نقد و بررسی انیمه Toaru Ossan no VRMMO Katsudouki نمایش زندگی واقعیت مجازی از یه شخص خاص

سیر و پیدایش انیمه Toaru Ossan no VRMMO Katsudouki

«یک نمایش آغاز تا پایان از زندگی بازی آنلاین واقعیت مجازی چندین بازیکنه یک یارو سن بالا» یک سری رمان ژاپنی نوشته شینا هوواهووا (Shiina Howahowa) است که طرح هایش را یاماادا (Yamaada) زده است. از 2013 ژانویه انتشار آنلاین خود را در وبسایت انتشار رمان آنلاین کاربرمحور شوستسوکا نی نارو (Shōsetsuka ni Narō) آغاز کرد و در اوت 2016 به وبسایت آلفاپلیس (AlphaPolis) انتقال پیدا کرد. همچنین بعد ها حقوقش به آلفاپلیس داده شد که از فوریه 2014 بیست و هشت جلد از آن را به انتشار رساندند. یک نسخه مانگا به نقش زنی شویا ریکودو (Shūya Rikudō) نیز در ژوئن 2014 انتشار خود را آنلاین از طریق وبسایت مانگای آلفاپلیس آغاز کرد و در یازده جلد تانکوبون جمع آوری شده است. مانگا به صورت دیجیتال به زبان انگلیسی در آلفا مانگا منتشر می شود. یک نسخه انیمه تلوزیونی به تولید ماهو فیلم (Maho Film) و کارگردانی یوایچی ناکازاوا (Yuichi Nakazawa) از 3 اکتبر تا 19 دسامبر 2023 از توکیو ام اکس (Tokyo MX) و سایر شبکات به پخش رسید.

آهنگ تیتراژ آغازین انیمه «نویسنده جادو» (Magic Writer) به اجرای ساجی (Saji) است، در حالی که آهنگ تیتراژ پایانی آن «دستورپخت امید» (Kibō no Recipe) را میهو اوکاساکی (Miho Okasaki) ساخته است. ارتباطات میوز (Muse Communication) سریال را برای پخش در آسیای جنوب شرقی و کرانچی رول (Crunchyroll) برای پخش بیرون از آسیا مجوزدهی کردند. چکیده داستان Toaru Ossan no VRMMO Katsudouki کارمند اداره مجرد سی و هشت ساله تایچی تاناکا (Taichi Tanaka) اهمیت زیادی به زندگی اش نمی دهد و روز هایش را به عنوان یک گرگ تنها در دفتر یا چهاردیواری خودش در حالی سپری می کند که با گستره عظیمی از بازی های ویدیویی کلنجار می رود. یک نوع جدید از این بازی ها به نام «یک زندگی رایگان آنلاین دیگر» آخرین مورد اضافه شده به کلکسیونش است، پس زمان زیادی را به بازی کردن آن اختصاص می دهد. اما او قطعا یک بازیکن عادی که با عجله از یک ماجراجویی به ماجراجویی دیگر می شتابد و هدفش این است که یکی پس از دیگری رؤسا را شکست دهد و پوزشان را به خاک بمالد نیست، کاملا برعکس! در دنیایی که بازیکن آزاد است هر کاری که دوست دارد بکند، او تصمیم می گیرد مهارتی را استاد شود که همه به درد نخور می دانند؛ او معجون هایی درست می کند که درست کردنشان زیادی دردسر دارد، و غذایی درست می کند که شدیدا و به طرز مسخره ای خوب است.

انگار که تمرکز روی این مهارت ها به خودی خود به قدر کافی عجیب و غریب نبود، حالا برای به دست آوردن مواد اولیه غذا ها و معجون هایش با هیولا هایی می جنگد که صد البته برای این کار فقط از سلاح های خودساخته عجیب الخلقه اش هم استفاده می کند! چراکه برای تایچی تنها یک چیز مهم است: حسابی خوش گذشتن! اما آیا این سرآشپز به تنها بودن خود ادامه می دهد یا آیا به زودی در این سفر دیوانه وارش در دنیای آنلاین یارانی به او ملحق می شوند؟

 


بازخورد مخاطب

این سریال جایزه خواننده «ششمین جایزه برتر رمان فانتزی آلفاپلیس» (The AlphaPolis 6th Fantasy Novel Grand Prize) را از آن خود کرد و تا کنون یک میلیون و پانصد نسخه در گردش دارد. جلد های نسخه مانگا در جدول پرفروش ترین آثار اوریکون (Oricon) دارای رتبه هستند. کاربری در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «تماشای این که شخصیت اصلی در ابتدای بازی چگونه از تمام مهارت های به درد نخور استفاده می کند که در نهایت به او اجازه می دهند تا بدون تکیه بر وجهه های دیگر مثل معجون و غذا که همیشه طبیعی فرض می شوند در آن جهان زنده بماند جالب است.

یک نفس از هوای تازه است، مخصوصا از آن جایی که بسیاری از داستان های بازی واقعیت مجازی اهمیت خاصی روی جنگ های تیمی و نقش های مختلف در یک گروه بازی فانتزی می گذارند و تاکید زیادی بر آن دارند. از آن جایی که این برای شخصیت اصلی یک مجموعه از گوشه هایی از بازی اش است، در ابتدا داستانِ در حال پرورش خاصی برای دنبال کردن نیست. در واقع فقط قسمت های کوتاه از این است که چطور شخصیت اصلی بازی اش را می کند. می توانید ببینید که چطور مهارت ها و سازه هایش را ارتقا می دهد و وضعیت هایی که با ندانم کاری حین لذت بردنش از بازی به سبک خودش و حتی وقتی که فقط سرش به کار خودش است گرفتار آن ها می شوند را تماشا کنید. همینطور که سریال جلو می روند اما اتفاقات جدیدی معرفی می شوند که به داستان در حال ادامه کمک می کنند و می توانید بیشتر راجع به جهان داخل بازی فانتزی واقعیت مجازی سریال یاد بگیرید». کاربر دیگری می نویسد: «این انیمه از تمامی جهات ژانر تکه ای از زندگی است.

 

بهترین انیمه تمام دوران ها نیست، اما واقعا با محیطش و این که شخصیت اصلی در قدم بعد چکار قرار است بکند درگیر شدم؛ این که برای چیز هایی که دنیا قرار است به سمتش پرتاب کنند از چه چیز هایی که در دستش است استفاده خواهد کرد. من کشته مرده شخصیت های ابرقدرت هستم اما این انیمه طوری نمونه خودش را انجام می دهد که لذت بخش باشد و حوصله سر بر نباشد. هر قسمت شما شخصیت اصلی را در حالی دنبال می کنید که با آمپاس جدیدی می جنگد. همینطور که تمرکز داستان تنها روی شخصیت اصلی است تماشای ترکیب ماجراجویی های تک نفره و گروهی بسیار تازه کننده است، تا زیادی به این یکی یا آن یکی دل نبندید و دلتان را هم نزند. تمام مدت همش می خواستم تنها یک قسمت بیشتر هم ببینم».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کرده اید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Toaru Ossan no VRMMO Katsudouki به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان