نقد و بررسی فیلم انیمیشن The Tiger’s Apprentice شاگرد ببر 2024

معرفی انیمیشن The Tiger’s Apprentice

در نگاه اول با توجه به حضور صداپیشگانی که همه از آسیایی های معروف هالیوود هستند، به نظر می رسد فیلم انیمیشن شاگرد ببر، پیشرفت بزرگی برای بازنمایی هنرهای رزمی آسیایی در سینمای انیمیشنی باشد، چرا که صدا دادن به شخصیت ها کار یک سری بازیگر مشهور آسیایی است؛ یئو، هنری گلدینگ، لوسی لیو، ساندرا اوه، بوون یانگ و گرتا لی. با توجه به فیلمی که از این همکاری بزرگ حاصل شده، به نظر می رسد که سازندگان فیلم آنقدر زمان و انرژی صرف جذب بازیگران خوب کرده اند که برای سرمایه گذاری روی خود فیلم، اندکی کم آورده اند و نتیجه نهایی فیلمی شده که دارای چند لحظه سرگرم کننده و شکوفایی بصری خوب است، اما به اندازه کافی برای دوری از کلیشه ها توان ندارد.

 

بررسی خط داستانی فیلم شاگرد ببر

در مرکز داستان فیلم، تام لی (براندون سو هو) قرار دارد که از دوران کودکی توسط مادربزرگش (Kheng Hua Tan) در خانه ای در سانفرانسیسکو بزرگ شده است، خانه ای که آن قدر مملو از طلسم است که بسیاری در محله گمان می کنند که مادربزرگ او یک ساحره است. تام شبیه یک دانش آموز 15 ساله دبیرستانی معمولی به نظر می رسد، اما وقتی یک قلدر را در طی یک دعوا در راهرو ها به نحوی به سقف می چسباند، خودش شروع به شک می کند که یک جای کار در وجودش می لنگد. متأسفانه، این عمل توجه لو (یو) را به خود جلب می کند، یک شخصیت بدخواه که خواهان یک گردنبند جادویی است که مادربزرگ از آن محافظت می کند، گردنبندی با قدرت های ماورایی که در صورت افتادن در دستان اشتباه می تواند منجر به تخریبی غیرقابل تصور شود.

اکنون که تام گردنبند را در اختیار دارد، توسط هو (گلدینگ)، ببری که می تواند به شکل انسان درآید به شاگردی گرفته می شود. هو یکی از دوازده نماد زودیاک چینی است و سوگند یاد کرده از بشریت در برابر شیطانی که همان لو باشد، محافظت کند. هو با اکراه نقش مربی تام را بر عهده می گیرد و شروع به آموزش راه های نگهبانی به او می کند. او همچنین او را به سایر اعضای تیمش معرفی می کند که از برجسته ترین آن ها می توان به اژدها میسترال (اوه) و موش حیله گر، سیدنی (یانگ) اشاره کرد. نبردهای متعددی بین نیروهای خیر و شر در جریان است تا اینکه سرنوشت جهان در دستان تام قرار بگیرد.

 

انیمیشن The Tiger’s Apprentice صداپیشگانی جذاب اما رنگ و لعابی کم دارد

هنگامی که از فهرست تأثیرگذار بازیگران و جذابیت اولیه محیط، مضامین و شخصیت های خاص آسیایی عبور می کنیم، واقعاً چیز زیادی در فیلم شاگرد ببر، جدید و نوآورانه یا خلاقانه تلقی نمی شود. من رمان The Tiger’s Apprentice: Book One (شاگرد ببر: کتاب اول 2003) نوشته لارنس یپ (کتاب اول از این سه گانه) را نخوانده ام، اما نگاهی گذرا به خلاصه داستان در ویکی پدیا نشان می دهد که راهِ داستانی که زمانی به صراحت تلاش می کرده اساطیر چینی را در بافتی مدرن پیاده کند تا زمانی که آن را به تصویر بکشد، هموار شده است. این داستان شبیه یک حماسه فانتزی دیگر در فرم داستان های هری پاتر و کپی های مختلف از داستان های فانتزی که در آن یک بچه معمولی متوجه می شود که قدرت های خارق العاده ای دارد و برای کاوش کامل ماجرای زندگی اش، کار به نشر چندین جلد کتاب می کشد. سازندگان فیلم به جای ارائه چیزهای جدید و بالقوه ی جالب به بینندگان جوان، صرفاً به ارائه بیشتر همان چیزهای قدیمی راضی هستند. در نتیجه، فیلم شاگرد ببر، یکی از آن فیلم های تخیلی است که در آن می توانید به راحتی هر طرح داستانی را مدت ها قبل از اجرای آن پیش بینی کنید، در عین حال برای یادآوری هر اتفاقی که پس از آن در آن کلیشه ها رخ داده است تلاش می کنید.

 

نقص کلیدی فیلم The Tiger’s Apprentice

نقص کلیدی دیگر این است که فیلم شاگرد ببر به نوعی دارایی اصلی و بزرگ خود را هدر می دهد: منظورم همان بازیگران شگفت انگیز است. ممکن است فکر کنید که با مجموعه ای از بازیگران با آن ظرفیت، به هر یک از آن ها زمان داده می شود تا بدرخشند، اما به لطف ترکیبی از روایت عجولانه و زمان کوتاه (زمانی که فیلم شروع به پخش تیتراژ می کند به سختی 80 دقیقه از زمان فیلم گذشته)، بسیاری از مشارکت های آن ها در نهایت به حاشیه کشیده می شود. به جز یئو و گلدینگ که نقش دو شخصیت اصلی را بازی می کنند و یانگ که نقش کمدی فیلم را ایفا می کند، هیچ یک از بقیه نمی توانند تاثیر زیادی بگذارند، به طوری که اگر گرتا لی، بازیگر نقش خرگوش، حتی یک خط دیالوگ داشت، حتماً آن را نمی شنیدم. به طرز عجیبی، در زمانی که به نظر می رسد همه از طولانی بودن فیلم ها شکایت دارند، این فیلم می توانست 20 دقیقه بیشتر طول بکشد تا حداقل کمی به شخصیت ها پر و بال داده شود.

 

آنچه که فیلم Tiger’s Apprentice را امیدوارکننده می کند

فیلم شاگرد ببر، فی نفسه فیلم درب و داغانی نیست؛ برخی از انیمیشن ها قابل توجه هستند و چند لحظه ی خنده دار نیز وجود دارد، اما یکی از آن فیلم های خسته کننده است که به نظر می رسد فقط همه عناصر را برای یک فیلم واقعاً نوآورانه جمع کرده است و سپس موفق به ساخت بسیاری از آن ها نمی شود. حتی ممکن است به اندازه کافی پر جنب و جوش و رنگارنگ باشد که بینندگان جوان را به طور معقولی راضی نگه دارد. شاید اگر تعداد زیادی آن را تماشا کنند، باعث ساخت دنباله ای باشد که زمان بیشتری برای کشف اسطوره ها و شخصیت های امیدوارکننده بگذارد، آن هم به روشی که بازیگران و ما شایسته آن هستیم.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Tiger’s Apprentice با زیرنویس فارسی به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن بدون سانسور نهایت لذت را ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)