نقد و بررسی فیلم The Lone Ranger رنجر تنها

توسط Alireza

در طول تاریخ 80 ساله خود، “رنجر تنها” شاهد تجسم های متعددی بوده است که در عرصه های تلویزیون، رادیو و سینما پخش شده اند. او یک شخصیت همیشه سبز، شخصیتی قدرتمند از عدالت و شرافت است، بنابراین منطقی است که جری بروکهایمر، تهیه کننده این فیلم، تلاش کند تا مرد نقابدار را به یک فیلم پرفروش برای مخاطبان معاصر تبدیل کند، زیرا بیش از 30 سال از آخرین تلاش برای ساختن این فیلم بزرگ می گذرد. با این حال، این یک فیلم وسترن ساده نیست. فیلم ‎The Lone Ranger یک سرگرمی با بودجه هیولا است، با طرحی بیش از حد استادانه، جلوه های بصری فراوان، و حس طنز دردناکی که فقط از تولیدی بیرون می آید که چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد، ترس از رنگ آمیزی خارج از خطوط، یک فیلم پر سر و صدا، عمداً زشت و به طرز طاقت فرسایی طولانی (150 دقیقه). یک سلام جدی در این تلاش سربی گم شده است.

 

نقد و بررسی فیلم The Lone Ranger رنجر تنها

درآمدی برداستان فیلم The Lone Ranger

در کالبی، تگزاس ۱۸ مارس ۱۸۶۹، وکیل جان رید از راه خط آهن قاره‌ایی ناتمام که غول خط راه‌آهن سازی، لاتام کول آن را اداره می‌کند به خانه‌اش ‏ بر می‌گردد. در بی خبری رید، آن قطار تونتو و مجرمی به نام بوچ کوندیش را که بعد از دستگیری توسط دن رید، برادر جان رید، برای اعدام آورده شده بود حمل می‌کند. گروه کوندیش، در میان راه بوچ را آزاد و قطار را از ریل خارج می کنند. تونتوی سرخ پوست (جانی دپ) دستگیر می شود و دن به نمایندگی رنجر تگزاس با شش نفر دیگر به دنبال گروه کوندیش می‌روند. زمانی که نقشه توسط کمین باند کاوندیش شکسته می شود، کلانتر دن و خدمه اش جان را با خود می آورند تا آشفتگی را پاک کنند، اما مورد خیانت واقع شده و قتل عام می شوند و وکیل ضعیف تنها بازمانده ماجرا است. جانی که توسط تونتوی رانده شده کومانچ نجات یافته و احیا شده است، یک مأموریت معنوی برای حمایت از عدالت، با گرفتن نشانه هایی از یک اسب سفید عرفانی، به او محول می شود. ربکا (روث ویلسون) همسر کلانتر دن و پسرش توسط کاوندیش ربوده شده اند، و متعاقب آن جان و تونتو برای یک ماموریت نجات از سرزمین عبور می کنند، اما در نهایت غرق شخصیت ها و موجودات بدی می شوند که در جنوب غربی ساکن هستند و به ثروت معدن نقره چشم دوخته اند که از قضا کاوندیش را نیز به روش های عجیبی برانگیخته است.

 

نقد و بررسی فیلم The Lone Ranger رنجر تنها

معرفی فیلم رنجر تنها

سینمایی The Lone Ranger یک فیلم اکشن وسترن آمریکایی محصول سال ۲۰۱۳، به کارگردانی گور وربینسکی است. در این فیلم آرمی هامر در نقش اصلی فیلم و جانی دپ در نقش تونتو به ایفای نقش می‌پردازند. رنجر تنها فیلم کمدی اکشنی است که در آن قهرمان نقابدار با دیدگاهی جدید قدم به زندگی می‌گذارد. روح جنگجوی سرخپوستی به نام تونتو با بازی (جانی دپ) داستان ناگفته‌ای را می‌گوید که منجر به تبدیل جان رید (ارمی همر) که یک مجری قانون است به قهرمان عدالت می‌شود. هر دو قهرمان فیلم باید به کمک یکدیگر بر حرص و فساد غلبه کنند.

 

وربینسکی و ادامه‌ی راه دزدان دریایی کارائیب

بروکهایمر برای احیای رنجر تنها به عنوان یک سریال بالقوه، اسلحه های بزرگی را به خدمت گرفته و با کارگردان فیلم دزدان دریایی کارائیب، گور وربینسکی و فوق ستاره اش، دپ متحد می شود – گروهی که تحت دستورات اکیدی قرار دارند تا کمی از فیلم های قدیمی را احیا کنند. جادوی دزدان دریایی کارائیب به کار این داستان در غرب وحشی می آید. در واقع، دپ اساساً در حال بازسازی بازی جک اسپاروی خود برای ایفای نقش تونتو است و ترکیب دیگری از میم و چیزهای عجیب و غریب را انتخاب می کند تا بومیان مشهور آمریکایی را احیا کند، البته با پرنده ای مرده روی سرش (موجودی سفت که شخصیت دائماً در حال تغذیه آن است) چیزی که یادآور کلاه سه شاخ سیاه اسپارو است. خارج از موتیف های وسترن و ادای احترام به این ژانر، چیز زیادی نمی تواند فیلم دزدان دریایی کارائیب را از فیلم The Lone Ranger جدا کند، و وربینسکی همچنان شیفته طرح های آرایشی استادانه ای است که بازیگران نقش مکمل را بدبخت نشان می دهد، اگر چیزی باشد که این فیلمساز دوست دارد، قاب پر از زشتی و کثافت است.

 

نقد و بررسی فیلم The Lone Ranger

وربینسکی با هدف آوردن نگرش دزدان دریایی کارائیب به تکاور تنها، در واقع دنباله غرق اسپارو در سال 2007 «در انتهای جهان» را با طرح های متورم، رقص اکشن سفت و سریع کانال کشی می کند. ما صرفاً شاهد داستان اورجینال شخصیت عنوان نیستیم، بلکه یک طرح کلی از فساد وسترن و ساختار داستانی هستیم که فیلم را در سال 1933 افتتاح می کند، جایی که پسر جوانی در لباس تکاور تنها با یک تونتوی مسن در یک نمایشگاه ملاقات می کند و از آنجا  مجذوب داستان های آن مرد در مورد زمان سپری شده با جان رید می شود. این یک نقطه ورود مخرب به افسانه رنجر تنها است، با چسبندگی ثابت آن که حس سرعت فیلم را متوقف می کند. همچنین گروهی از دیوانه ها با رنگ آمیزی عجیب و غریب برای افزایش حس در این فیلم وجود دارند، از جمله هلنا بونهام کارتر در نقش رد هرینگتون، صاحب فاحشه خانه ای با پایی از عاج که مانند تفنگ است. چرا؟ از آنجایی که فیلمنامه میل به چیزهایی دارد که بسیار اندک به طرح داستان اضافه می کند، به جای رسیدگی به ضرورت، با خیال پردازی دکوراسیون مصرف می شود و زمان را از تولد تکاور تنها می گیرد تا در ماجراهای زائدی غوطه ور شود که بیشتر مخاطبان قادر به شناسایی آن خواهند بود.

 

سرآغازی بر یک فرانچایز جدید

هدف این فیلم تکاور تنها ایجاد برابری بین جان و تونتو است که اینبار از وضعیت دستیاری خود در فیلم های قبلی ارتقا یافته است و حتی بیشتر از قهرمان نقابدار در صفحه نمایش داده شده است. چرا که نه؟ گلوله‌های نقره‌ای، نقاب سیاه، اسب و تونتو (که در سرتاسر فیلم به «کمو سابه» او پرداخته می‌شود) همگی به حساب می‌آیند و این برداشت از «تکاور تنها» را با تجسم‌های قبلی حفظ می‌کند. عناصری که جز فقدان حس ترس و فرمان شجاعت نیست. ما تنها شاهد تولد عدالت غیرقانونی یا توسعه یک جنگجو همراه با مربی بومی آمریکایی وفادار او نیستیم. این بروکهایمر است که سعی می کند با شبیه سازی یکی از فیلم های قدیمی، یک فرنچایز فانتزی جدید را راه اندازی کند. علاقمندان می‌توانند جهت دانلود فیلم The Lone Ranger با زیرنویس فارسی به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید