نقد و بررسی انیمه Tower of God برج خدا

پیش درآمدی برداستان انیمه برج خدا Tower of God

برجی وجود داره که افراد برگزیده ای به نام “رگیولار” یا هنجار رو با وعده برآوردن عمیق ترین خواسته های اونا احضار می کنه. چه ثروت بخوان، چه شهرت، چه اقتدار، یا یا هر چیز دیگه ای که از این ها هم فرا تر بره. کسایی که به بالا می رسن، هر چیزی که بخوان در انتظارشونه.

بمِ بیست و پنجم، پسریه که در تمام عمرش فقط یه غار تاریک، لباسایی کثیف و یه نور دست نیافتنی رو می شناخته. بنابراین وقتی دختری به نام ریچل از طریق اون نور نزد اون میاد، تمام دنیای اون تغییر می کنه. اون که با ریچل دوست شده، چیزهای مختلفی در مورد دنیای بیرون از اون می آموزه. اما وقتی ریچل می گه که باید اون رو ترک کنه تا از برج بالا بره، دنیای زیبای اون فرو می ریزه. با خودش عهد می بنده که دنبال اون دختر بره و می ره سراغ برج تا یه معجزه رخ بده.

به این ترتیب سفر بم آغاز می شه، پسر جوانی که برج اون رو انتخاب نکرده، اما دروازه های اون رو خودش باز می کنه. اونا امثال اون رو ایرگیولار یا ناهنجار می نامن؛ موجوداتی که هر بار که پا به داخل برج می ذارن، پی و اساس برج رو به لرزه در میارن.

سناریو:

فکر کنین باید یه آزمون اضافی به بم بدین؛ به نظرتون بهترین آزمون چیه؟

الف: آزمونش این باشه که فقط خودش کارا رو انجام بده تا شخصیتش در طول داستان تقویت بشه و بدون اینکه دیگران به اون کمک کنن، نشون بده که چه تواناییایی داره.

ب: به اون آزمونی بدیم که بیشترشو خودش انجام بده، بنابراین هم نشون می ده که چه کاری می تونه انجام بده و در عین حال شخصیت های دیگه رو کامل کنه.

ج: این آزمونو بهش بدیم که کاری نکنه و وایسه یه گوشه تا بقیه ازش محافظت کنن.

د: هیچ کدام

اگه پاسخ شما گزینه جیمه، پس ممکنه به برخی از مشکلات دیگه تو نمایش اهمیت ندین، اما اگه الف یا ب یا دال گزینه های شمان، ممکنه زمان سختی برای عبور از سریال و تماشای اون بدون ایجاد سؤالات زیادی در مورد چیزهایی که پیش میاد، داشته باشین.

انیمه Tower of God اقتباس جدیدی از یه مانهوای کره ای به همین نامه (که من نخوندمش) که توسط Telecom Animation Film یکی از زیرمجموعه های TMS Entertainment که قبلاً Tokyo Movie Shinsha نامیده می شده، ساخته شده (سازنده کارآگاه کونان) و اونا عموماً آثار شایسته ای تولید می کنن. با این حال…

 

نقد و بررسی کارگردانی انیمه Kami no Tou

به این موارد اشاره می کنم در حالی که خودم از 10 به این انیمه 8 دادم، پس در نظر داشته باشین که خیلی خیلی با حساسیت این بررسی رو انجام دادم. کارگردان این سریال کم تجربه ست (البته فقط از نظر کارگردانی و گرنه تجربه انجام کارهای مختلف تو انیمه هایی مثل Neon Genesis Evangelion، Psycho-Pass، Megalo Box و Mieruko-chan رو داشته) و در نتیجه باعث می شه که کل نمایش یه مقدار از زرق و برق بیفته. کارگردان، سانو تاکاشی تقریباً هیچ تجربه ای در کارگردانی یه سریال کامل رو نداشته (اون فقط یه سریال کامل رو کارگردانی کرده که خیلی هم مشهور نیست)، بنابراین این که چرا اون برای مدیریت انیمه ای به محبوبیت و پیچیده بودن این یکی انتخاب کردن، جای سؤال داره. داستان از نظر روایی بدون تمرکز و متلاطمه. تصمیم استودیو برای 13 قسمته کردن انیمه هم جای سؤال داره.

 

بررسی باقی جوانب انیمه Tower of God

یکی دیگه از اجزای مضر احتمالی انیمه برج خدا، موسیقی متن اونه. در حالی که معمولاً یه موسیقی متن از کوین پنکین افسانه ای (Made in Abyss و Tate no Yuusha no Nariagari) می تونه مورد استقبال قرار بگیره، ولی مهم نیست که موسیقی متن فیلم چقدر خوبه؛ البته اگه به درستی در صحنه های مناسب ادغام نشده باشه. اگه منصف باشیم، احتمالاً این تقصیر کارگردان نبوده، بلکه به احتمال زیاد، صدابردار، یاماگوچی تاکایوکی بوده. در حالی که نمی تونم به طور قطع بگم چه کسی کارو خراب کرده، مطمئنم اگه به کوین پنکین بگن متن رو بخونه و یه موسیقی متن حماسی بسازه این کار رو عالی انجام می ده، پس مشکل باید بعد از اون باشه. موسیقی متن دارای برخی جنبه ها از موسیقی متن های حماسی شگفت انگیز مثل موسیقی متن ارباب حلقه هاست، اما در صحنه های تصادفی خیلی استفاده می شه که حداقل گاهی اعصاب منو خرد می کنه.

شاید این نظر نامطلوب باشد، اما من آرت و انیمیشن این سریال رو خیلی دوست دارم. البته، اگر شبیه لوپن به نظر می رسه، اما فکر می کنم این یک سبک آرت منحصر به فرده که می تونه خودش رو از لوپن متمایز کنه. این سریال دارای شخصیت‌ها و پس‌زمینه‌های رنگارنگیه و انیمیشن، اگرچه همیشه ثابت نیست، اما هرگز بد به نظر نمی‌رسه. چند مبارزه زیبا در بازی تاج و چند اکشن دیگه وجود داره که خیلی جذاب هستن. در حالی که این انیمه خیلی اکشن نداره، اما یه انیمیشن قوی ارائه می ده و آرت انیمه قطعاً حلقه ضعیف اون نیست.

ضعیف ترین مورد مربوط به سرعت داستان و تأثیریه که بر خود داستان ایجاد می کنه. این فصل واقعاً شبیه آرک آزمونقوس آزمونGsad شکارچیا از Hunter X Hunter ـه، اما در حالی که اون آرک می تونسته بدون هیچ زحمتی آزمون ها رو با سرعت یکنواخت طی کنه، خود آزمونا سرگرم کننده می شد، خیلی از تست‌های برج‌ اونقدر عجله دارن که قوانین رو به طور کامل درک نمی کنین و خود تست ها به استثنای بازی تاج دیدنی لذت بخش نیستن.

 

کلام آخر

امتیاز دادن به این نوع انیمه ها سخته، زیرا در عین اینکه سرگرم کننده هستن (اگر این نوع نمایش ها را دوست داشته باشین) و من از اون لذت بردم، اما اشکالات زیادی وجود داشت که باید به اونا اشاره می کردم. من در حال حاضر دارم دوباره انیمه رو با دوبله انگلیسی تماشا می کنم و مطمئناً فصل 2 رو در صورت پخش تماشا خواهم کرد، چون برخلاف این همه انتقاد کاملاً برام سرگرم کننده به حساب میاد.

به طور کلی، این انیمه سرگرم کننده ست اما ایراد هم داره. شخصیت‌های فرعی عالی هستن، خود داستان رازآلوده و دنیای جذابی داره، اما کارگردان ضعیفی داره، شخصیت اصلی بی‌تفاوتی داره و در نقطه‌ای عجیب تموم می شه.

جهت دانلود انیمه Kami no Tou با زیرنویس فارسی می تونین به انیمه لیست، مرجع دانلود فیلم و سریال مراجعه کنین و از تماشای اون لذت ببرین.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)