نقد و بررسی انیمه Wind Breaker بادشکن

سیر و پیدایش انیمه Wind Breaker

«بادشکن» یک سری مانگای ژاپنی نوشته و تصویرگری شده ساتورو نی (Satoru Nii) است که از 13 ژانویه 2021 انتشار خود را در وبسایت مانگای کودانشا (Kodansha) به نام جیب مجله (Magazine Pocket) آغاز کرد. تا مه 2024 بخش های مجزای سری در هفده جلد تانکوبون جمع آوری شدند. در مارس 2022 کودانشا یو اس ای اعلام کرد که سری را برای انتشار دیجیتال به زبان انگلیسی مجوزدهی کرده است. آن ها همچنین در پنل 2022 انیمه نیویورک سیتی (Anime NYC) اعلام کردند که  قرار است در اواخر سال 2023 نسخه های پرینت شده را به بازار برسانند. یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی به ساخت استودیو کلاورورکس (CloverWorks) در 5 آوریل 2024 از بلوک برنامه نویسی تازه ساخت سوپر انیمه ایسم توربو (Super Animeism Turbo) و تمام شبکه های مرتبط با JNN پخش شد. آهنگ تیتراژ آغازین انیمه «صفر محض» (Zettai Reido) به اجرای ناتوری (Natori) بوده و آهنگ تیتراژ پایانی اش «شکست ناپذیر» (Muteki) اثر یانگ کی (Young Kee) می باشد. آنیپلکس (Aniplex) آمریکا سریال را مجوز کرد و از کرانچی رول (Crunchyroll) آن را به پخش رساند. ارتباطات میوز (Muse Communications) نیز انیمه را برای پخش در آسیای جنوب شرقی مجوزدهی کرد.

 

چکیده داستان انیمه بادشکن

هاروکا ساکورا (Haruka Sakura) عاشق این است که هر روز یک دعوا پس از دیگری با انواع و اقسام آدم ها داشته باشد، فقط برای این که مشت هایش حرف دلشان را بزنند. اما این خیلی آسان نیست، چرا که او هنوز به مدرسه می رود و این وقت زیادی از او می گیرد. پس بعد از تمام کردن مدرسه راهنمایی، او تصمیم می گیرد برای رساندن این سرگرمی اش به حالت اعلی به دبیرستان فوورین (Fuurin) برود، جایی که ثابت کردن خود در دعوا ها و بالا رفتن از پله های منصبی که خود دانش آموز ها درست کردند بخشی از زندگی روزمره است. اما به محض این که اولین روز مدرسه تمام می شود، او در کمال تاسف متوجه می شود که قضیه از این قرار نیست. به جای جنگیدن با همدیگر دانش آموز ها از شهر محبوبشان محافظت می کنند و هر کسی که به کمک احتیاج داشته باشد را نجات می دهند. او تنها یک چیز در ذهنش دارد: این که نبرد های بی شماری را مبارزه کند و بالاتر از تمام همکلاسی هایش بایستد تا قویترین شناخته شود. آیا این دانش آموز دبیرستانی به نحوی موفق می شود که عصبانیت باقی جوانان را برانگیزد و بالاخره رویای داشتن زندگی ای آغشته به خون را برآورده کند؟ یا آیا همکلاسی هایش نظرش را عوض می کنند و باعث می شوند از قدرتش برای زندگی بقیه استفاده کند؟ این داستان پر از اکشن داستان یک دانش آموز دبیرستانی کله شق و تشنگی او برای قدرت و شناخته شدن است.

 

منابع الهام

نویسنده هنگامی که در کودکی به طور متداوم مجله های هفتگی شونن را می خواند انگیزه کشیدن مانگا را احساس کرد. وی در دوران شرکت در دانشگاه برای یک جایزه تازه واردان یک اثر در ژانر فانتزی تاریک به نام اوراماره-یا (Uramare-ya) نوشت و سپس موفق شد با مانگای زیرژانر جنسیت برگردانی (Gender Bender) و ورزشی Danshi Bado-Bu ni Joshi GA Magireteru Secret Badminton Club از کودانشا مجوز انتشار منظم بگیرد. او بعد ها وسط یک سری بدمینتون دیگر از یک ویرایشگر نصیحتی شنید و طبق آن توجهش را روی تولید داستان هایی راجع به شخصیت های مردی که او آن ها را «پسر های خفن» می خواند متمرکز کرد.  Wind Breaker از تمایل آقای نی برای ساخت سریالی که حول چنین محوری پدیدار شد، که او قصد داشت با مطالعه آثار مشابه و مشورت با یک ویرایشگر آن را در بیاورد. مانگا هایی از قبیل Rave Master و Samurai Deeper Kyo که او هر دوی آن ها را در زمان بچگی خوانده بود و شخصیت های راضی کننده ای در آن ها یافته بود منابع الهام او شدند. فضای اصلی مانگا بر اساس یک منطقه خرید در توکیو مدلسازی شده بود. رنگ تیم بوفورین سبز، نماد گیاهان است و رنگ تیم حریف شیشیتورن قرمز و نماد یک فانوس قرمز است که می توان در یک میخانه می توان دید. نویسنده ادعا کرد که در ساخت انیمه دست کمی داشته است و اعتراف کرد که تسلط صداگذاران روی بخش هایشان او را تحت تاثیر قرار داده است و باعث شده است که شخصیت های خود را از دیدی جدید ببیند.

 

بازخورد مخاطب

سریال در جوایز مانگای بعدی (Next Manga Award) سال 2021 رتبه بیستم در دسته مانگای وب را از آن خود کرد و در انیمه ژاپن 2022 (Anime Japan) در نظرسنجی ای که می پرسید کاربران بیشتر از همه دوست دارند چه مانگایی به انیمه تبدیل شود جایگاه نهم را به دست آورد. تا مارس 2022، سری بیش از یک میلیون و دویست و بیست هزار نسخه در گردش داشت. کاربری در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «Wind Breaker یک دید به شدت پراشتیاق به دوچرخه سواری و دوستی است. یک چیزی که باید به آن اشاره شود این است که این سریال مقدار زیادی کمدی درون خود دارد. در واقع شوخی های خنده دار این انیمه به سیر داستانی اجازه می دهند که برای سرعت دهی مناسب به خود وقت داشته باشد، و در نتیجه سریالی را تولید می کنند که احساس مرتبط بودن، پیوسته بودن و تازه بودن دارد. بخش بصری هم نقشی را ایفا می کند که به طرز غافلگیر کننده ای همه چیز را کنار هم نگه می دارد، و مخصوصا احساس انیمه را به صورت تازه و مد حفظ می کند.

از نظرم تا حد خیلی زیادی به لطف طراحی های شخصیت است. شخصیت های این انیمه متفاوت از یکدیگر به نظر می رسند و این باعث می شود که حس منحصر به فرد بودن داشته باشند. چه به خاطر مدل مویشان باشد چه طرز لباس پوشیدنشان، قطعا در به نتیجه رساندن این هدف موثر بوده است. البته تمایز های شخصیت ها فقط به منظور تشخیص دادنشان از همدیگر نیست، بلکه این ظاهر نشان دهنده این است که آن ها چه جور انسانی هستند و طوری درون شخصیت ها نفس و زندگی می دمد که خیلی حالت جلب توجه ندارد و خیلی هم طوری نیست که آدم حتما متوجهش شود. فشن داخل انیمه هم در کل خوشایند است که در انیمه های این ژانرچیز کمیابی است».«شخصیت ها معرکه هستند! جدی، به نظرم شخصیت ها عملا چیزی هستند که این داستان را به چیزی که هست تبدیل می کنند.

شاید جنبه مورد علاقه ام راجع به شخصیت ها این باشد که انقدر واقعی هستند، اما آدم های متوسط و حوصله سر بری نیستند. بیشتر وقت ها داخل انیمه ها شخصیت هایی را به ما می دهند که می توان آن ها را در یک خصوصیت شخصیتی خلاصه کرد. احساس می کنم در انیمه های ورزشی خیلی بیشتر هم اینطور است. خوشبختانه در این انیمه اینطور نیست. در ضمن همانطور که شخصیت ها هر کدام به تنهایی معرکه هستند، در کنار همدیگر هم ارتباطاتی را تشکیل می دهند که آرزو و باعث حسودی تمام دبیرستانی هاست. این انیمه شخصیت های زیادی دارد که می توان به علت ها و با سلیقه های مختلف دوست داشت و فکر می کنم این یکی از بهترین خصوصیت هایش است. آیا دارم از بادشکن لذت می برم؟ صد درصد، و مطمئنم که شما هم خواهید برد. این سریال خیلی به آدم کیف می دهد، حتی وقت هایی که در جدی ترین حالتش است. امتحانش کنید».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کرده اید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Wind Breaker به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)