معرفی و نقد سریال The Sandman مرد شنی

معرفی و نقد سریال The Sandman

معرفی، نقد و بررسی سریال مرد شنی یا سندمن

پس از تقریباً 30 سال، اقتباسی از معروف ترین سری کمیک نیل گیمن، The Sandman، ساخته شد تا آن مجموعه کمیک را از طریق نتفلیکس روی مانیتورها ببرد. داستانی که ظاهراً در بین نسل ها مشهور است، از خدایان و شیاطین تشکیل شده است. آخرین شماره این مجموعه کمیک معروف جهان در سال 1996 منتشر شد. یافتن تعادل مناسب در اقتباس از یک سری کمیک از قبل معروف شده، کار آسانی نیست. برای اطمینان از رضایت طرفداران قدیمی در حالی که مخاطبان جدید و گسترده تر را هدف قرار می دهند، تلاش زیادی لازم است. صادقانه بگویم این یک کار ظریف و دشوار است.

معرفی سریال The Sandman

سریال مرد شنی یک سریال درام فانتزی آمریکایی است که بر اساس کتابی کمیک (۱۹۸۹–۱۹۹۶) نوشته نیل گیمن و توسط دی سی کامیکس ساخته شده است. این سریال توسط خود گیمن، دیوید اس. گویر و آلن هاینبرگ برای سرویس استریم نتفلیکس ساخته شده و توسط DC Entertainment و Warner Bros. Television تولید شده است. مانند مجموعه ی کمیک، سریال سندمن، داستان دریم/مورفئوس، مرد شنی را روایت می کند. در این سریال تام استوریج به عنوان شخصیت اصلی و بوید هالبروک، ویوین آچمپونگ و پاتون اسوالت در نقش های فرعی بازی می کنند.

روند ساخت و توسعه‌ی سریال سندمن

تلاش ها برای اقتباس از مرد شنی آن هم برای فیلم سینمایی در سال 1991 آغاز شد، اما سال های سال در گرداب توسعه فرو رفت. در سال 2013، گویر یک اقتباس سینمایی از این مجموعه را برای برادران وارنر ارائه کرد. گویر و گیمن قرار بود در کنار جوزف گوردون-لویت، که قرار بود بازیگری و احتمالا کارگردانی شود، تهیه کنندگی را بر عهده بگیرند. با این حال، گوردون-لویت به دلیل اختلافات سلیقه در سال 2016 کنار رفت. به دلیل روند توسعه طولانی فیلم، برادران وارنر تمرکز خود را به سمت ساخت یک سریال تغییر داد. نتفلیکس در ژوئن 2019 قراردادی را برای تولید سریال امضا کرد و فیلمبرداری آن از اکتبر 2020 تا آگوست 2021 به طول انجامید.

شروع داستان سریال مرد شنی

مورفئوس یا دریم (رویا)، تجسم رویاها و یکی از هفت اِندلِس (بی پایان)، در یک مراسم غیبی در سال 1916 ‏اسیر و مهروموم می شود. پس از 106 سال اسارت، دریم فرار می کند و برای بازگرداندن نظم به قلمروی خود، ‏عالم رویا، دست به کار می شود.‏

نقد و بررسی سریال سندمن

سریال The Sandman در 5 آگوست 2022 و یک قسمت دیگر در 19 اوت پخش شد. در نوامبر 2022 نیز، برای فصل دوم تمدید شد. سریال سندمن عموماً نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرده است که با تمجید از طراحی، تولید، لباس ها، وفاداری به کمیک، جلوه های بصری و اجرای بازیگران به ویژه استوریج و دیوید تیولیس همراه بوده است.

چند قسمت اول بیشتر حول محور دنیایی فانتزی می چرخد. اما حسن سریال مرد شنی این است که شما را در قسمت اول جذب خود خواهد کرد. داستان به قدری گیرا است که در لحظه ای که شروع به تماشای آن می کنید، در دنیای فانتزی غرق خواهید شد. تغییر قابل توجهی با بازفرستادن جان کنستانتین در نقش یوهانا که توسط جن کولمن بازی شده است، ایجاد شده است. او به عنوان قهرمان داستان در نظر گرفته شده است زیرا او آسیب های ناشی از شیاطین و جادوگران آماتور را پاک می کند. او فردی با وجدان است که در حین تماشای سریال، قلب مردم را به دست خواهد آورد.

در کل سریال، کلیف هنگرهای زیادی وجود دارد و هیجان زیادی حاکم است. گاهی اوقات زمان خیلی سریع می ‏گذرد و گاهی اوقات احساس می کنید زمان خیلی کند رد می شود. شما در سریال سندمن متوجه جهش از دوره ‏های مختلف به شهرها و حتی قلمروهای مختلف خواهید شد. اما به ما اعتماد کنید؛ هنگام ‏تماشای سریال مرد شنی هرگز لحظه ای کسل کننده وجود نخواهد داشت. بازیگران این سریال تلویزیونی، فوق ‏العاده با استعداد هستند. همه آنها بازیگرانی تاثیرگذار هستند.‏

بررسی داستان و شخصیت های سریال The Sandman

یوهانا کمی خودشیفته است اما یک شیطان کش بی باک است. وقتی متوجه می شود که معشوق سابقش ریچل در حال مرگ است، احساس گناه شدیدی در درون او جریان میابد. علی رغم تلاش مورفئوس (استوریج) برای مرگ بی درد ریچل، یوهانا هنوز نمی تواند احساس گناه و غم را متوقف کند.

با بازی لوسیفر توسط گوندولین کریستی تغییر دیگری ایجاد شده است. در مجموعه کتاب های مصور، این شخصیت یک شخصیت مرد با پوست قرمز، دو شاخ روی سر و یک دم نوک تیز در پشت بود. لوسیفر حتی در تفسیر انجیل نیز، همیشه یک شخصیت مرد در نظر گرفته شده است. بنابراین انتخاب یک زن در سریال سندمن که یک اقتباس است، تغییری بزرگ و محسوس برای مخاطب خواهد بود. لوسیفر به دلیل غرور و اعتماد به نفس بالای او در مورد زیبایی اش از بهشت ساقط شده. بشریت از دید او حسود بوده و ایفای نقش لوسیفر از کریستی، زیبایی فرشته وار او را به تماشاگران نشان می دهد. شخصیت او ترسناک است، اما به عنوان یک زن، او همزمان دارای ویژگی های نرم و خشن در ظاهر و شخصیت خود است.

شخصیت جان دی، با بازی تیولیس، آن حس ظالمانه اما ساده لوحانه را در شخصیت خود دارد. او بدون شک ‏یک بازیگر بزرگ است که نقش خود را به خوبی بازی کرده است. البته سریال ‏The Sandman‏ ممکن است ‏برای برخی افراد کمی تاریک باشد، زیرا صحنه های زیادی دارد که در آن اجساد در حال انفجار هستند، اعضای ‏بدن بریده می شوند و شیاطین از دهان مردم خارج می شوند. اما به طور کلی سریالی واقعاً جذاب و گیرا است. ‏این مجموعه شما را در مانیتور پیش رویتان به زنجیر می کشد. صحنه های زیادی وجود دارند که شما را از جا ‏می پرانند.‏

در اپیزود انیمیشنی رویای هزار گربه (Dream of a Thousand Cats)، ساندرا اوه به جای Cat Prophet، رزی دی در نقش بچه گربه تابی، دیوید گیاسی در نقش گربه خاکستری، جو لیست در نقش گربه سیاه، نیل گیمن در نقش کلاغ جمجمه حرف زده اند.

سریال سندمن با وجود چند تغییر بزرگ که در اقتباس ایجاد شده است، مورد پذیرش طرفداران قرار گرفته است و آن انتظار طولانی برای همه طرفداران Sandman در سراسر جهان مثمر ثمر بوده؛ و مخاطبین سریال های تلویزیونی نیز آن را دوست داشته اند. حتی برای افرادی که به تازگی با داستان جالب مرد شنی مواجه شده اند، تماشای آن لذت بخش است.

Related posts

نقد و بررسی فیلم چینی Polar Rescue نجات قطبی

نقد و بررسی سریال کره ای Moving‏ متحرک

نقد و بررسی سریال Midsummer Night شب نیمه تابستان