نقد و بررسی انیمه Uma Musume Pretty Derby اوماموسومه: دربی زیبا

سیر پیدایش انیمه Uma Musume Pretty Derby

«دختر اسبی پرتی دربی» یک سری چند رسانه ای ساخت سایگیمز (Cygames) است. یک بازی موبایل برای iOS و Android برای اواخر سال 2018 برنامه ریزی شده بود که بعدها به فوریه 2021 موکول شد. سپس یک سریال انیمه تلوزیونی سیزده قسمتی ساخت استودیو آثار پی ای (P.A. Works) از آوریل تا ژوئن 2018 به پخش رسید که از ژانویه تا مارس 2021 با فصل دومی به ساخت استودیو کای (Studio Kai) دنبال شد. در ادامه فصل سومی از اکتبر تا دسامبر 2023 روی آنتن رفت. یک مانگای spin-off به نام «Umayon» بر اساس این داستان ساخته شده بود که از جولای تا سپتامبر انیمه ای از آن به پخش رسید. در اکتبر سال 2022 یک انیمه وب کوتاه به نام «Umayuru» آغاز شد. یک انیمه وب دوم به نام «Uma Musume Pretty Derby: Road to the Top» در آوریل 2023 به طول چهار قسمت استریم شد. در نهایت، یک فیلم انیمه به اسم «Uma Musume Pretty Derby: Beginning of a New Era» اعلام شد که در ژاپن در مه 2024 روی پرده خواهد رفت.

 

آهنگ های تیتراژ این سری انیمه به صورت زیر هستند:

آهنگ تیتراژ آغازین فصل اول «Make Debut!» و اهنگ های تیتراژ پایانی این فصل به ترتیب ظاهر شدن در قسمت «برق بزن، بدرخش!» (Glow up Shine!)، «متشکرم، خدایا» (Arigatou, Kamisama)، «ستاره خاموش» (Silent Star)، «پیدا کردن تنها راه خودم» (Finding My Only Way)، و «اسطوره های اوماپیوی» (Umapyoi Densetsu) نام داشتند. آهنگ تیتراژ آغازی فصل دوم «دویدن سمت رویا!» (Yume wo Kakeru!) و آهنگ های تیتراژ پایانی این فصل به ترتیب ظاهر شدن «Nagi no Katachi»، «Meijiro Palmer»، «Dairaku Helios»، «Satono Diamond»، «Selun Sky»، «فائق آمدن بر روح» (Winning the Soul)، «تشویق نوری که از میان برگ های می تابد» (Komorebi no Eru)  و «دعایی کوچک» (Sasayaka na Inori) هستند. آهنگ تیتراژ آغازین فصل سوم «Soshite Minna no» و آهنگ های تیتراژ پایانی این فصل «درخشش از دست رفته» (Lost Shine) و «Akogare Challeng Dash!!» بوده اند.

 

چکیده داستان

در دنیایی بسیار مشابه به دنیایی که در آن زندگی می کنیم، اسب های مسابقه بزرگ گذشته شانس این را دارند که به عنوان دختران اسبی، دخترانی با گوش و دم اسب ها و سرعت و استقامت آن ها به دنیا بیایند. بهترین این دختران اسب به امید این که به شهرت و ثروت هم مسابقه دهندگان و هم آیدل ها برسند به دانشگاه تریسن توکیو (Tokyo’s Tracen Academy) می روند. هر فصل شخصیت های اصلی متفاوتی دارد که دلایل خودشان برای تلاش در رتبه آوردن در مسابقات و شرایط و ارتباطات خودشان با شرکت کنندگان دیگر را دارند؛ و هر کدام به شیوه خودشان برای این مسابقات تمرین و آماده سازی می کنند.

 

بازخورد مخاطب

کاربری در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «این سریال شاید مقداری سبک باشد اما خیلی به آدم کیف می دهد. سخت است که آدم در مسابقه ها شخصیت اصلی سپشال ویک (Special Week) و دوستانش را تشویق نکند، گرچه می دانید انیمیشن است نه یک مسابقه واقعی! شخصیت ها خیلی سرگرم کننده هستند و اهمیت دادن به آن ها راحت است. سریال مقداری فکاهی کمدی و جزئیاتی قابل توجه دارد… بیشتر از همه این مسئله که بعد از این که دختر های اسبی ببرند می توانند در یک کنسرت سبک آیدلی اجرا کنند. راستی اسم های شخصیت ها شاید مقداری اسکلانه به نظر برسند اما اسم اسب های مسابقه ژاپنی واقعی هستند. طراحی شخصیت ها متمایز هستند و انیمیشنش خوب است؛ مخصوصا هنگام مسابقه ها. در کل نمی توانم بگویم که هیچ چیز بهتر از این قرار نیست پیدا کنید، اما واقعا دلی به هر کسی که یک سریال انیمه سرگرم کننده و خوب می خواهد پیشنهادش می کنم». صاحب سایت A Girl And her Anime می نویسد: «من انیمه ورزشی دوست دارم و انیمه آیدل دوست دارم. دو نوع انیمه هستند که ویژگی ها و مسیر داستانی مشابهی دارند که هر دو به یک اندازه دراماتیک و تماشایشان هیجان انگیز است.

پس وقتی که شنیدم انیمه ای هست که هم مسابقه اسب و هم عناصر آیدلی دارد قطعا برایم جالب بود. یک وجه که خیلی راجع به انیمه دوست داشتم بخش بصری و انیمیشنش بود. آثار پی ای واقعا سرش کارشان را به خوبی انجام دادند. رنگ ها روشن و هیجان انگیز بودند اما داخل صورت آدم نبودند. چیزی که به لطف انیمه هایی که کار رنگ را درست انجام ندادند باعث شدند برایم مسئله باشد. تغییر پلت (Palette) رنگ ها در بعضی از نقاط هم واقعا احساسات شخصیت ها را بیرون می کشید. جمعیت شخصیت ها عالی بود. با این تعداد شخصیت قطعا یک دختر اسبی ای که قرار است بیشتر از همه دوستش داشته باشید را پیدا می کنید. شخصا شخصیتی که El Condor Pasa و Gold Ship داشتند را دوست داشتم. در کل، Uma Musume یک غافلگیری بود. اصلا انتظار نداشتم که خوب باشد. پیشنهاد می کنم که سه قسمت ببینید اگر دوست نداشتید ادامه ندهید. اگر از انیمه های ورزشی خوب خوشتان می آید اما لطفا این یکی را از دست ندهید. دو عدد از جذابیت های ژاپن را می گیرد و مخلوط می کنند و تماشای خوبی را به ارمغان می آورد».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کرده اید از شما دعوت می کند جهت دانلود انیمه Uma Musume Pretty Derby و فصل های دیگر آن به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

Related posts

نقد و بررسی فیلم چینی Polar Rescue نجات قطبی

نقد و بررسی سریال کره ای Moving‏ متحرک

نقد و بررسی سریال Midsummer Night شب نیمه تابستان