نقد و بررسی سریال وایکینگ ها Vikings

نقد و بررسی سریال وایکینگ ها Vikings

کشاورز ساده ای که به وایکینگ تاریخ ساز تبدیل میشه

سریال وایکینگ ها رو با تصور اینکه شاید سرانجامی همانند گیم آف ترونز داشته باشه رد نکنین. به خودتون زحمت مقایسه این جهان رو با جهان وستروس ندین. وایکینگ ها داستان قوی ای رو شامله.

وایکینگ ها قومی جنگجو، شجاع و دریاسالار بودن که بصورت پراکنده در سرزمین های اسکاندیناوی (که شامل کشور های نروژ، دانمارک، سوئد و فنلانده) زندگی میکردن. این دریا نوردان با وجود دانشی که در رابطه با کشتی سازی و سفر های دریایی داشتن کار خاصی از دستشون برنمیومد چرا که به دلیل نداشتن علم و امکانات تو دریا گم میشدن و نمیتونستن راه خودشون رو پیدا کنن. باید یادآوری کنم بسیاری از حماسه هایی که امروزه درمورد وایکینگ ها شنیدیم برگرفته از تخیلات مردم محلیه. البته برخی از اونها توسط مورخان تایید شده.

سریال Vikings محصول مشترک کانادا و ایرلنده که بجای اینکه مثل سریال محبوب شبکه HBO به داستان ده ها خاندان بپردازه روی زندگی یک خانواده تمرکز میکنه. ماجرایی خیلی ساده تر با عناصری مشابه با عناصر داستان های نویسنده محبوب جورج آر. آر. مارتین.

این مجموعه در سال 2013 توسط شبکه انگلیسی History در ژانر تاریخی-درام پخش شد و از همون ابتدا مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.

روند تبدیل کشاورزی ساده به وایکینگ تاریخ ساز

داستان راگنا لودبروگ شروع میشه که یکی از مهمترین وایکینگ هایی ئه که افسانه های وایکینگی ازش یاد میکنن. او وایکینگ کشاورزی بود که تونست با استفاده از قطب نما کشتی وایکینگ هارو به بریتانیا برسونه.

سریال از جوانی راگنا شروع میکنه و مخاطب رو بهمراه این شخصیت جلو میبره و شاهد رسیدنش به اهداف و موفقیت های پی در پیش میشیم. روند تبدیل یک کشاورز ساده به جنگجویی بزرگ که با جمله به بریتانیا و فرانسه، اروپا رو در وحشت فرو میبره.

مایکل هرست که مسئولیت نویسندگی این سریال رو برعهده داره خیلی خوب فرمول اینکه نباید داستان براساس شخصیت تعریف بشه رو درک کرده و شخصیت هارو سوار مسیری که برای داستان ساخته کرده. سریال وایکینگ ها وابسته به یکی دوتا شخصیت نیست. حتی با حذف شخصیت نقش اول، داستان هنوزم قدرتمند و کامل باقی میمونه.

شخصیت های سریال Vikings و بازیگران

سریال وایکینگ ها علاوه بر داستان های جذاب، شامل گروهی از شخصیت ها میشه که هرکدومشون شخصیت منحصر بفرد خودشون رو دارن. همسر راگنا، لاگرتا، به اندازه شوهرش با انگیزه و قدرتمنده. هرچند تراویس فمیل در نقش راگنا هنوز هم در مرکز توجه سریال قرار داره.

در نقطه مقابل راگنا و خدمه وفادارش، ارل هارالدسون بعنوان یه خار ثابت برای جاه طلبی های راگنا عمل میکنه و جرقه بسیاری از مسائل سریال میشه.

نقاط قوت و تحسین شده در سریال وایکینگ ها

سریال وایکینگ ها نگاهی جذاب و خشونت آمیز به زندگی اولین مردم نورسمن در تاریخ داره. سریالی پر از تنش های دراماتیک و دقیق از لحاظ تاریخی که ترکیبی لذت بخش از داستان و تاریخ رو به عمل آورده، مارو به سفری لذت بخش به زندگی جنگجویان بدنام شمال میبره.

کروهی از افراد دوست داشتنی و به یاد موندنی و عمیق شخصیت های این داستان رو تشکیل میدن و مارو بهمراه خودشون در مسیر خط داستانی حرفه ای به سمت هدف نهایی سریال میبرن. فصل اول سریال وایکینگ ها پایه ای محکم برای نمایشی طولانی از یه کار عالیه.

اسپین آف نتفلیکس از سریال وایکینگ ها Vikings

فصل دوم سریال از سال 2014 در قالب 10 قسمت منتشر شد. به ترتیب بقیه فصل ها در سال 2016، 2017 و در سال 2019 فصل ششم آن منتشر شد و سریال رو به پایان رسوند. بعد از یک وقفه دو ساله نتفلیکس به طرفداران این مجموعه نوید ساخت یک اسپین آف از Vikings رو به نام Vikings- Valhalla رو داد.

فصل اول وایکینگز والهالا ششم اسفند سال 1400 در 8 قسمت پخش شد و نتفلیکس بلافاصله ساخت فصل دوم و سوم اون رو تایید کرد.

داستان Vikings- Valhalla داستان صد سال بعد از ماجرای خود سریال وایکینگ ها رو روایت میکنه. در این اسپین آف شاهد حضور گروه جدیدی از بازیگرانیم.

فصل اول سریال والهالا، امتیاز 92 درصد راتن تومیتوز و 7.2 imdb رو گرفت. فصل دوم این اسپین آف در ژانویه سال 2022 به طور کامل در 8 قسمت منتشر شده و اگه طرفدار ژانر تاریخی درام هستین برای دانلود سریال Vikings به صفحه دانلود این اثر مراجعه کنین و از تماشای سریال لذت ببرید.

سخن آخر

اکثر اوقات شبکه ها حاضر نمیشن برای فصل سریال هایی که از قبل شناخته نشدن هزینه زیادی تقبل کنن تا وقتی که موفقیت فصل اول رو به چشم ببینن و تصمیم بگیرن برای فصل های بعد هزینه بیشتری کنن. ولی وایکینگ ها از این قاعده مستثنی بود و این سریال با بودجه 40 میلیون دلاری استارت خورد که نسبت به سریال های هم رده خودش عدد بزرگیه.

سریال وایکینگ ها در دسته آثار فاخر و تحسین شده تلویزیونی قرار میگیره که طرفداران بسیار زیادی در طی سال ها به خودش جذب کرده. یک پارچگی سریال حتی بعد از محبوبیت سریال حفظ شد و برخلاف نمونه های مشابهش در نهایت تبدیل به شکست نشد. قدرت داستان تا آخر فصل ششم حفظ شد. این سریال با نمره 8.5 imdb و 95 درصد راتن تومیتوز موفقی بزرگ محسوب میشه پس به هیچ وجه از دستش ندین!

Related posts

نقد و بررسی فیلم چینی Polar Rescue نجات قطبی

نقد و بررسی سریال کره ای Moving‏ متحرک

نقد و بررسی سریال Midsummer Night شب نیمه تابستان