نقد و بررسی سریال The Gentlemen آقایان 2024

توسط Alireza

معرفی سریال The Gentlemen آقایان 2024 (اسپین آف فیلم آقایان 2019)

فیلم و سریال یکسان کار نمی کنند. هرچه در مورد کیفیت کلی آن کار ها که می خواهید بگویید اما کیفیت اصلیِ کارِ گای ریچی ریتمی دارد که با فیلم مطابقت دارد، چه فیلمی با سرعت تند، مثل Snatch باشد و یا ضربانی آرام داشته باشد، مثل فیلم Wrath of Man. از همان لحظه ای که شنیدم سریال آقایان او قرار است به صورت آزادانه در قالب یک سریال تلویزیونی برای نتفلیکس اقتباس شود، نگران این بودم که ریتم او واقعاً نمی تواند با تلویزیون و کار اپیزودیک اقتباس شود. که البته در کل حق با من بود. ‏

 

درآمدی بر خط داستانی سریال آقایان اثر گای ریچی

ادی هورنیمن (تئو جیمز) نقش جنتلمنی را بازی می کند که در یک امپراتوری مجرمانه غرق می شود و دائماً سعی می کند از آن دوری کند. وقتی پدر ثروتمندش فوت می کند، ادی متوجه می شود که پدر گرامی اش چند هم گروه دارد که جایی دورتر از قانون مشغول فعالیت هستند، که به سرعت باعث می شود این وارث نگون بخت مجبور شود در مدیریت عملیات های جنایی مختلف در املاک عظیم هورنیمن کمک کند. در واقع تمام ماجرا از زمانی شروع می شود که برادر گاگول ادی (دانیل اینگز) تلاش می کند تا یک عالمه پول نقد را به برخی از فروشندگان مواد مخدر پس بدهد، عملی که منجر به صحنه ای طولانی در اپیزود اول می شود و در آن او مانند مرغ لباس می پوشد تا حداکثر خجالت را به همراه داشته باشد. اینکه این صحنه به کجا ختم می شود برای هرکسی که فیلم ریچی را دیده است واضح است، وضوح بیش از حدی که بخشی از مشکل کلی سریال The Gentlemen است، زیرا واضح است که هر مذاکره ای ضعیف پیش می رود و احتمال درگیری و اکشن به طور قطع وجود خواهد داشت. این سریال یک کتابِ بازِ آشناست.

 

ایراد اصلی سریال The Gentlemen

اگر بخواهیم انصاف داشته باشیم، سریال آقایان به اندازه ی یک افتضاح، فاجعه ی کاملی نیست، این را می ‏توانید از روی نمره ی آن در ‏IMDB‏ تا حدودی متوجه شوید، چیزی که روشن است، این است که این سریال و ‏این سبک از کار طرفداران زیادی دارد چرا که پر شده از اجراهای سرگرم کننده و سکانس های هوشمندانه، اما ‏اطراف آن صحنه های پرطرفدار با صحنه هایی احاطه شده که خیلی طولانی به نظر می رسند؛ منظورم این ‏است که وقتی وارد آن خلسه می شویم و منتظر می مانیم تا دوباره صحنه های محبوبمان برگردند، کاملاً حس ‏می شود که گای ریچی پارچ را برداشته و دارد به شیری که ساخته آب می بندد. ماهیت اپیزودیک نمایش ‏گاهی اوقات به نفع آن آب بستن به شیر عمل می کند، زیرا امکان انتخاب های خلاقانه ی ریچی طور را فراهم ‏می کند، اما روایت کلی در طول فصل به گونه ای تنزل می یابد که اهمیت دادن به اتفاقات گذشته، حال و ‏آینده در سریال را دشوار می کند. ‏

 

کایا اسکودلاریو در سریال آقایان یک تنه کار را در می آورد

اگر مانده اید که متیو مک کانهی و هیو گرانت چه زمانی ظاهر می شوند، به شما هشدار داده می شود که این نمایش، آن نمایش رویاییِ شما نیست. این یک اسپین آف است که واقعاً فقط از نظر لحن و مضمون، دنیای مجرمان ثروتمند در بریتانیا را به تصویر می کشد و گهگاهی به فیلم اشاره می کند بدون اینکه مستقیماً به آن مرتبط باشد. این فیلم و سریال یک خواهر و برادر معنوی هستند، داستان دیگری از اشراف که اتفاقاً امپراتوری های جنایتکار را با شکوه و عظمت اداره می کنند. این سریال همچنین دارای یک سری اعمال به سبک ریچی است که آن را به فیلم گره می زند، از جمله کپشن های خط خورده ای که جزئیات بیشتر اتفاقات جنایی یا دیالوگ های بازنویسی شده را نشان می دهد.

حقیقت این است که سخت است سعی کنید هشت ساعت وقت بگذارید و برای تماشای سریال عین یک گربه ی آرام به صفحه زل بزنید. به ویژه ‏خود ادی در اکشن گم می شود، بخشی از دلیل آن این است که یک نقش بی پر و بال به او داده اند، اما بخش دیگر آن به دلیل اجرای سطحی جیمز است که سیاه چاله ای در مرکز سریال ایجاد می کند. کایا اسکودلاریو به عنوان همکار، زنی که اساساً به عنوان رابط ادی با دنیای جنایتکار عمل می کند، بسیار بهتر از او عمل می کند. زمانی که سریال در آستانه فروپاشی است، اوست که غالباً آن را بهم وصله می زند و عملکردی مطمئن و ظریف ارائه می کند.

 

بررسی نقش ها و شخصیت ها در سریال The Gentlemen

با این سریال مانند بسیاری از پروژه های گای ریچی، در حاشیه می توان سرگرم شد، از جمله یک بازی آرام از بهترین دوست ریچی یعنی وینی جونز و حضور کله گنده های ژانر جنایی مثل جیانکارلو اسپوزیتو (گاس در برکینگ بد) و ری وینستون. حضور برخی دیگر به سریال حس عدم تعادل می دهد؛ نقش جولی ریچاردسون بد نوشته شده در حالی که نقش آن آدم دودی با بازی مایکل وو جذبه اش را از دست می دهد و این نشان دهنده ماهیت صیقل نشده ی کلی نمایش در سطح روایی است. در سریال آقایان داستان های فرعی می آیند و می روند، شخصیت ها وارد می شوند و بیرون می روند و هیچ کدام از آن ها دردی از سریال دوا نمی کنند حداقل تا زمانی که اسکودلاریو کار خود را انجام دهد و همه اینها در واقع به طرز شگفت انگیزی برای پروژه ریچی رام و آشنا به نظر می رسد، جوری که تقریباً انگار ممکن است یک بار قبل از پخش در نتفلیکس در شبکه ای مانند TNT پخش شده باشد. در پایان فصل، زمانی که ادی سرانجام متوجه می شود که سریال چه چیزی را در تمام مدت به عنوان خط مشی برای او مشخص کرده است؛ او  متوجه می شود که ذاتاً برای کار در این امپراتوری مجرمانه ساخته شده و آنجاست که بینندگان از خود می پرسند که آیا آنچه در هشت ساعت گذشته رخ داده ، به عنوان یک فیلم بهتر عمل می کرد؟

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال The Gentlemen با زیرنویس فارسی به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن بدون سانسور لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید