نقد و بررسی فیلم The Whale نهنگ

توسط Alireza

فیلم The Whale نهنگ

سینمایی نهنگ فیلمی نفرت انگیز است، اما نقش‌ های آن بی نظیر ایفا شده اند.

فیلم وال در زیر نقاب احساساتی بودن، به ترسناک بودن شخصیت اصلی خود نگاه می کند، اما همچنین تبادلات ریز و تیز بین شخصیت هایش را ارائه می دهد که با صداقتی پررنگ آمیخته شده است. این همان فیلمی است که احتمالاً اگر فقط بخواهید یک بحث آگاهانه و متفکرانه در مورد آن داشته باشید، باید ببینید، و البته از آن سو، فیلمی است که احتمالاً مایل به دانلود و تماشای آن نباشید.

 

نقد و بررسی فیلم The Whale نهنگ

معرفی فیلم The Whale

نهنگ یک فیلم درام روان شناختی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی دارن آرونوفسکی و نویسندگی ساموئل دی. هانتر است که بر اساس نمایشنامه اش به همین نام در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است. برندان فریزر، سادی سینک، هونگ چاو، تای سیمپکینز و سامانتا مورتون در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند و داستان یک معلم ادبیات منزوی و فوق العاده چاق را به پرده می کشد که سعی دارد رابطه خود را با دختر نوجوانش زنده کند.

فیلم نهنگ در هفتاد و نهمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز در تاریخ 4 سپتامبر 2022 به نمایش درآمد. این فیلم در 9 دسامبر در ایالات متحده اکران محدودی داشت، قبل از اکران گسترده در 21 دسامبر توسط A24. این فیلم منتقدان و تماشاگران را دو قطبی کرد، اگرچه بازی های بازیگران، به ویژه بازی های فریزر و چاو، مورد تحسین شدید قرار گرفت. در مقابل بودجه 3 میلیون دلاری، 50 میلیون دلار فروش داشته است. فریزر برای بازی خود برنده بهترین بازیگر مرد در جوایز اسکار، جوایز منتخب منتقدان و جوایز انجمن بازیگران سینما شد و همچنین نامزد جوایز گلدن گلوب و جوایز فیلم آکادمی بریتانیا شد. این فیلم همچنین برنده جایزه اسکار بهترین گریم و مدل مو شده و نامزدی بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای Chau و همچنین نامزدی جایزه انجمن تهیه کنندگان آمریکا برای بهترین فیلم سینمایی را دریافت کرده است.

 

درآمدی بر هنر فیلمسازی آرونوفسکی

این فیلم خود را با فیلم های دارن آرنوفسکی به طور کلی هماهنگ می کند، فیلم هایی که نشستن پای آنها چالش برانگیز است. کارگردان به این خاطر بدنام است که بازیگرانش (و مخاطبانش) را از بین می برد، چه جنیفر کانلی معتاد ‏در  فیلم مرثیه ای برای یک رویا، چه میکی رورک، ورزشکار سالخورده در فیلم کشتی گیر و چه بالرین وسواسی، ناتالی پورتمن در فیلم قوی سیاه. اگرچه برای ثبت، من به طور کلی از طرفداران کارهای آرونوفسکی هستم.

اما تفاوت آن فیلم ها با “نهنگ” در هدف آنهاست، چه شکوه هنرشان باشد و چه هیجان تحریک آنها. در آن فیلم ها رنگ و بویی وجود دارد، غیرقابل پیش بینی هستند، جسارتی غیرقابل انکار دارند و سبکی فاخر. آنها دارای تصاویری هستند که احتمالاً قبلاً یا پس از آن هرگز ندیده اید، اما بدون شک پس از آن با شما خواهند ماند.

آرونوفسکی گفته‌است که بیش از یک دهه تلاش کرده تا این فیلم را بسازد، اما نتوانسته‌است این کار را انجام دهد، زیرا برای یافتن بازیگر مناسب برای ایفای نقش چارلی ناکام مانده بود. پس از دیدن بخش‌هایی از اجرای فریزر در تریلر سفر به انتهای شب (۲۰۰۶)، او به این نتیجه رسید که فریزر می‌تواند انتخاب خوبی برای این نقش باشد.

 

نقد و بررسی فیلم The Whale نهنگ

نقد و بررسی فیلم وال (نهنگ)

فیلم نهنگ ممکن است در ابتدا احساس ملایم تری داشته باشد، اما به نظر می رسد هدف اصلی آن چسباندن دوربین روی سه پایه‌ای در برابر برندن فریزر و التماس به ما برای فرو رفتن در نقش فردی فوق العاده چاق که وزنی 300 کیلویی دارد و غرق شدن در وخامت اوضاع اوست. در تئوری، قرار است با نتیجه گیری فیلم برای او ترحم کنیم یا حداقل برای وضعیت اسفناک جسمی و روانی اش، با او همدردی کنیم. اما در واقعیت، حال و هوای کلی فیلم سمت و سویی از یک مرد جذاب بیمار دارد. در فیلم، او روبروی شما نشسته، البته در حالی که تلاش می کند از روی کاناپه بلند شود و میز را با یک فشار خرد کند. او آنجاست، در حالی که نارسایی احتقانی قلب را در گوگل جستجو می کند، و همچنان چون یک وال غذا می خورد. ما این سمت صفحه نمایش نشسته ایم و تخمه و پاپ کورن را دانه دانه می خوریم، در حالی که فریزر را تماشا می کنیم که آن مرغ های سوخاری چرب را مستقیماً از سطل قورت می دهد یا یک پیتزای دو نفره را دو لقمه می کند. به نظر می رسد پیامی که نهنگ ما را با آن به خانه می فرستد این است: خدا را شکر که ما جای او نیستیم.

 

فریزر، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در اسکار 2023

در افراط های این رویکرد، فریزر گرما و انسانیت بیشتری نسبت به آنچه معمولاً در صفحه ارائه می شود به نقش می آورد. اول صدایش را می شنویم. چارلی یک استاد نویسندگی کالج است که به دانش آموزانش به صورت آنلاین از پشت مربعی سیاه آموزش می دهد و این چنین صدای خوشایند و طنین اندازی را با نجابت و طنز همراه می کند. فریزر برای مدتی دور از جامعه بوده است، اما تناقضات او همیشه او را به یک حضور جذاب در پشت صحنه آموزش هایش تبدیل کرده است؛ تضاد هیکل بزرگ و روحیه بازیگوش او. او با چشمانش در این فیلم کارهای زیادی انجام می دهد، تا نگاهی اجمالی به روح شیرین اما شکنجه شده چارلی داشته باشیم و ظرافتی که او می تواند منتقل کند تا حد زیادی باعث می شود که فیلم نهنگ قابل تحمل شود. در عوض، آرنوفسکی اصرار دارد که بین ستم ناشی از چاقی و ملودرام انحراف ایجاد کند و فریزر در وسط آن گیر کرده است و کنجکاوی در این مورد به نمایش گذاشته شده است.

وب‌سایت جمع‌آوری نقد Rotten Tomatoes، بر اساس 330 بررسی، با میانگین امتیاز 6.6/10، 65% تایید را گزارش کرده است. اجماع منتقدان سایت چنین می‌گوید: «نهنگ که توسط برندن فریزر اجرا می‌شود، آهنگی از همدلی می‌خواند که اکثر بینندگان را غمگین می‌کند». متاکریکت، بر اساس 57 نقد، نشان دهنده “بررسی های مختلط یا متوسط” است. به گزارش مووی وب، این فیلم منتقدان و مخاطبان را دو قطبی کرده. علاقمندان می‌توانند جهت دانلود فیلم The Whale به انیمه لیست مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه فرمایند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید