نقد و بررسی فیلم انیمیشن Wish آرزو از کمپانی دیزنی

معرفی انیمیشن Wish

فیلم آرزو یکی از تهاجمی ترین پروپاگانداهای دیزنی در سال های اخیر است. مطمئناً، همه فیلم های دیزنی تا حدی خاص هستند، اما در حالی که فیلم هایی مانند «شیر شاه» یا حتی «انکانتو» به عنوان داستان مستقل به حساب می آیند، فیلم آرزو بیشتر به تاریخ دیزنی و قدرت تخیل آن وابسته است و طرفداران بیش از هر فیلمی که دیزنی تا به حال تولید کرده است، همچین مواردی را در آن یافته اند. این ارجاعات فراوان به همه چیز از «پیتر پن» گرفته تا «مری پاپینز» و «بامبی» حاوی این حس است که کل تولید به این موضوع مربوط می شود که ما واقعاً باید نه تنها ‏به آرزوی ستاره های فیلم هایش، بلکه به آرزوهای عوامل دیزنی نیز فکر کنیم و برای خوشحالی خودمان به آنها دل ببندیم.

 

معرفی فیلم انیمیشن آرزو 2023

فیلم سینمایی آرزو یک فیلم انیمیشن موزیکال فانتزی محصول ۲۰۲۳ آمریکا است که توسط استودیوی انیمیشن والت دیزنی تولید و توسط دیزنی موشن پیکچرز توزیع شده است. این فیلم توسط کریس باک و فاون ویراسانتورن (در اولین کارگردانی او) بر اساس فیلمنامه ای از جنیفر لی و آلیسون مور ساخته شده است. این فیلم توسط پیتر دل وچو و خوان پابلو تهیه شده است. ریس لنکستر جونز، با لی و دان هال به عنوان تهیه کنندگان اجرایی فعالیت می کنند. سبک هنری فیلم، انیمیشن کامپیوتری را با ظاهر انیمیشن سنتی ترکیب می کند. صداپیشگان این فیلم آریانا دبوز، کریس پاین، آلن تودیک، آنجلیک کابرال، ویکتور گاربر، ناتاشا راثول، جنیفر کومیاما، هاروی گیلن، ایوان پیترز، رامی یوسف و جان رودنیتسکی هستند. داستان فیلم آرزو نیز روی دختر 17 ساله ای به نام آشا (دبوز) در پادشاهی روزاس متمرکز است که در لحظه ی نیاز رو به ستاره ها آرزویی می کند و همین آرزو او را به ملاقات یک ستاره زنده و جادویی می کشاند که روی زمین افتاده است و آنها باید با یکدیگر به تقابل با شرور بزرگ مگنیفیکو بپردازند.

 

بررسی روند ساخت فیلم سینمایی آرزو

توسعه فیلم Wish در سال 2018 آغاز شد اما تا ژانویه 2022 به طور عمومی پرده از ساخت این فیلم برداشته نشد تا زمانی که مشخص شد لی در حال نوشتن یک فیلم اورجینال در دسته انیمیشن برای کمپانی Disney است. در سپتامبر 2022، این پروژه به طور رسمی اعلام شد و عنوان فیلم در کنار خبر حضور DeBose و Tudyk فاش شد. باک و ویراسانتورن که با لی در فیلم فروزن (2013) به عنوان کارگردان کار کرده بودند، در همان ماه به عنوان کارگردان فیلم تایید شدند و مور بعداً برای نوشتن فیلمنامه به لی ملحق شد. فیلم آرزو از صدمین سالگرد دیزنی الهام گرفته شده است و موضوعی از اکثر فیلم های دیزنی را به هم گره می زند که در آن آرزوها محقق می شوند. جولیا مایکلز و بنجامین رایس ترانه ها را نوشتند، در حالی که دیو متزگر، ارکستراتور پرکار دیزنی، آهنگ فیلم را ساخته است.

 

درآمدی بر داستان فیلم Wish

پادشاه مگنیفیکو و همسرش ملکه آمایا پادشاهی روساس را در جزیره ای در دریای مدیترانه تأسیس می کنند. مگنیفیکو پس از مطالعه جادوگری می تواند بزرگترین خواسته های رعایای خود را برآورده کند. هر یک از آنها از خاطره آرزوهای خود چشم پوشی می کنند تا توسط پادشاه مهر و موم و محافظت شوند تا زمانی که او بتواند آنها را برآورده کند. یک بار در ماه، به عنوان یک رویداد تشریفاتی، مگنیفیکو یک آرزو را برای برآورده شدن انتخاب می کند.

آشای 17 ساله در روز صدمین سالگرد تولد پدربزرگش سابینو برای کار شاگردی مگنیفیکو آماده مصاحبه می شود، به این امید که مگنیفیکو به آرزوی سابینو برای الهام بخشیدن به مردم عمل کند. مصاحبه به خوبی پیش می رود تا اینکه آشا درخواست می کند که خواسته سابینو برآورده شود. آنجاست که مگنیفیکو آن خواسته را رد می کند و عجیب بودن این آرزو را تهدیدی بالقوه برای قدرت خود می بیند. آشا متوجه می شود که مگنیفیکو هرگز قصد ندارد آرزوهای برآورده نشده را به صاحبان آنها برگرداند و وقتی روش های او را زیر سوال می برد، مگنیفیکو از پذیرش او به عنوان شاگرد یا برآوردن خواسته های اعضای خانواده اش امتناع می ورزد.

آشا تلاش می کند اما نمی تواند سابینو و مادرش ساکینا را متقاعد کند که مگنیفیکو آنها را فریب می دهد. او در حالت پریشان آرزوی خودش را رو به یک ستاره می کند. در کمال تعجب، ستاره از آسمان به شکل یک توپ نورانی انسان نما فرود می آید. جادوی آن ستاره به حیوانات جنگل، از جمله بز خانگی آشا، والنتینو، توانایی صحبت کردن را می دهد و این موضوع آشا را وادار می کند تا از ستاره برای بازیابی خواسته های خانواده اش کمک بگیرد. همه در پادشاهی حضور ستاره را حس می کنند و مگنیفیکو از وجود آن احساس خطر می کند. علی رغم درخواست های آمایا، او برای حفظ موقعیت قدرت خود به جادوی سیاه ممنوعه روی می آورد، زیرا رعایا شروع به شک و تردید در نحوه حکمرانی او می کنند.

 

بررسی نقد ها به فیلم سینمایی Wish محصول 2023

کیت اربلند از نشریه ایندی وایر این فیلم را تحسین کرده و گفته «در حالی که دیزنی صدمین سال خود را جشن می گیرد، فیلم آرزو به عنوان بازگشتی به گذشته، جشنی از زمان حال و فشاری ملایم به آینده برای مخاطب عمل می کند.» برایان ترویت از USA Today به فیلم سه ستاره از چهار ستاره داده و نوشته که این فیلم سرگرم می کند و بی شرمانه صاحب یک حس امن از دیزنی قدیمی است و بدون تعارف تمام احساسات نوستالژیک شما را هدف قرار می دهد و برایش فرقی نمی کند شما کی هستید.» جان نوجنت از امپایر فیلم را «ادای احترامی مناسب از سوی دیزنی به خودش» می داند. سارا المحمود از سینمابِلِند به این فیلم 4 ستاره از 5 ستاره اهدا کرده و نوشته «از تنظیمات زیبا مانند، حیوانات سخنگوی شایان ستایش گرته تا آهنگ های پاپ گرم، فیلم آرزو یکی از فیلم های اورجینال دیزنی است.»

علاقمندان می توانند جهت دانلود انیمیشن Wish با زیرنویس فارسی به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)