بررسی انیمه سینمایی فرزند آب و هوا Tenki no Ko

سینمایی فرزند آب وهوا یا تغییرات آب و هوا با تو، یه فیلم سینمایی انیمه رمانتیک، فانتزی و درام ژاپنی به کارگردانی ماکوتو شینکای‌ـه که در ‏سال ۲۰۱۹ منتشر شد. فیلم قبلی این کارگردان Kimi no Na wa (نام تو) نام داشت که باعث شناخته شدن این کارگردان شد. ‏میتسوها و تاکی که شخصیت های اصلی انیمه نام تو بودن، تو این انیمه حضور افتخاری دارن.

این انیمه سینمایی یه اسم انگلیسی داره (Weathering with You) و یه اسم ژاپنی (Tenki no Ko) که ممکنه از هر کدوم یا ترجمه‌ فارسی شون تو این مقاله استفاده شده باشه.

پیش‌ درآمدی بر داستان Weathering with You

توکیو گرفتار یه موج رگبار و بارون مداوم شده که به نظر می رسه سرعت معمول زندگی همه افراد اهل اونجا رو مختل کرده. میون این بارون به ظاهر ابدی، دانش آموز فراری دبیرستان موریشیما هوداکا، که برای تامین نیازهای مالی خودش تلاش می کنه و در نهایت یه شغل تو یه انتشاراتی کوچیک پیدا می کنه. همزمان با اون، آمانو ‏هینای یتیم هم تلاش می کنه تا کاری پیدا کنه که بتونه خودش و برادر کوچیکترش رو تأمین کنه. زمانی که هوداکا تلاش می کنه تا هینا رو از دست مردای ناجور نجات بده، سرنوشت هر دو ‏ به هم گره می خوره و اونا تصمیم می گیرن با هم فرار کنن. بعد از اون، هوداکا متوجه می شه که هینا دارای یه قدرت عجیب و در عین حال شگفت انگیزه: اون دختر توانایی فراخوندن خورشید رو با دعاش داره. با در نظر گرفتن آب و هوای غیرمعمول توکیو، هوداکا پتانسیل این توانایی رو می بینه و پیشنهاد می کنه که هینا باید تبدیل به دختر آفتابی شه – کسی که آسمون رو برای مردم، زمانی که بیشتر از هر چیزی بهش نیاز دارن، صاف کنه. اول کار همه‌چی براشون خوب پیش می‌ره، اما هر قدرتی بهایی داره…

فروش فوق‌العاده‌ی انیمه سینمایی فرزند آب و هوا

انیمه Tenki no Ko بیش از 1.1 میلیون بلیت فروخته و 1.6 میلیارد ین (حدود 15.22 میلیون دلار آمریکا) در سه روز اول اکران در بیش از 350 سینما فروش کرده. این فیلم در آخر هفته افتتاحیه خودش در رتبه اول قرار گرفته و در حال حاضر رتبه هفتم پردرآمدترین فیلم داخلی تمام دوران در ژاپن و پردرآمدترین فیلم ژاپن در سال 2019 رو به دست آورده. سینمایی فرزند آب و هوا همچنین نامزد ژاپن برای بهترین فیلم بلند بین المللی در نود و دومین دوره جوایز اسکار بوده، یعنی اولین انیمیشنی که ژاپن بعد از انیمه Mononoke در سال 1998 در این بخش ارائه کرده.این فیلم برنده جایزه بهترین انیمیشن سال در چهل و سومین مراسم سالانه جایزه آکادمی ژاپن شده و همچنین جایزه تاثیر اجتماعی در بیست و سومین جشنواره هنرهای رسانه ای ژاپن رو از آن خودش کرده.

نقد و بررسی انیمه سینمایی Tenki no Ko

اجازه بدین با این شروع کنم که Tenki no Ko تداوم عالی آثاریه که ماکوتو شینکای در دهه گذشته با سینمایی باغ کلمات شروع کرده. طراحی شخصیت ها، داستان و سرعت پیشروی اون، آرت و انیمیشن و صداپردازی؛ همه در سطح بالایی هستند که انتظارش هم می رفت.

با این حال من شما رو تشویق می کنم که توقعات خودتون رو کاهش بدین. نه اینکه این فیلم خوب نباشه، اصلاً! می تونم بگم که این فیلم عالیه و واقعاً برای من لذت بخش بوده. نمی شه گفت که این سینمایی فیلم دوم Kimi No Na Wa  ست، که من احساس می کنم خیلی از شماها قبل از دیدن چنین انتظاری ازش دارین و ناامید خواهید شد. این یه نوع داستان و فیلم متفاوته که به نظر من به فیلم 5 سانتی متر در ثانیه و یا سینمایی باغ کلمات از این کارگردان نزدیکتره تا سینمایی کیمی نو نا وا. قبل از دانلود و تماشای این فیلم  این مورد رو به خاطر داشته باشید.

البته اینی که گفتم چیزی رو اسپویل نمی کنه و پایان ها متفاوته. من فقط به شیوه داستان گویی و نوع داستانی که روایت میشه اشاره می کنم. این سینمایی عمق خیلی بیشتری داره و یه فیلم منحصر به فرد محسوب می شه که شامل روایتی بسیار واقع گرایانه تره و همین طور یه پیشینه برای شخصیت اصلی داره و یه مبارزه درونی جدید رو شاهد خواهید بود.

شاید بپرسین منظورم چیه؟ فکر نمی کنم در اینجا چیزی رو اسپویل کنم که اگه بگم طرح در عین اینکه فانتزیه، اما ماهیتش بسیار بر پایه طبیعته. بخش بزرگی از سینمایی Kimi No Na Wa جنبه جادویی اون بود اما تو این فیلم داستان خیلی بیشتر در مورد شخصیت ها، تعاملات و روابط اوناست. کل  سینمایی آب و هوا با تو، بیشتر به مبارزه درونی واقعی که شخصیت اصلی در حال گذروندن اونه و سختی هایی که اون پشت سر گذاشته، می پردازه.

نقاط قدرت فیلم سینمایی تغییرات آب و هوا با تو

همونطور که قبلاً گفتم، آرت این اثر درجه یک بود، سبک معمول شینکای با محیط هایی که با جزئیات شگفت انگیز همراهن و طراحی شخصیت ها که اون هم با جزئیات شگفت انگیزی انجام شده بود. صداپردازی فیلم  هم واقعاً خوب بود، همین طور موسیقی متن فیلم که قطعاً لحن روایی داستان رو برای چندین صحنه در اوج فیلم تنظیم می کرد. علاوه بر این، طراحی صدا با باران، عناصر آب و هوا و دیگر چیزهایی که تو زندگی روزمره می شنویم واقعی به نظر می رسید و به جذابیت چندین صحنه اضافه کرده بود. انیمیشن عمدتاً گل و بلبل بود، اما چند صحنه متلاطم هم وجود داشت که وقتی شخصیت ها به سرعت در حال دویدن یا حرکت بودن متوجه اون ها شدم و به نظرم اون ها کمی گیج کننده بودن.

از نظر خودم با تماشای این فیلم ساعات خوبی رو تجربه کردم، من هرگز تحت تأثیر داستان، سردرگم یا حیرون نشدم. احساس کردم که فیلمنامه خیلی درست، من رو از نقطه A به نقطه Z برد و به شخصیت ها زمان داده شد تا بدرخشن. داستان اصلی و داستان های فرعی به آرامی و خیلی خوب پیشرفت می کنن.

نقاط ضعف انیمه Tenki no Ko

حالا بریم سراغ نکات منفی. به نظر من، CGI یا شبیه سازی رایانه ای گاهی اوقات بد بود و به طور کلی یکم سطح پایین تری نسبت به انیمیشن نقاشی شده داشت. البته من کلاً با استفاده CGI‏ ‏تو انیمه مشکل دارم و شاید نکته خیلی منفی‌ای نباشه لزوماً، اما صحنه های متعددی وجود داشت که CGI واقعاً قابل توجه بود و بنابراین من باید به این مورد اشاره می کردم. البته بازم این تعریف شخصی منه. نکته ی منفی دوم که به ذهنم می رسه اینه که رشد واقعی بسیار کمی تو شخصیت اصلی از ابتدا تا انتها شاهد بودم. می دونم که این یه فیلمه و نه سریال، اما با خودم می گم ای کاش بیشتر شاهد پیشرفت شخصیت اون بودم. البته بازم این یه نظر شخصیه چون خودم دوست دارم چنین پیشرفت هایی رو تو شخصیت مشاهده کنم حالا چه پیشرفت مثبت و چه پسرفت شخصیتی. علاوه بر این، در پایان فیلم، هنوز چند سوال حل نشده و موضوعات داستانی وجود داره که واقعاً آرزو می کردم در طول فیلم به آنها پاسخ داده می شد، اما من لایت نوول رو دارم و امیدوارم پاسخ های بیشتری در این زمینه دریافت کنم. یه مورد دیگه که به ذهنم رسیده اینه که پایان فیلم واقعاً ناگهانیه و به خوبی بقیه داستان هدایت نشده. باز هم، فیلم های  5 سانتی متر در ثانیه و پایان Garden of Words رو در نظر بگیرید. باز هم تاکید می کنم که این چیزی رو اسپویل نمی کنه، من فقط اون رو با آثار و انواع داستان های دیگه، مقایسه می کنم. من فقط از اینکه پایان چقدر ناگهانی بود و یکم مورد انتظار بود، بدم اومده.

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان

21 نظرات

Ali مارس 14, 2023 - 6:35 ب.ظ
خیلی خوب بود من این انیمه خیلی دوست دارم چون با این انیمه اوتاکو شدم
Shima مارس 14, 2023 - 6:34 ب.ظ
انیمه نام تو برای من جذابیت روایی داشت و اینکه وسط داستان دقیقا شگفت زده میشید و این انیمه نکته پررنگش طرحش بود.یه جوری بارون و شهر بارونی رو طراحی کردند ادم دلش می خواد همیشه با این کیفیت بارونو ببینه.
Mahdad مارس 14, 2023 - 6:33 ب.ظ
یجورایی مثل کیدرامای love forcasting با بازی پارک مین یانگ بود هرچند پیچیدگی احساسی که توی اون سریال بود توی این انیمه به نظر من نبود و خیلی هم منطقیه که نباشه
Chica مارس 14, 2023 - 6:32 ب.ظ
با توجه به رنگ ها و صداهای استفاده شده خیلی حس و حال خوبی میده ولی همونطور که نویسنده نوشته یه سؤالایی در اخر بی جواب موند
سبحان مارس 14, 2023 - 6:32 ب.ظ
انیمه برای کسایی که سایلنت ویس رو دیدن حیلی مناسبه
Arash مارس 14, 2023 - 6:32 ب.ظ
مقاله مفیدی بود با بیشتر نقاط ضعف و قوت موافق بودم ، به خصوص توی بخش CGi که گفته شد ، با تشکر از نویسنده مقاله و سایت انیمه لیست
بله مارس 14, 2023 - 6:31 ب.ظ
ممنونم از نقد و بررسی گرانقدر شما دوستان عزیز
متین مارس 14, 2023 - 6:31 ب.ظ
خیلی انیمه خوبیه و نشون میده میتونید برای عشقتون یه پایتختتو به خاک سیاه بشونید😂
امیرعلی مارس 14, 2023 - 6:30 ب.ظ
انیمش عالی بود. مثل Your Name. اخرشم عالی بود. اهنگشم بی نظیر. دختری که دعا میکنه بارون بیاد. خیلی ایده ی جالبیم بود
taichi_117 مارس 14, 2023 - 6:30 ب.ظ
خیلی ممنون از نقد من به شخصه از تم داستان خیلی خوشم اومد، از اینکه تصمیم افراد یه تاثیر دائمی داشت، یعنی به اینصورت نبود که اخر همه چی به خوبی و خوشی تموم شه اونا واقعا کل توکیو رو به فنا دادن ولی چیزی به مراتب با ارزش تر به دست اوردن، اینطوری هم از یه سمت سنگینی تصمیمشون حس میشد و هم از طرف دیگه عشقشون عمیق تر دیده میشد. به شدت منتظر suzune tojimari هستم!
Alireza مارس 14, 2023 - 6:33 ب.ظ
از 5تا گذشت ولی چون محتوای کامنت زیاد بود به شما هم اضافه میکنیم
علی مارس 14, 2023 - 6:30 ب.ظ
به نظرم عالی بود این پست جدی میگم عاشقشم
Mahdi مارس 14, 2023 - 6:30 ب.ظ
اثر خوبی‌ بود آثار شینکای با وجود داستان کلیشه ای که دارن همچنان جذابن
مهدی مارس 14, 2023 - 6:29 ب.ظ
انیمه واقعا جالبی بنظر میرسه
پارسا مارس 14, 2023 - 6:29 ب.ظ
حتما ببینین خیلی خوبه پسندیدم
امیر مارس 14, 2023 - 6:29 ب.ظ
واقعا فیلم قشنگیه پیشنهاد میشه ببینید با تشکر از نقد زیبای شما❤️
محمدحسین مارس 14, 2023 - 6:28 ب.ظ
مقاله جالبی بود چشم به راه نقد های دیگر
Sorel مارس 14, 2023 - 6:28 ب.ظ
I love anime
مهدی مارس 14, 2023 - 6:28 ب.ظ
انیمه بسیار خوبی بود و توی ژانرش موفق بود
Xtriwer مارس 14, 2023 - 6:28 ب.ظ
فوتوگرافی انیمه تو یه لول دیگس
Parsa مارس 14, 2023 - 6:27 ب.ظ
عالی ❤️❤️
Add Comment