نقد و بررسی فیلم The Patriot میهن پرست

توسط Alireza

فیلم میهن پرست افسانه ای است در مورد بیهودگی صلح طلبی، که در پس زمینه جنگ انقلاب آمریکا روایت می شود. این فیلم هیجان انگیز و سرگرم کننده است، و مطمئناً ارزش دانلود را دارد اما ایده ای در آن وجود ندارد که بررسی متفکرانه در برابر آن مقاومت کند. در این فیلم بریتانیایی ها به عنوان فاحشه هایی جنتلمن یا هیولاهای سادیست دیده می شوند و آمریکایی ها به دو دسته تقسیم می شوند: شجاع یا شجاع تر. کسانی که علاقه جدی به این دوره دارند، آن را یک کارتون خواهند یافت و کسانی که در فیلم های اکشن تابستانی بزرگ شده اند، آن را بیشتر از بقیه محرک می بینند.

 

نقد و بررسی فیلم The Patriot میهن پرست

معرفی فیلم The Patriot

فیلم سینمایی میهن پرست یک فیلم جنگی تاریخی به کارگردانی رولند امریش و نویسندگی رابرت رودات و با نقش آفرینی مل گیبسون، کریس کوپر، هیث لجر، جیسون ایساکس است. میهن پرست ساختهٔ شرکت فیلم سازی سنتروپولیس بوده و توسط کلمبیا پیکچرز پخش شده است. این فیلم به طور عمده در مناطق روستایی شهرستان یورک، کارولینای جنوبی ساخته شده است. میهن پرست رویدادهای واقعی جبهه جنوبی جنگ انقلاب آمریکا را روایت می کند، اما به خاطر به تصویر کشیدن جنایات برخی از چهره های تاریخی جنجال برانگیز شده است.

 

نقد و بررسی فیلم The Patriot میهن پرست

خلاصه داستان فیلم The Patriot

در ایالت کارولینای جنوبی در قرن ۱۸، «بنجامین مارتین» (مل گیبسون) ۷ فرزند دارد. «گابریل»، فرزند بزرگ او، برخلاف میل پدر و افکار او در مورد جنگ، به نیروی ارتش آمریکا می پیوندد. گابریل، پس از زخمی شدن در نبرد، به خانه برمی گردد. در جنگِ کارولینای جنوبی در سال ۱۷۷۶ دو پسر بنجامین مارتین توسط کت قرمزهای ارتش انگلیس کشته می شوند. و علی رغم این که بنجامین مخالف جنگ بوده، مجبور می شود در جنگ شرکت کند و به عنوان فرمانده شبه نظامی ها با انگلیس به مقابله بپردازد.

 

نقد و بررسی فیلم The Patriot

مل گیبسون در یک اجرای قدرتمند و موثر در نقش یک مرد بیوه به نام بنجامین مارتین با هفت فرزند را بازی می کند. او به اندازه کافی نبرد را در جنگ های فرانسه و هند به چشم دیده و از چیزهایی که در مورد خودش یاد گرفته وحشت دارد. او با پادشاه جورج قراردادی را توصیه می کند. در مورد اصولش توسط یک رفیق قدیمی (کریس کوپر) پرسیده می شود و او پاسخ می دهد: “من یک پدر و یک مادر هستم. من تجمل اصول و نظم را ندارم.” اما او خیلی زود وادار می شود که وارد میدان شود، چرا که سرهنگ هیولای بریتانیایی، ویلیام تاوینگتون (جیسون آیزاکس)، پسر بزرگ مارتین، گابریل (هیث لجر فقید، جوکر) را دستگیر می کند و او را می برد تا به دار بیاویزد، البته پس از آن که ابتدا به یکی از پسران مارتین تیراندازی کرده و خانه او را به آتش می کشد.

از آنجایی که مارتین صرفاً مجروحان هر دو طرف را در خانه اش مداوا می کند، این امر بیش از حد افراطی و در درازمدت برای بریتانیایی ها بسیار نابخردانه به نظر می رسد، زیرا مارتین کمابیش به تنهایی مغز متفکر شکست آنها می شود. باید تعداد زیادی افسر بریتانیایی با درجه ظالمیت کمتر بوده باشند – اما هیچ کدام هدف فیلمنامه را که نشان دادن عصبانیت مارتین از غم، خشم و نیاز به انتقام است، برآورده نمی کنند.

 

خشونت یکی از بارزترین عناصر فیلم The Patriot

سکانس زیر ناراحت کننده ترین سکانس فیلم است. مارتین و پسرانش در جنگل پنهان می شوند و برای تاوینگتون و سربازانش کمین می کنند. در نهایت نبرد به نبرد تن به تن ختم می شود (با استفاده از مارتین تاماهاوک). گابریل آزاد می شود و پسران کوچکتر طعم خون را می چشند («خوشحالم که آنها را کشتم!» یکی از تایک ها فریاد می زند. «خوشحالم!»). صحنه های قتل عام فیلم بیشتر از قتل های متعدد در فیلمی مانند شفت تأثیر می گذارد، زیرا آنها شخصی هستند، نه فنی؛ سربازان فردی، ترسیده و ناآماده، برای جان خود می جنگند، در حالی که در فیلم های اکشن مدرن، بیشتر قربانیان اهداف آرکید هستند.

در این فیلم بازیگران بزرگ جنگ (جورج واشنگتن و کینگ جورج) دور از صفحه نمایش هستند، اگرچه ما با ژنرال کورنوالیس (تام ویلکینسون)، رهبر بریتانیایی که رفتار «نجیب زاده» جنگ را ترویج می کند و تاوینگتون را به خاطر وحشیگری اش سرزنش می کند، ملاقات می کنیم. با این حال، زمانی که آمریکایی ها از «جنگ منصفانه» و اتخاذ تاکتیک های چریکی ضربه و فرار علیه بریتانیایی ها (که در صفوف منظم تیراندازی می کنند خودداری می کنند)، کورنوالیس آنقدر در تنگنا قرار می گیرد که به سرهنگ شرور اجازه می دهد تا اقدامات لازم را انجام دهد تا بنجامین مارتین را پایین بکشد ( که در حال حاضر به افسانه ای به عنوان “شبح” شناخته می شود).

صحنه های نبرد فیلم در دو رنگ عرضه می شوند – دلخراش و دور از ذهن. دو نبرد در ابتدای فیلم به راحتی در میدان های باز که از پنجره های بالای خانه ها قابل مشاهده است، انجام می شود، بنابراین تماشاگران صندلی هایی عالی برای نمایش دارند و می توانند نریشنی در حال اجرا ارائه دهند. بدون شک نبردهای انقلابی درست همان جا در مرتع درگرفت، اما آیا بنجامین مارتین به بچه هایش اجازه می داد پشت پنجره ها بایستند یا به آنها می گفت که در انبار پنهان شوند؟ نبردهای «واقعی» آزمایش های طاقت فرسایی برای مردان و اسب ها هستند، زیرا سربازان به سوی آتش مرگ می روند، و بازماندگان شمشیرهای خود را بیرون می کشند یا سرنیزه های خود را برای نبرد غرق در خون بعدی در مکان هایی نزدیک تعمیر می کنند. صحنه ها توسط کارگردان، رولاند امریش، به خوبی بر روی فیلمنامه ای از رابرت رودات، همان مردی که “نجات سرباز رایان” را نوشته بود، سوار می شود و صحنه های نبرد به همان اندازه وحشتناک هستند. علاقمندان می‌توانند جهت دانلود فیلم The Patriot با زیرنویس فارسی و بدون سانسور به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید