نقد و بررسی سریال وایکینگ ها: والهالا Vikings: Valhalla

نقد و بررسی سریال وایکینگ ها: والهالا Vikings: Valhalla

باید اقرار کنم که با شک و تردید شدید به سریال وایکینگ ها: والهالا نزدیک شدم. هرگز از طرفداران اصلی ژانر تاریخی نبوده ام و تا حدودی هم از فیلم و سریال های اکشن دوره ای خسته شده بودم؛ البته نادان بودم و ندیدم این سریال که دنباله سریال وایکینگ هاست، چه چیزهای جذابی می تواند ارائه دهد. بله، برای ورود به دنیای سریال والهالا باید تحمل بالایی برای دیالوگ های جذاب داشته باشید، اما در این سریال، درجه ای از جذابیت قدیمی و سنتی وجود دارد. این سریال آنقدر جذابیت دارد که مشخص شود سازندگان آن را جدی گرفته اند، اما از سوی دیگر، یک چشمک و لبخند نیز از طرف اکثر بازیگران وجود دارد که می دانند این سریال نمی تواند تکلیف شبانه ی مدرسه شان باشد و خود را در آن دنیا رها کرده اند. سریال والهالا با درس های کمتری از تاریخ، بیشتر ماجراجویی روزگار وایکینگ ها ماجراجویی می کند و کاملاً باید برای طرفداران سریال اصلی اش جذاب باشد و حتی ممکن است در نهایت چندین طرفدار تازه نیز به طرفداران این فرانچایز اضافه کند.

معرفی سریال Vikings: Valhalla

سریال وایکینگ ها: والهالا یا به صورت مختصر والهالا، یک مجموعه تلویزیونی درام تاریخی است که توسط جب استوارت برای نتفلیکس ساخته شده است. این مجموعه دنباله ای بر سریال وایکینگ ها است که در منطقه ویکلوی ایرلند فیلمبرداری شده است. این سریال که صد سال پس از وقایع سریال وایکینگ ها می گذرد، آغازی بر پایان عصر وایکینگ ها را روایت می کند که با نبرد استمفورد بریج در سال 1066 تعیین شد. فصل اول 8 قسمتی این سریال در 25 فوریه 2022 پخش شد. و با خبر ساخت 24 قسمت که در نوامبر 2019 اعلام شد، سریال به طور رسمی برای فصل دوم و سوم در مارس 2022 تمدید شد. فصل دوم نیز در 12 ژانویه 2023 پخش شد که تا کنون 16 قسمت از 24 قسمت آن پخش شده و از همینجا قابل دانلود است.

پیش در آمدی بر سریال والهالا

بیش از 100 سال پس از وقایع سریال اصلی (Vikings) می گذرد. در کشور انگلستان؛ تنش بین نوادگان وایکینگ ها (اهالی اسکاندیناوی و دانمارکی های مستقر در آن جا) و انگلیسی های بومی به نقطه شکستی خونین می رسد. اهالی اسکاندیناوی نیز با خود بر سر عقاید متضاد مسیحی و بت پرستی که در سریال پیشین، چگونگی تفرقه مردمشان به تصویر کشیده شد، با یکدیگر درگیر می شوند. آغاز این مجموعه، قتل عام روز سنت برایس را به تصویر می‎ کشد و قصد دارد با پایان عصر وایکینگ ها، که با نبرد استمفورد بریج در سال 1066 مشخص شد، به پایان برسد.

نقد و بررسی سریال Vikings: Valhalla

سریال وایکینگ ها یک موفقیت بزرگ برای کانال History بود، یک شبکه کابلی که خیلی برای سریال های بزرگش شناخته شده نیست. اولین نمایش این سریال در سال 2013 شش میلیون بیننده را به خود جلب کرد که در آن زمان و حتی حالا این رقم، رقم دیوانه کننده ای است. مردم کنش های تاریخی را دوست دارند و ما مدت هاست که شیفته دوران وایکینگ ها شده ایم، حتی اگر برخی از حقایق و تصاویر تاریخی در وایکینگ ها خشم مورخین را برانگیخته باشد. پس از پنج فصل و نیم در تاریخچه، نیمه دوم فصل آخر در پایان سال 2020 در Prime Video آمازون قرار گرفت. اکنون، کمی بیش از 2 سال بعد، این سرمایه گذاری برای «وایکینگ ها: والهالا» به نتفلیکس می رود و در این سریال داستان به ۱۰۰ سال بعد می پرد اما زیبایی شناسی مشابهی از قبایل متخاصم و خانواده های جنگجو را با کمی عرفان کمتر حفظ می کند.

نکات مثبت سریال Valhalla

سریال وایکینگ ها: والهالا که توسط جب استوارت (یک غول در دهه 80/90 با نگارش فیلمنامه فیلم هایی مانند فیلم جان سخت و فیلم The Fugitive معروف شده)، یک قرن پس از سریال اصلی روایت می شود و داستان برخی از برجسته ترین نام های تاریخ نورس، از جمله لیف اریکسون، اولاف هارالدسون، و فریدیس ایریکسدوتیر را روایت می کند. من نمی توانم در مورد صحت تاریخی سریال والهالا صحبت کنم (اگرچه مطمئن هستم که دیگران این کار را خواهند کرد)، اما این سریال این احساس را القا می کند که بیشتر از اینکه سعی داشته به بینندگان زندگی واقعی آن آفراد در آن روزگار را آموزش دهد، با شخصیت های نمایشی بازی می کند، یعنی در جایی بین واقعیت و فانتزی روزگار وایکینگ ها سیر می کند. این سریال به صورت هوشمندانه تاریخ را خیلی جدی نمی گیرد، و به جای نگرانی در مورد متن حقیقی، شخصیت ها را در راستای جذابیت بصری کار جعل می کند.

سریال والهالا با ورود اریکسون (سام کورلتِ کاریزماتیک) و خواهرش فریدیس (فریدا گوستاوسونِ معرکه) به نروژ آغاز می شود که از میان آب های متلاطم و صعب العبور گذر می کنند تا از گرینلند به آنجا برسند. این ماجراجویی باعث می شود که آن ها نه تنها غریبه برای غریبه ها و متحدان وایکینگ ها که با آن ها می جنگند، بلکه از سرزمینی متفاوت نیز باشند. آنها از تباری می آیند که بیش از مسیحیان اسکاندیناوی با خدایان قدیم همسو هستند، از جمله هارالد هاردرادا (ستاره آینده لئو سوتر)، که قصد دارد انتقام مرگ پدرش را از بریتانیایی ها بگیرد. پادشاه دستور قتل وایکینگ ها را صادر کرده و بیشتر فصل اول درباره انتقام است، هم در مقیاس بزرگ و هم در مقیاس شخصی.

معایب سریال وایکینگ ها: والهالا

ناامیدکننده است، سریال والهالا عادت دارد که علاقه خود را به مضامین و آرک های امیدوارکننده اش، از دست بدهد. برای مثال، فریدا یکی از قوی ترین انگیزه ها را در اولین قسمت ها دارد، اما پس از آن که مردان به مبارزه می روند، به نوعی کنار گذاشته می شود. شاه ادموند (لوئیس دیویسون) در سنین نوجوانی به تاج و تخت می نشیند، اما نمایش فقط با معنای آن معاشقه می کند. نسخه ای شخصیت محورتر از داستان والهالا وجود دارد، اما فیلم نامه این سریال تقریباً این احساس را القا می کند که خواستار کاوش در مضامین قدرت، خیانت، مذهب و حتی پویایی های جنسیتی است.

Related posts

نقد و بررسی فیلم Furiosa: A Mad Max Saga‎‏ فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه با بازی کریس همسورث

نقد و بررسی فیلم Fancy Dance‏ رقص خیالی

نقد و بررسی فیلم ترسناک Disappear Completely محو کامل

10 نظرات

امیر مارس 15, 2023 - 3:40 ب.ظ
همیشه سریال های وایکینگ ی رو دوست داشتم ولی این به چیز دیگس عالیه
هانی مارس 15, 2023 - 3:39 ب.ظ
نقد و بررسی خوبی بود. اولین قسمت رو که دیدم به خاطر فضای تاریخی و دیالوگ‌های خوبی که داشت جذب سریال شدم، هر چند همچنان با شک و تردید قسمت‌های دیگه رو دیوم ولی با این‌حال سریال جالب و خوش ساختی بود.
مهران مارس 15, 2023 - 3:38 ب.ظ
بهترین سریالی هست که تاحالا دیدم وسایت شماام عالیه
محمدرضا مارس 15, 2023 - 3:38 ب.ظ
برای شروع این سریال باید اول Vikings رو دید یا این دو سریال اصلا به هم ربطی ندارن؟
Parya مارس 15, 2023 - 3:37 ب.ظ
خیلی مفید و کامل بود از خوندنش لذت بردم مرسی از منتقد❤🙏
MOHAMMAD مارس 15, 2023 - 3:37 ب.ظ
آقا عالی. همینطور ادامه بدین. کسایی ک با این ژانر و فضای وایکینگی و تاریخی حال میکنن حتما تو انیمه به ویلند ساگا هم یه سری بزنن.
سعیدرضا ترابی مارس 15, 2023 - 3:34 ب.ظ
فقط امیدوارم یک مرگ غمناک مثل سریال اصلی نداشته باشیم
محمدرضا مارس 15, 2023 - 3:33 ب.ظ
همیشه فکر میکردم شبیه انیمه vinlandعه 😂😂
سعیدرضا ترابی مارس 15, 2023 - 3:33 ب.ظ
عالی سریاله ایشالله میترکونه ایشالله مثل vikings
Unhown مارس 15, 2023 - 3:32 ب.ظ
والهالا جاي ارزشمنديه برايه وايكينگ ها كه در اون ميشه تا ابديت ميارزه كرد كه شرايطش اينه كه در حال مرگ بميريد
Add Comment