نقد و بررسی سریال The Diplomat دیپلمات

جدیدترین درام نتفلیکس «دیپلمات» می تواند قربانی انتظارات باشد. اعتراف می کنم که با دانلود سریال و تماشای  آن فکر می کردم، این غول استریم قرار است فوراً در بخش Dad TV که موفقیت عظیم سریال مامور شب را تکرار می کند، هیت ایجاد کند. دلم می خواست این مجموعه بیشتر حول دسیسه های سیاسی سنگین تر، خنجر زدن از پشت، اکشن، و پیچش های دیوانه وار باشد… چرا که بابا ها همه جا هوشیار هستند! ولی این آن نمایش مورد انتظار من نیست. این بیشتر شبیه West Wing است تا سریال 24، برنامه ای که بیشتر وقت خود را در اتاق های کنفرانس و مکان های سیاسی می گذراند. این بسیار شبیه یک درام شبکه ای قدیمی است که از فیلم هیت آرون سورکین الهام گرفته شده است تا دوباره تلاقی های سیاسی و شخصی را باز کند. برای این منظور، این یک نمایش بسیار پرحرف و پر دیالوگ است که بیش از هر چیز دیگری بر اساس بحث ها و اختلاف نظرها در مورد سیاست خارجی ساخته شده است، و نمایشی با این انبوه از گفت و گو می تواند فروش سختی به افرادی باشد که به دنبال چیزی برای تماشای معمولی هستند در حالی که کار دیگری انجام می دهند. البته عوامل و سازندگان سریال دیپلمات گروهی از نوازندگان را استخدام کرده اند تا این نوع گفتمان فکری را اصیل تر کنند. بنا بر این، حتی در حالی که دیپلمات همان زه های مخالف و دیپلماسی را با ما در میان می گذارد، برای هر کسی که شیفته این است که چه چیزی باعث می شود جهان، سیاسی به نظر برسد، جالب خواهد بود.

 

معرفی سریال The Diplomat

دیپلمات یک مجموعه تلویزیونی مهیج سیاسی آمریکایی است که توسط دبورا کان ساخته شده است. در 20 آوریل 2023 در نتفلیکس به نمایش درآمد. این سریال در مورد کیت وایلر، سفیر جدید ایالات متحده در بریتانیا است، زیرا او باید بحران های بین المللی را خنثی کند، اتحادهای استراتژیک در لندن ایجاد کند و با مکان جدید خود در کانون توجه سازگار شود و همچنین تلاش می کند از ازدواجش با دیپلمات حرفه ای هال وایلر جان سالم به در ببرد.

 

بررسی داستان سریال The Diplomat

قبل از هر چیز، اگر سریال دیپلمات مخاطبی پیدا می کند، به خاطر لذت غیرقابل انکار تماشای مجادله، معاشقه و به چالش کشیدن کری راسل و روفوس سیول با استعدادهای دیوانه وارشان است که با یک شیمی احساسی تماشایی و داستان های باورنکردنی ما را روبرو خواهدن کرد. ستارگان نمایش های The Americans و شهر تاریک به ترتیب نقش یک زوج قدرتمند را بازی می کنند که پس از حمله موشکی به ناو انگلیسی در خلیج فارس، به رویدادهای شکل دهنده جهان وارد می شوند. کار ایران بوده؟  یا روسیه؟ یا کشور دیگری؟ راسل نقش کیت وایلر، سفیر جدید ایالات متحده در بریتانیا را بازی می کند، و بنابراین او به آنجا فرستاده می شود تا مطمئن شود که برنامه های نخست وزیر بریتانیا (روری کینیر) با منافع ایالات متحده مطابقت دارد. او همچنین در صدر لیست برای حضور بالقوه در پست معاونت رئیس جمهور آمریکا قرار دارد، که باعث می شود شوهر مشکل سازش هال (سوئل) یک بدهی ناجور باشد. هال یک کوسه سیاسی است، یک بازیکن قدرتمند که حرکاتی را خارج از شبکه انجام می دهد و می تواند یک معاون ریاست جمهوری بالقوه را دچار مشکل کند و چیزی که نمک روی زخم است، این است که این دو در حال برنامه ریزی برای جدایی بودند و این کار زیر ذره بین عمومی سیاست بین الملل دشوارتر است.

 

نقد و بررسی سریال The Diplomat

بیشتر سریال دیپلمات در خاک بریتانیا اتفاق می افتد، در حالی که وایلر بیشتر در آب های متلاطم مسئولیت سیاسی و درام شخصی وقت می گذراند. خالق مجموعه دبورا کان، نویسنده کهنه کار بال غربی و همچنین نویسنده فیلم میهن، این نوع درام را درباره روابط نه تنها بین آدم ها بلکه کشورها درک می کند و مواقعی وجود دارد که نوشته های «دیپلمات» با استعداد ستارگانش سازگار است و این قضیه نه فقط برای راسل/سوول، بلکه بازیگر های پشتیبان عالی سریال از آتو اساندو گرفته تا دیوید گیاسی، میگل سندووال و غیره صادق است اما ریتم سریال گاهی اوقات خاموش است. نمایش عادت دارد که سرعت را فدای درام شخصی، غوطه ور شدن در داستان زناشویی و خارج شدن از مسائل مربوط به رابطه و کنار گذاشتن تعادل صدا کند و یک دقیقه بعد وایلر ها در حال توقف جنگ جهانی سوم بالقوه هستند. در مرحله بعد، آنها مانند یک رام کام قرن بیستمی با هم دعوا و معاشقه می کنند.

البته مقداری از این ضربات شلاق عمدی است. «دیپلمات» نمایشی درباره این است که چگونه افرادی که ما را از نابودی هسته ای باز می دارند فراموش می کنند دکمه های پیراهن خود را درست ببندند یا به دلیل استرس دچار گرمازدگی می شوند. این سریال در مورد این است که چگونه نفس، کینه و رنجش بر تاریخ تأثیر گذاشته است، به گونه ای که ممکن است هرگز به طور کامل آن را درک نکنیم. و این سریال تیز و برّا است، حتی اگر جریانش می تواند ناسازگار باشد. تماشای نمایشی با شخصیت هایی که با وجود اینکه تصمیمات احمقانه ای می گیرند بسیار باهوش هستند بسیار سرگرم کننده است.

 

این سریال در فصل های بعدی بالقوه بهتر از این هم خواهد شد

آنچه بیش از همه امیدوار کننده است این است که مشکلات سریال دیپلمات را می توان به راحتی برطرف کرد. کمی تنظیم دقیق آهنگ و اتو کشیدن روی زمان روایت فصل اول را می توان به عنوان سکوی پرش فصل های بعدی دانست و به نظر می رسد این سریال نمایشی است که اگر مخاطب مناسب پیدا کند می تواند سال ها اجرا شود (کان این تجربه را داشته و کارش را بلد است). شاید برای آنچه «دیپلمات» در فصل اول بیان می کند کاملاً آماده نبودم، اما به اتفاقات بعدی خوشبین هستم. علاقمندان می‌توانند جهت دانلود سریال The Diplomat با زیرنویس فارسی و بدون سانسور به وبسایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، سریال و فیلم مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)