نقد و بررسی انیمه Vinland Saga حماسه وینلند

نقد و بررسی انیمه Vinland Saga

پیدایش و سیر اثر Vinland Saga

وینلند ساگا یک سری مانگا در ژانر تاریخی است که توسط ماکوتو یوکیمورا (Makoto Yukimura) نوشته و به تصویر کشیده شده است. این سری که کودانشا آن را به چاپ رسانده، اولین کاری بود که در مجله مانگاهای مخاطبین پسر جوان «مجله شونن هفتگی» شروع به انتشار کرد و سپس به مجله مانگای ماهانه «بعد از ظهر ماهانه»، برای مخاطبین مرد جواب منتقل شد. تا ماه می 2022، بخش های آن در 26 جلد تانکوبون جمع آوری شده اند. مجوز انتشار در زبان انگلیسی Vinland Saga توسط کودانشای شعبه ایالات متحده آمریکا صادر شد. یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی 24 قسمتی توسط استودیو ویت از ماه ژولای تا دسامبر 2019 از شبکه NHK General TV پخش شد. در ژانویه 2023، از آن به دست استودیو ماپا (MAPPA) در توکیو MX به اکران رسید.

تاریخچه نام و مضمون اثر وینلند ساگا

نام این انیمه، وینلند ساگا، شباهتی با وینلند را به خود نشان میدهد که در دو ساگا (سرگذشت نامه)ی نورس (اسکاندیناویایی) تعریف می شود. این انیمه اما در انگلیسِ تحت کنترل دانمارک در ابتدای قرن یازدهم شروع شده و متجاوزین دانمارکی انگلیس، که به وایکینگ ها معروف هستند را در خود دارد. این داستان به نمایش در آوردن صعود تاریخی پادشاه کنوت کبیر را با سیر داستان یک انتقام توسط ثورفین (Thorfinn)، پسر یک جنگجوی سابق به قتل رسیده که به گروهی از مزدوران مسئول این قتل خدمت می کند تلفیق می کند.

چکیده داستان انیمه Vinland Saga

وینلند ساگا در آغاز بیشتر در انگلیس 1013 پس از میلاد که اغلب آن عصر در تصرف پادشاه دانمارکی سوون فورکبیرد (Sweyn Forkbeard) بود رخ می دهد. همانطور که پادشاه سوون تقریبا می میرد، پسرانش شاهزاده هاراد و شاهزاده کانوت بر سر وراثت وی در جنگ هستند. داستان عناصری تعدادی از توصیفات تاریخی عصر از جمله فلاتیاربوک (Flateyjarbók)، ساگای گرینلندی ها و ساگای اریک قرمز را پوشش می دهد. در سال 1013 پس از میلاد، ثورفین جوان به امید به چالش کشیدن اسکلاد (Askellad) به یک دوئل و کشتن وی به عنوان انتقام برای مرگ پدرش که در سال 1002 حین سفری به انگلیس به دست وی کشته شد برایش کار می کند. یاران اسکلاد در سال 1013 پس از میلاد تحت فرمان پادشاه سوون در تجاوز دانمارکی لندن توسط بریتیش ها و تورکل بلند (Torkell the Tall)، عموی عاشق جنگ تورفین که در جامزوایکینگز (Jomsvikings) همراه ثورز (Thors) خدمت می کرد، به عنوان مزدور شاغل شدند. وقتی تورکل پسر سوون شاهزاده کانوت را به حبس خود در می آورد، یاران اسکلاد به قصد فروختن وی به هر طرفی که پول پیشتری بدهد و به دست آوردن سود او را اسیر خود می کنند. اسکلاد نقشه اش را تغییر می دهد تا به خاطر نیت شخصی خود به عنوان نواده آرتوریوس، وطن ویلز خود را از تجاوز نجات دهد. همینطور که اسکلاد موفق می شود کانوت را به فردی جسور تبدیل کند، متوجه می شود که سوون قصد مرگ پسرش را داشته تا پسر ارشدش هارالد پادشاهی اش را به ارث ببر و از تفرقه بین دانمارکی ها جلوگیری کند.

منابع الهام انیمه وینلند ساگا

سریال های انیمه ای که یوکیمورا در بچگی راجع به وایکنیگ ها میدید برایش الهام بخش بودند و از همان زمان وی را مجذوب خود می کردند. فرهنگ و نحوه زندگیشان چیز جدید و تازه ای بود. به طور مثال وی یاد گرفت که اگر کسی هنگام مستی کس دیگری را میکشت مجازات سبک تری می گرفت یا آزاد میشد. نامبرده در سال 2003 جهت تحقیق راجع به وایکینگ ها به نروژ و اسکاندیناوی رفت. او هیچ چیز از زبان نروژی بلند نبود و تنها کمی انگلیسی می دانست، و این کار را سخت می کرد. وی توانست کشتی اوسبرگ (Oseberg Ship) را ببیند، که به گفته ای زیباترین کشتی ایست که در زندگی اش دیده است. یوکیمورا وایکینگ ها را به دزدان دریایی ژاپنی مقایسه می کند، چراکه بین وایکنیگ ها و سامورای ها بیشتر از شباهت، تفاوت می بیند. این نویسنده باور دارد وایکینگ ها در احساسات خود آزادتر و روراست تر هستند، و سامورای ها مردمی ساکت تر و نسبت به ارباب یا شرف خودشان مطیع تر می باشند.

بازخورد انیمه Vinland Saga

تا ماه اوت 2022، وینلند ساگا بیش از هفت میلیون نسخه در گردش دارد. این سری سی و ششمین جایزه مانگای کودانشا برای Best General Manga (بهترین مانگای کلی) و جایزه بزرگ سیزدهمین جشنواره هنرهای رسانه ژاپن را از آن خود کرد. انیمه این اثر در مقیاس بزرگی مورد تحسین قرار گرفت و منتقاد بسیاری آن را یکی از بهترین سری های انیمه 2019 خواندند. نسخه انیمه Vinland Saga در ششمین جشنواره انیمه های داغ (Anime Trending Awards) جایزه گرفت. این سری ضمن دریافت هشت نامزدی دیگه در چهارمین جشنواره جوایز انیمه کرانچی رول از قبیل «انیمه سال»، به عنوان «بهترین دراما» انتخاب شد. شبکه بازی های تخیل (Imagine Game Awards, IGN) وینلند ساگا را در بین بهترین سری های انیمه دهه 2010 لیست کرد. در یک نظرسنجی راضی کننده ترین سری های 2019 که توسط Kadokawa Game Linkage انجام گرفت، این انیمه جایگاه نهم را از آن خود کرد. نویسندگان متعددی از شبکه خبری انیمه نیز این سری را در بین بهترین های 2019 قرار دادند، و جیمز بکت (James Beckett) اسکلاد را بهترین شخصیت خواند.

دیدگاه مخاطبان در مورد انیمه Vinland Saga

رافائل موتامایور (Rafael Motamayor) از وبسایت سرگرمی پولیگان (Polygon)  این سریال انیمه را تحسین کرد و آن را با سریال تلویزیونی وایکینگ ها (Vikings) مقایسه کرد. موتامایور به رشد شخصیتی ای که در سه قسمت اول مشاهده می شود اشاره کرد و نهایتا آن را داستانی حماسی که «وحشت های وایکینگ بودن در دهه 11 را نشان می دهد، و در عین حال به عنوان حکایتی از بلوغ در برابر پس زمینه خونین و آمیخته به هیجان جنگ عرضه می شود» خطاب کرد. جرالد راثکولب (Gerald Rathkolb) از اوتاکو یو اس ای وینلند ساگا را «روایت داستانی طولانی و خوش نوشت از انتقامی آهسته و سوزناک» خواند و آن را یکی از بهترین سری های انیمه 2019 معرفی کرد. راثکولب نوشت: «یکی از آن انیمه های نادری که به خاطر محیط و تمرکزش روی شخصیت های پیچیده و برانگیزش سیاسی محشری که در سرتاسرش حاضر است، می تواند بیرون از قالب انیمه نیز مخاطبین را جذب کند. از چیزهاییست که شدیدتر پیشنهادش می کنم».

شما میتوانید برای دانلود انیمه Vinland Saga به سایت AnimeList مراجعه کنید. لذت ببرید.

Related posts

نقد و بررسی فیلم Furiosa: A Mad Max Saga‎‏ فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه با بازی کریس همسورث

نقد و بررسی فیلم Fancy Dance‏ رقص خیالی

نقد و بررسی فیلم ترسناک Disappear Completely محو کامل